אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

מדרגות ספירלה ישרה: תפיסה חדשה של המרחב


מדרגות ספירלה ישרה – תפיסה חדשה של המרחב

משחר ההסטוריה ביקש האדם למצוא דרך נוחה ובטוחה לטפס מפלסים[i]. שני סוגים של מדרגות נפוצים ברחבי העולם: מדרגות ישרות [רגילות] ומדרגות ספירליות[ii]. במאמר זה אציג סוג חדש אותם עיצבתי: מדרגות "ספירלה-ישרה". מדרגות הספירלה הישרה מאפשרות גיוון שלא היה קיים עד כה בעיצוב מדרגות והתאמתן לחלל הבית. במדרגות הספירלה הישרה מורכב כל גרם המדרגות מסדרת מודולים רבועים. כל מודול רבוע מחולק לשני משולשים ישרי זוית ושווי שוקיים. כל משולש הוא מדרגה. את סדרת המודולים ניתן לסדר בוריאציות רבגוניות, המאפשרות טיפוס ישר, עגול ומשולב. מדרגות אלה פותחות בפני המתכנן תפיסה חדשה של המרחב[iii].

מדרגות בהשראת משנת הרב קוק

אחד האדריכלים ברחובות, עיר מגורי, תמה: "איך יתכן שאלפי שנה בונים מדרגות, ואת באה פתאום וממציאה מדרגות חדשות". אחרים, התפלאו שהגעתי להמצאה למרות שאינני אדריכלית. למעשה, חידושים וגילויים רבים בעולם המדע, נעשו על ידי חובבנים. ההסבר לכך הינו שאדם לא מקצועי איננו מקובע, ויכול לראות את הדברים מזווית אחרת. איך הגעתי להמצאה? דומה שכמו גילויים אחרים, התקיים כאן צירוף מקרים, שדחף למקוריות.

מדרגות הספירלה הישרה הראשונות שנבנו בדירתי ברחובות

הסיפור מתחיל לפני קרוב לחמש עשרה שנה, כשקניתי ברחובות דירה עם גג בגובה של חצי מפלס. הדיירים הקודמים תכננו לבנות מדרגות במרפסת המטבח. כשנכנסתי לדירה, הבנתי שיהיה בעייתי לבנות במרפסת, ושהדרך המתאימה לעליה לגג, היא מאחד החדרים. הדבר אכזב אותי מאד, שכן מדרגות ישרות שהציע לי אדריכל, היו גורמות לכך שהחדר יהפוך לחצי חדר, כמו אצל השכנים בכניסה השניה, שמשתמשים במקום כחדר עבודה.

ניסיתי לחשוב על תכנון אחר, כמו מדרגות ספירליות, אולם עד מהרה הגעתי למסקנה, שמאחר ומדובר בחצי מפלס לא יהיה בכך חסכון בשטח. מאחר וישר ועיגול הם צורות גיאומטריות הנחשבות כהפכים[iv], ובזמנו עסקתי בחקר הפילוסופיה בכתבי הרב קוק, שעיקר הגותו לשיטתי, הוא השתוות ההפכים[v], ואשר המצב העתידי לדבריו, מתקדם במדרגות לקראת "אחדות הפכים"[vi]. חשבתי כי ההשגחה אולי הובילה אותי למצב זה, על מנת לנסות לממש את הרעיון האוטופי הזה במציאות. העברתי לפני את שתי האפשרויות: מבנה ישר ועגול, זה כנגד זה, וזה מעל זה, שוב ושוב. בדינמיקת מחשבה זו ניסיתי למעשה ליישם את "חכמת ההשתוות"[vii] אותה למדתי מהרב קוק. כעבור יומיים הגעתי לפתרון הספירלה הישרה.

לסיכום: צירוף המקרים של: 1. אכזבה ורצון שלא להפסיד חדר 2. מעלה של חצי מפלס בלבד 3. דחף לממש רעיון פילוסופי – הם שהובילו להמצאה.

השערתי היא שבמידה ומדובר היה במעלה של מפלס שלם, לא הייתי מגיעה להמצאה.

