אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

גק ואנס / סיפורי ארץ הגוועת


התמונה של אלי אשד

סיפורי ארץ הגוועת חלק 1 מאת ג'ק ואנס בתרגום ורד טוכטרמן, הוצאת אודיסיאה.

ביקורת על שני ספרי סיפורי ארץ הגוועת חלק 1 וחלק 2 מאת ג'ק ואנס בתרגום ורד טוכטרמן, הוצאת אודיסיאה.

לאחרונה תורגמו כמה ספרי פנטזיה מיוחדים במינם של הסופר ג'ק ואנס, סיפורי ארץ הגוועת, סיפורים שבהם העולם הפנטסטי והמוזר מכל, המלא כשפים ודימונים שאינם ניתנים כמעט לתיאור הוא העתיד הרחוק של כדור הארץ, בעוד מיליוני שנים. זמן קצר לפני היעלמותה של השמש, עתיד שבו המדע שקע, השתנה והפך לכישוף.

ב-ספרות המדע הבדיוני ובספרי העתידנות שונים מקובל היה לחשוב שבעתיד הקרוב ובעיקר הרחוק יותר יהיה עתיד כולו מורכב מהישגי המדע ומה שנקרא "כישוף" אם יהיה קיים לא יהיה אלא הישגי המדע תחת שם אחר שכן בעתיד הרציונאלי, הסופר טכנולוגי, אנשים כבר לא יאמינו באמונות תפלות מאין אלה. במציאות הטכנולוגית של ראשית המאה העשרים אנחנו רואים שנושא הכישוף ועל טבעי רק הולך וצובר תאוצה עצומה בקרב הציבור הרחב ובעיקר הנוער, ובראש ובראשונה הודות להישגים טכנולוגיים ותקשורתיים כמו האינטרנט. מה שגורם לחשוב שבעתיד הכישוף אף יהיה חשוב ומשפיע יותר מכפי שהוא היום ומן הסתם יהיו לכך השלכות גדולות על התרבות והחברה.זאת בניגוד לתחזיות של מיטב ספרי וסופרי המד"ב הרציונליסטים משנות החמישים והשישים בנוסח אסימוב שחזו את העלמות הכישוף וחוסר הרציונאליות עוד בעתיד הקרוב ביותר. הם טעו.רק סופר מד"ב אחד מאותה תקופה, ג'ק ואנס, חזה אז שגם בעתיד והרחוק מאוד הכישוף ימשיך לשחק תפקיד חשוב מאוד בתרבות האנושית.לאחרונה יצאו ב-הוצאת אודיסיאה שני ספרים מאת ג'ק ואנס בשם הכולל סיפורי ארץ הגוועת הכוללים בתוכם ארבעה ספרים (שיצאו במקור האנגלי כספרים נפרדים) של סדרה שנחשבת לאחת מסדרות היסוד של ספרות הפנטסיה. אלא שספרים אלו, למרות תכניהם, רחוקים מאוד מלהיות ספרי פנטסיה רגילים ולמעשה הם שילוב מתוחכם מאוד של מדע בדיוני ופנטסיה, ז'אנרים שלרוב הם נפרדים.

ג'ק ואנס ידוע בעולם המדע הבדיוני הודות ליכולתו ליצור עולמות מורכבים ופרטניים ביותר מתוחכמים אקזוטיים ומקסימים שלרוב הם גם מעניינים הרבה יותר מהדמויות האנושיות שלו. הוא יצר סדרות מפורסמות כמו הנסיכי השדים, כוכב ההרפתקאות ואחרים שהפכו לקלאסיים בגלל העולמות המתוארים אם כי גם הדמויות שהוא מתאר הן לרוב ביזאריות ביותר בפני עצמן ומלוות תמיד בסגנונו המיוחד של ג'ק ואנס, שילוב של צבע ואירוניה של המחבר שמשאיר תמיד לקורא את הרושם הברור שאצלו גם ההרפתקאות המדהימות ביותר מוצגות בקריצת עין ברורה מאוד.

לעברית תורגמו עד כה מעט מאוד מיצירותיו, אלו כוללים ספר מד"ב שגרתי למדי בשם מארון –אלסטור 933 שיצא ב-הוצאת כתר בתרגומו של עמנואל לוטם ב-1992 וגם שתי נובלות מפורסמות ואיכותיות שבהם הציג את מיטב דמיונו הביזארי –אקזוטי שזכו בפרסי הוגו למדע בדיוני: מאלפי הדרקונים שתורגם בקובץ הטוב שבטוב מספר 2 בעריכת אייזק אסימוב ובתרגום צילה אלעזר, הוצאת לדורי,1980 ו-המבצר האחרון (שתורגם בקובץ הטוב שבטוב מספר 3 בעריכת אייזק אסימוב ובתרגום אילנה בינג ,הוצאת לדורי ,1980).הם תורגמו במסגרת קבצי סיפורים שזכו בפרסי הוגו שהופיעו בעריכתו של אסימוב. הם מזכירים את סיפורי הארץ הגוועת בכך שהם מתרחשים בעתיד רחוק מאוד ואקזוטי מאוד החסר כל קשר אמיתי להווה שלנו.

