אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

וואפה סולטן - הקול הנאור של האיסלם


התמונה של תומר ריבל

ב 21 לפברואר 2005 התקיים ראיון מעניין מאד ברשת אל ג'זירה שבו לקחה חלק ד"ר וואפה סולטן (wafa sultan). הדעות המושמעות במאמר מפיה רחוקות מלהיות שגרתיות ביחס לקולות שעולים יום יום מהעולם המוסלמי. יתכן כי ד"ר סולטן היא הקול השקט של אותם מלומדים ומשכילים איסלאמים שמאסו באופן בו מתנהל ומתנהג העולם המוסלמי כיום. לפני שניתן לקורא הזדמנות להציץ בראיון, מספר מילים על המרואיינת.

ד"ר

ד"ר וואפה סולטן בראיון לרשת אל ג'זירה

ד"ר וואפה סולטן, ילידת 1958, הינה פסיכולוגית שמתגוררת בלוס אנג'לס לאחר שהיגרה לארה"ב מסוריה עם משפחתה בשנת 1989. היא נחשבת לקול מוביל בקרב הרפורמיסטים בעולם המוסלמי. היא מעידה על עצמה שאת נתיב החילוניות היא אימצה בעקבות הטבח שחוללו האחים המוסלמים ב 1979 נגד אזרחים סורים חפים מפשע. אירוע מכונן בחייה היה רצח המרצה שלה באוניברסיטת בעיר חאלב. עשרות כדורי מכונת ירייה חיררו את גופו בשעה שהרוצחים יצאו בקריאות אללה אכבר. מאותו הרגע היא הבינה שהאלוהים שלהם הוא אינו האלוהים שלה.

בעימות טלוויזיוני ברשת אל ג'זירה עם פרופסור איסלאמי מאלג'יר מיולי 2005 היא טוענת במישרין שהחולשה העיקרית של האיסלם היא חינוך דתי והעדר חינוך חילוני, מדעי ונאור. לדבריה, אין זה נכון לומר כי הטרוריסטים המוסלמים מעוותים את כתבי הקודש האיסלמיים כפי שנהוג לחשוב, אלא שאותם כתבי קודש באופן בו הם כתובים מעוותים את תפיסת המציאות של הטרוריסטים המוסלמים. במקום אחר היא טענה שהאיסלם הוא בן ערובה במשך ארבע עשרה מאות לדתו שלו. השינוי באיסלם צריך לבוא מבפנים ודווקא נשים צריכות להיות נושאות הדגל.

ד"ר וואפה סולטן אף נכנסה לרשימת המאה האנשים המשפיעים ביותר של מגזין הטיים בקטגוריית הגיבורים והחלוצים. בראיון זה ניתן להבחין באומץ לב נדיר.

הראיון

ד"ר סולטן: ההתנגשות שלה אנו עדים היום בעולם אינה התנגשות בין דתות או ציוויליזציות. זאת התנגשות בין שני ניגודים, בין שתי תקופות. זאת התנגשות בין מנטליות השייכת ל-ימי הביניים ומנטליות שהיא פרי המאה ה 21. זאת התנגשות בין נאורות לנכשלות, בין בני תרבות לפרמיטיבים, בין ברבריזם לרציונאליות. אנו עדים להתנגשות בין חירות לדיכוי, בין דמוקרטיה לדיקטטורה. בין זכויות אדם, מצד אחד, להפרת זכויות אלו מצד שני. זאת התנגשות בין אלו המתייחסים לנשים כמו בהמות לבין אלו המתייחסים אליהן כבני אנוש.

התופעה בה אנו נתקלים כיום אינה התנגשות בין ציוויליזציות. ציוויליזציות לא מתנגשות אלא מתחרות אחת בשנייה.

מראיין: כלומר, ניתן להסיק מדברייך שהמתרחש בימינו אנו הינו למעשה קונפליקט בין המערב לבין הנכשלות והבורות של האסלאם

ד"ר סולטן: אכן, זאת כוונתי.

מראיין: מי המציא את המונח של התנגשות הציביליזציות? האם לא היה זה סמואל הנטינגטון? זה לא היה בין לאדן. הייתי מעוניין לדון בסוגיה זאת, ברשותך.

ד"ר סולטן: המוסלמים היו אלו שהחלו להשתמש במונח זה [התנגשות הציוויליזציות]. המוסלמים היו אלו שהחלו בפועל את ההתנגשות.