הריבוע המעוגל - המעגל המרובע:

מדרגות הספירלה הישרה – הרשומות כפטנט ישראלי - בנויות משילוב של מבנה רבוע ומבנה מעוגל.

כיצד?

שוו לנגד עיניכם ריבוע. העבירו אלכסון מקדקוד לקדקוד. הריבוע נחצה לשני משולשים. כל משולש כזה הוא מדרגה. חיבור שתי מדרגות יוצר מודול מרובע.

בספירלה הישרה מורכב כל גרם המדרגות מסדרת מודולים, אותם ניתן לסדר במבנה ישר, סיבובי או משולב.

מבנה זה, המפליא לשלב את יתרונות המדרגות הישרות עם יתרונות המדרגות הלולייניות, הינו חסכוני בשטח ומהווה קונספציה חדשה לשילוב מדרגות בבית.

מדרגות משולבות ארונות:

מדרגות ספירלה ישרה - מדרגות משולבות ארונות

המבנה הריבועי המודולרי של המדרגות, משתלב היטב במרחב הרבוע של החדר והרהיטים.סדרת החללים הריבועיים הנוצרים מתחת למדרגות, מאפשרת ניצול טבעי של חללים אלו, למדפים ו/או ארונות, ההופכים את המדרגות משולבות הארונות לרהיט מעוצב[viii].

תחילה, נבנו מדרגות הספירלה הישרה במספר קיבוצים. בשלב זה עדיין לא נוצלו החללים לארונות. בהמשך התברר כי הוספת מדפים ו/או ארונות מעלה את רמת האסטטיות והפרקטיות של המדרגות. לגרם הראשון, נוספו מדפים וגרם המדרגות הפך לרהיט אטרקטיבי . במושב בשרון נוצל החלל מתחת למדרגות כארון קיר מעץ מלא בחדר ההורים, ובדירת משפחה חסידית בשפלה, נוצל חלל מדרגות הספירלה הישרה בכניסה, לארון מעילים ותיקי בית ספר.

לאחרונה, הוצב דגם אקסלוסיבי, הבנוי ממדרגות שיש, שבחללן מדפי זכוכית חלבית ודלתות מתכת בלגית, כמיצג קבוע במרכז התערוכות "home" במושב בית חרות[ix]. העיצוב האומנותי של מבנה המדרגות בקוויו המינימליסטיים, זוכה להתפעלות מצד אדריכלים ומבקרים.

אחרונה, הוצב דגם אקסלוסיבי, הבנוי ממדרגות שיש, שבחללן מדפי זכוכית חלבית ודלתות מתכת בלגית, כמיצג קבוע במרכז התערוכות "home" במושב בית חרות

מדרגות מתוכננות בהתאם לכישורי התנועה של האדם

כל חידוש מרתיע. אחת הסיבות לכך הינה, חשש מפני סיכונים. אמנם גם המוכר והמקובל טומן בחובו סיכונים, אלא ששנים של ניסיון, לימדו לזהות את הסיכונים ולהימנע מהם. המדרגות הן כלי שהמציא האדם לתועלתו, ומשחר ההיסטוריה נצברו ידע וניסיון, ממנו למדו המתכננים והבונים את כללי הבטיחות הנדרשים. ככלל, מדרגות רגילות ישרות, נוחות לטיפוס. אבל כאשר ה"רום" גבוה מאד, וה"שלח"[x] צר מדי, המדרגות אינן נוחות. יתירה מזאת, אם המדרגות אינן אחידות, למשל גובהי הרום אינם קבועים, או שמדרגה אחת רחבה והאחרת צרה, המדרגות מסוכנות. זאת, משום ששנוי פתאומי בקצב הטיפוס, עלול להביא למעידה.

