אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

גיימס בונד / קזינו רויאל - 007 המטרוסקסואל


התמונה של מתן אהרוני

המטרוסקסואל, אותו "גבר חדש" עירוני שמודע לגופו, לבושו, רגשותיו ולמראהו בכלל, כבש עוד חלקה - גם הדמות הכי גברית ומאצ'ואיסטית, הסוכן של סרטי 007 – הסוכן ג'יימס בונד, הפך בסרט ה-21 בסדרה לדמות יותר רכה, רגישה ופגיעה, מודעת למראיה ומוכנה גם שילבישו אותה. המטרוסקסואל מוצג כעת גם בסרט החדש על הסוכן הטוב בעולם, הסרט "קזינו רויאל" - סרט שמתעסק גם בגבריות בכלל. זהו סרט שגם הבנות יכולות לראות וליהנות. הסרט החדש של ג'יימס בונד, "קזינו רויאל" הוא סרט מעולה שיש לשקול אם להכתיר אותו לסרט הטוב ביותר מבין כל הסדרה. זהו הסרט ה- 21 שמציג את התחלת עבודתו של הסוכן ג'יימס בונד, שזכה לספרות 007. בסרט זה החדש ג'יימס בונד הוא סוכן צעיר ופזיז, יהיר ויותר מדי ממוקד במטרה, שבמהלך הסרט לומר להרפות, לאהוב, להיות יותר רגיש, מבין ואיכפת. הסרט מספר על משימתו הראשונה של ג'יימס בונד כסוכן 007 (הקידומת 00 מייצגת את היותו בעל רישיון להרוג), אשר אמור להתחקות אחר בנקאי שמנהל ומשחק בכספים עבור קבוצות טרור שונות ולייבש אותו מנכסיו במשחק פוקר לעשירים בלבד, המתנהל בסכומי כסף נכבדים, המתחילים בכמה מיליונים. ג'יימס משחק בכספי הממלכה הבריטית אך לו יש מתלווה יפה, רואת חשבון צעירה, שאמורה לאשר את העברת המיליונים במשחק. בין לבין ישנם גם הרבה מרדפים, פיצוצים ומה לא. ג'יימס בונד בסרט הוא למעשה המטרוסקסואל עליו הכריזו בסוף שנות התשעים, הגבר העירוני החדש, הגבר שלו מיוחסים הסטריאוטיפים של ההומוסקסואלים רק בלי הנטיות המיניות. זהו הגבר הרגיש שמקדיש הרבה מחשבה ועשייה בטיפוח עצמי, "הגבר החדש" שעסוק בגופו, מראהו ורגשותיו. הדבר הודגש היטב בקטע אחד שהסב את תשומת ליבי לעניין: אם בסרט הקודם, "למות ביום אחר", האלי בארי יצאה מהמים עטופה בבגד ים מינימאלי, כהוקרה לדמותה של מי שהוכרזה כנערת כל הזמנים של בונד, האני ריידר (אורסולה אנדרס), ששיחקה את נערת בונד הראשונה (ב"דוקטור נו"), כעת היה זה בונד בעצמו שיצא מהים בבגד ים מינימאלי, חושף את גופו המסוקס. כלומר הוא כעת האובייקט שאליו צריכים להתבונן בערגה. מכאן מובן כי משהו השתנה.

גופו הערום למחצה, עליו עבד כנראה מאוד קשה, אותו טיפח בגאווה, גם הוצג לראווה פעמים רבות נוספות במהלך הסרט. הדבר נועד למען הנאת הצופות אך גם להדגשת החשיבות של טיפוח הגוף. חוץ מזה, אלמנטים מטרוסקסואליים נוספים הודגשו בסרט: ג'יימס הצעיר הוא גבר רגיש שמצליח להתאהב, למרות שבסופו גם מתגלה למה הוא נוטר טינה ובוז למין הנשי. הוא גם אדם פגיע ורגיש: בסרט זה הוא יותר מפעם אחת כמעט ומת, הוא נפצע, הוכה, עבדו עליו בלי הכרה ומה לא. הוא גם מתחיל להיפתח במהלך הסרט עם נערתו החדשה, נהיה אדם שמבין וגם לבסוף נפגע פנימה בנפשו, שעד כה הייתה דיי אטומה. גם עניין הלבוש הודגש, כאשר נראה כי ג'יימס יודע להלביש את בת זוגו בשמלה יוקרתית שתחמיא לה ואף מוסיף ונותן לאישה להלביש אותו, כדי שייראה טוב ומהודר יותר.דבר נוסף שקיים בסרט הוא העיסוק בכספים, אלמנט הכרחי בעולם הצרכני, מאפיין מטרוסקסואלי נוסף: בסרט, האישה, "נערת בונד", היא שאחראית על הכספים של ממלכת בריטניה, אך אלו מוקצים ל-ג'יימס בונד, כדי שיבזבזם במשחק הקלפים. ובכלל, העושר והעיסוק בבזבוזים גדולים שמספקים הכספים מוצגים בסרט במרכזו (אך זהו לא משהו חדש בסרטי ג'יימס בונד): הרבה מכוניות יקרות, תכשיטים, בגדים יוקרתיים, בתי מלון עם המון כוכבים ומה לא, כל דבר שניתן להשיג בעזרתם. יחי הקפיטליזם והעולם הצרכני שהוא הביא.

