אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

קולומבוס יהודי? מצטברות ראיות שהיה ממשפחת אנוסים


התמונה של רבקה שפק ליסק

שנת 1492 הייתה בעלת חשיבות לא רק בחיי היהודים שגורשו מספרד. באותה שנה הסתיים רשמית הכיבוש המוסלמי של ספרד, עם נפילתה של גרנדה בידי הנוצרים. אבל האירוע בעל החשיבות ההיסטורית הבינלאומית היה, ללא ספק, יציאת כריסטופר קולומבוס למסעו הימי מערבה, במטרה למצוא דרך קצרה למזרח.

אבל, למסעו של קולומבוס הייתה גם נקודה יהודית:

קולומבוסראשית כל, יהודים ונוצרים חדשים תרמו ישירות ובאופן עקיף להצלחת מסעו של קולומבוס. אברהם זכות מפורטוגל, ידיד אישי של קולומבוס ויהודי, שרטט את המפות עבור המסע ובספרו, שנכתב במקורו בעברית ובתרגומו הלטיני נקרא Almanach Perpetuum, ניתן היה להיעזר בטבלאות אסטרונומיות. אברהם אבן עזרא פרסם אף הוא מחקרים באסטרונומיה שתרמו לשיפור הניווט, ולוי בן גרשום המציא מכשירי ניווט להסתכלות בכוכבים ומכשיר למדידת הגובה של גרמי השמים. זכות יישם את מכשיר המדידה של בן גרשום כך שניתן היה לקבוע את קווי הרוחב ללא תלות בקו הצהרים- קו האורך העובר סביב כדור הארץ דרך שני הקטבים- תוך שימוש בכוכב הקוטב בלילה לקביעת מיקום הספינה.

שנית, הנוצרים החדשים , לואי דה סנטאנגל וגבריאל סנשז השקיעו כספים למימון המסע וקיימת סברה שאחד השיקולים היה למצוא לנוצרים החדשים מקלט מחוץ לספרד. שניהם מילאו תפקידים בכירים בתחום הפיננסי בחצר המלוכה ונמנו על משפחות עשירות. לואי היה אחראי על גביית המסים. אביו של לואי הועלה על המוקד באוטו דה פה בסרגוסה והוא עצמו סבל מבעיות בשל מוצאו היהודי. לואי היה זה ששכנע את המלכה איזבלה לגבי היתרונות העשויים לצמוח לספרד ממסעו של קולומבוס ובהשפעתו היא משכנה את תכשיטיה למימון המסע. לואי גם הילווה למלכה מכספו הפרטי 17,000 דוקטים, ללא ריבית. גבריאל, קרוב משפחה של לואי, היה אחראי על אוצר הממלכה. צלמו של אביו הועלה על המוקד ב- 1493 בסרגוסה. האינקוויזיציה נהגה להעלות על המוקד צלמים של אנוסים שהצליחו לברוח מהאינקוויזיציה. גבריאל, יחד עם לואי ונוצרי חדש נוסף, יואן קאברו, ראש הלשכה המלכותית, עזרו בשכנוע המלכה לתמוך במסעו של קולומבוס. לואי וגבריאל תוגמלו ע"י המלכה בצו מיוחד שיצא ב- 30 במאי 1497. לואי קיבל הגנה מפני האינקוויזיציה וסנשז היה הראשון שקיבל זיכיון מלכותי לייצא תבואה וסוסים לאמריקה.

שלישית, צוותו של קולומבוס כלל נוצרים חדשים. לואי דה טורו, סגנו, ידע עברית, ארמית וערבית ואחד מתפקידיו היה לשמש כמתורגמן. לואי השתקע בקובה, לאחר שקיבל פנסיה ומענק קרקעי נדיב מהמלכה, ועד היום יש בקובה בית כנסת על שמו. רופא הספינה, ברנאל מטורטוזה נענש ב- 1490 ע"י האינקוויזיציה. כמו כן, נכללו במשלחת אלפונסו דה לה סאל, רודריגו סנשז מסגוביה, קרוב משפחה של גבריאל סנשז ומרקו, ספר הספינה ומקיז הדם.

רביעית, מסעו השני של קולומבוס, שיצא מקדיס ב- 25 בספטמבר 1493, מומן מהרכוש היהודי שהוחרם ממגורשי ספרד, ומרכושם של נוצרים חדשים שנאסרו ע"י האינקוויזיציה באשמת קיום מנהגים יהודיים ורכושם הוחרם.

