אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

אבן השתיה / טלי אוחיון - מקום לידתו וחורבנו של העולם


התמונה של אלי אשד

סרטה הדוקומנטרי החדש של טלי אוחיון "אבן השתיה" עוסק במקום המסוכן ביותר עלי אדמות "הר הבית" ובסכסוך הקיים לגביו בין שלוש דתות עולמיות ומנסה להבין מה הסיבות לקדושת המקום והאם הוא אכן יכול להביא לשינוי עולמי מסיבי, לטובה או לרעה. הבמאית יצרה את הסרט מנקודת המבט של מאמינה בקדושת המקום. כותב שורות אלו מאמין הרבה פחות אך התרשם בכל זאת.

בימים אלו מוקרן הסרט התיעודי "אבן השתיה" של טלי אוחיון סרט הבוחן את הסכסוך בין הדתות השונות על הר הבית מנקודת מבט קבלית מעמיקה מאוד שכמוה נדיר למצוא בסרטים דוקומנטאריים אולי בגלל שהבמאית היא סטודנטית לפילוסופיה יהודית ועוסקת בחקר הקבלה.

הסרט נוצר בהשראת ידיעה שפורסמה ב2002 על כך שיש שמועות שהמים עולים באבן השתייה וכן שזה סימן לתחילת "הסוף" אחרית הימים ע"פ הכתובים גם לפי אמונת המוסלמים וגם לפי היהדות וכי אנשי דת מוסלמים החלו לחקור בנושא אצל עמיתים יהודיים מחשש שאכן הגיעה העת.הבמאית שמעה ויצאה למסע מרתק בעקבות אותן שמועות וכל אותן רעיונות שבהחלט עלולות להביא לחורבן העולם שהרי ככל שיותר אנשים מאמינים ששינוי או חורבן מקום כלשהוא יכולים להביא לטרנספורמציה עולמית הם יפעלו בכיוון וכיום מספיק במעט אנשים נחושים שיפעילו כלי נשק קטלניים מספיק במקום בעל חשיבות עולמית כמו הר הבית כדי להביא לשינויים מעין אלה.

לאחר צפיה אני מוצא את עצמי בקונפליקט לגבי הסרט ומסריו. הפתיחה המתארת את בריאת העולם והיקום במסורת הקבלה וכיצד נוצר העולם ממקור שנקרא אבן השתייה, תשתית הר הבית והסיבה לקדושתו היא ארכנית מידי מבחינה קולנועית וכל קולנוען ממוצא היה מקצץ אותה באכזריות למען הקהל הרחב. אבל למיעוט המזערי שבאמת מתעניין בנושאים האלו שבאמת מתעניין בנושאים הפתיחה היא מרתקת. ומשם עוברת הבמאית לראיין אישים שונים על הר הבית.היא חוקרת רבנים ומקובלים ומלומדים מומחים וכמר נוצרי ואיש דת מוסלמי על הסיבות לקדושת הר הבית.

איש הדת המוסלמי מסביר בחיוך שכמובן מעולם לא היה בית מקדש בהר הבית וטענת היהודים היא שגויה לחלוטין אבל נמנע מלהסביר ואם כך מדוע טרח הנביא מוחמד להגיע דווקא אל המזבלה הזאת (המקום היה מזבלה ביזנטית בימיו של מוחמד אם כי זה אינו מוזכר בשום מקום בתיאור העלייה השמיימה של הנביא) ולעלות דווקא ממנה מכל המקומות השמיימה. שהרי על פי התפיסה המוסלמית אם מעולם לא היה שם בית מקדש יהודי המשתמע הוא שהמקום היה מאז ומתמיד אך ורק מזבלה לפני שעלה משם מוחמד השמימה. היא מראיינת את גרשון סלומון ראש אירגון נאמני הר הבית הרואה בשליטה בהר מפתח לשליטה על כל ארץ ישראל וקורא בצדק גמור לכניסה חופשית ליהודים להר הבית , כניסה שנמנעת ממנו אישית בידי המשטרה ובתי המשפט מזה עשרות שנים. (גילוי נאות: גרשון סלומון הוא קרוב משפחה של כותב שורות אלו)

