אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

מדונה - מלכת הקבלה


התמונה של אלי אשד

בימים אלו הופיעה המדונה הזמרת המפורסמת והמצליחה ביותר בעולם כיום ומאז שנות השמונים בישראל. אגב ההופעה הכריזה על ישראל כמרכז האנרגיה של העולם והתחבבה מאוד על הציבור הישראלי. מדונה ידועה כזמרת וכוכבת על כבר מזה 25 שנה רציפות קריירה שאין לה כמעט מקבילה באריכות ימים בתחום המוזיקה הפופולארית כיום. אולם מה שהרבה פחות ידוע הוא שהיא גם סופרת ילדים פורייה ביותר ושלא פחות משישה מספרי הילדים שלה תורגמו לעברית. נכון לספטמבר 2009 מדונה פרסמה בתקופה של שש שנים בלבד בזמן שהייתה עסוקה במופעים מפרכים לא פחות מ-18 ספרי ילדים! ( אם כי נשאלת השאלה אם היא כתבה את ספריה ללא עזרת סופרי צללים...) . ולפחות חלק מהספרים האלו עוסקים בין השאר גם בהפצת מסרים קבליים. ולהלן סקירה על יצירותיה הקבליות של מדונה בקליפ קבלי לסרט של ג'ימס בונד ,ובספרי הילדים שלה

וזה לאחר תקופה לא קצרה שבמהלכה הצליחה להסתבך שוב ושוב עם נציגי דתות ממוסדות שונים. לקריירה שלה כל ההסתבכויות האלו עשו רק טוב.

מדונה והכנסיה הנוצרית

במשך תקופה מדונה "פלירטטה" בצורות שונות עם דת אימה הנצרות הקתולית בפזמוניה,כולל אחד "החיה בפנים" שהתבסס באופן ספציפי על ספר "חזון יוחנן" האפוקליפטי מהברית החדשה. על עניינה בנצרות בכל אופן הכנסייה הקתולית שאליה השתייכה מדונה הייתה בהחלט יכולה לוותר היא עוררה כמה פעמים את זעמו של הוותיקן. בפעם הראשונה זה קרה בעקבות שירה (like a prayer), שבו מדונה עשתה השוואה בין תפילה ליחסי מין (אגב רעיון מקובל בזרמים שונים של הקבלה) בסרטון של השיר מדונה נראתה מתנשקת בכנסייה עם ישו , אשר מוצג כאדם שחור, ורוקדת על רקע של צלבים בוערים.

העולם הנוצרי היה מזועזע מהסרטון, והוותיקן בפעם הראשונה אך בהחלט לא האחרונה הוציא הודעת גינוי נגד המוזיקה של מדונה וככל הנראה בכך תרם תרומה נכבדה ביותר לפריצתה של מדונה ולהפיכתה לכוכבת על. בתגובה על הגינויים מדונה הקדישה את אוסף הלהיטים שלה מ-1990 לאפיפיור, "ההשראה השמימית" שלה, לדבריה. מדונה הסתבכה שוב עם הכנסייה הקתולית עם שירה "כמו בתולה" שבקליפ שלו שני רקדנים מלטפים אותה לפני שהיא מתחילה לאונן. האפיפיור קרא לקהילה הקתולית שלא להאזין לפזמון הזה. מדונה מצידה הקדישה מכל השירים דווקא את השיר "כמו בתולה" לאפיפיור במהלך הופעה ברומא עיר הבירה של הכנסייה, זעמה של הכנסיה יצא גם על מופעים ב-2006 ובב-2008 ובראש ובראשונה במופע שאותו ביצעה במבצר האפיפיור ברומא ששם מדונה ביצעה על הבמה מעין צליבה מדומה שלה עצמה כשהיא לובשת כתר קוצים. כמרים קתוליים התלוננו בזעם שהמדובר ב"חילול קודש" ופגיעה בדמותו של ישו . הותיקן האשים את מדונה שהיא מבצעת מופע "שטני" ואיים עליה בנידוי. מדונה זכתה לכבוד המפוקפק של גינויים בידי העולם המוסלמי בעקבות הדיסק שלה erotica. שיצא לאור במקביל לספרה "סקס" שהיה מלא בתמונות ערום שלה. הסינגל הראשון מתוך האלבום, erotica, עסק בפנטזיות סקס, ברוח הספר. הקליפ של הסינגל כלל צילומים מתוך הספר איל הייתה מדונה מסתפקת רק בכך היה מסתיים העניין ללא בעיות מיוחדות אבל.. הקליפ כלל גם .דוגמית של קטע מתפילה לבנונית ברוח אמונתה של מדונה שיש לשלב כין אמונה ומיניות . העולם המוסלמי גינה את מדונה, והאלבום החדש נאסר למכירה ברוב המדינות המוסלמיות.

