אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

מפגש אינטימי עם יוצר - ריאיון עם מיכל דורון


התמונה של שושנה ויג

ברוב המקרים אני מראיינת יוצרים סופרים ומשוררים, כאן חשיפה מקורית לגרפולוגית מיכל דורון שמקדישה מעת מזמנה לניתוח כתבי יד של יוצרים. פגשתי את מיכל על מנת לשוחח עמה על גרפולוגיה, על מהות הקורס שעומד להתקיים במכללת לוינסקי בימי א' בשעות הערב המוקדמות החל מחודש אוקטובר 2005. מסורת שמתקיימת שנה שנייה המפגישה קהל עם יוצרים באמצעות כתב היד. בסיום הריאיון הפתעה קטנה.

מיכל ספרי לי בקצרה, מדוע בחרת לעסוק בניתוח גרפולוגי מן ההיבט הספרותי? מה הניע אותך לבחור בתחום הספרות והאמנות?

נתחיל בהקדמה מהי גרפולוגיה. היא למעשה ראי הנפש. דרך כתב היד ניתן לאתר את התכונות של האדם. את הפוטנציאל שבו ולבנות פרופיל אישיות. תורת הכתב הגרפולוגיה היא הכל. אבחון יעיל ומדעי שמוכר היום במוסדות, בבתי המשפט וחברות כוח אדם. למה בחרתי בגרפולוגיה? הגרפולוגיה יכולה להיות אמצעי משלים לצד ההיסטורי. להתחקות אחרי פרופיל האישיות של אישיות היסטורית בתחום התרבות, האמנות וגם הפוליטיקה. היא יכולה לתת לנו כיוון נוסף בהבנה. מבנה אישיות זה אחד הדברים שאותי באופן אישי מרתקים מעבר לביוגרפיה של האדם. תחום השירה- מה שבחרתי יוצרים כמו ביאליק, טשרניחובסקי, אלתרמן ואלכסנדר פן. יכולתי לראות את קווי האישיות הדומיננטיים באישיותם וניסיתי לענות על השאלה המאוד גדולה שאולי לא נתנת לתשובה. לא לתשובה חד משמעית. מה מניע את היצירה? מדוע אדם הוא יוצר? האם זה כאב? מצוקה אולי דוקא השלמה? אולי אפילו שמחה?

וכמובן כשהשאלות כל כך מורכבות גם התשובות מן הסתם מורכבות ולא חד משמעיות. אבל החיפוש אחרי החוט המקשר הוא אתגר. ניסיתי לראות את כתב היד נטו. זאת אומרת להתעלם כמה שאני יכולה ממה שאני יודעת על היוצרים. וממש דמיינתי אותם באים אליי למשרד לקבל אבחון מקצועי ואישיותי. קיימתי איזה דו שיח עם הכתב שעומד מולי אדם שהצטייר מאחוריו. ומה שאני למעשה מצאתי היו קוים מפתיעים שלא ציפיתי. קוי אופי שאולי הם מעשירים או מחדדים את ההבנה.

עיינתי בספר "על ספת הגרפולוג", מצאתי יוצרים המקושרים לפנתיאון התרבות העברית החדשה, כיצד בחרת את היוצרים לספר?

בחרתי את היוצרים שהלכו לעולמם. בחרתי את הגדולים שהפכו לקלאסיקה כפי שציינתי טשרניחובסקי, ביאליק גם רחל, לאה גולדברג. והתמקדתי ביוצרים של המילה הכתובה. דהיינו משוררים בעיקר סופרים ומחזאיים. יוצרים שהפכו לקלאסיקה שכמעט כולנו גדלנו עליה. ניסיתי לראות מאחורי הקלאסיקה את האדם מאחורי האותיות.