סיפורי

סיפורי ארץ הגוועת חלק 2 מאת ג'ק ואנס בתרגום ורד טוכטרמן, הוצאת אודיסיאה.

לעברית תורגם גם סיפור קצר אחד של ג'ק ואנס קדרי פירסק בקובץ חדירת זמן בעריכתו של ארתור סי קלארק בתרגום יורם רפורפורט,הוצאת מסדה, 1981. גם בו כמו בכל יצירותיו של ג'ק ואנס ניתן למצוא את אותה האווירה האקזוטית קיצונית -מרוחקת.אולם דומה שסיפורי ארץ הגוועת הם יצירותיו המפורסמות ביותר והם נתנו את שמם לז'אנר שלם של סיפורים המתרחשים בעתיד הרחוק מאוד. סיפורים אלו אינם מתרחשים בעולם אחר כמו אצל טולקין הנמצא אי שם במימד אחר וגם לא בתקופת עבר פרהיסטורית בלתי ידועה. הספר מתרחש בעולמנו אבל בעוד מיליונים או מליארדים של שנים כאשר השמש כבר הפכה אדומה והמין האנושי עבר אין ספור תהפוכות ואלפי תרבויות קמו ונפלו וקמו שוב ונפלו שוב. בני האדם יצאו אל החלל ונעלמו, ותקופתנו שלנו על המדע שלה נשכחה לחלוטין. הכישוף והלחשים, השולט לכאורה בכל הוא תוצר של היסטוריה בת מיליוני שנים שרק נרמזים לנו במהלך הסיפורים, החליף את המדע והניסויים. אלא שאין זה ברור כלל אם אכן זה כישוף או שמה מדע מתוחכם ביותר והיצורים העל טבעיים המסתובבים בכל מקום, ייתכן שאינם שדים ככלל אלא יצורים שנוצרו בידי המין האנושי במה שאנו קוראים היום הנדסה גנטית או שהם תוצר של כוכבי לכת אחר שהובאו לכדור הארץ בידי נוסעי חלל אנושיים או חיזריים בתקופה רחוקה שכבר נשכחה מלב.

ג'ק ואנס

לצד המכשפים, היצורים בני הכלאיים השונים, השדים ויצורי העצים שכאילו יצאו מספר של טולקין אנו מוצאים גם מכוניות ומכשירי אנטי גרויטציה שהם כנראה מקורות הכישוף. יש כאן בלבול מכוון בין הז'אנרים המוכרים לנו ובזה ייחודו וקסמו של סיפורים אלו שנקראים כמו פנטזיה אבל גם כמו מד"ב. ומכיוון שהתרבות המתוארת היא כה עתיקה (וגם בכך יש משום סוג של אופטימיות שהרי רוב האנשים וגם המדענים מסרבים לתת על סמך התנאים כיום למין האנושי יותר מכמה מאות שנים נוספות של קיום וגם זה נחשב לאופטימי, בוודאי לא מיליונים), ג'ק ואנס מתאר אותה במכוון בצורה פורמאלית לחלוטין בסגנון המזכיר ואולי לא במקרה את הסגנון הפורמאלי של סיפור סיני שגם הוא מייצג תרבות עתיקה מאוד אם כי רחוק מאוד מהעתיקות של תרבויות הארץ הגוועת.

מארון

מארון –אלסטור 933 הוצאת כתר. תרגום עמנואל לוטם 1992

העולם של הארץ הגוועת הוא עולם זקן עייף שבו שוב לא אפשרי שוב גילוי חדש שכן כל דבר שאפשר היה לגלות התגלה במליוני השנים קודם לכן. ייתכן רק גילוי מחדש מבין ספריהם הקדומים של מכשפי העבר. על הכל שוכנת רוח של נוסטלגיה למה שהיה במשך מליוני השנים שחלפו שמהם כל כך הרבה נשכח ושל דקדנס שממנו לכאורה אין מוצא שכן הכך מתקרב לגוויעה הסופית. בעולם זה של שמש אדומה שוקעת המקרבת לשקיעתה הסופית (תרתי משמע) והדור הסופי של המין האנושי ההולך ושוקע ומחכה להיעלמותה סופית הבלתי נמנעת, מכשפים מנהלים בינם את הקרבות האחרונים. רוב בני האדם יצאו לחלל או נעלמו אי שם בנבכי ההיסטוריה הרחוקים והמועטים שנשארו הם השרידים האחרונים. הם יודעים שהדור שלהם הוא האחרון וכל שנשאר להם לחכות הוא להיעלמות הסופית הבלתי נמנעת כאשר השמש תכבה לבסוף סופית.הרעיון אמנם לא היה מקורי עם ג'ק ואנס. הוא קיבל השראה מסופרים כמו קלארק אשטון סמית שתיארו גם הם תרבויות המבוססות של כישוף בעתיד הרחוק ביבשת האחרונה של המין האנושי - "זותיקה" . והבסיס לרעיון מגיע עד ל-ה.ג. וולס בסיפור מכונת הזמןשלו על מסע לעתיד הרחוק ואם נרצה עד למאה ה-18 כאשר סופרים כמו רטיף דה לה ברטון תיארו את העתיד הרחוק.