אולי גם בגלל התקפות אלו מדונה עברה לקבלה לקבוצה "מרכז הקבלה" של שרגא פיליפ ברג, שם היא קיבלה שם חדש "אסתר" על שם המלכה התנכית ששמה בא מהאלה "עשתר" אלת התאווה בבבל. היא הפכה שם ללומדת קבלה אדוקה ונלהבת וליחצנית מספר 1 בעולם כולו של הקבלה בגרסתו של ברג .

הותיקן מצידו כבר הכריז שהוא רואה בתנועות של העידן החדש כמו במיוחד הקבלה של מדונה כאיום על נוצרים מאמינים. אבל יש להודות ייתכן שהלימודים עשו למדונה רק טוב. עובדה נכון לעכשיו היא נשארה בפסגה ברציפות כבר כמעט שלושים שנה דבר ששום זמר אחר לא הצליח לעשות. (מספיק להשוות את תקופת ההצלחה שלה עם מייקל ג'קסון ותקופת ההצלחה הקצרה יחסית שלו בהשוואה ועם שקיעתו היצירתית ומותו העלוב). היא לא הסתפקה רק בלימודים והחילה ליצור בעצמה פרוייקטים קבליים משלה בשירה וגם בספרות לילדים. בז'אנר חדש של ספרות קבלית לילדים. הפרוייקט הקבלי השנוי ביותר במחלוקת שלה עד כה היה השיר "יצחק" שעסק ב"אר"י הקדוש מצפת ועורר את זעמם של רשויות רבניות בישראל שהפריחו כנגדה הצהרות משונות על כך שכביכול אסור להשתמש בשמו של האר"י לפרוייקטים שמהם מרוויחים כסף הצהרות כפי שהתברר לאחר בדיקה שאין להם שום בסיס הלכתי שהוא. למדונה בהחלט יש מקום לדרוש מהרשויות האלו התנצלות. נראה שמדונה היא הזמרת היחידה במאה העשרים שהצליחה לעורר ללא הפליה את זעמם של נציגי שלושת הדתות הגדולות, הנצרות האסלאם והיהדות.

מדונה קבלה וג'יימס בונד

פרויקטים קבליים אחרים של מדונה כללו קליפ שיצרה לסרט של ג'יימס בונד "למות ביום אחר" ( (2002) שהוגדר אמנם בידי אלטון ג'ון "כשיר ג'ימס בונד הגרוע ביותר אי פעם" (אני לא מסכים) שבסרטון הקדימון שלו הופיעו סימנים קבליים ברורים ולדעת חוקר הקבלה בועז הוס לראות בו מדרש קבלי פוסט מודרני. בשיר בשם זה של מדונה משולבים תפילין והאותיות העבריות "לאו". אותיות אלו מהוות על פי המסורת היהודית את אחד משבעים ושתיים השמות של האל .

בסרטון אנו רואים את מדונה עוברת עינויים במחנה שבויים אי שם ,רמז לסצינה בתחילת הסרט שבו ג'ימס בונד בכבודו ובעצמו בגילומו של פירס ברוסנן עובר עינויים כאלו במחנה שבויים צפון קוריאני. מדונה הלבנה נאבקת בסרטו במדונה שחורה בדו קרב המרמז על סצינה מקבילה של דו קרב בין ג'יימס בונד ואויבו קרב אחר בין סוכנת טובה (האלי ברי) וסוכנת רעה. הסצנה רומזת גם לתפקיד השל מדונה עצמה בסרט כמדריכת סיף וריטי ( שם שמשמעותו "אמת"). סצנת הדו קרב בין שתי המדונות מתרחשת באולם שבו מוצגים חפצים שונים הקשורים בסרטי ג'ימס בונד ונהרסים המהלך הקב כעולל אפילו תמונה של בונד המשוסעת בידי מדונה הלבנה. בסצנת העינויים אפשר להבחין באותיות העבריות "ל-א-ו" מקועקעות על זרועה של מדונה ,ובמהלך המאבק עם שוביה הוא כורכת סביב זרועה תפילין (!) רגע לפני שקושרים אותה לכיסא החשמלי. האותיות "ל-א-ו" מופיעות שוב לקראת סוף הסרטון. ולאחר שמדונה הלבנה מנצחת לבסוף את מדונה השחורה בסיום הסימבולי רב המשמעויות של הסרטון מצליחה מדונה המעונה להשתחרר באופן פלא לא מוסבר משוביה :ועל הכיסא החשמלי הריק מופיעות שוב האותיות "ל-א-ו" ומדונה נראית נמלטת אל החופש במורד המסדרון.