בימינו, כתב היד איבד את מרכזיותו בחיינו, הכתיבה המכאנית נגישה על פניו כמעט אף יותר מן הכתיב . קל יותר לשבת מול מסך המחשב ולכתוב. האם הגרפולוג יאבד עמדתו בשל כך? האם אין חשש שלא יהיה ניתן להשתמש בגרפולוגיה בעתיד כי יעברו להשתמש בסימני כתיב בעזרת מכשירים אלקטרוניים וישתמשו בכתב פחות ופחות. גם הטקסטים הכתובים על דף נייר ייעלמו ואמצעי האכסון האלקטרוניים לא יספקו את האיכות המתאימה לניתוח גרפולוגי... היש חשש כזה?

לא, תהליך הלימוד הקוגניטיבי נערך דרך הכתיבה. אי אפשר כבר לקפוץ לאלקטרוניקה בעניין הזה. מה שכן חבל ויהיה פחות ופחות אלה הם הטיוטות שמשוררים וסופרים ומשוררים כותבים . כבר לא כל כך יהיו, כי כותבים על המחשב. הטיוטות שמהוות צד מאוד עסיסי ומציצני לגרפולוגים לא יהיו, אלא פחות ופחות. כי אנשים משרבטים לעצמם כותבים sms ולא מכתבים.

איך השיגו את כתב היד של ביבי? הוא לא נידב אבל פעם הוציאו פתק שלו מן הכותל.

אנשים מפורסמים מאוד חוששים להעביר את כתב היד או מסרבים בכל תוקף בגלל החשיפה. עכשיו כדי להקדים תרופה למכה בין היתר, כבר עכשיו כותבת על משוררים חיים, גדולים ומוערכים לפני שילכו לעולמם.

בתוכנית הקורס את משלבת יוצרים עכשוויים, האם ניתן למצוא קווי דמיון בין האמנים העכשוויים לאמני העבר שעליהם כתבת בספר?

כששאלו אותי בכלל אם אפשר לשרטט פרופיל אישיות של יוצר. איזה אדם מסתתר מאחורי היוצר או היוצרים הקלאסיים. לא מצאתי קו משותף. מצאתי אנשים מאוד מורכבים. במבנה האישיות היו ניגודים וקונפליקטים אבל לא מצאתי אדם עם פרופיל של אדם מסוים. הסטיגמה על היוצר האמן שלמעשה קצת מעופף ואימפולסיבי מנותק מן המציאות, לא בהכרח כולם היו כאלה. מצאתי יוצרים עם משמעת וגם יוצרים אימפולסיביים, וגם עם משמעת ואנליטיים.

מה שהיה דומה זה המורכבות והקונפליקטים ולמעשה אני חושבת שאחד הדברים שעזרו לי למצוא את קצה החוט, מה מניע יצירה? זה הקונפליקט הפנימי. פרויד דיבר הרבה על הפסיכולוגיה של היוצר כסכסוך פנימי בין חלקי האישיות המנוגדים. מה שבאמת מתאים למה שמצאתי אצל היוצרים הקלאסיים והיוצרים של היום שבדקתי.

נטו על כתב היד, תמיד יישאר. פה יש את התהליך הקוגניטיבי שאתה חייב לבטא אותו עם כתב היד זה לא משהו שדועך.

האם יש סימנים להיות היוצר "מורם מעם" בסימני הגרפולוגיה?

לא מורם מעם. יש כל כך שונים. מצאתי אנשים כל כך מורכבים , יש שאולי מורמים מעם או רוצים להיות מורמים מעם. ישנם יותר תקשורתיים ויותר חברותיים. אבל אם אני נזכרת ביוצרים וסופריםשניתחתי אז לדוגמה יכולתי לראות או בוא נאמר אנשים שמתערים בחברה לעומת אנשים שפחות מתערים בחברה. מצאתי לדוגמה את טשרניחובסקי כאדם שמאוד הקסים את הסביבה עם יכולת תקשורת מדהימה אם כי עם התלהבות ודעיכה במצבי רוח. יעצתי לו באותו דו שיח פנימי להיות מנחה טוק שואו בערוץ 2.

