לונדון: שילוח מטעני מזון - פעם והיום


התמונה של עודד רוט
179 צפיות

לתוך ערי העולם, ומהם כלפי חוץ, מובלים מיליוני טון של מוצרי מזון מגוונים. ההתייחסות בת זמננו לתובלה המודרנית היא בין קבלתה כדבר מובן מאליו, לבין ביקורת חריפה על כך שתושבי העולם יונקים באמצעותה את לשד האדמה עד תום. כדי להעריך את קרן השפע המוזנת על ידי אמצעי התובלה המודרניים כדאי להשוות בין הנתונים והביקורת בת זמננו לבין ההלל שנכתב על שילוח מטעני מזון לפני כ- 140 שנים.בשנת 1879 פורסמה בלונדון המהדורה השנייה של הביוגרפיה שחיבר סמואל סמייל על מהנדסי הרכבות המיתולוגיים, ג´ורג´ סטיבנסון ובנו רוברט.

המהדורה הראשונה יצאה לאור בשנת 1857 ואת ההקדמה למהדורה השנייה כתב ג´ון מוריי שחווה והתרגש ממהפכת התחבורה שיצר פיתוח הרכבות המואץ שהתקיים לנגד עיניו. באותה תקופה בשורת הרכבות שהחלה בבריטניה התפשטה כאש בשדה קוצים לרחבי העולם. תנופה של מיזמי פיתוח אדירים של מסילות ברזל התרחשו ברחבי אירופה, ובפרט בצרפת, גרמניה, ספרד, שבדיה, בלגיה, הולנד, שוויץ, איטליה, אוסטריה, הונגריה, תורכיה ורוסיה. מחוץ לאירופה נסללו מאות קילומטרים של מסילות ברזל בארצות הברית, בקנדה, באוסטרליה, ביפן ובקולוניות האירופאיות באסיה ובאפריקה.מסילות הברזל תוכננו מלכתחילה להוביל מטענים והביקושים להסעת נוסעים היו הפתעה גמורה ושימוש חדשני באמצעי התחבורה החדש. במקביל לפיתוח ושכלול שוק הובלת הנוסעים, הרכבות קיימו בהצלחה רבה את ייעודם המקורי - הובלת מטענים, ופרצו שווקים חדשים להובלת מוצרים חדשים ולהרחבת היקף המטענים ששונעו קודם לכן באמצעות עגלות רתומות לסוסים. הרכבות יצרו שווקים חדשים של סחורות ומוצרים, שהובלתם לא הייתה אפשרית או כדאית קודם לכן, כמו הובלת מוצרים טריים שאופן ומשך שימורם הגבילו את משך חייהם לתקופות קצרות. מגוון מוצרים עשיר וחסר תקדים בכמותו ובאיכותו, בהשוואה לתחבורת עגלות הסוסים שקדמה לעידן הרכבות, שונע במהירות למרחקים ארוכים.

