אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

שר של טקסים


התמונה של צבי גלאון

האיום כי נוצף בעובדים זרים מאפריקה דרך הגבול הפרוץ בינינו לבין מצרים, הביא להחלטת ממשלה להקים גדר לאורך גבול זה בעלות של מיליארד ו 400 מליון שקל, שכן מדובר באיום מוחשי ומידי. לעומתו החשש כי אנו מאבדים הון אנושי רב בגין מערכת חינוך כושלת, וחינוך של עשרות אלפי ילדים חרדים לא מקצועות הליבה, איננו מוחשי ומידי, לפחות לדעת מקבלי ההחלטות במדינה. עם מעמדו המבוזה של המורה בחברה ניתן לחיות כמו עם האזרחים החיים מתחת לקו העוני, כי אלה וגם אלה אינם יוצאים לרחובות. נוכח ההסכמה שבשתיקה של שרי החינוך כי יש הוצאות רבות אחרות דחופות יותר, לא נותר לשרים אלה מזה כמה עשורים אלא לנסות ולהשאיר את חותמם בעזרת מהלכים מותירי הד ורושם ולא כאלה המניחים מסד למערכת טובה יותר.

שרי חינוך רבים זכורים במיוחד בגלל חידוש שהנהיגו בשעה ששימשו בתפקידם זה. אמנון רובינשטיין הוא שר ההגרלות של בחינות הבגרות, זבולון המר ז"ל שלא יכול היה לראות את התנ"ך עומד לגורלו הנהיג את המיקוד כדי להפסיק את ההגרלות, לימור לבנת ייסדה את בחינות בגרות מועד ב' כדי להירשם כמי שבימיה עלה אחוז הזכאים לתעודת בגרות, וללא הצלחה , ועל שמה רשום גם הניסיון לחולל את מהפיכת דוברת. יולי תמיר תיזכר כאדריכל "אופק חדש" השנוי במחלוקת. ועתה גדעון סער שאף הוא אינו יכול להעלות את שכר המורה ולטפל בבעיות ההוראה של מקצועות הליבה לחרדים, ובבעיית הליבה של החינוך הממלכתי,שהיא איכות ההוראה, מתחיל את השארת רישומו שלו כשר הטקסים. יש לקום עם כניסת המורה לכיתה, כאשר הכול על מדי תלבושת אחידה ובהפסקה להאזין לצלילי מוסיקה עברית בלבד. גדעון סער עשוי להיזכר גם כגייס של מורים חדשים העוברים הכשרה מזורזת שבינה ובין קליטת המורים במערכת יימצא, מן הסתם, יחס ישר. מהר נכנס מהר יוצא, ונזכור אותו גם כמי שקרא לדגל ליותר צעירים מילדיהם של אותם אזרחים הנושאים בעול ממילא, וזאת כדי לצמצם את הרעה הצפויה שֶ 70% מבעלי זכות הבחירה בארץ אינם משרתים בצה"ל. לפיכך יירשם על שמו הפטנט של קצינים מגבירי מוטיבציה בבתי הספר התיכוניים. פרויקט "דרך ערך" הוא לבטח רצוי ומבורך כשלעצמו, אך מצער הדבר, שהוא הופך לעשייה שהכול מדברים בה ועליה ולא מהלכים משני כוון במערכת החינוך. כמו כול השרים ודאי עוד נראה את גדעון סער גם מבטיח לנו כי יטפל בבעיית המבחנים הבין לאומיים ואף הוא, כמו כול השרים לפניו, יצהיר על מהלכי ריפוי הנשכחים לאחר זמן קצר. גדעון סער הוא בראשית דרכו, אך המגמה מזכירה את כול קודמיו.

