יום שלישי, מרץ 19, 2024
בתי אבות

בית אבות – לא משהו שאפשר לשחק בו – האושר שבכושר בגיל הזהב

כושר גופני, כיודע, מחולל נפלאות בכל גיל, אבל אחרי גיל 50 יש לו משמעות מיוחדת.

למה? כי מסת השריר ומסת העצם מידלדלות אחרי גיל 50 באופן משמעותי, והתוצאה היא תפקוד ירוד של הגוף. ולאו דווקא כשמגיעים לבית אבות “אפילו משימה פשוטה כמו לקום מהכיסא נעשית קשה ומסובכת בגלל היחלשות השרירים”, אומר יורם בן אבו, מאמן כושר אישי ובעל תואר  BSc במדעי החיים. לכן מומלץ לא להפקיר את חדרי הכושר לצעירים בלבד ולהמשיך להפעיל את הגוף גם בגיל מבוגר וגם בקשישים יש לכך חשיבות מיוחדת. יותר מכך, אומר בן אבו, “דווקא מבוגרים יכולים להפיק תועלת רבה יותר מאימון כושר מאשר אנשים צעירים, כיוון שאצל רוב הצעירים הגוף חזק והאימונים פחות קריטיים לגביהם, כי לרוב הם באים כדי לעצב ולפתח את הגוף. אבל בגיל הזהב מטרת האימונים שונה לגמרי. אצלם האימונים בעצם מגדילים את נפח התאים ועוזרים לשימור הכוח של הגוף. הדבר חושב במיוחד לאור העובדה שמבוגרים פעמים רבות נתקלים בבעיות של איזון הגוף ונפילות, שעלולות להיות הרסניות לגוף חלש”. אפילו חצי שעה הליכה ביום, בעצימות נמוכה (כלומר, לא במאמץ רב), טוענים חוקרים מהקלוג’ האמריקני לרפואת ספורט, יכולה לשפר את המצב.

בבית אבות או דיור מוגן יש שעות קבועות לאימונים – גוף טוב, הכל טוב.

 למבוגרים המעוניינים בפעילות אינטנסיבית יותר מהליכה רגועה מומלצים אימונים פעמיים- שלוש בשבוע, הכוללים פעילות אירובית ועוד 20- 30 דקות של אימוני כוח בעצימות גבוהה. “פעילות אירובית משפרת את זרימה הדם בגוף וחמצן רב יותר זורם לחלקים השונים בגוף, כך שהיא תורמת לתפקוד אידיאלי של הגוף”, אומר בן אבו. “המוח לוקח קרוב ל- 20 אחוז מצריכת החמצן שלנו, ולעתים פעילות מהגבירה את זרימת החמצן למוח גם יכולה למנוע או לעצור את ההידרדרות במחלות כמו אלצהיימר. במחקרים שונים נמצא שאימוני כושר בהחלט מסייעים לתפקוד תקין של המוח”. ויש עוד בונוס- אימוני כושר מרוממים את מצב הרוח.

  לדברי בן אבו, אצל מבוגרים שעשו כושר נצפתה ירידה בדיכאון בעקבות האנדרופינים שמשתחררים ותורמים לתחושה טובה. בכלל, הוא מוסיף, כל מערכות הגוף עובדות טוב יותר- יש זרימה רבה יותר של דם למקומות שונים בגוף, ואימוני הכושר בעצם מעוררים את הגוף, מגמישים אותו, מעלים את מסת השריר והעצם. וכשכל המערכות פועלות כסדרן, גם אנחנו מתפקדים טוב יותר.

 משה (62), מאיזור מהרכז, לא יכול שלא להסכים עם הקביעה הזאת. הוא מתאמן באופן קבוע בחדר הכושר השכונתי קרוב לשנתיים, ומעיד ממקור ראשון על השיפור בהרגשה: ” הגעתי לחדר הכושר בעקבות המלצה של הרופא שלי. אני מתאמן כשלוש פעמים בשבוע, והאימונים נותנים לי תחושה טובה. אני מרגיש שיש לי יותר כוח לעשות דברים, אני יותר עירני, ומרגיש חיוניות גדולה יותר”.

תיאבון לכושר- תזונה לכושר בגיל השלישי

ענת אשכול, דיאטנית קלינית בבית החולים “שניידר”, משלימה את התמונה מכיוון הצלחת. ככלל, ההמלצות התזונתיות לבני הגיל השלישי דומות להמלצות לכלל האוכלוסייה: 6-5 ארוחות ביום, 40-60 אחוז מהרכיבים התזונתיים צריכים להיות פחמימות.

 15-25 אחוז חלבון וכ- 30 אחוז שומן, עדיף שומן בלתי רווי. עם זאת, אומר אשכולן, “אצל אנשים מבוגרים אנחנו נתקלים פעמים רבות בתזונה לא נכונה בעקבות ירידה טבעית בתיאבון ובחוש הטעם. אנשים מבוגרים רבים גרים לבד והם כבר לא מבשלים לעצמם, ועל כן פעמים רבות הם נמשכים בעיקר לאוכל זמין ולא בהכרח מזין, כמו קרקרים, עוגיות ומזן תעשייתי. חשוב שמהבוגרים המתאמנים יקפידו על תזונה שתשלים את האימון: עד כשעה לפני האימון מומלץ לאכול פחמימה קלה לאימון ולספיגה כמו בננה; עד כשעה- שעה וחצי לאחר תום האימון ניתן לאכול ארוחה מלאה המשלבת את כל רכיבי המזון, ומומלץ גם לשלב פחמימות עם חלבון, כדי שהחלבון ייספג טוב יותר בגוף”.

 התעורר אצלכם התיאבון לכושר ואתם לא יודעים לאן כדאי לפנות? היום רוב חדרי הכושר ערוכים לקבל לשורותיהם גם אנשים מבוגרים ומעסיקים מאמי כושר שהוכשרו להכין תוכנית אימונים לאוכלוסיות שונות. במעט מקומות יש מחלקות ייעודיות לגיל הזהב, ואפשר גם לבדוק במוסדות הדיור המוגן; לפעמים יש בהם חדרי כושר המתמחים במבוגרים. אבל לפני שמתחילים, מזכיר בן אבו, “חשוב, במיוחד למבוגרים, לעשות בדיקות רפואות ולהביא אישורים רפואיים, כדי שאפשר יהיה להתאים את האימון האפקטיבי ביותר לכל מתאמן”.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *