אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

סופרמן של מנחם גולן


התמונה של אלי אשד

סופרמן 4

לרגל שבעים שנה לדמות הקומיקס של סופרמן הינה ראיון עם האיש שהפיק את הסרט "סופרמן 4 " סרט סופרמן האחרון בכיכובו של שחקן סופרמן המפורסם מכל כריסטופר ריב, הלא הוא המפיק הישראלי מנחם גולן. המפיק הישראלי מנחם גולן הוא זה שהפיק לפני עשרים ואחד שנה ב-1987 את הסרט ""סופרמן 4 החיפוש אחרי שלום" ביחד עם עמיתו יורם גלובוס. אך הסרט שתסריטו נכתב בידי הכוכב כריסטופר ריבס ותיאר את סופרמן כמצטרף לתנועת הנאבקים בחימוש הגרעיני של מעצמות העולם, ומביא לפירוק הנשק הגרעיני ונאבק אגב כך ב"אדם גרעיני" יצור בעל כוחות על שנוצר בידי היריב הקבוע לותר תוך שימוש בקוד הגנטי בשערה של סופרמן משולבת בכוח הגרעיני של הטילים שאותם השמיד סופרמן.

כוונות טובות ללא ספק אך הסרט היה כישלון נחרץ. כל תוכניות שהיו לגולן להפיק את סופרמן 5 והיו כאלה ,בוטלו כתוצאה. היום מנחם גולן ישוב במשרדו בתל אביב ומהרהר על "מה היה קורה אילו" הוא היה מפיק את סופרמן 5, או את ספיידרמן גיבור על מפורסם אחר שהזכויות עליו היו שלו במשך שנים. גולן: אני ממעריצי הקומיקס של סופרמן. ברגע שהתחלתי להבין אנגלית קראתי את זה היו שולחים לי את זה מאמריקה. וגם כשלמדתי בלונדון הייתי קורא סיפורי קומיקס של סופרמן ו-ספיידרמן. ובראש עלתה לי המחשבה שיום אחד הייתי רוצה לעשות סרטים על הדמויות האלה. וכעבור כמה שנים זה התממש.הזכויות על סופרמן היו של אלכסנדר סלקינד שעשה את סופרמן 1 2 ו3. מספר 3 לא היה הצלחה גדולה ועברו 4-5 שנים מאז שנעשה סרט סופרמן. חברת קנון שלי ושל יורם גלובוס הייתה אז אדירת עוצמה, החברה העצמאית הכי גדולה בארה"ב. היינו באותו בנק שטיפל גם בסלקינד והם המליצו שחברת קנון תעשה את סרט סופרמן הבא. נציג הבנק הפגיש אותנו עם סלקינד ביאכטה בפסטיבל קאן וממש שלטנו בפסטיבל הסרטים בקאן כל האירועים והסרטים שם היו קשורים אלינו. הוא סיפר לנו שהוא עייף מסופרמן אבל חברת וורנר לוחצת עליו כל הזמן שיעשה סרט מספר 4 והוא פשוט לא רוצה, נמאס לו.הוא שאל האם זה יעניין את חברת "קאנון" לעשות את הסרט הבא על סופרמן. וזה בהחלט ובהחלט עיניין אותנו ואותי באופן מיוחד. רכשנו את הזכויות ובשיתוף עם וורנר עשינו את הסרט וזה לקח שנה של עבודה באולפנים באנגליה ועשינו את הסרט שהיה רפרוקדציה ענקית סרט שעלה 50 מיליון דולר. אבל הייתה צרה צרורה. וורנר הכתיבה לנו איזה במאי לקחת.והייתה צרה עוד יותר גדולה מזה. וורנר רצתה שכריסטופר ריבס האיש שגילם את סופרמן בשלושת הסרטים הראשונים ישחק גם כאן בתפקיד סופרמן. הוא לא כל כך התלהב. הוא דרש כחלק מהתמורה להשתתפותו לכתוב את כל התסריט אם כי לא היה לו כל ניסיון בכתיבת תסריטים.לצערי נכנענו לו. ואשר יגורנו בא. והוא כתב תסריט גרוע מאין כמוהו. אני ליוויתי את הכתיבה, היה לנו תסריטאי קנדי אבל ריבס התעקש לכתוב. היו לי כל מיני הערות אבל ריבס לא התייחס אליהם בהם ופספסנו משהו בגלל זה. א.א. :מה היה כל כך גרוע בתסריט של ריבס? גולן: היה כשל רעיוני בסיפור שלו. התייחסו לסיפור הצלת העולם בצורה "שמאלנית". סופרמן הוא גיבור אמריקני לאומי. וכאן הוא הפך לגיבור של האומות המאוחדות והאמריקנים בכלל לא אהבו את זה. וזה פגע לדעתי אנושות בהפצת הסרט באמריקה. תראה לדעתי זאת עדיין הייתה אחת ההפקות הטובות של סופרמן. אבל בגלל התסריט השמאלני של ריב. זה יצא פאשלה. זה גרם לאיבוד הרבה מאוד קהל וביקורות לא היו טובות לגבי התסריט ואחרי הסרט לא היה יותר סרטים כאלה.באמת חשבנו לעשות את סופרמן 5 אבל הכישלון של הסרט מנע את זה . ואולי גם כתוצאה במשך שנים לא היה יותר עניין ביצירת סרטים המבוססים על סדרות קומיקס.על פי דיווחים שונים ברשת המפיקים קיבלו 40 מיליון דולר לעשות איתם את הסרט ובסופו של דבר השתמשו מהם רק ב17 מיליון דולר. כך או כך והתוצאה על המסך בהחלט נראתה כ"סופרמן בתקציב נמוך". סרט קומיקס שכן נעשה לבסוף בידי גולן והיה הפעם ימני כנדרש היה על הדמות הסופר פטריוטית קפטין אמריקה של חברת מארבל (1991) .אבל סרט זה יזכר אם יזכר כאחד הסרטים הגרועים ביותר שהתבססו על פי דמויות קומיקס. בין השאר יזכר סרט זה לדראון עולם משום ששינה את האויב הנאצי הגרמני הנצחי של הקפטין "הגולגולת האדומה" ל"איטלקי פאשיסטי" כנראה בגלל חוסר רצון של מפיקי הסרט להרגיז את השוק הגרמני .

גולן: הפקתי את קפטין אמריקה וזאת הייתה הצלחה בינונית זה היה בתקופה שהייתה רתיעה מגיבורי קומיקס. אחר כך במשך שנים רבות גולן ניסה ליצור סרט על פי דמות קומיקס מפורסמת כמעט כמו סופרמן "ספיידרמן".

גולן: היה מצב של שפל בכל העניין של מארוול קומיקס שהיא בעלת ספיידר מאן היא הייתה על סף פשיטת רגל .אני האמנתי שיבוא יום ויחזור העניין בסרטים המבוססים על קומיקס. עוד ב1985 קניתי את הזכויות לספיידרמן שילמתי עבורם 400 אלף דולר ( על פי גירסאות אחרות בדפוס גולן שילם מאתיים חמישים אלף דולר או רק 225 אלף דולר פלוס אחוזים מכירות הכרטיסים א.א. ).

כאשר עזבתי את חברת קאנון לאחר שנים של פריחה לקחתי איתי את ספיידרמן לחברה החדשה שלי "סרטי המאה ה21". והתחלתי לעבוד על תסריטים שונים עליו. ופיתחתי לפחות 10 גירסאות שונות של ספידר מאן. לסטאן לי היוצר של ספיידר מאן הייתה זכות וטו על כל תסריט ולא היה קל לעבוד איתו. אבל ידעתי שבסופו של דבר אם אצליח ליצור תסריט מושלם על ספיידר מאן שזה יהיה הסרט המצליח ביותר בהיסטוריה. בסוף פיתחתי גירסה סופית שחברת קולומביה הייתה מעוניינת בה. נשארנו נאמנים לסטאן לי ולסיפורים שלו. ארנולד שווארצנגר היה אמור לשחק את תפקיד האיש הרע דוקטור אוקטופוס וגם בוב הוסקינס בשלב אחר.על מנת לשמור את הזכויות בידיו גולן היה מחוייב להתחיל את ההפקה עד אפריל 1989 והכריז על הפקת הסרט .בבימויו של הבמאי סטפן הרק. אבל בסופו של דבר הכוונות הטובות לא התממשו בגלל מחסור בכסף והסרט לא הופק. גולן חתם על הסכם חדש עם מארבל שהרחיב את זמן הדאד ליין לינואר 1992. ובנתיים הוא מכר זכויות שונות של הסרט לחברות שונות. אבל גם בתאריך החדש הסרט לא התממש ובנתיים הופיעו מפיקים פוטנציאליים אחרים שראו את הפוטנציאל בספיידר מאן וחשב יוכלו לעשות עבודה טובה יותר מגולן. חברת קרלוקו והבמאי ג'מס קאמרון במאי הטרמינאטור ולעתיד הטיטאניק. גולן: והבמאי המפורסם ג'ימס קאמרון היה מעוניין לביים את זה. רצינו לעשות עיסקה עימו אבל התברר שהוא רצה להיות שליט יחיד ומפיק על ואנחנו סירבנו לזה."גולן תבע לדין את חברת קרלוקו על כך שבתסריט של ג'מס קאמרון לא הופיע הקרדיט החשוב שהיגיע לו על פי חוזה של "מופק בידי מנחם גולן". הוא תבע לדין גם את חברת ויאקום שקנתה את הזכויות להפצה הטלביזיונית של הסרט ספיידרמן בעולם וגם את חברת קולומביה טריסטר שרכשה את זכויות להפצת הוידאו של הסרט שעוד לא נעשה. החברות הנתבעות תבעו מצידן לדין בחזרה את גולן בטענות שונות ומשונות הניתנות להבנת אנוש רק בידי עורכי דין.