מאמר מגזין

מ-קרב אמאוס ל-מלחמת לבנון השנייה – מביסים מובסים

אורי מילשטיין, 18/12/2006

גרסה ראשונה של מסה זאת התפרסמה בכתב העת "האומה" מס' 166.

אף שההיסטוריה לעולם אינה חוזרת על עצמה, שהרי כל אירוע, אף שהוא חד פעמי, מבנים יסודיים שבו חוזרים שוב ושוב. כשאנחנו מאתרים מבנים כאלה אנחנו מדברים על "חוקים" ו"עקרונות". מאחר שבני-אדם לומדים את לקחי המלחמות באופן שטחי ולא עד אבני היסוד שלהן, אין הם מבינים את הוויית הצבא והמלחמה, את חוקיה ואת עקרונותיה. התוצאה: צבאות שוגים, מובסים וניגפים באותן שיטות ובאותם מהלכים שבהם הובסו בעבר אויביהם. זהו "חוק הסימטריה ההפוכה" בהיסטוריה הצבאית: המביסים מובסים.

יהודה המכבי מוביל לניצחון

יהודה המכבי מוביל לניצחון

דוגמאות:

א.אברהם אבינו הביס לפני כארבעת אלפים שנה את צבא מלכי הצפון "משמאל לדמשק" בכוח גרילה שמנה 318 איש. (פרק י"ד ספר בראשית). אחרי כארבעת אלפים שנה הביס באותו מקום עצמו כוח גרילה קטן של החיזבאללה את צה"ל הגדול והמסורבל.

ב. משה רבנו הביס לפני כשלושת אלפים ושלוש מאות שנים את צבא האימפריה המצרית, במהלך של צליחת סער של ים סוף, ואחרי כשלושת אלפים ושלוש מאות שנה, באוקטובר 1973, הביסו המצרים את צה"ל בצליחת סער של תעלת סואץ, פחות או יותר באותו מהלך עצמו ובאותו מקום עצמו.

בארבע מערכות אלה, הביסה המערכת הצבאית החלשה, הענייה והפשוטה יותר, את המערכת הצבאית החזקה, העשירה והמורכבת, וממילא המסורבלת יותר, משום שהמורכבות היתה לרועץ לחזקים. מערכות מסורבלות נוטות לקרוס ברגע של אמת. קריסת מערכות מורכבות היא חוק היסטורי ששום מעצמה לא התגברה עליו, לרבות פרס העתיקה, רומא העתיקה, האימפריה המוסלמית בימי הביניים, צרפת הנפוליונית, גרמניה הנאצית וברית המועצות של ימינו. במסה זאת ננתח בעזרת מבני יסוד צבאיים התרחשויות בקרב ההכרעה של יהודה המכבי נגד האימפריה הסלווקית באמאוס בשנת 165 לפני הספירה ובכישלון מהלך ההכרעה של צה"ל נגד החיזבאללה בקיץ 2006.

דת אלוהים ודת הצבא

כל מלחמה היא מלחמת אמונה, והממסד האמוני היציב ביותר הוא דת. באמאוס נלחמו שני צבאות בעלי תרבות אמונית שונה באופן קטבי. מצד אחד המעצמה הסלווקית, בעלת תרבות הלניסטית, שעם כל השוני ניתן לכנות אותה "חילונית". מאפייני החילוניות ההלניסטית בתחום הצבא היו: צבא סדיר מורכב ומתמחה, בעל טכנולוגיה גבוהה, ארגון מסודר ואמונה בכוח המגולם בשלטון, על-פי המורשת של אלכסנדר מוקדון. זאת דת הצבא שחסידיה מאמינים כי המפקדים הבכירים נחנו בתבונת-על, שתבטיח את חיי המאמינים ותעניק להם תגמולים שיאפשרו להם תענוגות גשמיים. אמונה זאת היתה נקודת התורפה של הצבא הסלווקי (ושל רוב הצבאות בהיסטוריה), כי מפקדיו הניחו שניצחונם מובטח בכל מקרה, מהיותם אלים. לוחמיו התקשו לספוג כישלונות ולא לקרוס, שהרי אם אלים אינם מנצחים, סימן שהמפקדים הוליכו אותם שולל. כישלון בקרב, משמעו, בדת הצבא, ניפוץ האלים וקריסת האמונה. בלא אמונה אין מעשה, והצבא יחדל לתפקד. מצד שני לרשותו של יהודה המכבי עמדו יחידות גרילה בלתי סדירות, מאורגנות בפשטות, מעוטות טכנולוגיה, ועם אמונה מוחלטת באלוהים מופשט, שלא עתיד לקרוס בשום מצב. מן האמונה באלוהים נגזרה אמונה בצדקת הדרך, שהיתה חיונית לא לשם תקשורת חיובית כמקובל היום, אלא כדי להלחם עד כלות בתנאים בלתי אפשריים, לכאורה.

אחרי אלפים מאה ושבעים שנה התהפכו היוצרות. הישראלים בנו צבא סדיר, מורכב מאוד, עתיר טכנולוגיה ומאמין בעצמו כבדת. הישראלים האמינו כי תמיד ינצחו, שהרי הם בעלי עליונות צבאית, כפי שהוכח במלחמת ששת הימים, ושום כוח ערבי לא יוכל לעמוד מולם, בוודאי לא יחידות גרילה בלתי סדירות. עבודת אלילים זאת בדת הצבא ובמפקדי הצבא גרמה לכך שמאז הקמתה של מדינת ישראל עסקו מפקדי הצבא בקידום מעמדם האישי ובמניפולציות פוליטיות ולא בשיפור מקצועיותם. הם האמינו שעצם המגע עם הצבא הישראלי הסדיר ימוטט את האויב. הם סרבו לקרוא את הכתובות על הקיר ולהבין את המציאות, שמאז מלחמת ששת הימים, לפחות במשך 39 שנים, האויב לא רק שלא התמוטט, אלא השיג במלחמות את כל מטרותיו. מכיוון שמטרות אלה היו מוגבלות, יכלו מפקדי צה"ל לטעון שעצם קיום המדינה מוכיח את תפקודם המעולה, שאחרת המדינה כבר לא היתה קיימת. כך הגענו למלחמת לבנון השנייה, במצב פסיכולוגי ואסטרטגי שאליו הגיעו הסלווקים לקרב אמאוס. לעומתנו הגיע ארגון החיזבאללה למלחמת לבנון השנייה עם לוחמים בעלי ניסיון רב בלוחמת גרילה, ועם מוטיבציה, גם בגלל אמונתם המוחלטת באללה, וגם משום שהביסו את צה"ל במלחמת רצועת הביטחון וסילקו אותו ללא תנאי מלבנון. מאז בריחת צה"ל מרצועת הביטחון בשנת 2000 ביקשו מפקדיו לנקום ולחזיר לעצמם את כבודם. בקיץ 2006 נכונה להם ולכולנו הפתעה מרה.

תבונת הקרב של יהודה המקבי

במאה השנייה לפני הספירה ריחפה סכנת הכחדה לאומית ודתית על יהודי ארץ-ישראל, עקב היטמעותם המלאה בסוריה הסלווקית ובתרבותה ההלניסטית-חילונית-צבאית. כדי לקיים את ייחודם הלאומי והדתי, היה על היהודים להשיג עצמאות. בעקבות המרד החשמונאי שהתחיל במחצית השנייה של המאה השנייה לפני הספירה, באה סדרה של מסעות מלחמה וקרבות, שכמה מהם התחוללו על במת ההר בארץ בנימין ובאשדות המערביים של ארץ-בנימין. אירועים אלה תוארו בספרי המקבים. בחקר קרבות המקבים טעו כל החוקרים בתיאורי הקרבות שלהם, בגלל זיהוי לא נכון של המעלות (הדרכים העולות) שהצבאות עברו בהן, ומשום שהחוקרים לא התחשבו בעקרון הייתכנות ובעקרון השרידות. זיהוי שגוי של מהלכי קרב הוא אחד המאפיינים של תרבות ביטחון ירודה, המאיינת את החברה הישראלית בכלל ואת האקדמיה בישראל בפרט. תוצאות תרבות ירודה זו באו לידי ביטוי במלחמת לבנון השנייה, ועל כך בהמשך.

בסתיו של שנת 165 לפני הספירה, ביצע יהודה המקבי מהלך הכרעה צבאי-אסטרטגי שלא רק הבטיח ליהודים עצמאות בארץ ישראל, למרות התנגדותה הנמרצת של האימפריה הסלווקית, אלא מנע הלניזציה של היהודים, ובכך אפשר לישו ולנוצרים הראשונים לפעול כיהודים בארץ ישראל, כמאה וחמישים שנה מאוחר יותר, ולהתחיל את תהליך השתלטות היהדות, באמצעות הנצרות, על העולם האלילי, והשתלטות הנצרות על תרבות המערב. מהלך הכרעה צבאי זה, התרחש בעיקר בקרב בין יהודה המקבי ובין חיל המשלוח הסלווקי ב"ארץ המישור", ממערב לעיר אמאוס, שהשתרעה בין הכפר הערבי החרב, יאלו, שבפארק קנדה של היום, לבין לטרון. חיל המשלוח הסלווקי מנה ארבעים אלף לוחמי חי"ר ושבעת אלפי פרשים. ואף-על-פי-כן הוא הובס על ידי כוחות גרילה קטנים.[1] שטח הכינוס של הארמיה הסלווקית בפיקודו של גורגיאס, היה ליד העיר אמאוס, סמוך למעיינות השופעים בתוך בפארק קנדה. יהודה ריכז את כוחותיו בסביבות מצפה "נגד ירושלים", הוא נבי סמואל. בעוד שארמיית גורגיאס היתה מערכת מורכבת, תלויה בלוגיסטיקה רבה, ולפיכך בלתי גמישה, יהודה ואנשיו חיו בכפרי היהודים וניזונו בהם. זה הטעם שהם היו גמישים מאוד ויכלו להתאים את פעילותיהם לנסיבות המשתנות.

לשני הצדדים היה מודיעין מעודכן זה על זה. גורגיאס ידע היכן נערכים יהודה ופקודיו. סביר להניח שיהודה בחר בכוונה את בסיסו בנבי סמואל,הנקודה הגבוהה ביותר בארץ בנימין כדי להקשות על גורגיאס להגיע אליו. בראש כוח משימה מובחר שמנה חמשת אלפים לוחמי חי"ר ואלף פרשים יצא גורגיאס בלילה לנבי סמואל, כדי לתקוף "בהפתעה" את יהודה ופקודיו, ולהשמידם. "ויבוא גורגיאס אל מחנה יהודה לילה ולא מצא איש, ויחפש אותם בהרים, כי אמר נסים הם מפנינו". מפני היוהרה לא העלה גורגיאס בדעתו כי יהודה טמן לו מלכודת.

המודיעין של יהודה היה עדיף: הוא קיבל מידע לא רק על מיקומם ומהלכיהם של הסלווקים, אלא גם על כוונותיהם: כנראה שתל יהודה מרגלים ומודיעים במחנה גורגיאס. בספר המכבים א' כתוב, שסיירים מקומיים מבני חקרה הובילו את כוח המשימה של גורגיאס בהרים, שהרי הוא ופקודיו לא הכירו את השטח. סביר להניח שהם שדיווחו ליהודה על תוכנית המבצע. יהודה קבע את מהלכיו בהתאם למידע הזה. הוא שחרר את רוב המתנדבים היהודים, שלח אותם לבתיהם (כפי שעשה גדעון לפניו במלחמתו במדיינים), ויצא באותו לילה לתקוף את הבסיס הסלווקי שבאמאוס עם כוח מובחר בן שלושת אלפים לוחמים. בבסיס באמאוס היו באותה שעה למעלה משלושים אלף אנשי צבא מקצועיים. ההסתברות ששלושת אלפים אנשי גרילה יכריעו אותם היתה אפסית. כאשר גורגיאס ופקודיו חיפשו אותו לשווא בהרים, תקף יהודה את בסיסו של גורגיאס עם שחר. אמנם המפקד וטובי הלוחמים נעדרו ממנו, אך רוב הצבא שהה בו. לתוכנית נועזת זו לא היה סיכוי להצליח, לולא היה ליהודה מודיעין מלא על כוונותיו של האויב ועל מהלכיו, לולא תבונתו הצבאית העילאית של יהודה ועוז הרוח שלו ושל פקודיו.