אבל ג'ק ואנס הוא זה שפרסם את הז'אנר של עתיד שבו הכישוף מחליף את המדע (רעיון לא בריא במיוחד עבור התרבות המודרנית) והפך אותו לשם דבר והחקיין הידוע ביותר שלו היה ג'ין וולף שחיבר סדרה קלאסית בשם ספר השמש החדשה שהוא למעשה מעין חיקוי מודרני והרבה יותר מכך של ספרי ג'ק ואנס ותורגם גם הוא בידי טוכטרמן. שני הספרים שלפנינו מורכבים מארבעה ספרים שכתב ואנס המתרחשים במציאות זאת ובעולם זה אך שהם בעלי גיבורים וסגנון שונה מאוד גם בגלל שנכתבו בתקופות שונות.

החלק הראשון הארץ הגוועת שהוא ספרו הראשון של ג'ק ואנס (פורסם ב-1950) אינו מוצלח למרות שהשפה היא עשירה וצבעונית מאוד.זהו קובץ סיפורים שחלקם מופיעים דמויות שונות שכולם מתרחשים באותה עולם והקשר ביניהם הוא רופף או בלתי קיים בכמה מהמקרים.הקורא הלא סבלני והלא מנוסה עלול לאבד את סבלנותו ואת עניינו בעולם שיצר ג'ק ואנס אם יסתפק רק בחלק זה שהוא במידה רבה בלתי ברור למי שאינו קורא מנוסה ביותר של סיפור מדע בדיוני ופנטזיה. אכן יצירתו זאת של ג'ק ואנס אינה מיועדת ל"מתחילים" בז'אנר. בסיפור המסיים את החלק זה אנו מגלים שלא הכל אבוד ויש תקווה למין האנושי גם בעתיד הרחוק הזה. אדם וחוה של העתיד הרחוק מגלים מוזיאון קדום (הומאז' ברור ל-ה.ג'. וולס שתיאר מוזיאון כזה בספרו מכונת הזמן) שעליו מאיימים כוחות הרשע והם אגב נבירה בסודותיו מגלים שהסוד הסופי של הכישוף הוא מדע (אני לא בטוח בכלל שאם ג'ק ואנס היה כותב את הספרבאווירה הפוסט מודרנית של ראשית המאה העשרים ואחת זאת הייתה המסקנה שגיבוריו היו מגיעים אליה).הספר מסתיים ברמיזה האופטימית, ייתכן שהזוג יתחילו את כל המחזור מחדש, וכי יש תקווה למין האנושי אחרי הכל.

ג'ק

אבל בשאר הספרים בסדרה שאותם כתב ג'ק ואנס שנים לאחר מכן אין כל זכר לתגלית זאת. הם כולם מתרחשים באותו עולם קדום שכל הדמויות מודעות היטב לכך שסופו מתקרב ללא אפשרות בריחה והתחלה מחדש. החלק השני בכרך עיני העל-עולם שאותו פרסם ג'ק ואנס במקור ב-1966 כשהיה בשיא יצירתו (ואז קיבל שני פרסי הוגו על הנובלות ששתיהן תורגמו לעברית) מוצלח בהרבה. הוא מתאר את הרפתקאותיו של הרפתקן הנוכל קוג'ל שניסיונו לגנוב ממכשף נכשל הוא נתפס ונשלח כגמול למשימה קשה בקצה השני של העולם כאשר בתוכו שוכן-שומר יצור שגורם לו כאבים עזים בכל רגע שהוא מאט לרגע בביצוע המשימה. הספר עוסק בהרפתקאותיו הביזאריות של קוג'יל ובניסיונו לחזור למקום המוצא ולנקום במכשף. קוג'ל ממשיך במסעותיו ובהרפתקאותיו לאותה מטרה גם בספר השלישי הנמצא בכרך השני שאחד מהם הוא המשך ישיר על הרפתקאותיו הנוספות של קוג'יל שאותו פרסם ג'ק ואנס לבסוף רק שנים רבות לאחר הופעת העיניים של העל עולם ב-1983.