ואז הצטרפה ל"שמחה" גם חברת אם גי אם שהגישה תביעה משלה בטענה שהזכויות לסרט על ספיידרמן שייכות בכלל לה מאחר שהייתה היורשת של התאגיד שאליו השתייך גולן כאשר רכש את הזכויות על ספיידרמן לראשונה. היא תבעה לדין את גולן ואת כל שאר התובעים/נתבעים וכל דבר אחר שזז בהקשר למותג "ספיידרמן ". כתוצאה משפע עסקאות לא ברורות של גולן הסרט על ספיידר מאן מצא את עצמו לכוד ברשת מסובכת ובלתי ניתנת להתרה של שלל תביעות של חצי תריסר חברות סרטים שונות שכל אחת מהן תבעה את הזכות על ספיידר מאן ועשיית הסרט עליו לעצמה וכולם שם תבעו את כולם (כשגולן נמצא במרכז מרבית התביעות) בסיוט משפטי שנמשך שנים העשיר הרבה מאוד עורכי דין וכמעט קבר תחתיו את הדמות של ספיידרמן ואת מארבל קומיקס ברשת קורי עכביש של מאבקים המשפטיים חזקה ומסובכת יותר מכל רשת שאותה ארג ספיידרמן בסיפוריו המצויירים .כל המאבקים המשפטים שבהוצאות עלויותיהם אפשר היה לממן בשקט שני סרטים בעלי תקציב סביר של ספיידרמן, היו תוצאה של כשלונו הראשוני של גולן לעשות סרט בתאריך שנקבע תחילה. מאוחר יותר כאשר נשאל בבית הדין בידי עורכי הדין של חברת מארבל מדוע הוא חושב שחברת הקומיקס מכרה לו זכויות על ספיידרמן ללא הגבלת זמן לסרט שאולי לא יעשה ענה גולן "משום שאני האמן ולכן יש לי כל זכות לעשות את הסרט! ואתם לא יכולים לקחת ממני את הסרט!" .רק ב-1999 החלה רשת העכביש המשפטית שסבבה את הדמות להתפורר, כאשר התברר לעורכי הדין השקדנים של אבי ארד, לשמחתם הגדולה,שבמהלך רישום ההסכמים הראשונים של מארבל עם מנחם גולן בוצעה פאשלה גדולה. ההסכמים לא נרשמו בבירור במשרד זכויות היוצרים האמריקני כפי שהיה צריך להיעשות ועימם הדד לין שבמסגרתו עליו לעשות את הסרט לפני שיאבד את הזכויות על הדמות והם יחזרו לחברת מארבל לעשות עימם כרצונם. התוצאה: הזכויות על הדמות הוחזרו לבסוף לחברת מארבל ולאבי ארד לעשות עימם את מה שירצו.המלחמה האינסופית על ספיידרמן הסתיימה .

גולן: עמדנו להתחיל בהפקה.ואז קנה את מארבל קומיקס ישראלי אחר אבי ארד. חברת קולומביה הציעה מיליון דולר ומכרנו את הזכויות בכאב לב. ובסוף ויתרתי גם על הזכות להיות מפיק. בסוף קולומביה עשתה את זה בלעדי ביחד עם אבי ארד כמפיק. והסרט באמת הוכיח את עצמו כאחד הסרטים המצליחים ביותר בהיסטוריה והפשלה הייתה שלי שמעולם לא הגענו להפקה למרות שהאמנתי בזה אמונה טוטאלית.ובסופו של דבר הצליחו לעשות את הסרט על ספיידרמן .שהפך כידוע לאחת ההצלחות הגדולות של הקולנוע העולמי. בעולם האידיאלי אחרי כל המאמץ האדיר שהושקע מן הראוי היה שגולן היה עושה את סרט ספיידרמן שלו. לא ניתן אלא להצטער על כל המאמץ האדיר והכספים העצומים שבמקום להיות מושקעים בסרט להנאת הקהל התבזבזו ונעלמו בביוב של תשלומים לעורכי דין. מה היה קורה אילו מנחם גולן היה עושה את ספיידר מאן ולא אבי ארד ? האם הסרט היה הצלחה קופתית ותרבותית גדולה כפי שהיה במציאות וכפי שהיה סרטו החביב עליו ביותר "מבצע יונתן" על מבצע החילוץ באנטבה? או שמה היה נכשל כישלון חרוץ כמו "סופרמן 4" ו"קפטין אמריקה"? התשובה מן הסתם נמצאת רק במציאות חלופית כל שהיא. אנחנו במציאות הזאת יכולים רק לנחש. ביקורת על סופרמן 4סופרמן 4 בויקיפדיה ביקורת מפורטת ההפקה של סופרמן 4

תגיות: 

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת אלי אשד