לפי מקורות יהודיים שונים יש לאותיות האלו כאחד משבעים ושניים שמותיו של האל כוחות מגיים אם כי אין לכך חשיבות רבה ברוב הזרמים היהודיים חוץ מאחד הקרוב ומקורב למדונה ."מרכז הקבלה" של הרב שרגא פיליפ ברג. בתפיסותיו של ברג ממלאים שבעים ושניים שמותיו של האל ובכלל השם "לאו" תפקיד מרכזי .השבעים ושניים השמות יש להם בשנים האחרונות ואולי דווקא יותר לאחר אותו קליפ של מדונה תפקדי מרכזי בפעילויות המרכז. לוחות של שבעים ושניים השמות מקשטים את הסניפים הרבים של המרכז ברחבי העולם. ובחנויות המרכז כמו גם באתר האינטרנט שלהם ניתן לרכוש מוצרים שונים הקשורים לאותם שבעים ושניים שמות. יש סדרת קלפים הנושאים את שבעים ושניים השמות, יש קלטות שמע של הרצאות על השם בן שבעים ושניים האותיות ואף חולצות הנושאות את השם המפורש "ל-א-ו". יהודה ברג בנו של שרגא ברג ההולך בדרכו אך פירסם ספר בשם שבעים ושניים השמות –הטכנולוגיה של הנשמה", מעניין שבספר הזה השם "לאו" מופיעים על רקע תמונה של אזיקים ושלשלאות תחת הסיסמה "להיות כלואים בלי להיות מודעים לכך ומאופיין כ"בריחה הגדולה". ומן הסתם ברג חשב על הקדימון של מדונה כשכתב את הספר.במרכז הקבלה מסבירים שלכל אחד מהשמות בני שלוש האותיות המרכיבים את שבעים ושניים השמות ישנה תכלית מוגדרת ,והתכלית שהספציפית של השם "ל-א-ו היא להרוס את האגו" ומדונה אף רומזת על כך בשיר הנושא של הסרט המושמע כמובן בקליפ. שבו היא מציינת במפורש שהיא הולכת להרוס את האגו הענק שלה. ואת הקליפ אפשר לפרש טקסט פוסט קבלי כניצחון המדונה האלוהית הרצון לתת על המדונה השחורה שהיא האגו הרצון לקבל. ניצחון שאפשר להשיגו כפי שמלמד הרב ברג בעזרת כוחו של השם "לאו." מעניין גם שנושא 72 \השמות של האל נעשה עוד יותר מרכזי בתורות של המרכז לאחר יציאת הקדימון של סרט ג'ימס בונד אל האקרנים .כך שלמדונה בהחלט ישנה השפעה על תורת הקבלה של המרכז. ולדעתי ההשפעה הזאת חזקה יותר משחושבים ואולי תלך ותתחזק בעתיד כל זמן לפחות שהיא תישאר כוכבת על ( אחר כך ,זה כבר עניין אחר).

מדונה יוצרת ז'אנר חדש בספרות הילדים

יצירות קבליות אחרות של מדונה נמצאות בתחום ספרות הילדים. בעברית יצאו לאור שבעה ספרים של ועל מדונה עד כה הראשון בהם היה ספר ביוגרפיה על חייה משנות השמונים בשם "מדונה" בהוצאת כנרת, 1986. ספר שהיה צוהר לחייה של פצצת הרוק של שנות השמונים שאיש לא ציפה ממנה שתמשיך בהצלחה אדירה גם עד לסוף העשור הראשון של המאה ה-21.