אלא שהסיבה מדוע אי אפשר להכניס יהודים להר מתראיין גם הוא. זהו יהודה עציון חבר בתנועת המחתרת ששקל ברצינות לפוצץ את המקום מתוך אמונה שמכך תצמח הגאולה.הוא מתוודה כיום שהוא אינו מבין כיצד יכול היה לחשוב ב"חצי רצינות" כפי שהוא מגדיר זאת על פיצוץ הר הבית אבל מודה שמחשבתו הייתה שהרס אל אקצא יביא לשינוי מהפכני בחיי עם ישראל. ובזה הוא כנראה צודק. אם כי אין זה ברור לי כלל אם השינוי יהיה לטובה. היא חוקרת את חוקרת הקבלה והמשוררת חביבה פדיה (מורתה של אוחיון במציאות הלא קולנועית) שמסבירה בסבלנות רבה את חשיבותו המיסטית של המקום ופחות או יותר מבהירה שעדיף שהמצב שם יישאר כפי שהוא ומטיפה לפסיביות כדרך לגאולה האמיתית.מישהו שהייתי מתעניין מאוד אם היה מופיע בסרט ומשמיע את דעותיו היה מוטי קרפל מחבר "המהפכה האמונית" ספר התנ"ך של חוגים קיצוניים שונים שקורא לבניית הבית המקדש השלישי כחלק ממהפכה פוליטית ורוחנית ולאמיתו של דבר יש לו השפעה רבה על פוליטיקאים כמו משה פייגלין. חבל שהבמאית לא הכניסה את קרפל לסרט הוא יכול היה להיות דובר מעניין לא פחות מעציון על הדרך שבה הר הבית הפך להיות חלק מהפוליטיקה המעשית שלנו.

אבל הסרט כפי שהוא עדיין מביא להירהורים רבים לגבי ההשלכות של המקום הקטן הזה לגבי עתיד קיומה של האנושות.

שיחה עם הבמאית טלי אוחיון

-מה היו הפרויקטים הקודמים שלך לפני "אבן השתייה" ? אוחיון: למדתי ספרות צרפתית ואמנות תיאטרון באונ' תל אביב בימוי וכתיבה בשלב מסויים קיבלתי מילגה לכתיבת מחזה בשם "מתחת לפני המים". אך עזבתי אותו לטובת סרט דוקומנטרי ראשון שלי .

הסרט הדוקומנטארי הראשון שלי היה "סירוס סיפור אהבה" ( יס 2001) - מייקינג אוף לסרט עלילתי בשם " טהרה" של דורון ערן - העוסק בסירוס נשים בדואיות והתבסס על ספרה של דורית זילברמן.

הסרט השני נקרא "אבסורד תחת מלחמה" - דא דא דו יא יא- ערוץ 2 , 2002 ) סיפור מסע אישי שלי ליגוסלביה / סרביה לקבור חבר שנפטר ממוצא סרבי שהיגיע לישראל ושפ פגשתי אותו. .... דבר שהיווה טריגר למפגש עם אומנות תחת מלחמה ביגוסלביה - מצאתי שם קולנוע סוריאליסטי ותיאטרון אבסורד רווי בהומור שחור וציניות, ומפגש עם מוסיקה "פרנקשטיינית" המחברת בהרמוניה נפלאה את מה שלכאורה מצטייר דיסהרמוני. כישראלית ובפרט כמי שחוותה ילדות של "מלחמה" בקרית שמונה הייתה לי זיקה גדולה ל"צורה" לאופן הביטוי האומנותי שמצאתי שם ... פוטוריזם, דאדאיזם אבסורד וסוריאליזם הם "צורות" - זרמים שהתפתחו בעקבות מלחמות העולם. עבורי הסרט הזה היה סוג שלתרפיה אישית בסיפור האישי על הקשר שלי עם יוגוסלביה וכבר שם נזרעו הזרעים ל"אבן השתיה " בתיאור הקונפליקטים הדתיים האתניים והפוליטיים שהרסו את יוגסלביה אם כי לא זה לא היה ברור אז עדיין.

