אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

מהארון אל החלל החיצון: יחסים חד מיניים במסע בין כוכבים


התמונה של אלי אשד

כתבה לרגל 40 שנה ל"מסע בין כוכבים".

סדרת "מסע בין כוכבים" הפכה לכר פורה ביותר לסיפורי חובבים שהתבססו עליה ועל הדמויות שלה. בין אלו הידועים ביותר לשימצה, הם סיפורי ה"סלאש" הסיפורים המציגים את אנשי צוות האנטרפרייז כחבורת הומוסקסואלים ולסביות (וגם טרנסקסואליים). סיפורים אלו נכתבו ברובם המוחץ דווקא בידי נשים (הטרוסקסואליות).

אולי יום אחד יכולתנו לאהוב לא תהיה כל כך מוגבלת. (דוקטור בוורלי קראשר בפרק "המארח" בסדרת מסע בין כוכבים הדור הבא").

יום אחד הראתה לי אילנה פנזין שעוסק בסדרת המדע הבדיוני "מסע בין כוכבים":

"אתה יודע מה המיוחד בו" ?
"לא "
"זהו פנזין שעוסק ביחסים הומוסקסואליים בין גיבורי הסדרה והוא נכתב כולו בידי נשים".
נדהמתי
"למה שנשים יתעניינו ביחסים הומוסקסואליים בין גברים? ועוד דמויות מסדרת מדע בדיוני"?
"ואתה, אתה לא נמשך אחרי סצינות בסיפורים וסרטים שבהן נשים מקיימות יחסים לסביים?"
"לא".
"אז אתה יחיד במינך, נשים נדלקות מיחסים הומוסקסואליים בין גברים יפים, כמו שגברים נדלקים מיחסים לסביים בין בחורות יפות".

מאז שנות השישים הופיעו אלפי סיפורי חובבים שמבוססים על הדמויות וקו העלילה של מסע בין כוכבים. וכל אלה הופיעו במספר לא קטן של פנזינים המוקדשים לנושא אחד - מסע בין כוכבים. אלפי החובבים של הסדרה קראו אותם בשקיקה וכתבו אלפי סיפורים חדשים על מגוון אדיר של נושאים - החל מסיפורי מד"ב קשה על תופעות מדעיות מוזרות שבהם נתקלת החללית, דרך סיפורים רומנטיים שבהם בת דמותה של המחברת (בדרך כלל המחברים הם מחברות ) מתאהבת בקפטן או במר ספוק ולבסוף משכנעת אותם להחזיר לה אהבה, ומהם בכיוונים שאותם לא העלו יוצרי הסידרה על דעתם כלל. מהם פורנוגרפיה קשה שתיארו את עלילותיהם המיניות של גיבורי הסדרה ובראשם קירק וספוק. בין חובבים וחובבות אלה היו גם אנשים שהפכו אחר כך לסופרים ידועים כמו ג'קואלין ליכטנברג שחיברה עם עוד שתי שותפות ספר שלם על תופעת החובבים של מסע בין כוכבים תחת השם STAR TREK LIVES !)

יחד עם ג'ין לורה חובבת ידועה אחרת , ליכטנברג יצרה את סידרת "קרית " (KRAITH ) מעין יקום חלופי של מסע בין כוכבים שבו יש מקום דומיננטי הרבה יותר לתרבות הוולקנית. במסגרת סדרה זאת הופיעו עשרות (ואולי אף מאות) סיפורים של חובבים שונים במסגרת הכללים שאותם קבעה ליכטנברג לגבי יקום "מסע בין כוכבים " "שלה ". "קרית" הפך בחוגי החובבים למפורסם כמעט כמו "היקום האמיתי" של "מסע בין כוכבים" . ובעקבותיה קמו חובבים וחובבות אחרים שיצרו יקומים חלופיים משלהם של מסע בין כוכבים עם ההיסטוריה והטכנולוגיה המפורטות שלהם ועם עשרות סיפורים וכו' וכו' . ליכטנברג עצמה הפכה מאוחר יותר לסופרת ידועה הודות לסיפורים שלא היו קשורים ל"מסע בין כוכבים " בסדרת "סים –גן" שגם מסביבם נוצרה תרבות חובבים שלמה עם פנזינים וסיפורים שנכתבו בידי החובבים באישורה ובתמיכתה של ליכטנברג.

אבל הידועים מכל הם דווקא הסיפורים המוזרים שמכולם, סיפורים שתיארו יחסים הומוסקסואליים בין קירק וספוק. סיפורים אלה זכו מיד לפופולאריות עצומה הפכו לז'אנר בפני עצמם וקיבלו את הכינוי "סלאש" או ק/ס ( קיצור של "קירק / ספוק").

קירק וספוק – זוג הומואים?