לעומת עגנון כתב היד משרטט אדם מאוד מרוחק מאוד חושש ליצור קשר מסתייג לא מתעניין באנשים מסביבו. טיפוס סגפן שמתעניין בתיאוריות יותר מאשר באנשים. אבל בהחלט יכולתי לראות את כל היוצרים אנשים תקשורתיים או מאוד מיוחדים, מורכבים כל אחד בדרכו. אישיות מרתקת שונה אבל מאוד מגוונת ומורכבת.

האם את יכולה לדעת מתוך פענוח הניתוח הגרפולוגי אם האדם הוא יוצר אמיתי, או סתם סובל מגרפומניה? היכולה את לאבחן כישרון באמצעות ניתוח גרפולוגי? חד פעמיות של אמן?

אני לא יכולה להיות כזאת יומרנית, לא מבקרת אמנות או ספרות. הייתי קצת מגלומנית כשדמיינתי אותי ואותם באים לקליניקה יכולתי להשתעשע כגרפולוגית. אבל גרפומן או יוצר אני לא מבקרת אמנות אז קשה לקבוע מי באמת יהיה יוצר גדול. יכולה לראות כישורים. מגיע אלי מישהו שרוצה אחר צבא לפני לימודים מחפש את דרכו. עורכת הרבה הכוונות תעסוקתיות. אני יכולה לבדוק אם יש כשרון כתיבה או כשרון אמנות ולהמליץ על דרך מסוימת. בכל זאת אני תמיד עושה זאת עם הסתייגות. תמיד צריך לתת לאדם שעומד לפני דרכו המקצועית עוד כיוונים. אבל אם הוא יהיה גרפומן או יוצר אמיתי, יש כל כך הרבה פילוסופיות של אמנות. האמן האוטנטי הוא היוצר האמיתי. כמספר השאלות מספר התשובות.

האם יש באפשרותך לתת עצות למי שמשתתף בסדנה שלך? הניתן לאבחן מחלות באמצעות כתב היד? (אילון בן יוסף עושה זאת)

אבחון כתב היד כדי לתת עצות למי שמשתתף, השאלה היא איזה סוג עצות, בד"כ עצות למי שמגיע אלי לייעוץ תעסוקתי, או ייעוץ אישי מאוד בעדינות ובהסתייגות. חשוב לציין לא מטפלת אני מאבחנת. אם אני רואה בעיה יכולה להפנות לטיפול, לשיחות. צריך להיזהר בקטע הזה. נותנת עצות בהכוונה מקצועית. עצות מקצועיות למנהלי כוח אדם לחברות שמתלבטים במי לבחור. לפעמים יש כמה מועמדים טובים אני עורכת מעין ייעוץ ארגוני.

אבחון מחלות בכתב היד יש דבר כזה. אפשר לראות רגישות מסוימת על פי הכתב על פי הלחץ של האותיות, אבל קודם כל כשאדם מגיע אלי לאבחון אם זה אבחון מקצועי או אישי. יש שאלות שאני שואלת שאני חייבת לדעת אותן מראש. כמו גילו של הכותב, המין שלו, גבר או אישה. אין לי אפשרות לדעת את זה על פי כתב היד. אני שואלת איזה יד הוא כותב ימין או שמאל. האם יש בעיית ראייה. משפיע על כל צורת הכתיבה. ואם יש מחלות מסוימות או תרופות שהוא נוטל באופן קבוע. כמו מחלות סכרת, לחץ דם גבוה, אסטמה וכו'. ולמה? כי זה סוג מחלות שמשפיעות על הקו של הכתב ועל הלחץ. ואם אני לא יודעת את הנתונים האלה מראש אז אני משייכת את אותן רעידות לקשיי תפקוד. לכן תמיד כדאי לתת את האינפורמציה אם יש מחלות חריפות.

אבחון מחלות? לפעמים אפשר לראות רגישות באזור הבטן או באזור הראש אבל אני מאוד נזהרת. ואפשר לראות דברים מסוימים אבל בהסתייגות אסור לגרפולוג לאבחן מחלות באופן חד משמעי, אלא להפנות לרופא.