מייד כשיצא גורגיאס מאמאוס לנבי סמואל נודע הדבר ליהודה באמצעות משואות-הרים, והוא יצא לדרך. על-פי ספרי מקבים הגיעו גורגיאס ויהודה ליעדיהם ברגל, בלילה אחד. גורגיאס ואנשיו עלו במעלה בית חורון, דרך אל קובייבה ובידו של היום [2], במסלול המרדף של יהושע בן נון אחרי מלכי היבוסי, לאורך כעשרים קילומטרים, ואילו יהודה ופקודיו צעדו במעלה בית-תול, עד שטח ההיערכות שלהם בעין-חילו, לאורך עשרים ושניים קילומטרים. אלה מרחקים שאפשר לעבור בלילה אחד. גורגיאס ויהודה הלכו בדרכים מקבילות, המרחק ביניהן בנקודות מסוימות הוא בסך הכול 150 מטר, ולמרות מקצועיותו, לא חש בסכנה האורבת לו.

מעין-חילו תקפו יהודה ופקודיו עם שחר את המחנה הסלווקי, הפתיעו את אויביהם הרבים, מוטטו את רוחם והביסום. הסלווקים נטשו את הבסיס וברחו לכיוון גזר, אשדוד ויבנה. כשחזר גוראיס מנבי סמואל ועמד על ההר, ראה "כי ניגפו ושורפים את המחנה". ואז גם הוא ברח מזירת הלחימה עם כוחות העילית שבפיקודו. בריחה ממוטטת את רוח הגייסות. למרות שרוב פקודיו נשארו בחיים, גורגיאס לא ארגן אותם לתקוף את יהודה באמאוס כפי שניתן היה לצפות. אומנם הארמיה הסלווקית לא הושמדה, אך היא נכשלה בהשגת מטרתה. כאשר צבא סדיר גדול נכשל להשיג את מטרתו בשדה הקרב, מול גרילה קטנה, משמעות הדבר תבוסה לצבא הסדיר.

כך, בכוח גרילה קטן ובתבונת הקרב שלו הצליח יהודה המקבי להביס צבאי סדיר, גדול מצבאו פי עשרה, ולהשיג את אחד הניצחונות הגדולים ורבי-ההשפעה בהיסטוריה הצבאית. אם היה מובס, לא רק שלא היתה קמה מדינת החשמונאים, אלא שהנצרות לא היתה באה לעולם. קרב אמאוס מוכיח שלא ניתן להשיג מטרות לאומיות בלא גיבוי צבאי.

הקמת החיזבאללה
 

כמו החשמונאים במאה השנייה לפני הספירה, שביקשו לסלק את הסלווקים מארצם, כך החיזבאללה קם בשנות השמונים של המאה העשרים, אחרי תחילת מלחמת לבנון הראשונה, כדי לסלק את צה

כמו החשמונאים במאה השנייה לפני הספירה, שביקשו לסלק את הסלווקים מארצם, כך החיזבאללה קם בשנות השמונים של המאה העשרים, אחרי תחילת מלחמת לבנון הראשונה, כדי לסלק את צה"ל מארצם.

אחרי אלפיים מאה ושבעים שנה התהפכו היוצרות: צה"ל מונה כחצי מליון חיילי סדיר ומילואים, שניתן לניידם תוך יום לגבול לבנון. לעומת זאת בצפון, לא הרחק מן הבירה הסלווקית של אז, פועל החיזבאללה – ארגון גרילה המונה בסך הכול כחמשת אלפים לוחמים ועשרת אלפים סייענים. בעוד שבידי צה"ל מצויים אמצעי הלחימה מהמתקדמים ביותר בעולם, לחיזבאללה אין חיל אוויר, אין שריון ואין נשק נגד מטוסים. כמו החשמונאים במאה השנייה לפני הספירה, שביקשו לסלק את הסלווקים מארצם, כך החיזבאללה קם בשנות השמונים של המאה העשרים, אחרי תחילת מלחמת לבנון הראשונה, כדי לסלק את צה"ל מארצם. עוד ב-1970, אחרי שארגוני הטרור הפלסטינים גורשו מירדן בספטמבר השחור, חבר צה"ל למליציות הנוצריות והשתלט על רצועת ביטחון בדרום לבנון. אז הוא לחם בארגוני הטרור הפלסטינים בלא הצלחה יתרה, ולכן הוא יזם נגדם מהלך הכרעה ביוני 1982. ארגוני הטרור הפלסטינים כידוע לא הוכרעו אז, והם עדיין פועלים ובועטים מתוך ארץ ישראל גופה, אך מהלך ההכרעה הכושל של אז הוליד ארגון מסוכן הרבה יותר, את החיזבאללה.

ההישג הראשון של החיזבאללה היה, שיחד עם ארגונים לבנונים נוספים, הוא רצח את הנשיא הפרו ישראלי של לבנון, ביצע מגה-פיגועים בחיילי מרינס אמריקאים וחיילי קומנדו צרפתים, וסילקם מלבנון, וגרש את צה"ל דרומה, בתהליך ארוך ומכאיב. בשנות התשעים התנהלה מלחמת רצועת הביטחון בין חיזבאללה לצה"ל, ויד החיזבאללה היתה על העליונה. בסוף העשור, בשנת 2000, ברח צה"ל מרצועת הביטחון, כפי שגורגיאס ופקודיו ברחו מאמאוס. טעותם של הישראלים היתה שהם תיארו את הבריחה כהישג אסטרטגי מזהיר שיביא שקט לגליל. זה היה חטאם הגדול של ראש הממשלה ושר הביטחון, הרמטכ"ל לשעבר, אהוד ברק, ואנשי הרוח ואנשי התקשורת של השמאל. תוצאות החטא הזה הן בלתי הפיכות, ולא תהיה לו כפרה לעולם. גם החיזבאללה וגם הפלסטינים למדו את המסר ופעלו לספק לישראל עוד "הישגים" כאלה. בעקבות המנוסה מלבנון, פתחו הפלסטינים באינתיפאדת אל אקצה, היכו את צה"ל שוק על ירך – מפרשת מידחת יוסוף במתחם קבר יוסף, הנזקפת לזכותו של אהוד ברק, ועד אירועי ציר פילדלפי, שכל ראשי מערכת הביטחון שותפים לה. צה"ל סיפק הישג ענק לפלסטינים וברח מגוש קטיף. החיזבאללה התכונן במשך שש שנים למלחמה הבאה, ומדי פעם התגרה בצה"ל כדי להיווכח שצבא היהודים הולך ומתנוון, כמו במקרה חטיפת החיילים ממתחם חוות שבע.

צה"ל חוזר על טעויות הסלווקים

עד פרוץ מלחמת לבנון השנייה, במחצית 2006, חזרו ראשי מערכת הביטחון של ישראל על כל הטעויות שעשו בשעתו הסלווקים, והוסיפו טעויות חדשות כדי להבטיח בלא מודע את התבוסה הממשמשת ובא:

א.הם הגדירו את החיזבאללה כארגון טרור, בעוד שמדובר בארגון גרילה. ארגון טרור לעולם אינו נלחם בצבא סדיר בשדה הקרב. ארגון גרילה עשוי לנצח צבא סדיר המזלזל בו. כדי לנצח ארגון גרילה צריך להעריך אותו כערכו, ואין להסתפק בלוחמה וירטואלית נגדו אלא יש ללמוד אותו עד אחרון הפרטים.

ב. לפיכך, הם לא פיתחו תורת לחימה בגרילה ולא הקימו יחידות שיתמחו בלוחמת גרילה. הם העריכו כי היחידות הרגילות של צה"ל יילחמו באופן מיטבי גם נגד צבא סדיר, גם נגד טרור וגם נגד גרילה. הם התעלמו מן העובדה שהיחידות הרגילות של צה"ל כשלו בקרבות נגד צבאות סדירים במלחמת יום הכיפורים, ולקחי כישלונות אלה לא הופקו.

ג. הם העריכו כי כאשר יצאו למלחמה בחיזבאללה, אנשי הארגון ינוסו על נפשם, כפי שהפלסטינים נסו בשעתו כשתקפו אותם חזיתית.

ד. הם התעלמו מתבוסתם לחיזבאללה במלחמת רצועת הביטחון בשנות התשעים, וממילא לא איתרו את ליקויי אותה מלחמה ולא הפיקו את לקחיה.

ה.היה להם מודיעין על הכנות החזבאללה למלחמה, אך הם לא הבינו את משמעותו.

ו. ממלחמת רצועת הביטחון הם למדו שלישראלים אין נכונות להקריב חיי אדם במלחמה. ואכן תכננו הישראלים מלחמה ממושכת בחיזבאללה, בת שישה שבועות. מלחמה זאת היתה מבוססת על הכרעה אווירית של "הפצצות מנגד" ממרחק של מאה קילומטר, שתהיה בלא נפגעים, בשבועיים הראשונים. את עוצבות היבשה הם תכננו להכניס ללבנון בזהירות, רק אחרי שהאויב יוכרע, כדי להשמיד בלא התנגדות את תשתיתו במשך עוד ארבעה שבועות.

ז. הם העריכו כי החיזבאללה יחדל ליזום פעולות בתום יומיים של מכות אוויריות. מכאן, שהעורף הישראלי עלול לסבול פגיעות קטיושות וטילים לא יותר מ-48 שעות.

ח.מכיוון שהקטיושות והטילים שהיו בידי החזבאללה לא היו מדויקים, וכושר ההרס שלהם היה נמוך, הם העריכו שהעורף לא ייפגע למעשה ויחזיק מעמד בקלות.

אילוצי-על

מלחמת לבנון השנייה התחילה בחטא: היא היתה תגובה לא מידתית, חפוזה, על חטיפת שני חיילים. אם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל, היו מבינים כי באירוע החטיפה עצמו התגלו כשלים מובנים חמורים בתפקוד צה"ל, היה עליהם לפחות לשער כי כשלים אלה יתגלו גם במלחמה. על פי הקונספציה המאובנת שלהם, עוד מימי מלחמת יום הכיפורים, צה"ל הוא צבא מקצועי המתפקד באופן אופטימאלי, ולפיכך כשלי החטיפה הם מקריים ומקומיים ואינם מלמדים על תפקודו של צה"ל כולו. המלחמה לימדה את כולנו שהם טעו. בניגוד ליהודה המקבי שהכיר את פקודיו ויצא לקרב אמאוס, רק עם המתאימים ביותר, יצא הטריאומווירט הישראלי של שנת 2006 בלא שהכיר את צה"ל ואת מגרעותיו. אותם דברים אמורים על חברי הפיקוד העליון הישראלי לפחות מאז 1973.

את יהודה המקבי לא הטרידו בג"ץ, אמצעי תקשורת ו"חפים מפשע". אותו הדריכה רק מטרה אחת: להשיג את המשימה ולהכריע את האויב. אמנם ליהודה ולבני משפחתו היה עימות קשה עם הממסד הדתי של אותם ימים, ולא רק עם "הצדוקים". הממסד "השפוי" חשש ממלחמה גלויה בשליטים הסלווקים וראה בחשמונאים קיצונים מסוכנים. עימות זה חייב את יהודה לעשות כל מאמץ להצליח בשדה הקרב.

מדינת ישראל הגיעה למלחמת לבנון השנייה עם שני אילוצי-על קריטיים מבחינתה: אסור שיהרגו חיילים ישראלים, כי בתרבות הישראלית הפוסט-ציונית של היום, שום חייל הרוג אינו שווה השגת משימה צבאית, וגם אסור שייהרגו לבנונים "חפים מפשע", לאמור אנשים שאינם גברים חמושים. עם אילוצים כאלה, כישלון צה"ל היה ידוע מראש. ראשי צה"ל לא הבינו זאת ותכננו מלחמה המבוססת על הלם פסיכולוגי אווירי. הם הניחו כי הרס בנינים בבירות והרס תשתיות בכל רחבי המדינה יכניס את לוחמי החיזבאללה להלם והם יחדלו להילחם. אז יכנסו ללבנון עוצבות יבשה, בזהירות, ויאספו את אנשי החיזבאללה ואת אמצעי הלחימה שלהם כאסוף ביצים עזובות. כך ננהל מלחמה בלי הרוגים משני הצדדים. ואכן במלחמת לבנון השנייה היו מעט הרוגים משני הצדדים, אך צה"ל לא השיג את משימתו.