"קירק חייך ובלי לאמר מילה שלח את ידיו אל ספוק בחיבוק אוהב . ספוק קפא, ואז הבין כי זוהי בעצם התגשמות הפנטסיה שלו. הוא נתן לעצמו להינמס בחיבוק האוהב של הידיים החזקות והמוכרות. לפני שהגיב בחיבוק חזק משלו כאשר הבין שזוהי המציאות שכמוה לא ידע מעולם". ( מתוך" חלום שהתגשם ")

סוג אחרון זה של סיפורים היה בתחילה שולי ביותר וחבוי מעין רואה אך יותר ויותר החל לצבור עוצמה כאשר יותר ויותר חובבות החלו לכתוב סיפורים בז'אנר זה עד שבשנות ה-80 הפך לתת ז'אנר בפני עצמו, וכמעט דומיננטי בתחום סיפורי הפנזינים על מסע בין כוכבים (אולי בגלל עצם נועזותו ) ורובו נכתב בידי נשים. סיפורים אלה עוסקים בדרך כלל בתגלית המדהימה של קירק וספוק שהם מאוהבים אחד בשני אהבה מינית בניסיונותיו של קירק חובב הנשים להגיע להבנה עם טבעו ההומוסקסואלי "האמיתי" ושל ספוק הוולקני לחסום את רגשותיו האנושיים. הם עסקו לרוב בפציעתו של אחד מבני הזוג כתוצאה מהתקלות באוייב כלשהו ובטיפולו המסור והאוהב בידי השני והם נותנים תמיד פרטים מפורטים של מישגלים בין השניים, אם כי תוך שימת דגש על הרגשות של השניים אחד אל השני.

יש כמה תתי ז'אנרים של ספרות ה"סלאש":

1. רוב הסיפורים שייכים לסוג של הפעם הראשונה כאשר קירק וספוק מגלים לראשונה את משיכתם המינית זה לזה. לשניהם יש פנטסיות מיניות סודיות לגבי השני, וכתוצאה ממשבר כלשהו או סכנה חושפים רגשות אלה אחד לפני השני ומגלים שרגשות אלה מוחזרים. ואז מגיע שלב ההגשמה עם או בלי תיאורים גרפיים מפורטים ביותר (ולעיתים בליווי ציורים) של מה שהם עושים ביחד. עם זאת יש להבין שהנקודה החשובה היא לא בהכרח הסקס אלא ההבנה של האהבה הקיימת בין השניים. בסיפורים אלה השניים מתבגרים לרוב כתוצאה מההתנסות, ספוק לומד להיות יותר פתוח לגבי רגשותיו וקירק לומד להיות יותר "ספונטני ". ולפעמים הם משלבים במעגל האהבה גם אנשי צוות נוספים כמו דוקטור מקקוי המהנדס סקוטי, מר סולו או מר צ'יקוב (או כולם ביחד) באורגיות הומוסקסואלית.

על סיפורים אלה יש וריאציות שמתרחשות ביקומים "חלופיים" שבהם השניים פוגשים זה את זה נניח כבעל עבדים (לרוב ספוק) עם העבד (לרוב קירק, אבל יכול גם להתהפך) מה שאומר שיש גם הרבה סאדו מאזו, שימושים שונים, מגוונים ורבי המצאה במגלבים, פרגולים, אזיקים וכו' .

קירק עצם את עיניו וחשב על הפדרציה וחובתו כלפיה ועל חובתו לידידו מזה שנים רבות ספוק, אלא שאז נגעו בו האצבעות של הוולקני וג'ים חש לתדהמתו שגופו מתחיל להתעורר!(מתוך "המשגל הקוסמי")

2. סוג פופולארי אחר הוא סיפור ה"פון פאר" ( מצב גופני מיוחד של תושבי וולקאן שבו הגברים חייבים לקיים יחסי מין) כאשר השניים נקשרים בגלל הצורך של הוולקני לקיים יחסי מין או למות והפרטנר היחיד בסביבה הוא הקפטיין זה בדרך כלל כבר היו לו פנטזיות משלו בנושא שעכשיו הוא מוצא את ההזדמנות להגשימם או שהוא מציע את עצמו מתוך אבירות וידידות אמת שהופכת במהרה לאהבת אמת.