היה אצלי אדם בן 50+ בייעוץ אישי שראיתי בכתב ידו מצוקה פנימית וקשיי נשימה והמלצתי לו ללכת להיבדק אצל רופא, ובאמת הוא היה ממש חולה. אבחנו סתימה באחד העורקים בלב. אלה הם דברים משהו שהמלצתי לראות ולא בתור אבחנה חד משמעית. לגרפולוג אסור להחליף רופא. גם אפילו לא חוקי. כמו עיסוק ברפואה ללא רישיון.

גרפולוגיה היא לא מיסטיקה אין אפשרות לדעת את העתיד, אין אפשרות לדעת על פי כתב היד אם למישהו יש זוגיות או תהיה לו.זוגיות , אם יצליח בשנה הבאה. בשביל הדברים האלה יש אסטרולוגיה ומיסטיקנים.

היכן לומדים בארץ גרפולוגיה?

לומדים במסגרות פרטיות. הגרפולוגיה לא קיבלה את המעמד הראוי לה. ואת ההכרה המדעית לכן בארץ ל b.aולימודים אקדמיים אין גרפולוגיה. בחו"ל יש מקומות שזה יותר מפותח. יש אקדמיה לגרפולוגיה בפאריז בגרמניה. הגרפולוגיה יותר מפותחת בחו"ל. אפילו באיטליה יש קורס באוניברסיטה. גם באנגליה, בשוויץ. בארץ הגרפולוגיה צברה תאוצה ברמה הפרקטית. הרבה מאוד חברות ומעסיקים משתמשים בצורת האבחון הגרפולוגית. המעמד האקדמי עדיין קצת מסתייג בעיקר מי? הפסיכולוגים. למרות שמפנים מטופלים אלי. הרבה מאוד פסיכולוגים תעסוקתיים בעיקר מרגישים מאוימים כי הגרפולוגיה לקחה מהם נתח גדול מן השוק. לא פלא היא מוכרחה רואה את עצמה ככלי ייעוץ.

חבל שיש את היחס הזה. כמה שאני מאמינה בכלי הארגוני של הגרפולוגיה ככל שמרבים להשתמש בכמה כלים, הרבה יותר יעיל. לו יכלו להעשיר את האבחון הפסיכולוגי והגרפולוגי עם תורת הראיון הרבה יותר יעיל. אנשים קצת חוששים והגרפולוגיה היום נמצאת באותו מעמד שהייתה הפסיכולוגיה לפני כמה עשרות שנים, שלא הכירו בה בתור מדע. לקח לפסיכולוגיה שנים להיאבק על הכרה מדעית. כנראה, שזה דרך העולם. אני רק מקווה שהגרפולוגיה תקבל בעתיד את ההכרה המדעית . הגרפולוגים לא ירגישו מאוימים ויחסמו את התחום שיצמח אחר כך שיזעק להכרה מדעית. כנראה, שזוהי דרך הטבע.

הקורס בלוינסקי הוא קורס שיגיעו אליו עובדי הוראה וגם אוהבי ספרות. האם משתתפי הקורס יזכו לרכוש כלים בגרפולוגיה?

בקורס בלוינסקי אני מנתחת את כתב היד של יוצרים סופרים ומשוררים. אמנים ומעמתת אותם עם ניתוח כתב היד. הקורס כבר שנה שנייה לאחר שזכה להצלחה בשנה שעברה. התארחו משוררים וסופרים כמו רוני סומק, אשר רייך, אלונה פרנקל ועוד. השנה זאת אותה מתכונת. המתכונת היא כזאת: בחלק הראשון מנתחת כתב היד. מראה בשקף את כתב היד של היוצר לקהל. מראה את הסימנים הגרפולוגיים הבולטים לקהל. ובונה פרופיל האישיות של היוצר על סמך הסימנים הגרפולוגיים. בשלב השני היוצר עצמו מגיב. הוא יכול להסכים עם הניתוח. יכול לא להסכים. מעודדת דו-שיח, ומספר על עצמו על יצירתו. וביחד מנסים שוב לענות על השאלה מה מניע יצירה? השנה יתארחו גם כן סופרים ומשוררים. כמו תהיה מיכל סנונית, יהודית רותם, יהודית קציר, איתמר יעוז קסט, אהוד בן עזר ואחרים.