מדרגות מתוכננות באופן טבעי, בהתאם לכישורי התנועה של האדם. מעניין לבחון האם המדרגות הקונבנציונליות מביאות למצוי את כישורי התנועה של גופנו? לו יעמידו בפנינו משטח פתוח, רחבת ריקודים, ויאמרו: נועו בנוחות ובחופשיות, התנועה שנבצע תהיה בשמיניות, במסלול מעוקל שיראה כמו "קשקוש". במידה ונעמיד ברחבת הריקודים רובוטים, תנועתם תהיה זוויתית ותזזיתית. האתגר לייצר רובוטים שיתקרבו ליעילות תנועת האדם, דחף ודוחף את אנשי המדע, לחקור את עקרונות תנועת גופנו. חוקרת ממכון ויצמן, הגיעה למסקנה שתנועות ידיים חופשיות מנקודה לנקודה במרחב, מתאפיינות בחינניות ובחלקות מכסימלית[xi]. פלדנקרייז טוען בשיטתו שמכיוון שמבנה גופנו הוא גלילי, התנועה הנוחה ביותר לאדם, היא תנועה סיבובית של הגוף סביב עצמו[xii].

שילוב מדרגות ספירלה ישרה בתוכניות האדריכלים

אם נערוך תצפית בתנועתו של אדם המטפס במדרגות ישרות, נבחין שתנועת הטיפוס מזכירה תנועה זוויתית ותזזיתית כשל רובוט. במדרגות לולייניות, תנועת הטיפוס דומה, משום שגם במדרגות ספירליות הגוף כולו נע מונוטונית, אמנם במעגל, אך לא סביב עצמו.

בטיפוס במדרגות הספירלה הישרה (ס"י): א. מתקיימת תנועה סיבובית, קשתית ומפותלת של האגן, ב. קיימת חופשיות לנוע ולהסתובב ימינה או שמאלה. תנועת הטיפוס במדרגות הספירלה הישרה חיננית וקלילה, ומזכירה תנועה מקסימה של ריקוד. ארכיטקטית ומעצבת מוצר אמרה לנו, שהטיפוס במדרגות הספירלה הישרה, דומה בעיניה לטיפוס טבעי על סלעים.

בתקנות המדרגות אין הגדרה למדרגות טרפזיות:

נשאלת השאלה: מה יחס מדרגות הס"י לתקנות המדרגות? בחוק תכנון ובניה מתייחס המחוקק לשני סוגי המדרגות הרגילות: הישרות והספירליות. משום עיצובן השונה, הותאמו תקנות ספציפיות למדרגות הישרות, ואחרות לספירליות. אלא שקיימים אי בהירויות בהגדרות ובניסוחי התקנות, איתם מתמודדים מתכננים ובונים מאז שנות השבעים. לדוגמא: החוק מתייחס לסוג מעלות נוסף המכונה "מדרגות טרפזיות", אלא שאיננו מגדיר מהן![xiii] כידוע, ההגדרה המתמטית של טרפז הינה, מרובע ששתיים מצלעותיו מקבילות. מאחר ורבות מהמדרגות הלוליניות צורתן טרפזית, לא ברור במה נבדלת מדרגה טרפזית מלוליינית. במאמרו "כשלים לוגיים בתקנות המדרגות הלולייניות והטרפזיות" מציין בין השאר אדריכל אינג' אברהם בן עזרא שבעוד שקיימת הגדרה למדרגות לולייניות, למדרגות הטרפזיות אין הגדרה[xiv]. במשאל שערכנו בקרב אדריכלים, התרשמנו שהם עצמם הופתעו, כשהתקשו למצוא מענה לשאלה: מהו ההבדל הממשי בין מדרגות לוליניות וטרפזיות[xv]. והם אינם בודדים בצמרת. פרופסורים באקדמיות לאדריכלות המובילות בישראל, הודו בפני שקיימים ערפולים בתקנות.

ההסבר הנפוץ בקרב בעלי המקצוע להבדל בין צמד המדרגות בתקנות הוא, ש"מדרגות לולייניות" מתייחסות לגרם סיבובי שלם, ואילו "מדרגות טרפזיות" מיוחסות למדרגות המלוכסנות המשולבות בסיבוב (הפודסט) כחלק מגרם המדרגות הישרות[xvi]. הסבר זה, מספק הבהרה יפה להבדלים שנקבעו בתקנות בקביעת האורך הנדרש לחלק הצר במדרגה הלוליינית (12 ס"מ), ובמדרגה הטרפזית (17.5 ס"מ). נראה כי, תוספת זו במדרגות הטרפזיות מתבקשת, לשם השוואה בינן לבין המדרגות הישרות.