דוגמה של סיפור כזה הוא הסיפור "המשגל הקוסמי" מאת גיל פריר. סיפור שבו השניים "נתקעים " בכוכב נידח כלשהו ללא סיכוי של הצלה ואז ספוק נכנס שלב ה"פון פאר" שלו כוולקני שבו עליו לקיים יחסי מין עם מישהו או שימות. קירק מגיע בסיפורים אלה למסקנה שאין ברירה ועליו להיות בן הזוג המבוקש. בתחילה הוא אינו מצפה שייהנה, זה הכל מתבצע במסגרת חובותיו כקפטין וכידיד, גם ספוק לא מתלהב במיוחד. אלא שהשניים מגלים לתדהמתם שהאירוע אינו גורם להם סבל דווקא וכאשר הם חוזרים לבסוף לאנטרפרייז הם מתמודדים עם ההשלכות של כך. וריאציה של סיפור זה הוא סוג הסיפור שבו מתגלה שאחד מהשניים (לרוב ספוק , אבל לא חייב להיות) הוא הומוסקסואל פעיל מזה שנים רבות והוא מלמד את השני את ההנאות של ההומוסקסואליות.

3. בסוג שלישי של הסיפורים השניים הם כבר זוג קבוע מזה שנים ולרוב מעורבים בהרפתקה שמביאה להפרדה בינהם, או שאחד מהם נתקל באישה או גבר אנושי/ת או חייזרי/ת שמתחרה על ליבו עד לסוף הטוב ולחזרתם של בני הזוג אחד אל זרועות השני. או עד לסוף הטראגי ולניתוק הסופי ביניהם.

ג'ים וספוק עמדו חבוקים לפני המיטה. במיטה שכבו להם התאומים, ג'ורג' ואמנדה כשהם ישנים בפעם הראשונה מזה שעות רבות לאחר ההתקפה על הספינה.. ספוק כיסה את התינוקות בשמיכה". (קירק ספוק והתאומים)

כמה מהסיפורים האלה עוסקים בנושא האקזוטי במיוחד של הילד שנולד לקירק וספוק לעיתים בעזרתו של דוקטור מקקוי שפועל בעזרת הנדסה גנטית כדי לאפשר לשנים להפיק ילד מביציות או בעזרת המהנדס סקוטי. כידוע "מסע בין כוכבים" מרבה לעסוק ביחסי מין בין בני גזעים שונים ובילדים מעורבים שנוצרים כתוצאה כמו ספוק עצמו. דבר זה הוא בלתי אפשרי מבחינה ביולוגית וידועה הערתו של המדען קרל סאגאן שהסיכוי לילד הוא גדול יותר מקשר בין אדם וצנון מאשר בין אדם וולקנית. נראה לי שילד מקשר בין זכר אנושי וזכר חצי וולקני הוא לא הרבה יותר בלתי אפשרי.

קפטין קירק מכחיש בתוקף.

כה פופולארי הפך ז'אנר זה עד שלבסוף נאלצו "הרשויות" בחוסר רצון רב להתייחס אליו. חובבים רבים ובהם הסופר דיויד ג'רולד (הומוסקסואל בעצמו) תקפו אותו על כך שהוא משתמש בדמויות ידועות ו"הורס את שמם הטוב". אפילו ג'ין רודנדברי המפיק בעצמו נאלץ לבסוף להתייחס לסיפורים אלה, במה שהוא למעשה הכחשה "רשמית" כביכול מצידו של קפטין קירק.

בהערת שוליים שמופיעה בעיבוד הספרותי של הסרט הראשון של סרטי הקולנוע של מסע בין כוכבים ספר שניכתב בידי רודנדברי (ואולי בידי סופר הצללים אלן דין פוסטר תחת שמו של רודנדברי? יש גירסאות שונות בנושא ..) שכביכול נכתבה בידי קפטין קירק מופיעות השורות הבאות:

"מכיוון שהידידות בין קירק וספוק הייתה הדוקה שלא כרגיל, הובילה עובדה זאת לאי אלה השערות שהם הפכו למאהבים. לפי בקשתנו סיפק האדמירל קירק את הערה הבאה בנושא זה:

מעולם לא היה לי מושג על שמועת המאהבים הזאת, אם כי נאמר לי שספוק נתקל בכך כמה פעמים… למרות שאין לי כל התנגדות לאהבה פיסית או לכל אחת מצורותיה הרבות של בני האדם של יצורים זרים ומעורבים תמיד מצאתי את הנאתי הטובה ביותר באותו היצור האשה. הייתי גם שונא שיחשבוני לטיפש שבחר לו בן זוג לאהבה המתייחם רק אחת לשבע שנים". (מסע בין כוכבים הסרט, תרגם יוסף כרוסט , 1979, אור עם).