מוחמד אמר: "הוטל עלי להילחם בעמים עד אשר אלו יאמצו את האמונה באללה ובנביאו". כאשר המוסלמים חילקו את האנושות למוסלמים וללא מוסלמים וקראו להלחם באחרים עד אשר הם יאמינו במה שהמוסלמים מאמינים – הם, המוסלמים, החלו את מלחמת הציוויליזציות. על מנת לשים קץ למלחמה זאת, יהיה על האיסלם לבחון מחדש את ספרי הקודש ואת הנרטיב הדתי שלהם, נרטיב שמכיל השכם לבקרים ציוויים למלחמת קודש ולמאבק חומרה בכופרים (takfir).

אחד מעמיתי [אדם מוסלמי] העיר זה מכבר כי הוא לעולם אינו נוהג לשים לקלאס אמונתם של אחרים, הוא הדגיש כי אין הוא פוגע בהשקפת עולמם הדתית של בני אדם.

עם זאת, איזה ציוויליזציה אחרת ברחבי העולם מתירה לו לכנות אנשים אחרים בשמות שהם לא בחרו לעצמם? לעיתים הוא מכנה אותם אהי אל דימה – (ahi al-dhimma* ), לעיתים 'אנשי הספר'. במקרים אחרים הוא משווה אותם לקופים ולחזירים או שהוא מכנה את הנוצרים 'אלו אשר מעוררים את זעמו של אללה'. מי אמר לך כי אלו 'אנשי הספר'?

הם לא אנשי הספר כי אם אנשים של ספרים רבים. כל ספרי המדע השימושיים שיש לך היום הם שלהם, הם הפרי של מחשבתם החופשית והיצירתית.

מה מקנה לך את הזכות לכנותם 'אלו אשר מעוררים את זעמו של אללה' או 'אלו אשר טעו בדרכם', ובאותה הנשימה לבוא לכאן ולטעון בריש גלי כי אמונתך אוסרת עליך לפגוע באמונתם של אחרים?

אני לא נוצרייה, מוסלמית או יהודייה. אני אדם חילוני. אני לא מאמינה בעל טבעי, אולם אני מכבדת את זכותם של האחרים להאמין בעל טבעי.

איש דת אסלאמי: האם את כופרת?

ד"ר סולטן: אתה יכול לטעון ככל העולה על רוחך. אני אדם חילוני שאינו מאמין בעל טבעי.

איש דת איסלאמי: אם את כופרת, אין טעם להוכיח אותך היות שאת נהגת בחילול הקודש נגד האיסלם, הנביא והקוראן...

ד"ר סולטן: אלו הם עניינים אישיים שאינם נוגעים לך. אחי, אתה ראשי להאמין באבנים כל עוד לא תשליך אותם לעברי. אתה חופשי לסגוד למי שאתה רוצה, אך אמונתם של אחרים אינה עסקך. ואין זה משנה אם הם מאמינים שהמשיח הוא האלוהים, בנה של מרי, או שהשטן הוא האלוהים בנה של מרי. הנח לאנשים לבחור את אמונתם.

היהודים קמו ועלו מעפר הטרגדיה (של השואה) ואילצו את יתר העולם לקבלם ולכבדם באמצעות הידע העומד לרשותם – לא באמצעות טרור אלא באמצעות חריצותם. לא באמצעות היבבות והקובלנות שלהם. האנושות חייבת את מרבית התגליות והמדע של המאות ה 19 וה 20 למדענים יהודים. חמישה עשר מליון אנשים המפוזרים ברחבי הגלובוס התאחדו וכך זכו בזכויותיהם הודות לעבודה קשה ולידע. לא נתקלנו ביהודי אחד אפילו שהורס כנסייה נוצרית, לא ראינו יהודי אחד שבחר למחות באמצעות הרג בני אדם. המוסלמים ניפצו לרסיסים שלושה פסלים של בודהה. לא נתקלנו בבודהיסט אחד ששורף מסגד, הורג מוסלמי או מחריב שגרירות.

רק המוסלמים מגנים על אמונתם על ידי שריפת כנסיות, רצח בני אדם, והרס של שגרירויות. דרך זאת מובילה לאין מוצא. המוסלמים חייבים לשאול את עצמם מה הם יכולים לעשות למען האנושות לפני שהם ידרשו ממנה להוקירם ולכבדם.

* נתינים לא מוסלמים במדינות מוסלמיות הנתונים לחוקים מפלים ביחס למוסלמים.

לראיון המושמע

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת תומר ריבל