אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

שיחות לילה / תיאטרון גשר


דן לחמן's picture

המחזה שיחות לילה הוא דרמה המציגה את לילו האחרון של שדרן רדיו פרובוקטיבי המנהל שיחות עם מאזיניו. אנחנו מכירים את סגנון התכניות הללו גם בארץ. במשך שנים ישבו שדרנים לרוב תרבותיים ונימוסיים והזמינו אנשים לטלפן. אפשר לומר שיש שני סגנונות לתכנית. האחת מהסוג שהשדרן יוסי סיאס היה נציגה הבולט לאורך שנים, זו שהזמינה אנשים לשטוח את בעיותיהם האישיות וסיאס בקולו המרגיע ניסה להביא להם מרפא. העיתונאי נתן דונביץ היה בין הראשונים שהזמין אנשים לדבר על דעותיהם. אך הוא היה מסוג השדרנים המנומסים. מי שפרץ מעט את הגבולות והציג תדמית צינית יותר הוא גדעון רייכר, אך גם הוא עדיין לא רב ולא פגע במאזינים, סגנונו היה פחות אמפטי אך לא פוגעני של ממש. אי אפשר כמובן להתעלם מהמערכון של הגשש החיוור "זה רדיו" שכבר אז לפני שנים ניסה להגחיך את התופעה.השדרן והעיתונאי נתן זהבי הוא הקרוב ביותר לדמות השדרן המעצבן הקורע את מאזיניו. ומתוך המחזה הזה קל לראות מי אביו הרוחני. זהבי מתגרה, צועק עליהם ומציג את המתקשרים בקטנוניותם. הוא נותן להם להתלהם, משתיק אותם, גוער בהם וצוחק מהם. עושה מה שהאמריקאים מכנים "שואו" ועל דמות שכזאת בנוי המחזה. אריק בוגסיאן הסתמך על שדרן אמיתי כשכתב את המחזה. כנראה אחד החלוצים בסגנון השידור הזה. אחד הראשונים והבוטים ביותר. שדרן שאכן נרצח לילה אחד על ידי מאזין מעוצבן ושונא.אפשר היה לחשוב שבימינו סוג השידור הזה ברדיו יעלם או יהפוך ללא רלוונטי, נראה היה שתרבות הטוקבקים האלימה שבה כל אחד יכול להתפרע בכתב להוציא את מרירתו ושנאתו תפגע בשידור, אך מסתבר שאנשים ימשיכו לטלפן ולדבר. הם צריכים שישמעו אותם בזמן אמת. הם רוצים להשמיע את הזעקה שלהם. הם אינם יכולים לוותר על תחושת הקשר האינטימי המדומה עם השדרן והמאזינים. כך הפך הרדיו שבתחילתו היה מכשיר שידור בלבד לידידם של אנשים בעלי צרכים אחרים והפך את השידור לאינטראקטיבי ולמפיג בדידות ברמה מסוימת ואולי גם פתח לאקצביזיוניזם מסוים. סוג של זעקה אילמת האומרת הקשיבו לי. גם לי יש מה להגיד. גם אם אני שונא את כולם.

למרות שעל הבמה מסתובבים כמה וכמה אנשים אפשר להגיד שזה כמעט מחזה יחיד. לשחקן וקולות מוקלטים. בוגוסיאן נותן לצופה טעימה מסוגי מתקשרים שונים שרק קולם נשמע. הגזען המחרף. הקטינה שנכנסה להריון. הילד המופרע שרוצה קשר עם השדרן. ועוד כמה שיחות שכאלה. והשונאים המקללים והמאיימים על השדר.ברגע מסוים בארי שמפליין השדרן מזמין לאולפן את אחד המאזינים. נער שטלפן הציג את עצמו כמסומם וסיפר שחברתו לקחה מנת יתר. בתחילה בארי מנתק אותו. הוא מזהה את הפונה כמי שעובד עליו, אך אחר כך מגיעות שיחות מודאגות בעניין הנערה ובארי מזמין את הנער לאולפן. ואכן מופיע שם פנקיסט עם רעמת מוהוק צבעונית ומעוטר פירסינג על כל פניו, דל דיבור. טיפש רדוד ומסומם המודה שהכל היה שקר, אך נהנה להביע את דעתו הדלה מול המיקרופון הפתוח שלפניו.בוגסיאן ניסה להכניס איזה עניין דרמטי קטן מסביב לעובדה שהשידור המקומי עשוי להקנות על ידי רשת ארצית. אך גם בלי זה המחזה היה עומד כמו שהוא.ייתכן שזה איננו מחזה גדול, אך הוא בהחלט מחזה טוב.המימד הדרמטי השונה שלו הופך אותו לשונה מעט. בוגסיאן מצליח ליצור בדרך המינימליסטית שלו מחזה מעניין ומרתק. אני בטוח שהמחזה הזה לא ייעלם במהירות אחרי סיבוב הצגות ראשון. בכל פעם שייוולד שחקן אנרגטי שירצה להראות את יכולתו יחזירו בשבילו את המחזה. זה מסוג התפקידים כמו הנער באקווס. תפקיד אנרגטי מוליך. והפקה שאינה דורשת הרבה על הבמה. תפאורה אחת.המחזה כולו מוטל על כתפיו של השחקן המגלם את בארי שמפליין. בגשר משחק אותו מיקי לאון שלטעמי עשה כאן קפיצה גדולה. אם אחרי מדיאה ואיש הכריות באתי אליו בטענה מסוימת על חוסר היכולת שלו להקרין ולהתחבר לרגשות אמיתיים, התפקיד הזה קרע פתח לקרביו הפנימיים. ראיתי אותו באפיזודה קטנה בסרט ידיים קשורות. שם תוך שניות הראה שהוא כובש מסך ויכול להידלק באינטנסיביות אלימה מאוד. המצלמה אהבה אותו. ואולי זו הבעיה שלו על הבמה, המשחק " הקטן" הקולנועי יותר. על הבמה נשאר בו איזה מרחק. יש לו תכונה אחת מצוינת. על הבמה הוא נראה גדול יותר מאשר בחיים. יש לו נוכחות פיזית גדולה. אם ייקח את מה שעשה בתפקיד הזה עוד צעד יוכל להיות ג'ימי פורטר מצוין בהבט אחורה בזעם. סטנלי קובלסקי בחשמלית ושמה תשוקה או הגבר בשושנה המקועקעת. אלו סוג התפקידים שיתאימו לאיכויות הפיזיות שלו כשיפתח סופית.