היות שמדובר בשרי חינוך שהם גם אנשים חושבים, ולבטח אינם תמימים, בלתי נמנעת השאלה מדוע אין להם האומץ לאמץ את המשפט המפורסם של שר החינוך זלמן ארן –"חינוך עולה ביוקר אך אי חינוך עולה הרבה יותר!" ולאורו לצאת למאבק נחרץ ומתמשך שמטרתו לנסות ולהשוות בין חינוך לביטחון. גם בגודל התקציב וגם בתנאי התעסוקה באשר לגיל פרישה של מורים ורק כך לרענן את המערכת. הקינה על מורים שחוקים היא כבר ריטואל עונתי של כול שביתה או מורה ותיק שנתפס,חלילה, בקלקלתו. לו היה במערכת החינוך מנגנון כמו בצה"ל שתפקידו לדאוג למורים לאחר 30 שנות עבודה ייתכן שגם המורים הקרויים שחוקים היו שמחים להתחיל קריירה שנייה. השוואת תנאים זו תשנה את התפלגות כוחות העבודה במשק והפונים להוראה יחזרו לייצג את המיטב, ולא יהיה צורך לגייס את מובטלי ההיי טק.זהו תהליך שיארך עשור, אך יש להתחיל בו ומיד שכן אחרת תהליכי ההפרטה בדמות בתי ספר פרטיים יהיה נפוץ יותר ממה שהוא היום. הזכרתי קודם לכן את איכות ההוראה כבעיית ליבה, פתרונה עולה באמת הרבה כסף שכן מדובר במערך השתלמויות למורים הנמצאים היום במערכת. מורים אלה בעשור הקרוב הם אלה שיחנכו עשרה דורות של בוגרי המערכת. היום ציבור מורים זה הוא מי שאינו עומד במבחן התוצאה. שום מנהל מעולה ככול שיהיה לא יוכל לחליף מורה הנעדר כלי עבודה בסיסיים שלא נִתנו לו בתקופת ההכשרה, ולא הושלמו לו בהכשרה מסודרת ומובנית במהלך עבודתו. כלי עבודה אלה הם הידע לתכנן שנת עבודה, לדעת לשאול שאלות, וזו תורה המצריכה לימוד, ולהגדיר מטרות עד לרמת השיעור הבודד, ואף לנסח שאלה תקפה שבאמצעותה יבחן המורה האם המטרה שהגדיר לעצמו הושגה. תוכנית עבודה זו צריכה כמובן להיות שקופה לכול גם להנהלה וגם לקהילה, ולו כך היה היו הכול יודעים מראש ששירה של יונה וולך עומד להיות נלמד בבית המדרש של התיכון מכפר סבא שעלה לכותרות לאחרונה.

לכול תפקיד במערכת החינוך מעבר למורה מן השורה צריך להציב סף כניסה לתפקיד, וסף זה צריך שיכלול את ההשתלמות הנדרשת שבהיעדרה האוחז בתפקיד הוא במעמד של זמני בלבד, ולכן גם אינו מקבל את כול התמורה עד שישתלם בקורס המתאים. מה צריך לדעת רכז שכבה, מה צריך ללמוד ואח"כ ללמד את עמיתיו המורים רכז המקצוע, במה חייב להשתלם רכז הטיולים בביה"ס, מה היא ההכשרה ההכרחית של מחנך כיתה, איך לנהל תקציב, איך לגייס הורים למאמץ החינוכי, לכול אלה ועוד הרבה משימות אחרות אין כרגע שום דרישה מקדימה וכמובן גם לא מסגרת לימוד מכשירה. לכן יש להקים את מכון ההשתלמויות המיועד למורים הרבה לפני הקמת מכונים למנהלים,וכמובן לדאוג לתוכניות לימודים מאושרות, ולמורי מורים שהוכשרו גם הם. כול אלה עולים הרבה כסף, כמעט כמו להק מטוסי קרב מהדגם החדש ביותר שניתן לרכוש אותו תמורת כסף אצל היצרן. זו תהייה הדרך ואין להימלט ממנה, וכול זאת ראוי שיתרחש כשם שראוי שהאיום של היעדר חינוך טוב, והוראה איכותית ומרתקת, ייתפס על ידי הממשלה כאיום מוחשי ומידי כמו הגבול הפרוץ עם מצרים.

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת צבי גלאון