סרטיו של דונקל

היצירה החשובה ביותר של אוחיון לפני "אבן השתייה" הייתה סרט תיעודי שלו כתבה את התסריט ואותו ביימה ,לאחר שיוצרים אחרים כמו אלי כהן ניסו בו את כוחם והרימו את ידיהם בגלל הקושי בטיפול בנושא . זהו :

הסרט האחרון של דונקל (ערוץ 8 2005 ) סרט תיעודי שעוסק בסיפורו של פרד דונקל , צלם , מפיק ואיש עסקים גרמני-נוצרי גרמני לא יהודי שהיה חבר במפלגה הנאצית וברח מפלסטינה עם אשתו היהודיה ועם ביתה לפלשתינה כשנתבקש בידי המפלגה להתגרש מאישתו כתוצאה הוכרז על ידי שלטונות גרמניה כעריק. בארץ ישראל הוא הפך לצלם סרטי תעודה עבור השלטון הבריטי ועבור אנשים פרטיים וגם עבור המוסדות הציוניים בשיתוף פעולה עם צלם ידוע אחר של התקופה זולטן קלוגר. וכך איש המפלגה הנאצית לשעבר הפך לתועמלן ציוני שתיעד את קום המדינה.בין השאר תיעד את אימוני אירגון "ההגנה" בסרט בשם "ארץ ישראל בהתגוננותה " בשמו השני "בהתנדב עם" שצולם ברובו בסוף 1938 ואף התגלה שהוא צילם את משה דיין ללא רטיה צילום נדיר בהחלט.הוא מת בהתקף לב בעת הפצצת מטוסים מצרית על תל אביב ונשכח לחלוטין. עד שארכיון סרטים נדיר שלו התגלה במקרה בידי היסטוריון הקולנוע יעקב גרוס בביתה של ביתו היחידה שלא הייתה מודעת כלל לעברו של אביה והיום האוסף שנשמר בארכיון שפילברג בירושלים והוא מלא חומרים נדירים ויחודיים על תולדות הארץ מתאר בצורה מרתקת את פרשת החשיפה של ארכיון נדיר של הצלם הגרמני בידי הבת והנכד שלא היו מודעים כלל למעשיו של דונקל.

הסרט מתאר את מסע החיפושים של ביתו של דונקל בגרמניה אחר עברו הנאצי של אביה שאותו לא הכירה מעולם .במהלכו היא חושפת את אחותה החורגת מאישתו הראשונה של דונקל,גרמניה נאצית.ושומעת ממנה פרטים על חיי דונקל כאיש המפלגה הנאצית.שאישתו היהודיה נפגשה עימו לראשונה כמשרתת בביתו. .

הסרט משאיר כמה שאלות פתוחות.למשל למה דונקל החליט לברוח מכל המקומות דווקא לפלסטינה? האם אחרי הכל היה מעין ציוני גרמני נסתר? אולי היו לו קשרים משפחתיים או אחרים עם אנשי כת הטמפלרים הגרמניים שחיו אז בארץ? כאלו שאלות ששוות בדיקה אך הסרט נמנע מלעסוק בהן.

ייתכן עם זאת שהסיבה שדונקל היגע לארץ ישראל הייתה קשורה גם לאלמנטים מיסטיים מסוג אלו שעומדים במרכז סרטה החדש של אוחיון .

במאית מיסטיקנית

-את מתעניינת מאוד בקבלה ובמיסטיקה בכלל .מדוע? איך זה מתבטא בחייך? אוחיון :מצאתי בתוכן שלכאורה מצטייר מופשט, מופרך וללא אחיזה במציאות את ההיגיון הרצוף שחיפשתי...את המענה לשאלת הקיום ואת סוד ובסיס ההוויה. מאז ומתמיד היתה לי משיכה לעולמות רוחניים - זה התחיל בעקבות מוות של חבר שגרם לי לחשוב ולחקור על העולם הבא...במקביל היתה לי מודעות עמוקה וברורה לעובדה שבתוך "גושי הבשר" המהלכים יש רוח חיים שנקראת נשמה. ואמונה אינטואיטיבית בקיומו של אלוהים.

כל העניין מיושם באופן פרקטי מאוד בחיי מאחר ודרך ההסתכלות על דברים היא אחרת עם תודעה שיש בורא לעולם, והבנה שישנם עולמות רוחניים שהעולם הגשמי אינו אלא בבואה שלהם. אני מדברת על פרספקטיבה ופרופורציה... זה לא אומר שיש הזנחה של "החומר" בחיי.היהדות מקדשת את החומר ..בכך שאומנם הוא מוכנע ע"י הרוח, אך לא מבטלת או מזניחה אותו. מכאן חיי ארציים מאוד, מעשיים, עוסקת בענייני דיומא יצירה עבודה לימודים ... הנאות קטנות של החיים... אך הפילטר של ההסתכלות שלי על העולם ומכאן בהשתדלות גם התנהגותי, היא דרך תפיסה מיסטית וקבלית.סיזיפיות הקיום מקבלת פרופורציות אחרות כשאתה מודע לתכלית ומבין את את הכוחות שמניעים את העולם. אפשר להגדיר אותי היום כ"חילונית דתייה".