מסתבר שראשיה החיזבאללה למדו את האילוצים של צה"ל ובהתאם להם הכינו את עצמם למלחמה: הם בנו בכל דרום לבנון בונקרים ומחילות תת-קרקעיים עמוקים, עמידים בפני הפצצות של חיל האוויר הישראלי; הם אימנו את לוחמיהם לשרוד בבונקרים אלה בבידוד ובמשך תקופה ארוכה; הם הצטיידו באמצעי לחימה יעילים ללחימה נגד חי"ר ושריון, והתאמנו בהפעלתם, והם התערבבו באוכלוסיה האזרחית. כך נוטרל חיל האוויר של צה"ל עוד לפני שפרצה המלחמה, וכך הובטח שחיילים רבים של צה"ל ייפגעו לאחר הכישלון הצפוי של חיל האוויר והכניסה הצפויה של עוצבות היבשה. החיזבאללה הצליחו להפיל באמצעים פרימיטיביים שני מסוקים של צה"ל. צריך להניח שבעימות הבא יהיו לארגון גם אמצעי נ"מ חדישים והם יפילו לנו מטוסים.

לבד מהתעלמות הטריאומווירט מאילוצי העל, התגלו במלחמת לבנון השנייה ליקויים נוספים בתפקוד צה"ל, ליקויים האופייניים למערכת מורכבת הנמצאת בתהליכי קריסה, כפי שהיה הצבא הסלווקי של גורגיאס: נפוליון קבע לפני מאתיים שנה שהצבא הולך על קיבתו, לאמור, בעזרת המערכת הלוגיסטית שלו. גם במלחמת יום הכיפורים וגם במלחמת לבנון הראשונה המערכת הלוגיסטית של צה"ל לא תפקדה. במלחמת יום הכיפורים חוסר תפקוד זה אחראי לתבוסה בשלב הראשון של המלחמה, במלחמת לבנון השנייה – לתפקוד הלקוי בגזרה המזרחית, הסורית. תפקודה הלקוי של המערכת הלוגיסטית במלחמת לבנון השנייה מלמד שצה"ל לא הפיק את לקחי שתי מלחמותיו הקודמות בתחום פחות רגיש יחסית. אם הוא לא מסוגל להפיק את לקחי כישלונותיו הלוגיסטיים, קל וחומר שאין הוא מסוגל להפיק את לקחי כישלונותיו התכנוניים, הפיקודיים והמבצעיים. צבא שאינו מסוגל להפיק לקחים, לא רק שאינו מגַבּה מטרות לאומיות, אלא הוא עצמו מהווה סיכון ביטחוני עיקרי למדינה.

בשתי המלחמות הגדולות הקודמות, היה בין הדרג המדיני לבין הדרג הצבאי שיח חרשים. חוסר תקשורת זה חזר על עצמו במלחמה האחרונה. הטעם לכך היה שגולדה מאיר, מנחם בגין ואהוד אולמרט, לא למדו ביסודיות את שפת הצבא, ודוד אלעזר, רפאל איתן ודן חלוץ, לא למדו את שפת המדינה. לפני העידן הדמוקרטי, המלך היה גם ראש המדינה וגם ראש הצבא. זה היה אחד התנאים ההכרחיים להצלחותיהם המדהימות של אלכסנדר הגדול ושל פרידריך הגדול. במאה העשרים, רק וינסטון צ'רצ'יל הכיר את שתי השפות ושלט בהן היטב, אולי משום שהוא נכח מקרוב במלחמה המודרנית הראשונה – מלחמת הבורים בדרום אפריקה. מנהיגים של ארגוני טרור כבן לאדן וערפאת, שולטים בשתי השפות. לא כן מנהיגים של מדינות דמוקרטיות. זה אחד ההסברים לכישלונה של ארה"ב בוייטנאם ובעיראק, ולכישלונה של ישראל בכל מערכותיה אחרי מלחמת חששת הימים.

אותם דברים אמורים על תקשורת בין מפקדים. במערכת החווה הסינית ב-1973 לא היתה תקשורת בין מפקד החזית חיים בר לב, המפקד לשעבר שמואל גונן (גרודיש), ומפקדי האוגדות, אריאל שרון ואבדם אדן (ברן). התוצאה: למעלה מ-200 הרוגים על קרב שווא, רבים מהם מאש כוחותינו. אותם דברים אמורים בקרבות עין זחלתא וסולטן יעקוב במלחמת לבנון הראשונה. במלחמת לבנון השנייה, העמיק חוסר התקשורת בין המפקדים הזוטרים למפקדי חטיבות ולמפקדי גדודים. מסתבר שמפקדי צה"ל לא רק שאינם מבינים את שפת הפוליטיקאים, אלא אינם מבינים זה את זה.

ניתוח השוואתי בין קרב אמאוס למלחמת לבנון השנייה מפריך את הטיעון של נפוליון ש"אלוהים אוהב את הגדודים הגדולים". ברב שיח שהתקיים במרכז הכוחות המשולבים של חיל האוויר, עשר שנים אחרי מלחמת יום הכיפורים, טען תת אלוף דב תמרי את אותה טענה. תמרי ותת אלוף במילואים, שמעון נאווה, הכשירו בשנים האחרונות את המפקדים הבכירים של צה"ל במכון לחקר המערכה שהקים בשעתו הרמטכ"ל, אמנון ליפקין שחק. במלחמת לבנון השנייה היה שחק יועצו של שר הביטחון הכושל, אמיר פרץ. לקראת קרב אמאוס, לא רק שיהודה לא גייס מילואים, אלא שחרר רבים מפקודיו, כ די לצבע את מהלך ההכרעה באופן מיטבי. כפי שהראתה ברברה טוכמן "במצעד האיוולת", רוב המפקדים בהיסטוריה אינם מבינים את הוויית הצבא והמלחמה וחושפים את איוולתם במלחמות. הם מקווים שגייסות גדולים יחפו על אווילותם הגדולה. הם טעו וטועים. את מהלך ההכרעה באמאוס עשה יהודה המקבי בכוח קטן שפעל בהתאם לתוכנית עילאית שהגה. יכולתו הצבאית של יהודה העניקה ליהודים מאה שנות ריבונות בימי בית שני, והוכיחה שאין להשיג מטרות לאומית בלי גיבויה של מערכת הביטחון.

לעומת קרב אמאוס, צה"ל הגדול הגיע במלחמת לבנון השנייה לשפל, שאחריו עלולה מערכת הביטחון להתפורר ומדינת ישראל להיקלע לסכנה שרידותית חמורה.

לפיכך, שומה עלינו לבנות צבא חדש שיצמחו בו מפקדים כיהודה המכבי – גם מאמינים וגם מבינים. יש לשנות באופן קיצוני את מערכת הכשרת המפקדים לכל אורך שרשרת הפיקוד, יש לשנות באופן קיצוני את תהליך איתור הליקויים והפקת הלקחים, ויש לשנות באופן קיצוני את פיתוח תורות הלחימה והתאמתן לאיומים הדינאמיים.

[1] התיאור, הרקע, והמלכים של קרב זה – בספר מקבים א', ג' 38 – ד' 25, ובמקבים ב' ח' 8-29.

[2] אל קוביבה היא בית חורון תחתון של ימי קדם ובידו היא בית חורון עליון. מכאן מסקנה מנוגדת לדעת החוקרים שבית עור פוקה ובית עור תחתא אינן בית חורון תחתון ועליון.

מר מילשטיין...... אייל {2006-12-18 18:20:46} בתגובה לemago
1
המציאות מוכיחה,
כבר מספר שנים רב,
שאתה צודק בכל מה שכתבת ואמרת,אי פעם.

אני מעריץ אותך על המאמץ שאתה משקיע,
על קול הזעקה הבודדת שלך,
אל מול ממסד פוליטי-צבאי, אטום שכל,
בכל אמת מידה.

אתה הקרבת ושילמת, אישית,
על דאגתך הכנה לשלומה של מדינת ישראל.

הממסד הנפסד הזה, מוכיח את אפסותו,
כל פעם מחדש.

רק חבל שאת המחיר על כך,משלמים בחורים טובים,
אותם חיילים,
שאין ספק שמגיעה להם הנהגה צבאית חכמה !
גולם לורד עזאל האדמירל הנכבד {2006-12-19 11:30:17} בתגובה לאייל, ( 1 )
6
אתה מעריץ את מילותיו של מילשטיין אבל מאמץ מבלי משים את הרעות החולות עליהם הצביע.
מילשטיין כתב שאחת הסיבות המרכזיות להפסד בלבנון היה אי המוכנות להקריב מבנינו. ואילו אתה,
חוזר על הטעות ושוב מבכה על כך ש"בחורינו הטובים משלמים"...
אכן, אתה ממש גולם אם לא הפנמת זאת.

כה אמר עזאל :
"אין לעם זכות על קרקע אם אינו מוכן להקריב מדמו בעבורה. "

זו הייתה ונשארה האקסיומה ההסטורית האולטימטיבית ולא צריך מאמר של 2000 מילים כדי להסביר
אותה.
לכבוד לורד עזאל....... אייל {2006-12-19 13:58:10} בתגובה ללורד עזאל האדמירל הנכבד, ( 6 )
7
לפי הבנתי, הדרישה, לנכונות להקרבה,
באה, רק לאחר שאותם חיילים זוכים לפיקוד חכם ויעיל !

רק לפיקוד חכם, יש את הסמכות המוסרית לדרוש הקרבה בשדה הקרב,
וכמובן, לדעתי, רק במלחמה שפורצת מחוסר ברירה מובהקת,
קיומית אמיתית, ולא מכל סיבה אחרת....

האם אדוני קצת פחות כועס עליי?

נ.ב. קיימת אפשרות, שאם היתה מוכנות להקרבה,
אז היו נהרגים 30 חיילים,ביומיים הראשונים,במאמץ מרוכז אחד?
במקום הרבים יותר שנהרגו?
ככל שהזמן נמשך?
אני ממש לא כועס... לורד עזאל האדמירל הנכבד {2006-12-20 13:15:10} בתגובה לאייל, ( 7 )
9
אני מדבר ישר ולעניין, לטוב ולרע.

לעניין -
לא רק לפיקוד חכם יש את הזכות לדרוש הקרבה. לכל אזרח הזכות לדרוש הקרבה כפי שבתורו הקריב
למען הכלל. לעתים מפקד עשוי לשלוח חיילים אל מותם בגלל החלטה פחות טובה, אך בהחלט זכותו
לעשות כן.
מפקד שלא עושה לא טועה, וזה הלקח שעלינו ללמוד.
מפקד שטועה אל לנו להדיח.

לאיזה מפקד אין זכות לשלוח חיילים אל מותם ? מפקד פחדן או מפקד בוגד.

לצערי במלחמה חיילים מתים.
תת-תרבות ביטחונית אורי מילשטיין {2006-12-20 21:17:27} בתגובה ללורד עזאל האדמירל הנכבד, ( 6 )
10
לאור הדיון לעיל, אלה הם טיעוניי:

1. צה"ל איננו צבא מקצוע אלא מיליציה פוליטית המתימרת להיות צבא מקצועי.
2. רוב הישראלים אינם מבינים זאת ומאמינים שצה"ל הוא צבא מקצועי.
3. התוצאות: א. צה"ל תפקד באופן תת אופטימאלי בכל מלחמות ישראל בלי קשר
לתוצאות, לרבות במלחמת ששת הימים. ב. מחיר המלחמות היה גבוה ממה
שהישראלים מכונים לשלם. ג. כתוצאה מהנ"ל התפתח בישראל "מרד בשר
התותחים" ורבים מן הישראלים אינם מוכנים להסתכן כדי לנטרל איומים על
ישראל. ד. בישראל רווחת תת-תרבות ביטחונית שעיקרה מיתוסים. תת תרבות
זאת מונעת מהלכים להפיכת צה"ל לצבא מקצועי ולבלימת תהליך הדרדרותה של
מערכת הביטחון של ישראל על כל המשתמע מכך בכל התחומים.
מאיפה הבאת את זה ? לורד עזאל האדמירל הנכבד {2006-12-21 09:30:53} בתגובה לאורי מילשטיין, ( 10 )
16
אורי מילשטיין כתב:

> לאור הדיון לעיל, אלה הם טיעוניי:
>
> 1. צה"ל איננו צבא מקצוע אלא מיליציה
> פוליטית המתימרת להיות צבא מקצועי.
אולי תואיל להסביר לנו מדוע צה"ל הוא מיליציה פוליטית ? מי הגוף הפוליטי מאחוריו ? תן לי לנחש,
כנראה שאתה מתכוון לממשלת ישראל. אההה, אם כך אתה צודק - מאחורי צה"ל אכן עומד גוף פוליטי.
לגבי היותו מיליציה ? נו, שוין. אם בסמנטיקה עסקינן אזי המילה מיליציה כנראה שוות ערך למונח האנגלי
military שמשמעותו צבא.
לגבי היותו צבא מקצועי - הוא בהחלט לא מתיימר להיות כזה. זהו צבא עממי (צבא העם) על כל
המשמעויות.