בינתיים בהפסקה הארוכה שבין הופעת שני הספרים חיבר סופר פנטזיה אחר בשם רוברט שי שכנראה כבר לא היה מסוגל לחכות להמשך והמתמהמה המשך משלו על הרפתקאותיו של קוג'יל באישורו של ג'ק ואנס, שכנראה עוד לא ידע אז אם יכתוב בסופו של דבר ספר המשך בעצמו. מעניין להשוותו עם הספר המאוחר יותר של ואנס שכן שניהם מתחילים מאותה נקודת פתיחה לאחר סיום הספר הראשון אך מגיעים לכיוונים שונים לחלוטין. סיפורים אלו על קוג'ל הם לטעמי הטובים ביותר בסדרה למרות ואולי בגלל שנכתבו שנים רבות לאחר שפורסמו סיפורי הספר הקודם וברור שבהם הגיע כישרונו של ג'ק ואנס לתאר מציאויות זרות ומוזרות, קודרות ועם זאת מבדחות בצורה המצמררת לשיאו.

והחלק השני והמסיים של הסדרה כולה מביא קובץ סיפורים על הרפתקאותיו המשונות של אזרח אחר של אותו עידן רחוק הלא הוא ריאלטו המופלא, מכשף מן העידן העשרים ואחד, עידנה האחרון של ארץ הגוועת והרפתקאותיו המוזרות עם עמיתיו המכשפים האחרים חבורה של אנשים אקסצנטריים ומסוכנים ומסוכסכים זה עם זה ללא הרף (ועם זאת הם שונים עד כמה שאפשר מאלו נמצאים בספרי הארי פוטר) ובתוספת עם מגוון של שדים ממימדים אחרים. ספר זה פורסם במקור ב-1984 והוא הספר האחרון נכון לעכשיו מעטו של ג'ק ואנס על העידן האחרון בתולדות כדור הארץ. למרבית הצער אין בו משום סיום אמיתי לסאגה של הארץ הגוועת ואולי זה קשור לכך ש-ואנס ידוע לשמצה כמי שאינו מסוגל או אינו רוצה לתת סיומים משכנעים לספריו, ואולי יש בכך רמז שסיום כזה אינו בגדר האפשרי גם לסאגה של הארץ הגוועת.

הסיפורים של ג'ק ואנס אינםמקוריים במיוחד או יוצאים מהכלל כשלעצמם אם כי חלקם, בעיקר הסיפוריםהעוסקים בנוכל קוג'ל, הם מבדחים מאוד. אבל העלילה היא כלל לא העיקר והיא למעשה סטנדרטית למדי העיקר הוא תיאור העולם העשיר והצבעוני, היצורים המוזרים החולקים עם המין האנושי הסטנדרטי את עולמו.התרגום של שני הספרים הוא סביר בהחלט אבל לא יותר מכך. למרות נסיונה האמיץ של המתרגמת טוכטרמן להעביר איך שהוא את השפה המיוחדת והקשה מאוד, שהיא מעין "סינית מנומסת" באנגלית, דהיינו שפה של אין סוף מילות כבוד וחנופהלעברית, היא לא מצליחה באמת להעביר את כל העושר העצום הקיים באנגלית, עושר שיוצא מנקודת ההנחה שבשפה זאת יש רבדים רבים נוספים שאינם מוכרים לנו, וייתכן באמת שזוהי משימה בלתי אפשרית.שני הספרים בהחלט מומלצים בלב שלם. אבל לא לכל אחד רק לחובבי מד"ב פנטסיה רציניים ושרופים ביותר. לאלה ג'ק ואנס יכול להיות סם ממכר ממש שמרגע שהתחלת לההנות ממכמניו המוזרים שכמוהם כטריפ סמים ליקום ביזארי וצבעוני שכמוהו אי אפשר לחוות בעולם שלנו אי אפשר להפסיק יותר.

סיפורי הארץ הגוועת חלק 1 סיפורי הארץ הגוועת חלק 2 פרק ראשון מסיפורי ארץ הגוועתפרק אחרון של הספר הראשוןעידו גנדל על הארץ הגוועתמתי ברסקי על הארץ הגוועתיעל לקסמן על מארון אלסטור של ואנספרופיל של ואנסואנס בויקיפדיה הארכיב של ואנסואנס במוזיאון המד"בפרופיל של ואנססקירה על יצירות ואנסעוד סקירהראיון עם ואנסהוצאה לאור מיוחדת לכתבי ואנסהמצאות של ואנסביקורת על "הארץ הגוועת"וגם על המשחקהארץ הגוועת בויקיפדיה ז'אנר "הארץ הגוועת"רשימת יצירות בז'אנר

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת אלי אשד