אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

קתרין הפבורן: האחרונה של הוליווד ההיא


התמונה של דן לחמן

קתרין הפבורן
קתרין הפבורן

לא יאומן שהיא הצליחה להחזיק מעמד ולא למות קודם. היא מתה בת 96. רק בוב הופ בן ה 100 עוד חי והוא העד האחרון לימים ההם. כבר משנות השבעים התחילה מחלת הפרקינסון שלה לבלוט לעין, והרעידות של גופה ממש הפריעו. למרות שהכשרון היה שם כל הזמן, וגם האישיות הכובשת.

הזיכרון שלי מתפקידה ב"אריה בחורף" כשהיא מנסה לנשק את פיטר אוטול וכמעט מפספסת לו את הפה מרעידות, היה צער אין סופי, כאב לב.

 

היא התחילה את הקריירה בתחילת שנות השלושים בתאטרון ונחטפה להוליווד מיד. אישה סוערת, ג'ינג'ית. טמפרמנטית. לא היו כמוה בימי הכוכבות הגדולות. לא יפה בנוסח המקובל, בכל תצלומי הזוהר שהיו נהוגים אז, עם כל התאורה והאיפור, בולטת אישה אחרת, לא הוליוודית. גבוהה, גרומה, עצמות לחיים נפלאות. קול סדוק במקצת ומנומשת. אבל איזו אישיות, איזו אישה, איזה כשרון מתפרץ.

היא התחילה את דרכה כשחקנית דרמטית בדרמות נוסח "נשים קטנות". בשנת 1933, בתחילת הקריירה שלה, קיבלה את האוסקר הראשון וזמן קצר אחרי זה הוכרזה כרעל קופתי. לקהל נמאס קצת מהעיניים הרטובות על סף בכי, מהפתוס המלודרמטי וכמעט שהפסיקה לשחק. אלא שהווארד הוקס האגדי מציע לה לשנות כיוון ולשחק בקומדיה ובשנת 1938 היא מתחילה בשיתוף פעולה עם קרי גראנט והם עושים יחד את הסרט "לגדל תינוק" שהיה לאביו הרוחני של הסרט "מה נשמע דוק" משנות השבעים שבנה את הקריירה של ברברה סטרייסנד להרבה זמן. הזוג הפבורן - גראנט עושה סדרת קומדיות שהמפורסמת והמוצלחת ביותר היתה "סיפור פילדלפיה" שהחזירה אותה באחת למרכז העשייה ומרכז הערצה העולמית. בקומדיות אלו היא מתחילה לפתח דמות נשית חדשה. חזקה, דעתנית, נלחמת על שלה ונמצאת במלחמת עקרונות עם בני זוגה. בהמשך, תפגוש בשחקן ספנסר טרייסי ותעשה גם אתו סדרת קומדיות מצליחה מאוד. הזוג שעל הבד התקשר מאוד גם בחייו ופרחה בינם אהבה שנמשכה שנים. מכיוון שספנסר טרייסי שהיה נשוי ולא קיבל גט מאשתו קתרין הפבורן והוא לא נישאו מעולם אחד לשני.

כשחקנית קומית היא סיגלה לעצמה את סגנון הדיבור המהיר והעצבני והמשחק התזזיתי. מה שקרו אז סקרובול קומדי שהיא הייתה הנציגה המוכשרת ביותר שלו. אישה אלגנטית מאוד, תמיד בת החברה הגבוהה. הנלחמת על זכויות נשיותה מול גברים הרוצים לראות בה אישה קטנה. למעשה הייתה סוג של לוחמת פמיניסטית על הבד בימים שהשם עוד לא ממש נולד.

/

מבין אין ספור תפקידיה הגדולים מוכרחים לציין את הופעתה המרשימה מאוד בסרט "המלכה האפריקאית", סרט קאמרי, כולו שני אנשים מנוגדים באופים יושבים בסירה ומנהלים מערכת יחסים. הוא נווט של קליפת אגוז השטה על נהר אפריקאי, שיכור בור וגס רוח. היא מסיונרית נוצריה, מעודנת ובתולית ושניהם יחד מתאחדים בבריחה מפני הגרמנים שפלשו והרצון לנקום. שני אנשים, סרט ענק.