השאר הם שישה מספרי הילדים שלה. ספרי הילדים של מדונה שמיועדים לילדים בני שש ומעלה זכו להצלחה ענקית . הם נמכרו ביותר ממיליון עותקים. הם תורגמו ל־40 שפות כולל כתב ברייל של העורים ומופצים ב-110 ארצות ברחבי העולם, כולל מונגוליה, מדגסקר וכמובן ישראל. הם נמכרים בחנויות הספרים של המרכז לקבלה ובאתר אינטרנט הקשור אליו. נראה שאין להשוות את הצלחת הספרים האלו כלל להצלחתם של ספרי ילדים שנכתבו בידי (או יותר נכון על פי) זמרים אחרים כמו פול מקרטני וג'ון לנון ואחרים. ספריהם של אלו לא התחילו להתקרב אפילו לתשומת הלב התקשורתית ולהצלחה במכירות של ספריה של מדונה,אולי גם מאחר שיוצריהם השקיעו בהם הרבה פחות תשומת לב משהשקיעו בהם מדונה ואנשיה. בפרסומות היא לא הוצגה כ"סתם סופרת ילדים שהיא גם זמרת סופר סלבריטאית" אלא גם כמי שבראה ז'אנר חדש בספרות הילדים שלא היה קיים לפניה ז'אנר הסיפור הקבלי לילדים ויש בכך משהו (בשפות שאינן עברית או יידיש לפחות). לעברית תורגמו שישה ספרים של מדונה ויש מקום לבחון אותם. בכמה מהם הרעיונות הקבליים בולטים באחרים הרעיונות הם סתם מוסרניים. אבל יש להודות בין 18 ספריה יש לפחות ספר ילדים אחד שהוא סיפור קבלי לא רע בכלל, אפילו טוב.

אלו הם : 1. ארבע שושנים אנגליות / אייר: ג'פרי פולוימרי ; מאנגלית: אירית ארב אור-יהודה : כנרת, תשס"ג 2003. 46 עמודים . ספר הילדים הראשון של מדונה שהוא גם המפורסם והמצליח ביותר נכתב לדבריה בהשראת בתה לורדס, פורסם ב2003 ביותר ממאה ארצות ובשלושים שפות באותו היום ,ובכך יצר שיא חדש עבור הוצאות הספרים. ומן הסתם היה זה הספר בעל האלמנטים הקבליים הנמכר ביותר אי פעם. הספר ''ארבע שושנים אנגליות'', הוא ספר הילדים המצוייר הנמכר ביותר בכל הזמנים. הספר שהודפס במהדורה ראשונה של מיליון עותקים, ראה אור במקביל במאה מדינות וב-30 שפות (כולל עברית), נמכר בשבוע הראשון שלו בחנויות בבריטניה ב-10,000 עותקים. רק 220 עותקים פחות מ''הארי פוטר ומסדר הפיניקס'', רב המכר בסדרה על עלילותיו של הקוסם הצעיר שיצא בארך באותו הזמן . זהו כנראה ספרה האישי ביותר של מדונה מבין ספרי הילדים שלה הוא עוסק בידידות ובעיות ילדים כמו בדידות ובחברות בין חמש ילדות ילדה בודדה ויפה וחסרת אישיות בשם "בינה" ("הזוהרת כמו כוכב") כשמה של הספירה השלישית באילן הספירות הקבלי שמזכירה בציורים את מדונה וכמוה היא גודלת כיתומה ללא אם , ובחבורת נערות נאות גם הן שמציקה לה עד שהיא לומדת בעזרת פיה טובה כמה בינה היא מוכשרת וטובה וכולן הופכות לחברות הספר השני בסדרה תורגם גם הוא:

2 :השושנים האנגליות: פשוט חלום / איירה: סטיסי פיטרסון ; מאנגלית: אירית ארב אור יהודה : כנרת, זמורה-ביתן, דביר, 2006. . 60 ע ובו חברותן של ניקול, אימי, שרלוט וגריס עומדת במבחן כאשר לכיתה מגיע תלמיד חדש, דומיניק דה לה גוארדיה. שכולן מתאהבות בו . מורתן גב’ מרשמלו והפיה הטובה מנסות להציל את ידידותן'.הילדות רבות בינהם על הנער החתיך וכו' שני ספרים אלו יצרו מותג חדש עבור מדונה . היא הוציאה לשוק קו אביזרי אופנה, בגדים המבוססים על בגדיהן של גיבורות הסדרה וכו'. שני ספרים אלו הם האישיים מבין ספריה של מדונה אבל אין להגיד שאלו ספרים מומלצים לקנייה או לקריאה של מבוגרים או ילדים . .הטון הוא מוסרני ומטיף. .מדונה טורחת להסביר כל מה שקורה במקום להראות שגיאה מקובלת על סופרי ילדים ולהוציא את בינה הדמות שמייצגת ככל הנראה את מדונה אי אפשר להבדיל כלל בין שאר הדמויות,אם כי מן הסתם זה משתנה ב12 הספרים הבאים על עלילות נערות חבורת "השושנים" שאותם כתבה מדונה בעקבות ההצלחה העצומה של שני ספרים אלו שבהם יש כמה ספרים שמוקדשים לכל אחת מהדמויות. מדונה כתבה עוד 12 ספרים נוספים על עלילות נערות חבורת ה"שושנים" שכנראה מיועדים לגילאים מבוגרים יותר ו( עדיין ) לא תורגמו .באחד מהם אחת השושנים הופכת לדוגמנית בספר אחר נערה אחרת עורכת מסע בחירות במסגרת הפוליטיקה של בית הספר .בספר שלישי הן נוסעות לחו"ל לארה"ב . בספר להיות בינה "בינה הילדה שמייצגת את מדונה בסדרה מחליטה שנמאס לה להיות נחמדה וטובה כל כך והיא מתחילה להתנהג בצורה פחות ידידותית לסביבה ומזעזעת את הבחור שבו היא מאוהבת כרגע. .ובספר המסיים את הסדרה ,אביה האלמן של בינה מתחתן עם מורתה. שני הספרים הראשונים לפחות אין בהם כל עניין לקורא גם זה שמתחת לגיל שש. לא לקנות. שאר הספרים של מדונה הם כבר סיפורים אינדיבידואליים העומדים כל אחד בפני עצמו. 3. הרפתקאותיו של עבדי / מדונה ; מאנגלית: אירית ארב ; איורים: אולגה דוגינה ואנדרי דוגין. אור יהודה : כנרת, תשס"ה 2004. 31 עמודים זהו ספר ברמה סבירה למדי הנראה שכשאוב מהשראתו מסיפורי אלף לילה ולילה. סיפורו של נער שנשלח בידי אדונו להביא א המתנה היפה ביותר לשליט וזאת מתגלה כנחש המבהיל את השליט ואת חצרו .הנער המסכן נשלח לבית הסוהר . אבל מכיוון שהוא בוטח תמיד שהכל יבוא על מקומו לשלום הכל אכן בא למקומו בשלום . ה מסר פשטני מעין כמוהו אבל הסיפור נחמד למדי ומדונה מצליחה להעביר היטב את הצבעוניות של העולם של המזרח וסיפורי אלף לילה ולילה. אפשר לקרוא אם אין שום ספר אחר בסביבה. ימבה כסף / ; איורים: רוי פאז' ; מאנגלית: אירית ארב. אור יהודה : כנרת, תשס"ה 2005הסיפור עוסק בידידות ובעיות ילדים כמו בדידות בעולם של בעלי חיים אנושיים. זהו סיפורו של סוחר עשיר, ימבה כסף, (כלב) מוצא את אושרו רק אחרי שלומד לתת לאחרים לאחר שבעת מצוקה נתקל באדם אחר שמלמד אותו את הערכים הנכונים בחיים. הספר משעמם עד להחריד, והעלילה קיימת רק כדי להטיף מוסר לילדים. להקפיד לא לקנות.תופעה מעניינת במיוחד בספריה של מדונה היא שניים מסיפוריה של מדונה מבוססים על סיפוריו של מייסד החסידות הרב ישראל הבעל שם טוב. ומדונה היא כנראה הסופרת הלא יהודיה הראשונה לילדים שכתבה ספרים על פי סיפוריו. התוצאות בלשון המעטה הן שונות זו מזו מאוד באיכותן. התפוחים של מר פיבודי [; איורים לודן לונג; מאנגלית אירית ארב אור יהודה : כנרת, 2003 30 ע' איורים צבעוניים].

