אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

זובין מהטה עונת 2009-10 בפילהרמונית


התמונה של דן לחמן

זובין מהטה הציג את תכנית עונת 2009 - 10 וצריך להגיד, שמעתי את מהטה מדבר הרבה פעמים ותמיד נהניתי להקשיב לו. איש חם עם חוש הומור ובעיקר גם אכפתי. הוא נראה עייף מאוד במפגש ולרגעים היה נראה שיירדם על השולחן אך גם אז היה מלא חן והומור. מישהו שאל אותו עם אחרי כל כך הרבה שנים הוא עוד לא יכול לדבר עברית. מהטה ענה באידיש ואמר שעברית הוא לא מצליח ללמוד אבל הוא יודע לדבר שני דיאלקטים באידיש גליצאית וורשאית. מהטה תמיד היה יותר מרק מנצח או רק מנהל הפילהרמונית. אחרי מלחמת ששת הימים הביא את מיטב הזמרים וניצח על הרקוויאם של ורדי ברחבת של כנסית המולד בבית לחם. הגיעו אוטובוסים מתל אביב, אך גם ערביי המקום באו לשמוע.כעת מציק לו שאיננו יכול לעשות שום דבר למען גלעד שליט. היה לו רעיון לנגן על גבול עזה עם מערכת הגברה ענקית, ששליט ישמע וידע שחושבים עליו. וגם שאולי לערבים קונצרט כזה יזיז משהו בלב. אבל קונצרט כזה מצריך הבטחה גדולה יותר ממה שהצבא יכול לספק. הוא חזר לילה קודם מנסיעה בכפרי הערבים שם שמע ילדים הלומדים לנגן מוסיקה קלאסית וחזר מלא התפעלות. הילדים היו קטנים עדיין, אך אם יתמידו אולי יום אחד ישבו בכל התזמורות שלנו ולא רק בפילהרמונית נגנים ערבים. הוא רוצה להגיע לקהל חדש ולערוך קונצרטים במקומות שהתזמורת עוד לא הגיע אליהם. כפרים ערבים או מקום בעמק יזרעאל, הוא לזכר את שמו, שרק אתמול עבר שם וראה שרידי עתיקות, מקום שיהיה נהדר לנגן שם, הוא אומר. אני כל כך הרבה שנים בארץ, הוא אומר, ואני לא מכיר את תל אביב. בביקור הראשון שלי לקחה אותי משפחת ברנבוים לטייל בדיזנגוף, מאז לא חזרתי לשם. אני שלוש ארבע שנים בשנה בארץ. אני מכיר את הדרך מהמלון להיכל התרבות. אין לי זמן לטייל בעיר.