השמועות הנ"ל הם כמובן אותם סיפורי פנזינים מרובים מאוד שהופיעו במאה העשרים. בשלב מסויים פרמונט אף חשבה לתבוע לדין את כותבות אותם סיפורים פורנוגרפיים. אך כל העניין היה לא כדאי בגלל התפוצה המצומצמת ביחס של כל אחד מהפנזינים המשוכפלים ביד האלה מחד והמספר העצום שלהם והפיזור הרב מאידך והם נאלצו לנטוש את העניין ולקוות ששמם הטוב של קירק וספוק כ"סטרייטים" לא יפגע כתוצאה. הרשויות הגיעו למסקנה שעדיף לעצום עין בתקווה שזה יעלם לו מעצמו. אלא שבינתיים הסיפורים האלה עוד לא נעלמו, הם רק התפשטו בהמוניהם עד שהפכו לשווה ערך במספרם לכל שאר הסיפורים "הנקיים" יותר על גיבורי "מסע בין כוכבים". כמה מהם אף שימשו כבסיס לרומאנים הפופולאריים שמבוססים על הסידרה בהוצאת פוקט האמריקנית (אם כי הם עברו כמובן "ניקוי" דרסטי בתהליך).

במקרה אחד זה הגיע לצנזורה של ממש בספר בשם (KILLING TIME (1985 של דליה ואן הייז סופרת, שהייתה פעילה כחובבת בכתיבת סיפורים ק.ס. הספר פורסם במקורו עם רמזים ברורים ביותר למערכת יחסים בין קירק וספוק. הספר נעצר לאחר הוצאתו לאור כתוצאה מהוראה מרודנדברי הנרגז (עם כל הצהרותיו על סובלנותו לנושאים מעין אלה) שוכתב, וצונזר ויצא לאור מחדש ללא הקטעים מעוררי המחלוקת.

הסלאש מתפשט

מסיפורים שעוסקים רק ב"מסע בין כוכבים" התפשט הז'אנר הזה גם לסיפורים המבוססים על סדרות טלוויזיה אחרות כמו סטרסקי והאץ', הסדרה הבריטית "המיקצוענים", קגני ולייסי, ורבות אחרות שכולם מעלים על נס את הגיבורים ההומוסקסואליים ומערכות היחסים המיניות בינהם ורובם נכתבים בידי נשים הטרו סקסואליות. התוצאה היא שכיום יש אנשים שקשה להם יותר ויותר על הדעת קשר חם בין שני דמויות מאותו המין בסדרת טלוויזיה בלי קונוטציות מיניות.

וכאמור את הרוב המוחלט של סיפורים אלה (יותר מתשעים אחוז) כותבות נשים הטרוסקסואליות דווקא שרואות בסיפורים אלה כמשחררות מבחינה מינית בדרך זאת או אחרת. אלה סיפורים פורנוגרפיים אבל סיפורי פורנוגרפיה נשית (אם כי הם עוסקים בגברים), וכתוצאה נטען שהעניין של המחברות הוא יותר במחשבות וברגשות של הדמויות אחד כלפי השני מאשר מה שהם עושים עם גופותיהם. סופרת המדע הבדיוני הידועה ג'והנה רוס (לסבית פמיניסטית) הכריזה על עצמה כחובבת של סיפורים אלה והצהירה: "זהו סוג הסיפורים היחיד שאני מכירה שבאמת חוגג את המיניות הנשית ואת מערכת היחסים שלה לאהבה וחוסר ביטחון... החזון הנשי של אירוטיקה אמיתית אינו קיים באמת בשום מקום מחוץ לסיפורי הק/ס. זוהי פורנוגרפיה של נשים עבור נשים עם אהבה!".

יש תיאוריות שונות מה מושך נשים הטרו סקסואליות לכתוב פורנוגרפיה על יחסים הומוסקסואליים בין גברים ובמיוחד על דמויות אלו ונטען בין השאר שנשים נמשכות לכתוב על גברים בעלי כוח ועוצמה במצבים הומוסקסואליים שבהם הם מועמדים למעשה בדרגה של נשים בחברה המודרנית.
 
וכמובן הפורנוגרפיה המדעית בדיונית וכזאת שקשורה ל-סטאר טרק כמו גם לסדרות אחרות כמו זינה (שהפכה כידוע לדמות פולחן בתרבות הלסבית) היא כיום חזקה היום ברשת הרבה יותר מאשר הייתה אי פעם בפנזינים המודפסים , עוד אינדיקציה למעמד החזק של הפורנו בכלל ברשת.

"בבקשה קפטין, לא לפני הקלינגונים!" (ספוק לקירק בזמן שהוא עומד לחבק אותו בסרט "מסע בין כוכבים: הגבול האחרון")

אז האם ייתכן שקירק וספוק הם זוג "גאים"? ייתכן שהמילה האחרונה בסוגיה מדריכת מנוחה זאת נאמרה בידי השחקן ליאונרד נימוי מגלמו של מר ספוק שענה כאשר נשאל בידי חובבים את השאלה הזאת: "אינני יודע, לא הייתי שם".
 
מסע בין כוכבים
מסע בין כוכבים: מוסר ישויות עליונות

תגובות

לא נשאר על מה לכתוב ?

כל הגייז מחפשים בנרות עוד גייז

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת אלי אשד