-מהם הנושאים הספציפיים שמרתקים אותך בתחומים אלו ? אוהו זו שאלה גדולה ... המון... אבל בעיקר תורת הסוד. מספרות ההיכלות , ספר הבהיר , ספר היצירה - הקבלה - ספר הזוהר - החסידות... ועוד... הרבה, נראה לי שכמה גלגולי חיים לא יספיקו לי לספק את התאווה להפנמת הידע העצום והנפלא שמצוי במקורות היהודים... ככל שאתה למד אתה רק מבין עד כמה אתה רחוק מלהכיל ולהפנים ... תכלית הידיעה היא אי הידיעה...

-יש לך עניין עמוק בספר היצירה וחושבת לעשות עליו תזה . מדוע ? ספר היצירה מרתק אותי מפני שמעבר לעיסוקו בסוד בריאת העולם , הוא עוסק בסוד היצירה והבריאה האנושית. מסוד האותיות ועובדת היותן בסיס כוחות הבריאה ניתן להקיש את כוח השפה.ככוח יוצר ובורא. כיוצרת שעסקה הרבה באבסורד אקזיסטנציאליזם ובחידלון של השפה לתאר את המציאות... השפה כיוצרת מציאות מעניינת אותי מאוד. הנושא לתיזה שלי עדיין לא מוכרע אבל ברור לי שיהיה קשור בספר היצירה, באבן השתיה ובספירת המלכות - השכינה. יש לזה השלכה רחבה על כל דבר בקיום וביצירה - זו של אלוהים וזו של האדם... ומכאן העניין הגדול. -איך נוצר אצלך הרעיון לגבי הסרט? לפני כמה שנים אחותי סיפרה לי על השמועות שעימן המתחיל הסרט שהמים באבן השתייה עולים וזה סימן לאחרית הימים. הסיפור הזה סיקרן אותי מאוד ולמעשה ניטע במוחי. התחלתי להתגלגל בחקירה עמוקה וניהלתי רומן עצום עם הפילוסופיה היהודית ועם המיסטיקה והקבלה היהודית ועם היהדות באופן כלל,באוניברסיטה אבל גם במקומות תורניים. אבן השתייה הייתה מלווה אותי כל אותן השנים ונקרה ללא הרף במוחי. היא צצה שוב ושוב בלימודי המדרשים ,בספר היצירה ,בספר הזוהר .גילית שכל תוכן מהותי שהעסיק בתוכי כלל בתוכו איך שהוא את אבן השתיה. ואז הבנתי שהיא הסיבה והתוצאה. היא האב והבן היא הכאוס וגם הסדר,הרמוניה של ניגודים מכילה בתוכה את כוח היצירה של הבריאה והאדם. היא ההתחלה קונפליקט קתרזיס וסוף. ועם שנות הלימוד והעיסוק בתוכן התורני - צמח וגדל להיות הסרט הזה..הבנתי שיש כאן דרמה אדירה אפופה במיסטיות של ספר היצירה ואפשר לאמר שהסרט הפך לחלק מהאובססיה שלי עם אבן היצירה ולמעשה סוג של תראפיה. -מה הייתה מבחינתך מטרת הסרט? הרחבת התודעה של האנשים. הצגת היהדות והרעיון הדתי בכלל, ובפרט המיתוס של אבן השתיה כציר מרכזי שמאגד אליו את שאלת הקיום מן הבריאה ועד האחרית ומיצוי התכלית , ההשלכה התיאולוגית לאומית ופוליטית. כמו כן נסיון להוקיע סטיגמות לגבי היהדות. הצעתי את הפרוייקט הזה לערוץ אחד הם גילו עניין אך לבסוף סירבו להתחייב.בסופו של דבר הפרוייקט התממש גם הודות לשיתוף פעולה הן מצד המקובלים והן מצד אנשי דת מוסלמיים שכולם0שיתפו פעולה עם הסרט וזה עם זה. היה אפילו תושב מוסלמי שלירושלים שהתנדב להיכנס להר הבית לצלם שם עבור ההפקה. וצילומים שם הם דברים נדירים ביותר.סך הכל עבדתי על הסרט במשך שנתיים. שנה שלתחקיר וצילומים ושנה של עריכה .ועכשיו הוא עומד לשיפוט הקהל. . -מה את עצמך מרגישה כלפי הר הבית?