> 2. רוב הישראלים אינם מבינים זאת
> ומאמינים שצה"ל הוא צבא מקצועי.

שוב, לא נכון. רוב הציבור יודע שצה"ל הוא צבא העם. הסיבה פשוטה - כולנו היינו שם.
(אני מתחיל לחשוש שאתה מתבלבל בין צבא מקצועי לצבא יעיל).

> 3. התוצאות:
א. צה"ל תפקד באופן תת
> אופטימאלי בכל מלחמות ישראל בלי קשר
> לתוצאות, לרבות במלחמת ששת הימים.

אנא הבא בפנינו מחקר כזה.

ב.
> מחיר המלחמות היה גבוה ממה
> שהישראלים מכונים לשלם.

לא נכון. מחיר ההפסד יכול להיות קטסטרופלי. שוב, אתה צריך לגבות את תחושות הבטן שלך בעובדות
אחרת אני חושש שאתה צריך להיוועץ בגסטרואנטרולוג.

ג. כתוצאה
> מהנ"ל התפתח בישראל "מרד בשר
> התותחים" ורבים מן הישראלים אינם
> מוכנים להסתכן כדי לנטרל איומים על
> ישראל.

שוב - לא נכון. קודם כל, אנא ראה את ההתייצבות למילואים ואת ההקרבה העצומה בעיתות משבר. שנית,
הסיבה שיש הרבה משתמטים היא פועל יוצא של צבא החובה. אם יהיה צבא מקצועי המשתמטים פשוט
ייקראו "לא מגוייסים" (או כל ביטוי אחר) ולא תיווצר סטיגמה שלילית כלפיהם.
לסיום נקודה זו - האם אתה חושב שצבא שכיר (מקצועי) יהיה מוכן יותר להיות "בשר תותחים" ולהסתכן
יותר למען בטחון ישראל ? האם הכסף הוא זה שיקים כפופים מחופרים כשכדורים שורקים מעליהם ?

ד. בישראל רווחת תת-תרבות
> ביטחונית שעיקרה מיתוסים. תת תרבות
> זאת מונעת מהלכים להפיכת צה"ל לצבא
> מקצועי ולבלימת תהליך הדרדרותה של
> מערכת הביטחון של ישראל על כל
> המשתמע מכך בכל התחומים.

תן לי תחום אחד בחיי בני האנוש שאינו נשען על מיתוסים ? (מלבד, אולי, מתמטיקה).
צה"ל צבא העם ?! חנן ד´ וייס, סא"ל (במיל´) {2006-12-21 10:20:23} בתגובה ללורד עזאל האדמירל הנכבד, ( 16 )
18
הכיצד, אמנם רובנו, רק 30%, מתגייסים. בסדר נניח שכמעט מכל החתכים
הסבירים : אקדמאים, עירונים, מושבים וקיבוצים (למרות האפליה והפרוטצקיה
בצבא, לא סתם אלה חזקה מאד, מבקש הוכחות ?)

אבל בל תשכח שהצבא נשלט ע"י מקבלי השכר ולא רק בקבע, אלה גם ע"י
הפורשים שבוחשים בקלחת ובכנסת ואצל שתדלנים. וכל הג´ובים החשובים במשק
השמורים לפורשי הצבא.

תגיד כמה שנים אתה בארץ ?

http://www.articles.co.il/article.php?id=3699

Re: צה"ל צבא העם ?! לורד עזאל האדמירל הנכבד {2006-12-21 12:07:03} בתגובה לחנן ד´ וייס, סא"ל (במיל´), ( 18 )
20
סא"ל וייס כתב:

> הכיצד, אמנם רובנו, רק 30%, מתגייסים.
> בסדר נניח שכמעט מכל החתכים
> הסבירים : אקדמאים, עירונים, מושבים
> וקיבוצים (למרות האפליה והפרוטצקיה
> בצבא, לא סתם אלה חזקה מאד, מבקש
> הוכחות ?)

צה"ל הוא צבא העם (ויש בו פרוטקציות) מכיוון שיש חוק גיוס חובה. כשאני אומר העם, אני מתכוון כמובן
לעם היהודי. כמו כל אחד מהעם היהודי, בהיותו כשיר פיסית ומנטלית, יכול להיות מפקד בצה"ל. בפרוסיה
היית צריך להימנות על היונקרים. למעשה עד לא מזמן בהרבה מדינות היית צריך להמנות על האצולה
בכדי להגיע לפיקוד ואף לגיוס.
>
> אבל בל תשכח שהצבא נשלט ע"י מקבלי
> השכר ולא רק בקבע, אלה גם ע"י
> הפורשים שבוחשים בקלחת ובכנסת ואצל
> שתדלנים. וכל הג´ובים החשובים
> במשק
> השמורים לפורשי הצבא.

נו ?? גם החיילים מקבלים משכורת, אז מה ?
היחידות הלוחמות בצה"ל רובן ככולן מורכבות מרוב מוחץ של חיילי סדיר בחובה. (מבלי להכנס רגע
לנושא המילואים). מכיוון שעליהן הדיון, אני לא מבין מדוע העלת את פורשי צה"ל ? יתר על כן, רוב אנשי
הקבע אינם לוחמים. כלומר, בסה"כ הכללי, ניתן לומר שהצבא הלוחם הוא צבא העם בעוד רוב המקצועיים
הם אנשי משרד.
סביר להניח שבמלחמה הבאה עדיין אהבת המולדת והסולידריות הם הערכים שיקימו את בחורינו
המצויינים מהתעלות ולא המשכורת השמנה.

> תגיד כמה שנים אתה בארץ ?

מספיק כדי להבין יותר ממך.
Rתגיד לי, מה איכפת לך שהפורשים מקבלים פנסיה? אבישי {2009-06-07 23:29:57} בתגובה לחנן ד´ וייס, סא"ל (במיל´), ( 18 )
49
הם עשו את שירותם באמונה ובהקרבה ואנחנו מוכנים לשלם להם.
אנחנו תומכים באנשי הקבע ובפורשים ורואים בהם את הבסיס לקיומה של המדינה.
המערכת הצבאית מתנהלת במקצועיות, גם אם פה ושם יש פשלות, אבל בגדול...
אין טובים מצה"ל בעולם.

סלח לי שם מה שכתבתי מכאיב לך !
התעלמות מהאזהרה כי צהל יפסיד בכול הלחמה מאיר גטר {2010-07-13 11:57:20} בתגובה ללורד עזאל האדמירל הנכבד, ( 16 )
52
את ההזהרה הנל הפץ ב-80 אלף עתקים 3 חודשים לפני פרוץ מלחמת לבנון 2 אך
עתעלמו מהזהרה זו--ראה באתר גוגל את כול הסיפור מאיר גטר הנס משמיים
טל 0528851984 לא בשבת
Re: התעלמות מהאזהרה כי צהל יפסיד בכול הלחמה מאיר 73 10 5 גטר {2011-07-17 15:57:49} בתגובה למאיר גטר, ( 52 )
56
ועדת וינוגרד קיבלה את העתק מהאזהרה האמרת כי כול מלחמה שצהל ילחם בה יפסיד בעזרת
צמרת צהל של מלחמת יום כיפור . והכן כך קרה במשך 37 שנה . ויש לצין הועדה הכשילה כול
ניסיון לקבל אנפורמציה בקשר לאויב מבפנים .
Re: התעלמות מהאזהרה כי צהל יפסיד בכול הלחמה מאיר 73 10 5 גטר {2011-08-02 13:32:42} בתגובה למאיר גטר, ( 52 )
57
מבקר המדינה קיבל גם העתק מהנס משמיים תגובת משרד-----למשפחות חילי צהל ולפצועים
אין ענין לדעת מי אלה האשמים בהרגת חילי צהל ובפציעתם תגובת המישרד . וכמובן המשפחות
סובלות עד היום כתגובת שרשרת.
Re: תת-תרבות ביטחונית אבישי {2009-06-07 23:35:05} בתגובה לאורי מילשטיין, ( 10 )
50
אורי מילשטיין, אתה ממציא מונחים כמו "מיליציה פוליטית" וחבר´ה צעירים כאן עוד יחשבו שהפלמ"ח לא
פורק !

חוסר הרצון להסתכן היא בעייה ישראלית תרבותית שמקרינה על צה"ל אבל בודאי לא אשמתו של צה"ל.

אני בכל זאת בשונה ממך חושב שצה"ל הוא צבא מקצועי א"א. כמובן שיש מקום תמיד לשיפורים, וצה"ל מקפיד
למצור את היכולת להשתפר. זה הרבה תלוי באופיים של מפקדיו של צה"ל. מעולם הממשלה לא התערבה
במתודיקה ובתו"ל הלחימה המקצועית של הצבא. אבל כמובן שהממשלה מגדירה לצבא את מטרותיו.
הם דוד אנחנו גוליית אברהם {2006-12-18 18:58:12} בתגובה לemago
2
דוד מול גוליית, כאשר היישות הציונית היא אנטי דתית חרדית וכנראה
אנטי אלוהית...
הם זבל ואתה חגב רני אלגרבלי {2010-08-02 22:47:13} בתגובה לאברהם, ( 2 )
55
שאם אתה עושה ריח של קצת דתי אתה היית צריך להבין שזה לא רק של מי גדול יותר (ובכל זאת
הערבים רבים מן היהודים) אלא גם מי צודק יותר, במשקפיים ההיסטוריות של הנרטיב היהודי.
מביסים מובסים ישראלי {2006-12-19 07:21:29} בתגובה לemago
3
בקווי הגנה מאוד כלליים ...
הדבר הראשון שאנחנו מבחינים בו במלחמת לבנון ה-2 - שצה"ל, הצבא החזק ביותר במזרח התיכון לא
חיסל לחלוטין את האיום החיזבלוני ..
נלך הלאה.. (
בחיזבלאה לא שיערו שממשלת ישראל תתן הוראה למבצע נרחב ומרחיק ראות שכזה ..
חיל האוויר הישראלי שלט ללא עוררין בשמי לבנון ובעקפין בשמי סוריה רבתי.
סוריה אינה יכולה לתת תשובות לאלפי גיחות אוויריות מצד ישראל .
החרבת התשתיות בבביירות וביעדים של החיזבלה במיוחד הביאה לתוצאות במימד ההרתעתי .
צה"ל לא קיבל פקודות מפורשות לחסל את החששיאנים , מלחמת לבנון 2 תהווה יתרון תודעתי באיזור .
כל תצורות ההתקשרות של לוחמי החיזבלאה ,האירנים והסורים נלמדו .( מאפייני לחימה בזמן אמת)

הגבול בין ישראל ללבנון מוגדר כיאות כאשר חיילי האו"ם משמשים חייץ .( יעיל או לא יעיל.. חייץ)
צה"ל מנהל מלחמת גרילה בעזה ובגדה ללא נפגעים (...) וללא הרג אזרחים (בודדים) חודשים רבים.
ישראל מסכלת את התוכניות לפיגועים בשטחה בצורה מרשימה..
בלבנון המשטר לא יציב ובנוי על בלימה , (הסלמה מבוקרת)
בסוריה המשטר לא יציב ומנוטרל מיכולות צבאיות וכלכליות . ( בעדינות..
בירדן המצב נפיץ וכוחות הפנים נעזרים יותר ויותר בארה"ב , בריטניה ובמיוחד מהתרעות ישראליות.
באירן המהפכה נוחלת תבוסות בקרב העם , באונברסיטאות שמהווים מדיד למרד אזרחי כולל.
בעזה המצב חמור במיוחד כאשר הלוחמים עוברים מצד לצד והנאמנויות פושטות צורה.
חיסולים , זיעה קרה , חוסר שינה ועייפות, הסתתרות ,הלשנות, קריסה ...
בגדה המערבית נדמה שהכוון הוא לקבל את דרישות המעצמות לנהל רוח עצמאית לקראת הליכה לשקט
איזורי לזמן מסויים והתחלת הידברות לטווח הארוך..
ארה"ב מתכוונת לשלוח עוד לוחמים לעירק כדי לבסס את אחיזתה באיזור ובכך לאותת לאירן מה הם
הקווים האדומים..
נשיא סוריה מבקש להידבר עם ישראל ללא תנאים מוקדמים וולא התחייבות מפורשת של ישראל לרדת מן
הגולן ( לעולם...) ,סוריה מצטיידת בנשק הגנתי ולא דווקא התקפי . ( קריסה..)