האם יצאו עם כלים לאבחון? זה לא מבוא לגרפולוגיה. יוכלו קצת ללמוד מדרך הניתוח לקבל על קצה המזלג. דרך ההתנסות כלים בסיסיים בגרפולוגיה, וגם מקבלים הכרות עם עולם הספרות. שני דברים יחד. גם התוודעות לעולם הגרפולוגיה וגם הכרות מעמיקה וישירה ובלתי אמצעית עם היוצר והמשורר.

ושאלה אחרונה...האם תרצי להתייחס לכתב היד שלי, אני מגישה למיכל את כתב ידי, את קטעי הראיון שכתבתי עד עתה. מיכל ממששת את הנייר, מודדת את לחיצות כתב היד שלי. לי נראה שהכל מקושקש ויהיה קשה לקלוט משהו עליי מתוך כתב היד. אבל..השקיטו למה שאמרה לי מיכל, לא צנזרתי דבר.

הניתוח של כתב היד שלך לא בתנאים אופטימאליים, צריך להיות על דף נייר חלק, ולא בהכתבה. הכתבה היא פעולה אוטומאטית. צריך דף חלק גדול בגודל פוליו לפחות 20 שורות עם חתימה מלאה. טקסט ספונטאני שלא מועתק, ולא בתוך לחץ של הרצאה.

העט שלך תקינה עט כדורי, אפשר להרגיש את הלחץ למרות זאת.

על קצה המזלג

אפשר לראות ערנות את מאוד ערנית. יש לך תפיסה מאוד מהירה וחשיבה מאוד אסוציאטיבית. כתב היד מהיר, הלחץ חזק הקו די עבה. פרקטיות וחושים מפותחים. יש קישורים בין האותיות שמקצרים את הדרך ומאוד לא מסורבלים.

רואים בכתב היד שאת רגשנית. הקו העבה בצורת האותיות בצורת קערות מעידה על אמוציונאליות ולפעמים מגיבה ישר מהבטן. בגלל שאת מאוד מעורבת במה שקורה נורא קשה לך לנטרל את עצמך. בגלל שאת מאוד ערנית ורגישה למה שקורה מסביב. את מגיבה ישר מהבטן את יכולה להגיב בכעס ועובר רגשנות. וזה לוקח ממך הרבה כוחות ואחר כך את מצטערת. אם את הגבת בצורה יותר מדיי דרמטית.

כשרון כתיבה עיתונאית וסופרת את דווקא במקום הנכון. דווקא הצד של העיתונאית והסופרת הוא נכון לך. עיתונאי צריך להיות מעורב לדעת לאלתר . את יכולה להגיב מהר. את לא צריכה להכין את עצמך. את יכולה ישר לשלוף מהמותן תשובות ולהתאים את עצמך. יכולת ההסתגלות מהירה. מתאימה את עצמך מהר מאוד יש יצירת קשר. מה שיוצר תקשורת מאוד טובה עם מרואיין. מאוד חברותית. ולכן החלק של העיתונות האקטואליה נכון לך.

רואים את החשיבה האסוציאטיבית ואת הדמיון המפותח שהוא מנותח לצד פרקטי. החלק של הסופרת. ופה אסוציאציות החלק הרגשי וגם הצורך בגיוון.

הגלים בשוליים(של עיצוב הדף) לא אוהבת כשכובלים אותך. צריכה חופש פעולה. מצד שני יודעת להסתדר בתוך מסגרת וזה בעצם כושר ההסתגלות שלך.

רואים פה שאפתנות מאוד שבאה לידי ביטוי. מצד שני ביטחון עצמי ודימוי עצמי, חסרת ביטחון לפעמים. מה שיוצר קצת התלבטויות שיוצר רגישות יתר.