אריק שרון אמיר לי שזו לא בסדר שאני לא מכיר את הארץ. הוא צדק., אני מכיר את הדרך לחיפה, את הדרך לירושלים. אבל הנה אתמול נסעתי ממזרע לחיפה דרך כל העמק. אני לא מתלונן, אלו החיים שלי. אני יודע על מה הייתי צריך לוותר כדי להיות כאן כל השנים הללו, ואינני מצטער לרגע. למדתי כאן המון. גדלנו יחד ישראל ואני. ולא רק אני והמדינה. כשאני נזכר בצליל של התזמורת ב1961, בפעם הראשונה שניצחתי עליה והצליל שלה היום, אני מלא גאווה. כל הקבוצות שהיו חלשות עומדות היום בסטנדרט בינלאומי ויכולים לנגן בכל תזמורת בעולם. כנרים טובים היו כאן תמיד, אני לא אכנס לכל הפרטים. אתם הרי שומעים את הקונצרטים. זו לא אותה רמת נגינה של שנות השישים. אנחנו צריכים במסורת. ואני גאה. וזה לא רק בגללי, כל הקואופרטיב הענק הזה עומד מאחרי ההתפתחות.התזמורת יוצאת להרבה מסעות בעולם. בקרוב ישנה נסיעה לדרום אמריקה. יש לנו שם קהל אוהב. זה לא מה שקורה במקומות בעולם. אורוגוואי ארגנטינה ברזיל. הרבה קונצרטים. הביטול לסקנדינבי בוטל בשל המצב הכלכלי שם. אפילו אשת הנשיא הישראלית לא הצליחה לעזור לנו להשיג תמיכה.כשאני בא לבחור מי יבוא לארץ מתעוררת בעיה. הימים שכל גדולי המוזיקאים עמדו בתור וקיבלו רבע משכרם עברו. עכשיו אני צריך להתחשב גם בצד הכלכלי אך לא רק. בבחירת מצחים אני מתחשב בתזמורת, אני מביא מנצחים שהתזמורת אוהבת לעבוד אתם, כי תמיד יש הדדיות בין המנצח לתזמורת, יש מנצחים שתורמים כל כך הרבה לנגנים, ואני מביא אותם. אני מביא את אלו שהקהל אוהב, אבל גם מנצחים חדשים שהקהל צריך לשמוע אותם. ואותו דבר עם סולנים כמובן.אני יודע שבעולם אוהבים עכשיו בעיקר את מוזיקת הבארוק, אבל הבעיה היא שלכל המנצחים הגדולים של תזמורות משלהם וקשה להביא צוות כל כך גדול. הקונצרטים מורכבים מיצירות שוזרים אליהן לעתים קרובות. הקהל אוהב אותן ומעניין לשמוע אינטרפרטציות שונות בכל פעם. העונה תיפתח כשמהטה ינצח על הרקוויאם הגרמני של ברהמס. יצירה נפלאה שמעוררת ציפייה גדולה.הפסנתרן הסיני הנפלא לנג לנג ינגן תחת שרביטו את הקונצ'רטו השלישי של בטהובן. עוד חוויה מובטחת. פטר שרייר וסולנים ינגנו וישירו גם אורטוריית חג המולד וגם את אורטוריית חג הפסחא. של באך. מטעמים של ממש ונדיר אצלנו. הלן גרימו תנגן את הקונצרטו השני של רחמנינוב תחת שרביטו של יורי טמירקנוב.מהטה יחזור בפברואר לנצח על הקונצ'רטו לכינור של ברג ולאלו המפחדים מברג ינצח גם על החמישית של מהלר שהפכה להיות סמל ההיכר שלו אצלנו. כריסטוף פון דוהנני ינצח וכריסטיאנה אלצה תשיר את ארבעת השירים האחרונים של שטראוס. אחד ממחזורי השירים היפים ביותר שנכתבו לקול סופרו.פוטארי אינקינן ינצח על תכנית מקסימה שתכלול את הקונצ'רטו לצ'לו של דבוז'ק והסימפוניה השנייה של סיבליוס. קונסטנטינוס קרדיסי ינצח על רומאו ויוליה של ברליוז. סימפוניה דרמטית נפלאה. טוסקניני כשנשאל אמר שסצנת האהבה מרומיאו ויוליה היא היפה ביותר בתולדות המוסיקה. לסוף העונה יחזור מהטה עם זמרים רבים ויעלה שתי אופרות של ורדי. איל טרובטורה וריגולטו.לא הזכרתי את כל התכניות ולא את כל השמות. אלא רק כאלה שיש בהם גירוי מוסיקלי מיוחד, עבורי. מבין המנצחים החדשים, נצטרך לחכות ולשמוע אותם לראשונה כדי להגיד עליהם משהו. אני מקווה שיהיו נפלאים.לא הזכרתי סדרות לנוער לא את מוסיקה בג'ינס ועוד כמה שכאלה. דיברתי רק על התכנית המרכזית וגם אז לא על כולה. בנוסף לכל זה הוצג בפני המוזמנים אוסף הקלטות של מהטה עם הפילהרמונית למלאת ארבעים שנה להתמנותו כמנהל.קונצרטים שהוקלטו בקונצרטים, עברו עריכה דיגיטאלית לניקוי הרעשים. תריסר תקליטורים מן המיטב שבמיטב. זה איננו אותו אוסף שיצא למלאת שבעים לפילהרמונית. תמצאו כאן את גדולי השמות מכל התקופות. יפים ברונפמן וראדו לופו. צוקרמן ופרלמן. מרינה ליפובצ'יק שרה את הרפסודיה לאלט של ברהמס. איזק שטרן ורוסטרופוביץ. יהודי מנוחין. ובשבילי המסקרן מכולם הוא הדיסק האחרון. הרקוויאם של ורדי. אותם זמרים ששמעתי בבית לחם, מרטינה ארויו, שירלי ורט,ריצ'רד טאקר,ובונאלדו ג'יאיוטי. ההקלטה היא מביצוע בהיכל התרבות יום אחרי הקונצרט בבית לחם, אני מקווה שאוכל לשחזר את החוויה.

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת דן לחמן