בנושאים של הפיקוד הצה"לי , תרבות הצבא לאחר הנצחון בששת-הימים ,
הצבא של ישראל בנוי על מילואיים, כאשר המלחמה איננה מלחמת אין ברירה אפשר לראות ליקויים רבים
יש סיבה מספיק טובה לאחר הביצועיים העלובים של מפקדי הקרקע בלבנון לבדוק, לנתח ולהסיק
מסקנות .. יחידות הסדיר הקרביות המיוחדות של צה"ל פשוט מעולות...

בסיכום: המלחמה בלבנון ובעירק הביאה את מרבית העולם הערבי לאנדרלמוסיה רבתית ,
וכאן , בכאוס ששוחרר יצא השד מן הבקבוק , מן ההבנה שלי החלקית אני חושב שלזה חתרו המעצמות,
ארה"ב , בריטניה וישראל... ( טגן אותם בנפט שלהם)
בעידן שלנו הנצחון המושלם הצבאי כרוך בתוצאות אובדן האנושיות ,
ישראל צריכה לשפר את המערך הפוליטי , משרד החוץ וההסברה, סינכרון בין משרדים, ההתייחסות
לאזרח במשרדים השונים, להשמיד מעצורים ביוקרטיים, לצ´פר בגדול חיילים וחיילות קרביים משוחררים ,

פוליטיקה איזורית, זהו שם המשחק והקרבות בעתיד הקרוב .. לישראל יש יתרון על אירופה בהבנת
התהליך של איסלמזציה לוחמנית..
יתרון מצטבר ..


הגנרלים והמפקדים שלנו הם אזרחים וחיים בין בני עמם , צבא העם עדיין עדיף על צבא שכירים,
"מקצועניים".
בתקציב של 12 מילארד $ לא הגיעה המשאית של הקוט´ג מהאפסנאות ללוחמים , פשוט לא נתפס...

תודה לך על המאמר הבהיר והמתומצת ,
חג חנוכה שמח...
אי דיוקים אקוטים חנן {2006-12-19 08:51:42} בתגובה לישראלי, ( 3 )
4
במאמר שרשתמת ישנם אי דיוקים הממוטטים את התאוריה ההזויה שבנית.
בצבא הסלווקי כולו היו ב165 לפני הספירה 55000 חילי רגלים ו10000 פרשים
וזאת אנו יודעים ממפקד שנערך בשנה זו לקראת העימות בין הסלווקים לפרתים
ושתעודות ממנו נמצאו.
האם הגיוני שהמלך הסלווקי ישלח שני שלישים מצבאו להלחם במרד חסר משמעות
מבחינתו בזמן שמלחמה נגד אויב גדול ומסוכן הרבה יותר עומדת בפתח?
אפילו בזמן שלום מלך לעולם לא יתן בידי שר צבא כוח כה גדול שיכול לאים
על שלטונו אם ימרוד
הערכה סבירה והגיונית של הכוח שעמד בידי גרוגיאש(שר הצבא שנלחם נגד
יהודה בקרב אמאוס) הוא בין 8000-10000 חייל
ואם גרוגיאש לקח עימו חצי מהכוח לרדוף אחרי יהודה הרי שהכוח שנשאר היה
זהה בגודלו לכוח של יהודה ובנוסף ללא מפקדים ראויים - על כן אין פלא
שיהודה הצליח לנצח, וכאשר חוזר גרוגיאש עם הכוח שאיתו צעד כול הלילה
במרדף סרק אחרי צבא הרפאים של יהודה וראה כי מחנהו עולה בלהבות מן הסתם
הוא נסוג ולא העז להסתכן בקרב נוסף.
לא היה פה נס או פלא עולם היתה פה פשוט הבנה טקטית ושימוש נכון במודיעין
ובאמצאים העומדים לרשותך (מיצוי הכוח בלשון צבאית) וזוהי גדולתו של
יהודה המכבי.
דרך אגב כול זה לא עזר שכן בקרב המכריע יהודה הובס ונהרג ורק הבנתו
הפוליטית החכמה של שמעון ולא יכולותיו הצבאיות הם שהביאו לעצמאות המדינה
החשמונאית.
מהלך אנטי-אינטלקטואלי אורי מילשטיין {2006-12-20 21:26:16} בתגובה לחנן, ( 4 )
11
"האם הגיוני ש..." אינו הוכחה ואינו הפרכה אלא סברה. לכנות סברה "אי
דיוקים אקוטיים" הוא מהלך אנטי-אינטקלטואלי.
ביקורת חנן {2006-12-24 13:54:25} בתגובה לאורי מילשטיין, ( 11 )
24
אדון מילשטיין היקר אתה יותר טוב מכולם יודע כי אין לקחת את פשוטו של
מקרא - אחרת כמו כולם היתה הולך אחרי המנגנון הצבאי ולא היתה אחד
ממבקריו.
לקחת את הרשום בספר מכבים א כמובן מאליו ולהשתמש בנתון ללא אבחנה או
בדיקת הכתוב ולהשתמש בזה לדגמת טענה אחרת הינה שיטה מפוקפקת להוכיח
טענה.
אין באפשרותינו לדעת במדויק בשל מחסור במקורות מהו המספר המדויק של
חיילים שהשתתפו בקרב אולם ניתן להפעיל היגיון לוגי פשוט לצורך שערוך.

אם אלכסנדר הגדול יצא לכבוש את האמפריה הפרסית בראש 35000 חיל יכולים
אנו להעריך כי כמות החיילים הדרושה לצורך דיכוי מרד לא יגיע למספר זה,
זאת בתוספת לעדויות שיש בידינו לגבי מספר החיילים שעמדו לראשות אנטיוכוס
הרביעי במפקד המדובר בשנת 165 בתוספת היגיון פוליטי והפעלת שיקולים
לוגיסטים של שינוע ומתן אספקה באזור יבש וחסר במקורות מים בתקופת הקיץ
(ובזה אני בטוח שאתה מבין יותר ממני) מראים לנו כי לא יתכן שגרוגיאש עמד
בראש 55000 אלף חייל כפי שנרשם והמספר המדויק צריך ליהיות קטן בהרבה מכך
בסביבות 10000 חיל.
יכול ליהיות שהביקורת שאתה נושא כלפי צהל הינה נכונה ומדויקת זאת רק
זמנים יגידו, אולם היתי מציע לא להסתמך על מקורות (גם לא תנכיים) ללא
בדיקה על מנת להוכיח טענה אחרת.

נב

כיום בארץ אינטלקטואל הינה מילת גנאי במגזרים רבים בחברה לכן אקח את
דבריך כמחמאה.
מספרים אורי מילשטיין {2007-01-22 11:27:39} בתגובה לחנן, ( 24 )
30
רוב הנתונים המתפרסמים על המלחמות בכלל ועל מלחמות העבר בפרט אינם מבוססים. העיקר בתזה
שלי במאמר איננה המספרים אלא המהלכים.
נהניתי מהמאמר, מסכים לגישת ישראלי וחנן יובל זפיר {2006-12-19 09:35:44} בתגובה לישראלי, ( 3 )
5
ד"ר מילשטיין משתמש בכישרון בידע היסטורי, אך מטה מעט את העובדות
ההיסטוריות דאז, כפי שניתן ללמוד ממה שכתב חנן.
גם המונחים הרלוונטיים ללוחמה בכפר הגלובאלי, כפי שישראלי מקפיד לסייג
אינם מובאים בחשבון אצל מילשטיין.

ועדיין, חשיבותו של המאמר הזה היא בעצם כתיבתו, שכן היא מעודדת רפורמה
וביקורת עצמית בונה לשידוד מערכות בצבא ובחברה הישראלית.

עדיף המרה הדרגתית מתוך למידה מטעויות, הגם שמתוך ניתוח פסימי ומפחד,
שתביא לשיפורים מהותיים בדרך הלוחמה וההתמודדות האזרחית עם אתגר
ההישרדות ואף הפיתוח האזורי במרחב.

גם אם קשה לי לקבל את הגישה האירידנטית והחריפה של ד"ר מילשטיין,
שמעגלת פינות במקומות שבהן ראוי היה להיות מעט יותר מסוייגים במסקנות
נחרצות, עדיין יש להעריך, אינטלקטואלית את גישתו גם בהיבטיה התועלתניים
בממשל ראוי.

בעצם, ניכר, שמבחינתו של מילשטיין כל צבא סדיר, בסופו של יום, ינוצח על
ידי צבא גמיש ואידיאולוגי.

ברם האם מילשטיין ראה את הצד האחר של גישה שכזו?
המחיר שיש לשלם מוסרית בגישה קיצונית לכאן ולכאן מודגמת היטב בתרבות
האזרחית של האימפריה הרוסית היום כשהיא מתמודדת עם צ´צ´ניה, וגם כשהיא
נאלצת להפעיל מדיניות חוץ במרחב, שאינו מקבל באופן כה מבין גישה כוחנית
חשופה. אולי בצ´צ´ניה הם מנצחים, כי הם הולכים בגישתו של מילשטיין,
ובזה בעצם מחסלים, לאט לאט אבל בטוח - את התרבות הצ´צ´נית.
והנה כשזה מגיע ליחסי חוץ עם ג´אורג´יה, בילרוס היום ובעניינים הנוגעים
לחיסול יריבים פוליטיים של הקרמלין באירופה, הצד האחר של המטבע חושף
עצמו, ואין מזה מנוס.

שיהיה בהצלחה לכולנו בהליכי ההטמעה של המלחמה בדרך לשלום יציב ומפוכח
בהרתעה הולמת - ותודה לד"ר מילשטיין.
מדברים אלו מר קג´טי נגהי {2006-12-20 03:06:40} בתגובה לemago
8
הבלתי נמנע מדבריו של מר מילשטין הוא הקמת צבא מקצועי כי רק צבא כזה יהיה מסוגל להתייעל ולאמץ
דפוסי עבודה נכונים. ככל שעובר הזמן אני יותר ויותר משתכנע
צבא מקצועי מהו? אורי מילשטיין {2006-12-20 21:47:14} בתגובה למר קג´טי נגהי, ( 8 )
13
השאלה העיקרית היא: מה מאפיין צבא מקצועי. רוב האנשים סבורים שמקצועי
משמעו מקבל משכורת סדירה ומתפרנס מן התחום. זה מה שמשתמע לדוגמא מספרו
של עופר שלח בנושא. מבחינה זאת צה"ל הוא צבא מקצועי כי אנשי צבא הקבע
מקבלים משכורת סדירה מצה"ל. אני סבור שזאת טעות. מקצועיות, כפי שהגדירה
ביקון בספרו "נובו אורגנון" (1700) הינו: שילוב של תיאוריה ונסיון.
לאמור: הבנת ההיבטים המופשטים של הצבא והמלחמה ויישום הבנה זאת בשדות
הקרב. כל הצבאות בהיסטוריה הזניחו את ההיבטים התיאורטיים של המקצוע
הצבאי ובצה"ל ההזנחה חמורה יותר מכל הצבאות המודרניים היום.
שילוב של ביצועיזם ואינטלקטואליזם תת-אלוף בקבע {2006-12-21 07:00:56} בתגובה לאורי מילשטיין, ( 13 )
14
כדי להפוך את צה"ל לצבא מקצועי של ממש לפי חזונו רב השנים של ד"ר אורי
מילשטיין (שאני מעריך אותו מאוד) צריך לשנות את התרבות בישראל מתרבות
של ביצועיזם נטו לשילוב של ביצועיזם ואינטלקטואליזם. שינוי מן הסוג הזה
אינו יכול להתבצע בזמן קצר אם בכלל.
תשובה למר מילשטיין לורד עזאל האדמירל הנכבד {2006-12-21 09:52:24} בתגובה לאורי מילשטיין, ( 13 )
17
אוקי, הבנתי את השקפתך בנושא "צבא מקצועי".

תיאוריה וניסיון, כלומר, אתה מנסה להפוך את צה"ל לצבא "מדעי".

הבעיות לכך הן רבות, ודי אם אזכיר כמה...

1. לצערי מלחמה, כמו שוק ההון, ניזונה מאינסוף גורמים אשר לא ניתן לכמת אותם לכדי תיאוריה מושלמת
ומנצחת תמיד.

2. החתירה לתיאוריה המושלמת לניצחון תוביל למונוליתיות, קבעונות, שתיצור צבא צפוי ומופסד.

3. לא ניתן להוכיח שצבא מפסיד נכשל רק בגלל היותו נחות "צבאית". בהחלט יכול להיות שצבא חזק (על
פי הפירוש שלך לחזק) יפסיד בגלל דרג מדיני חלש.

4. נקודות 1, 2, 3 מובילות למסקנה שצבא חזק הוא צבא דווקא דינאמי וחף מקבעונות תיאורתיים.