עד ההתוודעות העמוקה לעניין אבן השתייה ... לא יכולתי להבחין בתחושה בין הר הבית לירושלים. בירושלים תמיד הרגשתי אנרגיה חזקה לעיתים של דינים ולעיתים של קדושה, הרגשתי תמיד סוג של עונג ומצד שני יראה הידיעה והמפגש עם אבן השתייה ... העצימו את שתי התחושות האלה. -מה את חושבת שיש לעשות עם הר הבית? האמירה שלי בסרט מאוד ברורה , פרופ' חביבה פדיה מובילה אותה בדבריה על צמצום השהיה הפקעה של המקום בשל קדושתו - להשאיר את המצב כפי שהוא. לא במקרה חברו יחד גם פסק ההלכה האוסר עלייה להר הבית וההחלטה למסור את מפתחות הניהול לידי הווקף לאחר כיבוש הר הבית במלחמת ששת הימים. המצב הנוכחי הוא בהשגחה וכל הצדדים חוברים יחד לאינטרס משותף. המשך ניהול של הוואקף אך יחד עם זאת כמובן שהריבונות צריכה להשאר ישראלית , ההיסטוריה היהודית והצביון הלאומי שלנו כישראלים קשורים למקום הזה. הדברים ישתנו במקום העוצמתי הזה רק ברצונו העליון. אז, בתקווה, ימלא המקום את יעודו, כמקום מחבר ולא מקום שיוצר פירוד ומלחמות... מקום מאגד ומקבץ את האנושות... "כי ביתי יהיה בית תפילה לכל העמים.." . -איזה פרוייקט את מתכננת עכשיו? אני כותבת סרט עלילתי שאביים - "שתי אחיות". עוסק במערכת יחסים בין שתי אחיות האחת אוטיסטית והשניה אומנית. דרכן יש אמירה חברתית ומיסטית משמעותית.. חוץ מזה גם סרט תיעודי נוסף טוטל- ליא-לאב" על השחקנית ליא קניג.

-------------

"אבן השתיה " של טלי אוחיון הוא אכן פרוייקט נדיר הוא באמת מלמד גם למי שאינו רוצה לדעת את כל המידע שהוא צריך לדעת על מקום שעלול להתגלות כהרסני.

כל הדוברים בסרט כולם דיברו על החשיבות הרוחנית המיסטית של המקום אם כי איש מהם לא יכול היה להצביע על תרומה חיובית מעשית כלשהיא שהוא תרם לעולם מאז הקמתו לפני שלושת אלפים שנה להוציא כמובן בתיירות במספר עולי הרגל שהוא הביא לירושלים ותרם לכלכלתה. אבל מה פרט לכך ?..בעיקר מלחמות. כולם בסרט דיברו איך הר הבית יכול להביא לטרנספורמציה רוחנית לעם ולעולם. אני לא ראיתי לכך כל ראיות בסרט או בהיסטוריה של המקום. גם בשיאו בימי החשמונאים ובימי הורדוס הר בהית תרם בעיקר לרווחתה הכלכלית של שכבה דקה של כוהנים ( כמה מאות אנשים לכל היותר ) שחיו באושר ובעושר בזמן שרוב האוכלוסייה הענייה סביבם כמעט גוועה ברעב. למה חורבנו של בניין ובניינו של בניין אחר שיתקיים על חיסול המוני של אלפי ומליוני בעלי חיים יביא לשינוי רוחני עמוק במין האנושי ויהפוך אותו ליותר רוחני זה כלל לא ברור לי .

אולי יקרה בדיוק ההפך? נראה שבנושא הזה כולם מחכים לנס מהשמיים. כשיצאתי הרגשתי שבטני מתהפכת כשחשבתי על הקלות הרבה שהמקום הקדוש שממנו נברא העולם יכול להביא לחורבנו.

בניגוד ליוצרת טלי אוחיון לי אין שום אמונה בקדושתו של המקום, אבל יש לי הסכמה בסיסית עימה שהוא יכול להביא לשינויים הרסניים בעולם.

ראו גם :

הסרט "אבן השתיה" יאירה יסמין על אבן השתיה היוצרת טליה אוחיון אבסורד תחת המלחמה הסרט האחרון של דונקל

ועוד על הר הבית ובית המקדש

הר הבית הוירטואלי זרם אוטופי בפוליטיקה הישראלית שודדי ארון הברית :חלק א' שודדי ארון הברית חלק

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת אלי אשד