הגברת זכתה ב 12 מועמדויות ו 4 אוסקרים, על תפקידים בעלי טווח רגשי שונה וסגנונות משחק שונים. היחידה שזכתה ליותר היא מריל סטריפ.

כמו מרלן דיטריך, גם היא אימצה לעצמה לבוש גברי למחצה, חליפות מכנסיים. התנהגות גברית במקצת, ישירות תוקפנית. קודי התנהגות לא מקובלים ומקדימים את זמנם. יתכן שבשל קרבתה לבמאי ג'ורג' קיוקור, במאי הומו שנחשב לגדול במאי הנשים של אז וביים אותה בסרטים רבים נולדה שמועה, שאין לה כיסוי על היותה לסבית. על כל פנים רומן חייה הארוך עם ספנסר טרייסי התמתח על פני שלושים שנה כמעט.

מפעם לפעם חזרה הפבורן לשחק בתיאטרון. דינה דורון, שחקנית ישראלית, הראשונה שעשתה קריירה גדולה באמריקה שיחקה מולה בשתי הצגות שקספיריות. בשנים 19598-1959 במסגרת " אמריקו שייקספיר פסטיבל" הן שיחקו יחד ב"סוחר מוונציה" ו"במהומה רבה על לא דבר". דינה דורון זוכרת אותה באהבה רבה כאישה ידידותית מאוד. תומכת בשחקנים צעירים וישירה מאוד. היא הייתה חברה בחיים וקולגה על הבמה, אומרת דורון. כשאמי באה לביקור באמריקה שלחה לה הפבורן זר פרחים ענק והיא לא הייתה מוכרחה. זה היה באופי שלה. היא הייתה ספורטאית טובה, רוכבת אופניים וחותרת סירות.

מעטים זוכרים שהייתה המועמדת הוודאית כמעט לתפקיד סקארלט ב"חלף עם הרוח" אלמלא התעקשות האולפן למצוא פנים פחות מוכרות.

היא שיחקה כמה תפקידים בהמחזות של מחזות קלאסיים. האם הנרקומנית ב"מסע ארוך אל תוך הלילה" את האם השתלטנית ב"לפתע בקיץ האחרון" של טנסי וויליאמס מול אליזבט טיילור.

בשנים הבאות התחילה מחלתה להיות ניכרת לעין. היא המשיכה לשחק למרות המוגבלות הגופנית הזאת וכשרונה לא עומעם על ידי מחלתה. סרטה האחרון היה מול אחד מענקי הקולנוע האחרונים, הנרי פונדה

בסרט "האגם המוזהב" בו שיחקו שני זקנים העושים את מסע ההשלמה שלהם עם הזקנה, החיים והמוות המתקרב. פונדה שקיבל אוסקר עבור תפקידו מת לפני ובתו ג'ין פונדה קיבלה את הפרס בשמו.

קתרין הפבורן הייתה ידועה בחריפות לשונה ויש כמה הברקות לשון הרשומות על שמה:

"אנשים התרגלו לחבב אותי כמו שמתרגלים לבניינים היסטוריים"

"אם אתה עושה רק מה שמעניין אותך, לפחות אדם אחד יהיה מרוצה"

"אהבתי והייתי מאוהבת, והאמינו לי זה לא אותו דבר, אלו דברים שונים"

"אני תוהה לעצמי עם גברים ונשים מתאימים אחד לשני. אולי הם צריכים להיות שכנים ורק לבקר לפעמים"

"לאהוב, לכבד, ולהישמע" אם זה היה טבעי לאדם לא היו חותמים על חוזה נישואים"

וכעת, בת 96 היא הלכה לעולמה, והוליווד שכבר מזמן איננה מה שהייתה תהייה עוד פחות.

תגיות: 

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת דן לחמן