חמישית, בדיעבד, התברר שנוצרים חדשים רבים, אנשי עסקים ומשכילים, היגרו לעולם החדש במטרה להשתחרר מאימת האינקוויזיציה. כאשר התברר לבית המלוכה היקף ההגירה, יצא צו מלכותי ב- 1511 , שאסר על הגירת נוצרים חדשים לעולם החדש עד דור רביעי. כמו כן, האינקוויזיציה הרחיבה לאחר מכן את פעילותה לעולם החדש.

ההיסטוריון גבריאל ורטמרטוראל, שחקר את הביוגרפיה של קולומבוס, הגיע למסקנה שקולומבוס נמנה על משפחת אנוסים. הוא הסתמך במסקנתו זו על יומנו האישי ומכתביו של קולומבוס, שהיו רצופים רמזים על מוצאו היהודי. מסתבר שהוא השתייך למשפחת קולון, שאחד מבניה הועלה על המוקד בטכס אוטו דה פה. אמו סוזנה הייתה אף היא ממשפחת נוצרים חדשים, שומרי יהדות בסתר, ושם משפחתה היה פונדרוסה. משפחות קולון ופנדרוסה היו קשורות בקשרי עסקים ונשואים.

קולומבוס כתב ביומנו שהוא יצא למסעו מערבה באותו חודש בו גורשו היהודים. לו היה נוצרי סביר להניח שלא היה מציין זאת, מחוסר עניין. כאשר ראה, לראשונה, סימני יבשה, הוא כתב ביומנו שזה היה בזמן חג הסוכות. במכתביו לבנו פרננדו הוא השתמש בקיצורי מלים בעברית כמו ב.ה – בעזרת השם. כמו כן, הוא ציטט במכתביו מהנביאים ירמיהו וישעיהו וכן מספר עזרא, כלומר, מהברית הישנה, מנהג שלא היה מקובל אצל נוצרים. הכנסייה הקתולית לא הייתה מעוניינת שמאמיניה יכירו מקרוב את הברית הישנה. התנ"ך היה מתורגם ללטינית, שפה שרוב המאמינים לא שלטו בה, ועל כן לא היה בהישג יד לכל אדם. מדיניות הכנסייה הייתה להביא לידיעת המאמינים את הכתוב בברית הישנה, וגם החדשה, בדרשות בכנסייה, עפ"י הפרשנות של הכמרים.

ורטמרטוראל אינו ההיסטוריון היחיד שהגיע למסקנה שקולומבוס היה ממשפחת אנוסים. קולומבוס עשה מאמצים רבים לטשטש את מוצאו, מסיבות מובנות, והיסטוריונים שונים הגיעו למסקנות שונות לגבי מקום הולדתו, אבל רבים מסכימים עם הקביעה שהוא היה ממוצא יהודי. לקולומבוס היו סיבות פוליטיות ודתיות להסתיר את מוצאו. הסיבה הפוליטית הייתה, שצעירותו הוא השתתף במרד נגד מלך ארגון, והסיבה הדתית הייתה מוצאו היהודי.

אמיל פוירשטין הביא בספרו "קולומבוס היהודי" גרסאות שונות לגבי מקום הולדתו של קולומבוס, אבל הוא הגיע למסקנה שהגרסה המשכנעת ביותר היא שמוצאה של המשפחה היה מספרד. אבל, בהיותם אנוסים, הם ברחו מאימת האינקוויזיציה לגנואה, באיטליה ושם חזרו ליהדות. כנראה, שקולומבוס נולד בגנואה, מאחר שיש תיעוד ארכיוני שאדם בשם זה נולד בגנואה. אבל, שפת אמו הייתה ספרדית קטלונית וידיעתו של קולומבוס באיטלקית הייתה דלה. בשלב מסוים חזרה המשפחה לספרד. ההיסטוריונים הגיעו למסקנה ששמו האמיתי היה קולון, שם משפחה נפוץ בקרב יהודים בספרד, איטליה ואמסטרדם. למותר לציין, שאנוסים רבים מצאו מקלט באיטליה ואמסטרדם.

הגיאוגרף אלכסנדר הומבולדט, שחי בין השנים 1769 – 1859, מחזק את מסקנתו של ורטמרטוראל שקולומבוס, הוא קולון , היה ממוצא יהודי. גם הוא ציין שקולומבוס הרבה לצטט במכתביו את נביאי ישראל וגיבורים מבני עמו. כמו כן, הוא מעולם לא שכח את דת אבותיו ותמיד יצא להגנת יהודים.