מדונה מספרת בהקדמה שהספר הזה מבוסס על משל הבעל שם טוב ששמעה מהמדריך שלה בחוג לקבלה. היא כותבת :

ההשראה לספר הזה באה מסיפור בן כ - 300 שנה, שסיפר לי המורה שלי לקבלה. הוא מספר על כוחן של מילים, ומדגיש את הצורך לבחור אותן בקפידה כדי לא לפגוע באחרים. הבעל - שם - טוב (הבעש``ט), שהיה מחברו של הסיפור המקורי הקדיש את חייו ללימוד ולעזרה לזולת, והדגיש את ערכה וחשיבותה של אהבת הבריות. אני מקווה שעשיתי צדק עם סיפורו.

הסיפור עצמו כפי שהוא מובא בגירסת מדונה הוא מתחת לבינוני. הוא מתרחש בעיירה קטנה בארה"ב, כנראה בשנות ה40 של המאה הקודמת שבה ילד מגלה שמורו לוקח תפוחים בלי לשלם ומפיץ זאת כשמועה. לבסוף מתברר לו שהמורה כן שילם בלי ידיעתו והוא הפיץ שמועת שקר. בסיום הסיפור מר פיבודי מבקש מטומי לגזור כרית נוצות ולפזר אותן ברוח. "עכשיו אתה צריך ללכת ולאסוף את כל הנוצות", אומר מר פיבודי לטומי המבולבל, שמבין מיד שאין בכוחו של איש לעמוד במשימה כזו. "באותה מידה", אומר לטומי מר פיבודי, "אי אפשר לתקן את הנזק שגרמת כשהפצת את השמועה שאני גנב". ולומד לקח שאסור להפיץ שמועות לא בדוקות .ויותר נכון "אל תרכל". איני מכיר את הסיפור המקורי המיוחס לבעש"ט אבל הגירסה של מדונה בהחלט אינה עומדת בפני עצמה כסיפור והמסר שהפצת שמועות היא פשע חמור, נראה לי בזוי למדי. הילד אחרי הכל חשב שהוא מבצע את חובתו כשדיווח על פשע. אולי יש כאן גם מסר כלשהו נגד כלי התקשורת שמפיצים שמועות על סלבריטאים ואחרים? לא לקנות.

שונה מאוד הוא הסיפור הבא של מדונה שהיה מבוסס גם הוא על סיפור של הבעש"ט : 6. יקוב ושבעת הגנבים / מדונה ; איורים: גנדי ספירין ; מאנגלית: אירית ארב אור יהודה : כנרת, [תשס"ד] 2004 . 30 עמודים .

מדונה כותבת בהקדמה :

מקור ההשראה לספר זה הוא הבעל-שם-טוב, מורה דגול שחי באוקראינה במאה ה-18.זהו ספר על יכולתו של כל אחד מאתנו לפתח את שערי השמים, גם אם אנחנו מרגישים חסרי ערך. מפני שכאשר אנחנו פועלים נגד הטבע האנוכי שלנו אנחנו מחוללים נסים – בחיינו ובחיי אחרים. עלינו לזכר תמיד שמאחורי חשך גדול מסתתר אור גדול.