אך לכספים יש גם אלמנטים ביטחוניים אקטואליים: גם את הטרור הם כנראה מממנים. נראה כי את הטרור ניתן לפתור בעזרת דילול הכספים ולכן המטרה של בונד היא לנצח במשחק קלפים ולזכות בכספי הטרוריסטים. לכן אין עוד עיסוק בפצצות אדירות וקטלניות, בלייזרים ובלוויינים מסוכנים, אלא הכסף מתגלה כמקור הבעיה שמניע את העלילה. לכן, הבעיה היא פנימה בתוך החברה המערבית הקפיטליסטית שמאדירה את הכסף, שמתגלה כחרב פפיות. כלומר, החברה יצרה, הצמיחה וגידלה את האויבים בתוכה. דבר יפה ואקטואלי שהוצג היה העזרה הכספית של ארה"ב במלחמה בטרור. נראה כי רק בזכותה ג'יימס בונד הצליח לנצח ובגדול.בכלל, נראה כי הסרט שובר נורמות נוספות שקיימות בסרטי ג'יימס בונד. מלבד השינוי של הגבר המאצ'ואיסט, נראה כי ויתרו על עוד אלמנטים מוכרים. הפעם בונד לא פנה למחלקת הפיתוחים של הסוכנות כדי להצטייד בטכנולוגיות עתידניות, אלא הוא הצטייד רק בשבב מתוחכם. היעדרן של כל מיני טכנולוגיות מדהימות, שלא באמת קיימות במציאות, היה חסר. כל מה שהוצג אכן קיים או הגיוני למדיי שיפותח. חוץ מזה, בסרט ישנה בעיה של כרונולוגיה. הסרט אמור להציג את תחילת סיפורו של הסוכן המוצלח. לשם כך המפיקים גם תירצו את החלפתו של פירס ברוסנן בשחקן החדש, דניאל קרייג, כיוון שחיפשו מישהו שנראה צעיר יותר. אך ראש היחידה, m, נשארה גם בסרט זה. כנראה שהיא מאוד מבוגרת ומצאה את הנוסחה של הקפאת הזקנה, כך שמתחילת שירותו של ג'יימס בונד היא מלווה אותו. גם הזמן בסרט הוא ההווה. כלומר שנת 2006 (ויותר נכון ינואר 2006, כפי שהוצג במצלמות האבטחה שבהם הציץ בונד). אז כנראה ששאר הסרטים בסדרה היו בעתיד, אם חושבים על זה כך.מלבד זאת הסרט גדוש בסצינות פעולה. להם מתלווים הרבה מרדפים מותחים, הפתעות, מתח, התאהבויות קטנות, בתים נופלים וגם קצת משחק קלפים, כפי ששמו של הסרט מציג כמרכזו. אך משחק הקלפים, שבגללו חששתי כי יהיה זה סרט משעמם, שמציג במרכזו משחק שלא מוכר ומעניין, לפחות אותי, לא היה העיקר. הסרט לא איכזב וגם אלו שלא מבינים מהם קלפים טובים לא יחמיצו את המתח שנוצר גם במשחק. עשו ל-ג'יימס בונד החדש, דניאל קרייג, סרט מעולה שמתאים למידותיו. הוא בהחלט ראוי להיות גם ה-ג'יימס בונד הבא. הסרט מומלץ לכל חובבי הז'אנר.

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת מתן אהרוני