ממקורות היסטוריים ידוע שקולומבוס עזר כמיטב יכולתו לאנוסים. הוא לקח עמו 52 משפחות של אנוסים באחד ממסעותיו והושיב אותם בקוסטה ריקה. הוא קיבל מאיזבלה המלכה מענקי קרקע בג´מייקה ב- 1506 וב- 1538 , ובין שאר הזכויות שהוענקו לו הייתה הבטחה שהאינקוויזיציה לא תפעל בג´מייקה. מדיווח שנשלח לשגריר ספרד בלונדון ב- 1623 מתברר שמשפחת קולומבוס נתנה מקלט לאנוסים שברחו מאימת האינקוויזיציה. צאצאיו המשיכו במסורת ההגנה על אנוסים.

ניתוח חתימתו של קולומבוס על צוואתו מראה שהחתימה כללה משולש היוצר בהכפלתו מגן דוד. סמל זה היה מקובל בימי הביניים. הוא ציווה על יורשיו לחתום בדיוק כמוהו. חתימתו כללה גם שלוש פעמים את האות S , ופרו"פ אמזלג מפורטוגל טוען שפרושו שלוש פעמים קדוש, מכיוון שה- S הוא קיצור של סנקטוס שפירושו קדוש. בחתימתו של קולומבוס מופיעות גם האותיות XMY. אמזלג סבור שאלה הן הסוואה של האותיות העבריות של "שמע", המלה הראשונה בתפילת "שמע ישראל". ההסבר לחתימה המורכבת הוא שקולומבוס רצה שיורשיו יישארו נאמנים למוצאם, וכדי לא לחשוף אותם לסכנות הוא השתמש, כפי שהיה מקובל אצל אנוסים, בסמלים או סימנים מוסכמים.

לפני זמן מה הוציא גנטיקאי ספרדי, ד"ר חוסה לורנטה, מעט ד.נ.א מעצמותיו של קולומבוס, שנקבר בסביליה. עדיין לא נתקבלו תוצאותיה של בדיקה השוואתית של הד.נ.א שלו עם אנשים ששם משפחתם קולון או קולומבוס.

אנו מחכים בצפייה לקבלת האישור הסופי למוצאו היהודי של קולומבוס.

קריאה נוספת אימגו

- מגלים את אמריקה / אורי קציר
- מושבה לא נושבה

- על שירת גילית חומסקי-פאליק / אלי אשד

תגובות

מה זה משנה ולמי אכפת ???

היה נוצרי או לא נוצרי בטוח שהיה נתין ספרדי והוא חלק מהההיסטוריה של ספרד ושל יבשת אמריקה .

האם מוצאו של קולומבוס יהודי?

משנה ליהודי ירא שמיים אם היה יהודי יש לדאוג להגיד עליו קדיש ביום פטירתו היהודי

האם מוצאו של קולומבוס יהודי?

משנה ליהודי ירא שמיים אם היה יהודי יש לדאוג להגיד עליו קדיש ביום פטירתו היהודי

בהקדמה לספר יוחסין (ירושלים

בהקדמה לספר יוחסין (ירושלים תשכ"ג) לגדול האסטרונומים בזמנו - רבי אברהם זכות (זקוטו), מובאים מספר מקורות, ביניהם מקור מספרו של המלומד גספר קורייא - בן דורו של קול', כי קודם מסעו של קול' לאמריקה התייעץ עם הר"א זכות אודות נסיעתו, והלה הבטיחו נאמנה כי יגיע ליעדו!
חכמתם וכספם של היהודים, הביאה לגילוי אמריקה, עוד הוכחה לנצחיותו ובחירתו של העם הזה בידי השם.

קולומבוס נולד באיטליה ! הוא איטלקי !

חבל שהם בחר בעם היהודי כעם שאותו ירצו הנאצים להכחיד...

קולומבוס, יהודי או נוצרי?

אסור לנו היהודים החיים כיום בחופש מוחלט לשכוח את אנוסי ספרד שחלקם הועלו על המוקד (נשרפו חיים על "בגידתם" בדת הנוצרית). ואם קולומבוס היה יהודי ובהסתר ניסה לשמור על קשר עם עברו היהודי זה מוסיף כבוד לעם היהודי (לאלה בקרבנו שאכפת להם מיהדותם) שמבניו היה מגלה אמריקה.

פה מצויין שהמלכה מישכנא את התכשיטים שלה... אבל

אבל במשפחתי מסופר שזה רק הסיפור כיסוי וששלוש אנשים עשירים מימנו את הנסיעה. האחד מהם היה השר אוצר של ספרד ויהודי מפורסם בשם דון יצחק אברבנאל. סיפור זה עובר אצלנו במשפחה כבר דורות. והמטרה של קולומבוס היה להבריח כמה שיותר יהודים ויהודים אנוסים ל״עולם החדש״ מעבר להישג ידה של האינקוויזציה.

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת רבקה שפק ליסק