הספר הזה אגב, ראה אור בעברית לראשונה בעולם כולו שבועיים לפני ההשקה העולמית שלו . מדונה הסכימה להקדים את יציאתו בארץ בגלל אירועי שבוע הספר העברי, זהו ספרה הטוב ביותר של מאדונה בלי מתחרים. היא משאירה אותו במקום ההתרחשות המקורי של הסיפור רוסיה או אוקראינה וזה מוסיף לכוחו. זהו סיפור על איש זקן שמסוגל לפתוח את השמיים ונשלח להתפלל עבור ילד חולה. אבל מתברר שאפילו האיש הזקן בעל הכוחות המיסטיים שיכול לדבר ישירות אל השמיים אינו מסוגל לבצע משימה קשה כל כך לבדו . הוא זקוק לעזרה . לשם כך הוא מזמין שבעה עבריינים מבדחים שיעזרו לו בתפילות, דווקא האנשים הפשוטים המושחתים והמכוערים האלו מסתבר מסוגלים לחדור אל לב השמיים יותר מהצדיק המושלם.והם אכן מצליחים. מכל בחינה זהו הספר הקבלי המוצלח בכולם. הוא בהחלט מעביר היטב את המסר החסידי המקורי של הבעש"ט על עוצמתו של האיש הפשוט, ובו בזמן רומז בין שבמכוון ובין שלא על מדונה עצמה האישה בעלת העבר הלא בדיוק נקי שלמרות זאת יכולה להצליח יותר מהצדיקים והמקובלים המושלמים . הספר הוא באופן יחסי כל כך טוב בהשוואה לספרים האחרים שאני תוהה אם מדונה נעזרה בו בסופר צללים כלשהו מוכשר במיוחד. הוא בכל אופן מראה שמדונה (או סופר הצללים שלה) כשהם מתאמצים יכולים ליצור סיפור מהנה וגם מלמד באמת עם רעיונות קבליים. אם אתם צריכים לקנות לילדים ספר של מדונה קנו את "יקוב ושבעת הגמדים" והתעלמו מכל השאר. הספר הזה אכן מבצע את מלאכתו ומעביר היטב רעיונות חסידיים-קבליים ואפשר לראות בו גם קריצת עין של מדונה כנגד כל אותם רבנים וחוקרי קבלה שמזלזלים בה הזמרת הפשוטה והפשטנית כל כך,לפחות לכאורה. .

ראו גם על מדונה:

תקשרת כתרבות / עורכות - תמר ליבס, מירי טלמון ; [תרגום - אורית פרידלנד

· האתר הרשמי של מדונה · פורום מדונה בתפוז · מדונה, ברשת החברתית myspace (באנגלית) · מדונה, באתר mooma · מדונה, באתר allmusic (באנגלית) · מדונה, במסד הנתונים הקולנועיים imdb (באנגלית) · מדונה, באתר e! online, ערוץ הבידור (ישראל) · אלין וגנר-לחמי, בת אלף, 24.04.08, ynet · מדונה, ב"וידאופדיה" - אנציקלופדיית הווידאו של חדשות 2 באינטרנט · אז ועכשיו - הכל אודות מדונה, ynet זמן תרבות · עמית קוטלר, היא מלכה, וזה סופי, ynet, ‏2.9.2009 בלוג של מדונה בישראל סרט של גי'מס בונד והקבלה החיה בפנים על פי הברית החדשה מדונה ברומא 1990 לאחר שהותיקן אסר על המאמינים לשמוע את שיריהכומר רואה במופע הצליבה של מדונה הוכחה לשקיעת המערב הכנסיה נגד צליבתה של מדונה ברומא המוטיבים הקבליים בקליפ "למות ביום אחר" - ראיון עם ד"ר בועז הוס על תופעת "מדונה והקבלה", מאתרו של העיתונאי זאב גלילי מדונה ומרכז הקבלה כתבות על מדונה וקבלה מדונה נוטשת את הקבלה ?מדונה על הקבלה סיפורי הילדים של מדונה ההשראה לספרים מדונה וסלבים אחרים כותבים לילדים מדונה ושוק הספרים ילדים על התפוחים של מר פיבודי יצחק שיר על האר"י מדונה והשיר על יצחק לוריא האר"י הקדוש תגובות יהודיות על השיר על האר"י הקדוש על השיר "אם ננעלו" דיון על מדונה והשיר "יצחק" מדונה הספרים והקבלה הספרים של מדונה פרטים על הספרים פרוזן שיר של מדונה מושפע מהקבלה האם מדונה עובדת את השטן? יצחק ואסתר רבני צפת נגד מדונה הספר של מדונה סופר קונפורמיסטית ביקורת על שני הספרים הראשונים יונית נעמן על "ארבע שושנים אנגליות" הילה רמלר על הרפתקאותיו שלעבדיאביב לביא על התפוחים של מר פיבודי יונית נעמן על יקוב ושבעת הגמדים יקוב ושבעת הגנבים מודפס קודם בישראלברוכה הבאה המלכה מדונה מאת אלי שי מדונה והאר"י הקדוש מאתאלי אשד וירון ליבוביץ' ראו גם בועז הוס "למות ביום אחר " זמנים רבעון להיסטוריה 91 ע' 4-11, 2003.

תגובות

התמונה של אביגיל אגלרוב

גם אשטון קוצ'ר

העולם השתגע.

יש טקסט אחר

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת אלי אשד