קשה לי לחשוב שרבים מן הצבאות המפוארים בהסטוריה היו חסרי "תורות לחימה" וניסיון בכדי להפסיד
לקבוצות ברברים, כפי שהרומים הפסידו לגרמנים, הנאצים לפרטיזנים והישראלים לחיזבאללה.
אומר לך למה אני מתכוון מר קג´טי נגהי {2006-12-21 23:20:12} בתגובה לאורי מילשטיין, ( 13 )
21
אני מייחל ליום שקצין לוחם בצה"ל לא יעשה מסלול מצ´וקמק של חצי שנה בבה"ד 1 אלא יעבור ווסט
פונייט והכשרה של שנים בתורות צבאיות . קצינים מהסוג הזה ניתן למצוא רק בצבא מקצועי, שכיר-- כן
שכיר. זאת לא מילה ריה. לוחם בעידן שלנו זה מקצוע שיש ללמודו שנים על גבי שנים.
ליובל: מנצחים הצבאות החזקים אורי מילשטיין {2006-12-20 21:40:50} בתגובה לemago
12
לא טענתי במאמר ואין זו דעתי שצבא גרילה, מיליציוני ואידיאולוגי ינצח
תמיד צבא סדיר. דעתי היא שצבא חזק ינצח צבא חלש. בניגוד לאמרתו
המפורסמת של נפוליון אינני סבור שבמלחמה מנצחים "הגדודים הגדולים" אלא
הגדודים החזקים. במאמר הבאתי כמה דוגמאות אחדות שבהן צבא מיליציוני היה
חזק יותר מצבא סדיר והסברתי את הטעמים לכך. כל צבא, גם גרילה וגם צבא
סדיר מועד להסתאב. ניתן למנוע זאת אבל לשם כך יש להבין את הוויית
המלחמה והצבא ועל כך אמר הרמב"ם באיגרתו ליהודיה מוטפיה: בית ראשון
חרב כי בני אותו הדור לא למדו מלחמה וכיבוש ארצות.
אכן, אך עדיין האינדיקטורים לא מוחלטים. יובל זפיר {2006-12-28 18:15:43} בתגובה לאורי מילשטיין, ( 12 )
25
ד"ר מילשטיין. אני מסכים עמך שזה מה שאתה טוען, והארתי (שאינה הערה
בפועל), שלאידיאולוגיה מרכיב משמעותי כאן (בעיקר אם אתה מקיש מהמקרה
החשמונאי לפני תקופת יונתן ושמעון).
נכון - אינהרנטית בוודאי שאתה טוען שהצבא החזק הוא שמנצח.
העניין הוא שאתה מגדיר את עוצמת הצבא במישורים שאינם מתוחמים באופן
שהוא כמית וסיבתי כמסקנה בלתי נמנעת מהניתוח שלך:

ניתן להסיק מהמאמר, שבנסיבות הקיימות כיום, החיזבאללה או החמאס נהנים
מיתרון יחסי, קטגורית כיום (גם מסיבות של מגבלות נורמטיביות, יתרון
יחסי בהיבטי התקשורת הבינלאומי, תפיסת גבולות הכוח של כל צד וכיוצ"ב
אינדיקטורים שלא התייחסת אליהם בפועל).

עולה מהמאמר שהיתרון הקיים ממרכיב אידיאולוגי דומיננטי מחזק מאד את
ההיבט המקצועי הופך צבא שכזה אף כיום לחזק יותר.

ברם, אתה מקיש מאירועים היסטוריים במרחבי מקצוענות שונים לחלוטין, שכן
קרב אמאוס וההוויה של תורת הלחימה בעולם ההלניסטי לא יכולה להיזון
באופן סימטרי מתוך היקש רעיוני שבנוי גם מתכנים שנהגו בעת החדשה
ומהפרספקטיבה של ראשית המאה ה 21.

לכן, הספקנות שלי אינה מבטלת את המסקנות שלך, אבל אני חושש שלא הוכחת
את הנקודה באופן סיבתי חד חד ערכי.

שוב - אין הדבר מבטל את החשיבות והתועלת של הנקודה שאתה מקדם.
גרילה כחלק מההיסטורייה OFER {2006-12-21 08:00:02} בתגובה לemago
15
אורי--נהנתי מאוד כרגיל מהמאמר ואני רוצה לחזק את דבריך כי גם
מההיסטורייה הלא רחוקה ויאטנם אכן היא דוגמא מצויינת ואני רוצה לציין כי
ביוגוסלבייה במלחמת העולם השנייה היו בערך ( לפי דוחות גרמניים ) 28
דיויזיות שאין עוררין על איכותן או אכזריותם וזה לא הפסיק את ההתנגדות
לכיבוש הגרמני--כמה תושבים או פרטיזנים הוקרבו או הקריבו את חייהם זה
כבר נגזרת אחרת של באמת כמה רחוק מוכן ללכת עם במאבק שכזה לאורך זמן.
גרילה מר קג´טי נגהי {2006-12-21 23:23:31} בתגובה לOFER, ( 15 )
22
גרילה מנצחת רק כאשר יש מדינה מאחוריה. זה היה הדין בויטנאם למשל. מלחמה עם סין (באופן
תיאורטי) או השתלטות על נתיב הו צ´ מין הייתה מנטרלת את הגרילה הויקגונית. צעד כזה היה מוביל
למלחמה עם סין
צבא מקצועי : ישראלי {2006-12-21 10:26:58} בתגובה לemago
19
אורי מילשטיין
כאשר הטרטור הביוקרטי מתחיל לאחר הלידה .והטרטרת ממשיכה בחסות הממשלה המנופחת וספקי
האשראי המכפילים כל מוצר ,
כאשר קצין מוכשר מצטווה לעשות עבודות שיטור כלפי העם שלו עצמו .( חבורה לא מזויינת )
כאשר קצינים מוכשרים מביעים את דיעותיהם מהכיוון של היכן מרוחה החמאה..

לישראל ישנה סכנה חמורה ביטחונית .
כאשר נרד לעומקו של התקציב הצבאי יתברר שהצבא עבר מזמן לצבא "מקצועי" בכל הקשור לעלויות.
צה"ל מלא בסתירות , ואפילו יעמידו בראשו גאונים , לא יצליח למלא את שלל המטלות שדורשים ממנו.

אני מסכים עם דברייך , כמו רבים וטובים אחרים שרואים רחוק יותר מאשר מתחת לאפם ,
וכאשר מחאות המילואים ומחאות החלושה של הסטודנטים לא נשמעות ובזמן קצר יורדות מסדר היום ,
פשוט מבאס ,

קראתי כמה מאמרים בנושא " צבא מקצועי בישראל" ניתקלתי בפחד אחד גדול של הרבה ממקבלי
ההחלטות ועוד מקבוצות חשיבה אחרות. ´שלצה"ל מקצועי יצטרפו במספרים גדולים צעירים רבים מן
הישיבות, צעירים מאמינים עם כיפה ,תפילין וטלית , כל כך רב המתח והחרדה ´..
נו... אלה הם המגינים שיחרפו את נפשם בעד המדינה , מדירים שינה ממקבלי ההחלטות..

חוקרים , מחקרים, אנשים מעולים בתחום הצבאי , לא שווים מילה של פוליטקאי אחד בינוני ומטה ..
המערכת דוחה את המוכשרים .. ומסתמכת על אלפי הפצצות ולא על פעילויות קרקעיות ששם מחרידים
ומחסלים את האוייב ..
מהפכה דמוקרטית אורי מילשטיין {2006-12-23 20:22:14} בתגובה לישראלי, ( 19 )
23
ישראלי,

ישראל מצויה בתת תרבות בכל הקשור למישור הממלכתי. תת תרבות זאת מסכנת
את עצמם קיומה של המדינה. כאשר מסה קריטית של ישראלים תבין זאת יבשילו
התנאים למהפכה דמוקרטית. אנחנו נמצאים עכשיו בשלב הכשרת הלבבות. כל
מילה הנכתבת בנושא מקדמת אותנו הלשגת המטרה.
שאלה למר מילשטיין מר קג´טי נגהי {2006-12-29 00:31:37} בתגובה לאורי מילשטיין, ( 23 )
26
>>>"כאשר מסה קריטית של ישראלים תבין זאת יבשילו
התנאים למהפכה דמוקרטית. אנחנו נמצאים עכשיו בשלב הכשרת הלבבות. כל
מילה הנכתבת בנושא מקדמת אותנו הלשגת המטרה."<<<

אני מסכים איתך, אבל למה דווקא מהפכה דמוקרטית? אולי קיימת האפשרות שאותה מהפכה, ששנינו
מסכימים על נחיצותה ועל אפשרות התרשותה, תהיה דווקא ההפך מדמוקרטיה. תמיד יודעים איך נכנסים
למהפכה, אף אחד לא יודע איך יוצאים ממנה.
אני מעוניין להזהיר את כל שוחרי החירות והדמוקרטיה, אל תשחקו כלי לידיהם של אלו שלא מעוניינים
בדמוקרטיה. הדרך לדיהנום רצופה כוונות טובות
כשמערכת עומדת בפני קריסה אורי מילשטיין {2007-01-22 10:27:19} בתגובה למר קג´טי נגהי, ( 26 )
28
אכן בכל שינוי טמונה סכנה ורוב השינויים הם לרעה. זה הטעם שביקום טבוע
עקרון האינרציה (התמדה) המכוון לנטרל שינויים כפי שניסחו זאת דקרט,
גליליאו, שפינוזה וניוטון. מצד שני כשמערכת עומדת בפני קריסה כמו
ברפואה לדוגמא לנוטלים סיכון ומבצעים ניתוח.
המחשה לכוון : ישראלי {2007-01-22 15:17:43} בתגובה למר קג´טי נגהי, ( 26 )
31
כדי לראות תמונה יותר רחבה , להבין ש´מחדל´ מקומי מתברר ומתבהר על פי שיטות הניתוח ,
ישנם כלים רבים לבדוק מציאות ,
הנה כאן קראתי כתבה מעניינת שמשליכה מעט אור חדש על הנעשה בעירק , מדינה שלא מזמן הייתה
הקוו הראשון לאיומיה על ישראל , על מנהיג ערבי שלא רק דיבר אלא גם שלח טילים על ישראל,
ישראל מאמצת לה דפוסי התנהגות מקצועיים וקשוחים, השיח הופך למגוון ובעל השלכות רחבות ,

התיאור של הכתבה ממחיש את כוחה של המדייה ויכולתה לקבע כיווני מחשבה שלא עולים בקנה נידה של
המציאות האמיתית בשטח...

http://www.kivunim.org.il/article.asp?id=179
מאמר מעניין אבל... יונאס {2006-12-29 23:38:29} בתגובה לemago
27
המאמר מהנה ומעשיר אבל יש טעם רע מ"הנחות יסוד" שיוחסו לצה"ל ללא כל
ביסוס.
אם לקצר את הדיון, ניתן לזקק את הלחימה מול חזבאללה לשתי שאלות:
1. יכולות צה"ל/חזבאללה?
2. מה המחיר שישראל מוכנה לשלם?

באשר לשאלה הראשונה - מי שעסק בהכנות ללחימה יוכל להעיד שאכן הייתה
הפתעה, חזבאללה לא הצליח כפי שנחשב שיצליח מחד ומאידח צה"ל הצליח יותר
מהמצופה. זה שהתקשורת/אזרחים ציפו לסיבוב של 6 ימים וגמרנו (או מענה
מהיר ואפקטיבי לרקטות) לא קשור למציאות אלא למשאלות לב.

באשר לשאלה השניה - המחיר שישראל שילמה היה קטן יותר מההערכות הכי
אופטימיות שניתנו לפני המלחמה. מעבר לכך, ישראל הייתה יכולה להישאר
בלבנון עוד תקופה ארוכה (כפי שנדרש בעימות מהסוג הזה) אבל פשוט לא
הייתה מוכנה למחיר.

לסיום, ישאל הקורא הביקורתי: "אם כך למה הביקורת של כל הועדות?"
והתשובה היא די פשוטה - "הצנחת" חלוץ קילקלה את תוכנית הקידום של
החונטות (גולני/צנחנים/חיה"א) וזו הזדמנות נהדרת "לסגור חשבון".
חלוץ נכשל כמצביא אורי מילשטיין {2007-01-22 10:31:52} בתגובה ליונאס, ( 27 )
29
הצנחת חלוץ לתפקיד ראש המטה הכללי נועדה לשתי משימות:

1. לפנות את גוש קטיף;
2. לעשות סדר בצה"ל.