בארי הוא תפקיד שלא נותן לשחקן נשימת אוויר. הוא כל הזמן על הבמה ויש לו כמויות טקסט שקשה לחצות אותן. הוא צריך להיות במתח מהרגע הראשון ועד האחרון. הוא כל הזמן מדבר. והוא צריך להיות רבגוני בהתאם לקולות המאזינים הפונים אליו מצד אחד, ולאט לאט לגלות גם את אישיותו הפרטית. את בדידותו שלו.ברגע מסוים הוא עומד שבור מול המיקרופון ושואל את מאזיניו, מה אתם יודעים עלי? מה אתם יודעים באמת מה אני חושב, מה אני אוהב, מה אני שונא. כמה מכל זה אמיתי או משחק. אתם לא יודעים איך אני נראה, ובסופו של דבר אני רק קול בשבילכם. אכן, קול ומלים עליהם תולים המאזינים את הדימוי שלו.בסצנה גדולה בה הוא נשבר המחזה שכולו בנוי על דיבורים נאלם. השדרן איננו יכול להוציא מלה מפיו. הטכנאי ההיסטרי צועק מה הדומיה בשידור ואז משתרר שקט ארוך מאוד על הבמה. בארי קופא. אינני יודע עד כמה זה מוכתב במחזה, אך אין ספק שעינו הפקוחה של הבמאי אלון אופיר מתחה את הרגע עד למקסימום. השתיקה הארוכה הזו מכניסה את הקהל למתח. אופיר היטיב להדריך את מיקי לאון ולהוציא ממנו אפשרויות חדשות. ניסיתי לחשוב מי היה יכול לשחק את התפקיד הזה מלבדו ולא יכולתי לחשוב אלא על שרגא הרפז, שחקן נפלא משנות השבעים ששרף את עצמו לצערי. למרות הקפיצה הנחשונית של מיקי לאון, עדיין ישנם רגעים בהם הטקסט מדובר ועובר קצת ריק, אך בסך הכל הוא יוצא מהערב הזה שחקן חדש.מיכאל קרמנקו עיצב במה שחלקה אולפן סגור. אקווריום שבו יושבים הטכנאים ליד המכשירים ובחלק הקדמי השולחן שלידו יושב כל הערב השדרן, והבימה הפונקציונאלית הזאת אמינה ומעבירה היטב את אווירת תחנת השידור.

בעיה אחת יש כמעט לכל השחקנים, והיא קשה במיוחד דווקא בגלל שהמחזה כולו עוסק ב"קול" ובדיבור. למרות שלכולם מוצמד מיקרופון ללחי מלבד מיקי לאון שקולו נשמע היטב, האחרים נשמעם מרוחקים, קול קטן גם עם המגבר.מלבד הנרי דוד המשחק את הנער האוויל המגיע לאולפן וכולו צחוקים מסוממים וטיפשיים, תפקיד אותו הוא עושה היטב, לא אמנה את כל השחקנים האחרים מכיוון שרוב התפקיד שלהם מסתכם בלהסתובב על הבמה. נכון שלכל אחד מהם יש איזה מונולוג קטן המסביר את יחסיו עם בארי, וכולם מצליחים להעביר את המונולוג היטב אך סך הכל זה הערב שיך מיקי לאון. עליו עומד כל הערבאלון אופיר העמיד הצגה קצבית הוא הצליח להעביר טוב למדי את כל הרגשות שעובר בארי לאורך המחזה. אך לטעמי סצנה אחת בה אחת העובדות מטלפנת ומתוודה על אהבתה לבארי לא מספיק רגשית ולא מהווה רגע מטלטל שהיה יכול לקרות. אך בסך הכל זה היה ערב מהנה ומרגש. אין ספק שההצגה הזו תתברג היטב בתוך הרפרטואר המודרני יותר של התיאטרון, זה שהוא מחוץ לקלאסיקה, כמו נושכי הכריות בזמנו אני מקווה רק שהצגה זו תמשוך הרבה יותר צופים.

Add new comment

CAPTCHA

This question is for testing whether you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

Fill in the blank.

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת דן לחמן