ברבע האחרון של המאה התשע עשרה פעלו ברחבי בריטניה כ – 329,163 קרונות משא מסוגים שונים שנועדו להובלת מטענים באמצעות רכבות. רכבות המשא שנעו ברחבי הממלכה המאוחדת הובילו בשנה יותר מ – 160 מיליון טון של מינרלים וסחורות, כשהם צורכים רבע מיליון טון של פחם ונושפים לאוויר כל דקה כארבעים טון אדי מים. אחד מחברי הפרלמנט הבריטי הצהיר בזמנו כי קרוב לודאי שידרשו 10 מיליון סוסים כדי להעביר על הדרכים את תנועת הסחורות שמנוהלת מידי שנה על ידי הרכבות. מנהלי לוגיסטיקה צבאית הנדרשים לנהל מערכי אספקה מוגבלים ליחידות צבאיות של עשרות עד אלפי חיילים מכירים את גודל המשימה הארגונית. מנהלים אלו יכולים להעריך היטב את המערך הלוגיסטי הנדרש כדי לספק לערים בנות מיליוני תושבים מי שתייה, מזון מגוון, מקורות אנרגיה, חומרי בנייה, ביגוד, תרופות ומוצרים מגוונים רבים נוספים. המערך הלוגיסטי האזרחי פועל בערים האזרחיות ללא ניהול עליון על ידי מערכות מסחר ותובלה המתנהלות מעצמן ומצליחות לקיים את החיים העירוניים בערי העולם לאורך שנים באופן משביע רצון.בבירת אנגליה, לונדון, תועדו ומתועדים נתונים מפורטים של תובלת מטענים וסחורות מהעיר וממנה, המדגימים את המשמעות המרשימה של תנועת המטענים המזינים עיר מודרנית. בתחילת המאה התשע עשרה אוכלוסיית לונדון מנתה כמיליון תושבים, ובמחצית המאה התשע עשרה היא גדלה לכשני מיליון תושבים. עד תחילת הרבע האחרון של המאה התשע עשרה האוכלוסייה בתחום השיפוט של לונדון התקרבה ל – 3 מיליון תושבים ובמטרופולין גרו קרוב ל – 3.5 מיליון תושבים. קצב גידול האוכלוסין גבר עם התפתחות המהפכה התעשייתית ומהפכת הרכבות, כאשר אזורים מאוכלסים התפתחו בהדרגה לאורך קווי הרכבות שהובילו ללב העיר במעגלים שהלכו והתרחבו.לפני עידן מסילות הברזל תושבי לונדון ניזונו בעיקר מתוצרת חקלאית שעובדה באזורים הסמוכים לעיר ומסחורות שהגיעו דרך נמלי הים. זו הייתה תוצרת דלה בכמותה וירודה באיכותה. מקורות התוצרת לא הטיבו לספק את הביקושים של תושבי העיר, ההובלה הייתה יקרה ולכן מחירי מוצרי המזון היו גבוהים. רכבות המטען קיצרו מרחקים, הוזילו את מחירי ההובלה והפכו למעשה את אדמותיה של בריטניה הגדולה לשדות הפלחה, למטעי הפירות ולאדמות המרעה של מטרופולין לונדון.ג´ון מוריי ליקט וריכז נתונים מרשימים על תנועת המטענים ברכבות בבריטניה ברבע האחרון של המאה התשע עשרה ממקורות רשמיים שונים - מנתוני חברות הרכבות ומחיבורים כמו הספר "התקדמות האומה" שנכתב על ידי ג´י. אר. פורטר. נתונים אלו מספקים מידע על מגוון וכמויות המטענים שהובלו ללונדון בשנת 1867, שחלקם יפורט:* בשנת 1867 הובלו לתוך לונדון באמצעות רכבות המטען כ - 2,800 טון חיטה, כ - 1,927 טון שיבולת שועל, כ - 892 טון שעורה, כ – 7,625 טון מאלט וכ – 653 טון אפונה ושעועית. מרבית הסחורות הובלו בשקים שהועמסו על קרונות מטען של קווי חברת הרכבות ""great eastern, אשר הובילה מטענים ממזרח בריטניה.* באותה שנה הובלו ללונדון ברכבות כ – 172,300 ראשי בקר בנוסף ל – 76,175 טון בשר בקר טרי – כמויות אלו היו נמוכות כתוצאה ממגיפה שפשטה באותה שנה בעדרי הבקר. בנוסף לכך הובלו לבירת אנגליה כ – 1,147,609 כבשים חיות, ובשר כבשים טרי שווה ערך לכ – 1,267,500 כבשים. בנוסף לבקר ולכבשים הובלו חזירים ובשר חזירים. רוב הסחורה נשלחה ממחוזות המזרח והצפון, כולל שטחי האחו הירוקים של סקוטלנד.* מלבד הדגנים והבקר, שונעו ללונדון 61,358 טון של דגים, ובנוסף להם עופות, שכללו תרנגולי הודו, אווזים, תרנגולים ובשר ציד. חברת הרכבות "great eastern" לבדה הובילה ללונדון 5,042 טון של עופות, 10,000 חביות בירה, וזאת בנוסף לצדפות ופירות ים.* לפני עידן הרכבות, פרות לונדון הוחזקו במאורות בתנאים קשים, ונטען כי מטעמו של חלבן נדמה היה שהוא נחלב מ-"פרות עם זנב מברזל". עידן הרכבות שינה את המצב כאשר ללונדון הובל חלב טרי ממחוזות כפריים. מחיר החלב הוזל וגם ידם של עניי לונדון הצליחה להשיג חלב משק טרי. דרך קווי הצפון והדרום הובלו ללונדון כ – 5,600 טון של גבינות, בנוסף לכמויות נוספות שהובלו מהקווים האחרים. קווי הדרום הובילו 11,259 טון של ביצים צרפתיות ו – 14,819 טון של חמאה, רובה תוצרת חבל נורמנדי שבצרפת, אשר העשירו את ארוחות הבוקר הלונדוניות.* עד למהפכת הרכבות תושבי לונדון נהגו לגדל ירקות על אדמות גן בשכונות הסמוכות לעיר. כמותם של ירקות אלו הייתה מוגבלת ומחיריהם גבוהים. לאחר המהפכה, קווי הדרום לבדם סיפקו כ – 21,315 טון של פירות וירקות, וקווי הצפון סיפקו כ – 80,000 טון של תפוחי אדמה.מחסני המזון בעיר לונדון היו מוגבלים והתקשו לשמור על סחורה טרייה לאורך זמן. מרבית הסחורה נשלחה ברכבות מידי יום ונצרכה בדרך כלל תוך יום-יומיים, כך שקיומם של תושבי העיר היה תלוי באמינות ההובלה על מסילות הברזל. ראוי לציין כי לא כל הסחורה נצרכה בתוך העיר לונדון עצמה.

באדיבות אתר תחבורה וחברה

מקורות וחומר לעיון:

[1] title: lives of the engineers the locomotive. george and robert stephenson by samuel smile, the project gutenberg ebook..gutenberg.org/files/27710/27710-h/27710-h.htm[2] the progress of the nation in its various social and economical relations, by g.r. porter, london, john murray, 1951.[3] the city limits report, a resource flow and ecological footprint analysis of greater london, best foot forward ltd, 12.9.2002..citylimitslondon.com/report_form.htm

קטגוריה: 

תגיות: 

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA
משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים
ענה לשאלה / השלם את החסר