במשימה הראשונה הוא עמד באופן יוצא מהכלל. למשימה השניה הוא לא הספיק
להתפנות. הוא לא נועד לפקד על מלחמה ומשנקרתה מלחמה הוא נכשל כמצביא
תרבות ביטחונית חוני המעגל {2007-01-27 19:40:45} בתגובה לאורי מילשטיין, ( 29 )
32
כישלונו של דן חלוץ מבטא כישלון של תרבות ביטחונית המלווה אותנו מאז קום המדינה
אולי הכיוון נכון אבל נסמך על הנחות מופרכות חירניק דמיקולו {2007-04-04 23:42:52} בתגובה לemago
33
"כאשר צבא סדיר גדול נכשל להשיג את מטרתו בשדה הקרב, מול גרילה קטנה, משמעות הדבר תבוסה
לצבא הסדיר"

כשנלחמים יש הצלחות ויש כשלונות. גם לצבא גרילה וגם לצבא סדיר.
לא כל כשלון הוא תבוסה.
צריך להיות חזקים ועקשנים, להיות מוכנים נפשית לזה שיהיו גם כשלונות, ואולי אפילו תבוסות בקרב כזה
או אחר. ובכל זאת צריך להמשיך...

לא להיות שאננים וגם לא היסטריים...

אולי היו כשלונות ניהוליים ולוגיסטיים, אבל מבחינת רוח לחימה גם בשטח וגם במטה וגם בממשלה אין לנו
מה להתבייש.
לדעתי המלחמה הזאת חיזקה אותנו למרות ששילמנו מחיר כבד, וגם חיזקה את ההרתעה שלנו.
הלקח העיקרי: צה אורי מילשטיין {2007-06-23 08:37:29} בתגובה לחירניק דמיקולו, ( 33 )
36
מלחמת לבנון השנייה עשויה לחזק אותנו רק אם נתאר את הליקויים היסודיים,
נבין את מקורם נפיק את לקחיהם וניישמתם. הלקח העיקרי של המלחמה הוא
שצה"ל אינו צבא מקצועי ומפקדיו הבכירים אינם אנשי מקצוע. את הלקח הזה
לא מישמים.
איזו הסקת מסקנות רעועה. הלורד עזאל האדמירל {2007-06-26 15:30:18} בתגובה לאורי מילשטיין, ( 36 )
38
האקסיומה שלך, כפי שנגלית על הכתוב, היא:
צבא מקצועי מנצח תמיד.

צה"ל הפסיד ולכן צהל אינו צבא מקצועי.

תסלח לי, אבל זה לא רציני. לא רק שצבאות מקצועיים מפסידים, אלא שלעתים צבאות מקצועיים נידונים
להפסיד מעצם טבעם. לא יעזור מאיזה כיוון תשתה את הקפה, לכל תיזה תמיד תהיה אנטי תיזה וגם
לצבא מקצועי יש את נקודות התורפה שלו. למשל, כדוגמא קטנה, היותו מגושם ומסורבל.
מאמר מעניין אבל חסר בועז {2007-06-04 09:46:57} בתגובה לemago
34
מספר נקודות:
- החיזבאללה אינו רק 5,000 לוחמים. בבחינת המערך הכולל, יש לראות
בחיזבאללה יחידה קדמית של צבא אירן וסוריה, על כל המרכיבים הארגוניים,
טכנולוגיים, כלכליים, תורתיים וכ. הצבא שעמד, ועומד בפני ישראל הינו גדול
בהרבה.
- האידיאולוגיה בישראל מושפעת מהמערב כהלהלן: הומניות, הימנעות ממילחמה
במידת האפשר, נתוח אינטרסים, השפעה על תמהיל הכוח בכללותו ועוד. הצד השני
אינו חושב כך. האידיאולוגיה שלו מבוסססת על מרכיבים קיצוניים שחשיבה
מערבית "מתבלבלת" מהם.
- יש הבדל עצום בין וייטנם לישראל. שם האמריקאים הרוויחו מהתבוסה, נסוגו
לארצם וחזרו לחייהם השלווים עמוסי השפע. הווייטנמים, אגב, למרות נצחונם,
הדרדרו אל מתחת לתחתית. לעומת זאת תבוסה ישראלית משמעותה מאוד סופנית
(לישראל ואחרים)
המסקנות שלי שונות משלך: קם כוח חדש (אירן ושות´), מבוסס על אידיאולוגיה
"מפחידה", ששם לו למטרה להשמיד את העולם המערבי בכלל וישראל בפרט ובתחילה.
- הכוח החדש אימץ שיטות קיום ולוחמה שאיתרו נקודות תורפה בשיטות החיים
והלוחמה המערביים, ולמד להפוך את חולשותיו למכפיל כוח.
- ישראל תהיה חייבת להבין שהעסק השתנה, ויש לשנות אסטרטגיה, ולשנות את
השיטות בהתאם. פרטי אסט´ ושיטות- זה כבר דיון אחר.
אבל היה מעניין...
משל הזהב ביחס לשטרות נייר אורי מילשטיין {2007-06-23 07:09:54} בתגובה לבועז, ( 34 )
35
קרל מרכס כתב לפרידריך אנגלס אחרי שקרא את "על המלחמה" של קאלוזביץ
שהקרב ביחס למלחמה הוא כמו מטבעות הזהב, השומרות בכל מקרה על ערכן כזהב
בייחס לכסף נייר שאין לסמוך על ערכו. הנמשל: בקרבות במלחמת לבנון
השנייה נלחם רק החיזבאללה ומי שעמד מאחוריו כמעט לא היה רלוונטי בזמן
הקרבות. את החזיבאללה הקטן, עם הכשרה חלקית ואמל"ח חסר צה"ל לא הצליח
להביס.
מחשמונאים עד צהל ד"ר ירחי {2007-06-25 23:21:53} בתגובה לemago
37
המרד של יהודה המכבי נכשל עם מותו נאמניו נפוצו לכל עבר והסלווקים חזרו
ושלטו בארץ באמצעות המתיוונים.
רק לאחר חלוף כעשרים שנה כתוצאה מקריסת הממלכה הסלווקית שנלחצה משני
הכיוונים ע"י הרומאים ממערב והפרתים ממזרח, השכיל שמעון החשמונאי ע"י
תמיכה בטוענים השונים לכתר המלוכה בסוריה ליצור את ממלכת החשמונאים
שנפלה בסופו של יום לשליטת האימפריה הרומאית.
יש לזכור שמרידות היהודים ברומים בשנת 70 המרד הגדול בשנת 117 המרד
בתפוצות ובשנת 135 בר- כוכבא היו למעשה מלחמות גרילה בלגיונות מאומנים
כל המרידות נכשלו באובדן מדהים חיי אדם של כ-1.5 מיליון יהודים!!!
החורבן והאובדן היו נוראיים ואם להשוות לתקופת השואה שבה הושמד 1/3
מהעם הרי במרידות ברומאים הושמד כנראה בין 1/2 -2/3 מהעם!!!
כלומר המסקנה של הצלחת מלחמות גרילה מול צבא סדיר מאורגן בספק רב מאוד.
הסלווקים היו בתהליך קריסה לעומת זאת רומא הייתה בשיאה בימי אספסינוס-
טרינוס-אדרינוס וזה ההבדל המשמעותי שקבע !

אני מסכים שצהל בפרט ומדינת ישראל בתהליך התנוונות מתמשך וסופני.
הנצחונות שהושגו בשנים 1948-1967 כנגד צבאות ערב שהיו למעשה אוסף פלחים
נבערים לא היו מושגים כנגד צבא אירופאי סדיר ומאורגן. כעת אנו עומדים
מול חוד חנית אירני מאומן היטב ובעל מוטיבציה גבוהה. לצערי צהל לא יוכל
לעמוד באתגרים עתידיים בגלל הרגישות הגבוהה לחיי אדם ובגלל הדרדרות
הנוער שכל מענייניו לחם ושעשועים , סמים,אלכוהול,זנות וסקס.
הערבים מתרבים משתפרים ומתחזקים והישראלים בדיוק ההפך.
עלינו לטפח את החשיבה הצבאית שלנו אורי מילשטיין {2007-07-14 11:39:12} בתגובה לד"ר ירחי, ( 37 )
39
מלחמת לבנון השנייה הוכיחה כי צבא מיליציוני זעיר מסוגל להתמודד כהלכה עם צבא סדיר, גדול, ומצויד
היטב. מכאן מסקנה שגם צבא סדיר מצויד היטב מסוגל להתמודד מול צבא גדול ממנו בהרבה. מלחמה
היא בראש וראשונה מלחמת מוחות בין המצביאים כפי שהוכח בכל ההיסטוריה הצבאית מחניבעל
ואלכסנדר הגדול ועד נפוליון וגודריאן. מסקנה: עלינו לטפח את החשיבה הצבאית שלנו כי היא האמל"ח
החשוב ביותר של כל צבא, קל וחומר שלנו.
הפתרון אינו צבאי משה {2007-11-01 11:55:20} בתגובה לemago
40
הפתרון, גם לבעיות חמורות שמהן סובל צה"ל, אינו פתרון צבאי.
בדיוק כפי שהפתרון לסכסוך הישראלי-פלשתינאי אינו פתרון צבאי.
בישראל הצבא הוא צבא העם, ופניו כפני העם. כאשר העם מפולג
על-ידי מחלוקת מוסרית, אירגון הצבא במתכונת המוצעת על ידי
מילשטיין יכול רק להביא לדקטטורה של פסבדו-עילית.
שלטון ה´מקצוענים´ במקום פתרון אמיתי לכיבוש המתמשך רק
יעמיק את הבעיה.
חצאי אמיתות ומסקנות חפוזות בשרות המסר צפיחית {2007-12-24 12:21:42} בתגובה לemago
41
"אמת" הסטורית, היא כמובן אליבא דהכותב.
אם הכותב שכאן חפץ לזעזע ולגרום לתגובה ושינוי - ניחא.
אם כוונתו למאמר בעל רקע הסטורי, מוטב יהיה אם יהיה פחות קיצוני.
מרד המכבים פרץ בעדנא דריתחא, לא משיקולים טובים יותר מאלו של אולמרט.
המרד נכשל.
מי שניצח היו הרומאים.
הם שהגבילו את הכח הצבאי הסלווקי, פוררו אותו ולבסוף סילקו אותו מהזירה.
יהודה מת. יונתן מת. שמעון בפקחותו הפוליטית קצר את הפירות.
הא ותו לא.
חיבאללה לא ניצח. הוא סולק ממאחזיו שעל הגדר. לבנון קבלה את השטח
לשליטתה, כוחות בינלאומיים נמצאים שם להבטיח זאת. לאחר זמן גם סולקו
הסורים מלבנון בהתקוממות לאומית ללא אש.
מלחמה בגרילה אינה קלה. נפולאון כשל בספרד מול גרילה. הרומאים נגד
הפרתים. האמריקאים בכל מקום מויאטנם ועד לבנון,וכך הלאה.
מאידך גיסא טרור אינו בהכרח מנצח, ראה רוזה ממשפחתך שרצחה צאר והביאה
לסבל העצום של הפרעות בנגב ולהגירת היהודים מתחום המושב.
אנחנו מצליחים יותר מרבים. מצאנו דרך להכנס לעיר אויב בלי לחוות
סטלינגרד. מצאנו דרך לעצור את הפיגועים. מצאנו דרך לחיות בצל תחמושת
תלולת מסלול. אנחנו לא מושלמים. יש הרבה מאוד לשפר. אם לא נשתפר בוודאי
ניכחד. אבל בינתיים צה"ל אינו רקוב, מסואב או מנוון.
ניתוח מבריק אברהם {2008-04-10 11:49:43} בתגובה לemago
42
ניתוח מבריק הנוגע למהות .נהיר .אמיץ.
ארטה אורי מילשטיין {2008-04-11 23:21:09} בתגובה לאברהם, ( 42 )
45
ביוון הקלאסית אותה מילה שמשה אומץ לב ומוסר - ארטה
ניתוח יוצא מהכלל של הד"ר מילשטיין! רפי אשכנזי {2008-04-11 18:55:29} בתגובה לemago
43
הד"ר מילשטיין אוחז את השור בקרניו, קרי אותנו, ואומר את האמת:
צהל של היום בורח ממלחמה!
זהו צה"ל שהוא למעשה בבואה \תוצאה של חברה רקובה והדוניסטית. צהל של היום, ששני ראשי אכ"א
שלו , רגב ושפר, בוגרי חיל האויר שלא במיקרה, טוענים יחד עם השמאל הסהרורי כי צריך להקים במקומו
צבא קבע מיקצועי ...
אתם הבנתם את זה?
הבדואים, הדרוזים, העולים מחבר המדינות והאתיופים כיאה לציבורים הנאבקים על מקומם בחברה
השלטת הוותיקה, הם ועוד מעטים מהציבור הוותיק שעדיין שומרים על הגחלת הציונית של פעם, ילחמו
ויסכנו נפשם בשביל לשמר את אורח החיים התל-אביבי.
מילשטיין חושף בפנינו את הסכנה האמיתית האורבת לנו באם לא נתעורר בזמן ורוחות עוועים של פאטא-
מורגאנה המכונים "תהליך- שלום" ימשיכו לטמטם אותנו לדעת.
חג שמח לך אורי מילשטיין!
בורחים מן המציאות אורי מילשטיין {2008-04-11 23:17:08} בתגובה לרפי אשכנזי, ( 43 )
44
בשישים שנות המדינה התגלגל הממשל בישראל מאריסטוקרטיה אוטופיסטית לאוליגרכיה מושחתת.
האוטופיסטים לא הבינו את המציאות, המושחתים - בורחים מן המציאות.