בסך הכול יש כאן מגוון תכונות שגם מאפיינות יוצר. יש פה גם כן קונפליקט פנימי ואיזה שהוא תהליך של גיבוש עצמי שצריך לראות כתבי יד מן העבר כדי לבדוק את ההתפתחות. את התהליך.

כתב מאוד מעניין יש פה אינטליגנציה טובה שמנותבת למישור הפרקטי, מעשי. בכל זאת יש דמיון עשיר בסך הכול מאוד מעניין.

מכללת לוינסקי החוג לספרות עברית, המרכז ליצירה ולתרבות מכללת לוינסקי בסדרה: משוררים וסופרים כפי שלא הכרתם:מפגש אינטימי עם יוצר. סופרים ומשוררים בשיחה על עצמם ועל יצירתם במפגש אישי. טקסטים יינתנו למשתתפים ישולב ניתוח גרפולוגי שיגלה מה חושף כתב-היד בלווית הדגמות עורכות: שלי דרך, החוג לספרות במכללת לוינסקי ו-מרים רינגל, חוקרת ספרות ומרצה מנחה: הגרפולוגית מיכל דורון טל. 6901664 03

בימי א' בשעות 17:30 – 19:00, קבלת פנים וכיבוד קל ב- 17:00 מכללת לוינסקי, רח' שושנה פרסיץ 15, רמת אביב ג' החדשה, תל-אביב מספר המקומות מוגבל

 

06.11.05 הגרפולוגית מיכל דורון, יוצרים בראי כתב-ידם: ביאליק, טשרניחובסקי, שלונסקי וא. פֶּן

 

13.11.05 המשורר ישראל בר-כוכב, "בקרוב אהבה – שפת האהבה, שפת השירה"

 

20.11.05 הסופר יורם מלצר, "פריחת תפוזי ולנסיה"

 

27.11.05 המשורר אורציון ברתנא, "נסיונות להפליג"

 

04.12.05 המשורר יונתן גורל, "רק על עצמי לשורר ידעתי...האמנם?"

 

11.12.05 האמנית והמשוררת בטין אמיר, "כל אשר לי"

 

18.12.05 הסופרת יהודית רותם, "מאין נחלתי את שירי"

 

25.12.05 המשוררת קרן אלקלעי-גוט, "מרחק ואינטימיות"

 

08.01.06 המשורר ישראל אלירז, "איך להיכנס אל חדר, ממנו לא יצאת מעולם?"

 

15.01.06 המשורר שלמה אביו, "השירה – אחת מאמנויות הלחימה"

 

22.01.06 הסופר אהוד בן-עזר, "יעזרה אלוהים לפנות בוקר"

 

29.01.06 המשורר אילן שיינפלד, "בין זיכרון לשכחה"

 

05.02.06 הסופרת יהודית קציר, "דרך הכתיבה – מ'סוגרים את הים' ועד 'הנה אני מתחילה'"

 

12.02.06 המשורר אורציון ישי, "השדים של ילדותי ביצירתי"

 

19.02.06 הסופר שמאי גולן, "השואה – בין מציאות לספרות"

 

26.02.06 המשורר גד יעקבי, "שירה, סיפורת ופוליטיקה"

 

05.03.06 המשורר איתמר יעוז-קסט, "אינסטינקטים ומודעות בשירה לאחר אושוויץ"

 

12.03.06 האמנית ד"ר דורית קידר – נושא יפורסם

 

19.03.06 מרים רינגל (דוקטורנטית), "פרננדו פסואה – אחד שהוא רבים"

 

26.03.06 הסופר סמי ברדוגו, "מלים על נייר ומה שמתחתן"

 

02.04.06 - 16.04.06 חופשת חג הפסח

 

07.05.06 המשוררת אסתר אייזן, "אמי תפרה כוכבים" – בין שירה לפרוזה

 

14.05.06 ד"ר רות פיין, "מסעותיו של סרוואנטס"

 

21.05.06 המשוררת עדנה מיטווך-מלר, "לגעת באש"

 

28.05.06 המשוררת מיכל סנונית, "ציפור הנפש" (שם זמני)

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת שושנה ויג