רפי, חג של חשבון נפש לכל בית ישראל

אורי

[%sig%]
המושחתים הם המציאות! ליאורה {2009-05-30 11:23:06} בתגובה לאורי מילשטיין, ( 44 )
46
את ל"ו צדיקים איש לא ראה.
ליאורה, האם את רואה עצמך כמושחתת? רפי אשכנזי {2009-06-01 19:23:27} בתגובה לליאורה, ( 46 )
47
האם את רואה עצמך כמושחתת? זאת השאלה המתבקשת למקרא תגובתך.
אם אינך כזאת ואני מאמין שאינך מושחתת, אל תגידי המציאות מושחתת.
יש מושחתים, צריך לנקות את החברה מהם.
טעות, מר מילשטיין. החזבאללה לא הוקם בגלל אבישי {2009-06-07 23:27:19} בתגובה לemago
48
פלישת צה"ל ללבנון אלא בגלל כוונת האיראנים "לייצא את המהפיכה" למדינות
בהן יש גרעין שיעי. אנחנו זיהינו את יציאת ´משמרות המהפיכה" (שזה בעצם
צבא המהפיכה שנבנא במקביל לצבא הסטנדרטי שהיה קיים ושעליו הוטלו משימות
בטחון הפנים וההנהגה וייצוא המהפכה) כמה חודשים לאחר ששלטון התבסס ועוד
כשנה לפני הפלישה הישראלית לדרום לבנון.
מאחר ש-1981 היתה שנה שקטה יחסית עם מעט מבצעי טרור לאור זה שהגענו
להסכמה עם לבנון ומאחר שהחזבאללה עדיין בנה את ארגונו בבירות ובדרום
לבנון, לא יצא לצה"ל לפגוש את החזבאללה באירועים המועטים שקרו. עם
הפלישה נכנס החזבאללה די מהר לפורמט של תנועת טרור וכעבור כשנה הם נטלו
את ההובלה מ´אמל´ כתנועה האלימה ביותר.
Re: מ-קרב אמאוס ל-מלחמת לבנון השנייה – מביסים מובסים מאת: אורי מילשטיין ירמיהו הנביא {2010-02-13 20:44:00} בתגובה לemago
51
התפעלתי מהמאמר שלך על דיר יאסין.
אבל כשהתחלתי לקרוא את המאמר הזה, עצרתי מיד, שכן מה שהבאת כמובן מאליו בתחילת המאמר,
שיקרי בעיני לחלוטין. אולי הבאת את זה משום שזה השיח המקובל שהשמאל השליט עלינו, אבל הרי
חתרת כנגד השיח הזה במאמרך על דיר יאסין. יוצא שאינני מבין מדוע כאן אתה נכנע לו.
מדובר בשתי "עובדות" שאתה מציין:
1. המצרים הנחילו לנו תבוסה ב 1973. לא דובים ולא יער! בתוך 18 יום בלבד מהרגע שבו הפתיעו אותנו
ותקפו מבלי שצבאנו יהיה ערוך כלל, הפכנו את הקערה על פיה והגענו לפאתי דמשק וקהיר עד כדי
שברית המועצות התערבה ואיימה שאם נמשיך להצליח היא תתקוף אותנו בעצמה. הדברים מובאים
בויקיפדיה (שלא סובלת ממחסור בשמאלנים משכתבי הסטוריה למיניהם). הרי זה נצחון מזהיר! איפה ישנן
עוד דוגמאות שכאלו למלחמות שהוכרעו כל כך מהר בין מדינות? מעטות מאד.
2. החיזבאללה ניצח? על מה מדובר? הרי הוא איבד למעלה מ 700 מלוחמיו במחיר צבאי "זעום" של כמה
עשרות חיילים שלנו, וחלקם הגדול אבדו מחוסר זהירות ושמירה על נהלים. הצפון לנו שוקם זה מכבר,
בעוד ההריסות בלבנון עומדות בעינן משום ההיקף העצום שלהן ולא משום שאין כסף או רצון להשבת
המצב לקדמותו, הרי יוקרתו של החיזבאללה בהשבת המצב לקדמותו.

אם כך, אני לא מקבל את פתיחת המאמר שלך, ולכן יני רואה טעם להמשיך ולקרוא בו. צר לי.

לקריאה על מלחמת יום כיפור:
http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%90%D7%99%D7%A8%D7%95%D7%A2%D7%99_%
D7%9E%D7%9C%D7%97%D7%9E%D7%AA_%D7%99%D7%95%D7%9D_%D7%
94%D7%9B%D7%99%D7%A4%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%9D
מלחמות יום כיפור ולבנון השניה יעקב הלל {2010-07-30 11:55:47} בתגובה לemago
53
אמנם יצאנו מבחינה צבאית בסוף מלחמת יום כיפור במצב איכשהו אבל התחלנו את המלחמה בצורה נוראית
כשממש הצד הצבאי יחד עם הצד הפוליטי ממש הזמינו את הצבא המצרי להתקדם מול 0 התנגדות שפשוט לא
היה בשטחץ משום מה קרה אסון בענין המודיעיןץ ראשי הצבא הוזהרו גם דרך השב"כ וגם דרך תצפיתנים שראו
את התקדמות האויב ובצהל לא שהו לאזהרות רציניות ביותר. עצם העובדה שצהל כשהבין שהוא מותקף לא
השתמש בחיל אויר בצורה מורחבת היה האסון הגדול ביותר של הצבא בימיו הראשונים של לחימה. היה מלחמת
גנרלים שבסוף כל אחד עשה מה שהוא רצה. לא היה שיתוף פעולה בין האגפים. התחלנו את המלחמה
בהסתמכנו על השטאות שנקראה קוו בר לב. זה היה איוולת נוראית שלא למדנו ממלחמות בעולםץ אין כל ערך
בקוו הגנה מאוד ארוכה כשאין מי לתמוך אותהץ לצהל לאורל התעלה היו 60 טנקים פעילים והמחסנים לא רחוק
מהחזית טנקים שארית ממלחמת עולם השניה שערכם במלחמה מודרנית לא שווים כלום. בכל פגז שהיה מוציא
היה מעיף את הצריח לכיוון אחר לגמרי. האימונים היו צחוק מר אני יודה כמשתתף בתרגולות אלו. בגלל חוסר
תיאומים בין חילית ובין חטיבתית הלכו לנו קרוב למחצית החיילים שנהרגו בסיני. לבנון השניה היה הבזיון הגדול
ביותר כמלחמה שהיה לישראל. עצם יריות מאות עד אלפי ראשי לחימה יום יום על ישראל עד הרגע האחרון של
המלחמה, מוכיח שכמה טרוריסטים הכניעו את ישראל. גם מצד פוליטי וגם מצד צבאי נכנסנו ניהלנו ויצאנו
מהמלחמה הזאת בנזקים גדולים ובהריגת אזרחים וחיילים לשווא. איך יתכן שמגייסים יחידות צבא מילואים באיחור
כשעוד צריכים לאמן את החיילים במשך כמה ימים בשביל יציאה לקרב?! איפה נשמע דבר כזה על יחידות
מילואים! והצד הפוליטי גם שיקרו לאזרחי המדינה לכל אורך המלחמה ורק החליטו לשתק מקורות הטילים שעות
לפני הפסקת האש? הוכח ששר הביטחון לא הבין דבר וחצי דבר על צבא ובטחון כנ"ל ראש הממשלה ונתן לאגף
השמאלני (ציפי ליבני) לשכנעו לא לפעול וגרמה נזק בל יתואר אם השמאלנות שלה. ולא יתכן שבאמצע מלחמה
שקבוצת טרוריסטים מנהלים מלחמת התשה נגד צבא מאורגנת והצבא יושב וסופגת שאולי ירחמו עלינו
הטרוריסטים ויפסיקו להלחם נגדינו. בזמן מלחמה עושים מלחמה. היה עלינו לכבוש את כל השטח עד הליטני
ולהחזק בה. ברגע שהטרוריסטים היו מבינים שאין להם מחלחפים ןלןגיטקה לתמוך בהם והם מרותקים לנקודות
מסוימות היה נגמר המלחמה. המלחמה הזאת היתה יכולה ליגמר בחמישה ימים ולקח ארבעים יום. כן זה נקרא
הפסד והיום בגלל התוצאה המטומטמת יושבים חיזבללה על ארבעים אלף טילים מכוונים על כל השטח בין קרית
שמונה ועד תל אביב. כל הכבוד לשמאלנים.
קצת היסטוריה אפרים רוטמן {2010-08-02 22:44:41} בתגובה לemago
54
איך יהודה המקבי נלחם עם חיל המשלוח הסלווקי ב"ארץ המישור", ממערב לעיר אמאוס, שליד "הכפר הערבי
החרב, יאלו" ? האם לפי תיאוריית הקונספירציה שלך כבר אז היה עם ערבי פלסטיני שחי שם?

בקיצור "בית יאלו" הוא התנחלות יהודית קדומה שמוכר לפחות מבית שני. סביר שקיומו הולך אחורה לבית ראשון.
התאנים, רימונים וחרובים שגדלים שם הם מתקופה קדומה זו, כמו היהודים. הסברס הוא יחסית חדש, קרוב
לוודאי של עולי רגל שהביאו איתם סברסים מאמריקה שזירעוניהם צימחו את הסברסים בכל רחבי המדינה – כמו
הערבים.
עמואס, לטרון ובית נובא ביחד עם יאלו היו 4 כפרים שיבשו כמו קוץ בתוך מובלעת לטרון הידועה לשימצה שממנה
פעלו הירדנים והטרור הערבי שפעל אז מתוכה נגד ישראל. לאחר הכיבוש הנפלא של 67´ החליטה ישראל למחוק
את הכפרים האלה שהפריעו לדרך 443.
על אדמות בית-נובא קמה התנחלות מבוא חורון, על אדמות עמואס ניטע פארק קנדה. אגב, עמואס ("אמאוס"),
מוזכרת בספר מקבים א´. יהודה נלחם שם בליסיאס ונחל את אחד מניצחונותיו המזהירים. אחר כך היתה זו אחת
מ-4 ערים שתושביהן היהודים נמכרו על ידי קאסיוס (אחד המתנקשים בחיי יוליוס קיסר) לעבדות באסיה הקטנה
וברומי, ב-44 לפה"ס. בברית החדשה מוזכרת אמאוס בספר של לוקאס פרק 24, כמקום שבו נפגש ישו עם שניים
מחסידיו לאחר תחייתו.
מעניין שג´אסר זיאד, שהוא היום מנהל רשות נמל התעופה האזרחי של עמאן והאיש שפתח את קו התעופה
החדש בין עמאן לנמל התעופה בן גוריון בלוד היה ב-67 טייס בחיל האויר הירדני והוא ומשפחתו גרו ביאלו. עוד
ביטוי קטן אחד שעם פלסטיני מתחבר היטב לירדן וירדן לפלסטינים.

עצי הדקל ביאלו
http://img690.imageshack.us/img690/7386/img9563k.jpg
http://img690.imageshack.us/img690/9618/img9594.jpg

http://img163.imageshack.us/img163/9131/img9595z.jpg
בית הקשתות ביאלו אין מקורו ערבי אלא יהודי. המבנה נבנה
http://img193.imageshack.us/img193/2336/img9590a.jpg
בסוף המאה ה-3 לספירה.

תמונת הכפר יאלו בעשור השני של המאה ה-20
לא יותר מ-8 מבני אבן ומסגד אחד.
http://img51.imageshack.us/img51/9283/copyof1f.jpg

וזה מה שרואים שם היום
http://img195.imageshack.us/img195/2100/img9579u.jpg