בקשה לתקנות מיוחדות למדרגות החדשות:

מתוך הכרה שמדרגות הספירלה הישרה, הינן סוג חדש של מדרגות, הוגשה לאחרונה בקשה למשרד הפנים לניסוח תקנות מיוחדות למדרגות הספירלה הישרה[xvii]. בניסוח הבקשה שימשה הפרשנות שתוארה לעיל, אבן בוחן בבחינת יחסן של מדרגות הס"י לתקנות. מאחר ונוסח התקנות איננו חד משמעי, בחנו את עקרונות המפתח בתקנות הזהים לכל סוגי המדרגות. מעיון בתקנות המדרגות בארץ ובעולם, הבנו כי אחד מעקרונות המפתח הינו, שמירה על קצביות טיפוס אחידה, המתקבלת במצב שבו מיושמת אחידות במדרגות [במבנה, גובה ומדרך]. עקרון נוסף הוא קיום מדרך רחב דיו להנחת כף הרגל. נראה כי עקרונות אלה נשמרים באופן מלא, במדרגות הספירלה הישרה.

בשנים האחרונות נכתבים מחדש תקנות פרק ג' בחוק תכנון ובניה, הכולל פרוזדורים ומדרגות. בחינה מחודשת זו נובעת מההכרה העקרונית במשרד הפנים ובמנהל התכנון כי נדרשים שינויים בחוק התכנון והבניה.

במסגרת זאת נבדקה ואושרה בקשה של חברת מעליות להקל בתקנות המדרגות, במגמה לאפשר הוספת מעליות בבניינים ישנים בהם חדר המדרגות אינו רחב דיו. חזוננו הוא כי במסגרת כתיבתם המחודשת של התקנות, יתווספו לתקנות המדרגות הקיימות, תקנות מיוחדות למדרגות הספירלה הישרה, וכך יוכלו אלה להשתלב בכל מבנה המצריך עליית מדרגה.

הערות

[i] בספר the staircase [שני כרכים], 1995, מציג ג'. טמפלר [פרופסור לאדריכלות בג'ורג'יה ארה"ב], מחקר מקיף ראשון הדן בנושא המדרגות מהבחינה התיאורטית, ההסטורית והמדעית. הכרך הראשון עוסק בהיסטוריה של המדרגות, ובהשפעתם על הארכיטקטורה מבחינת אומנותית ומדעית. הכרך השני מתמקד בשאלות בטיחות במדרגות השונות.

[ii] בבית ההמקדש הראשון והשני היו מדרגות ספירליות וישרות. המדרגות הספירליות בבית המקדש מכונות במקרא "לולים" כמסופר: "ובלולים יעלו על התיכונה ומן התיכונה אל השלשים" [מלכים א' פרק ו' פס' ז']. במשנה במסכת מידות פרק ד' מכונות המדרגות הלוליניות שעלו בהן לעליה במקדש "מסיבה", ככתוב: "ומסיבה הייתה עולה מקרן מזרחית צפונית לקרן צפונית מערבית, שבה היו עולין לגגות התאים".המדרגות הישרות בבית המקדש שימשו כמין במה מדורגת הדומה לאמפיתאטרון ובנויה בחצי גורן עגולה. על ט"ו מדרגות אלה, שניצבו במיקום בולט בחצר הגדולה בעזרת הנשים, ניצבו הלויים המשוררים ושרו את "שירי המעלות" [בתהילים]. במשנה מידות פרק ב' מסופר: "וחמש עשרה מעלות עולות מתוכה [מעזרת הנשים, י.ד.] לעזרת ישראל, כנגד חמש עשרה [שירי ה]מעלות שבתהילים, שעליהם הלויים אומרים בשיר. לא היו טרוטות [מוצבות בקו ישר ארוך י.ד.] אלא מוקפות כחצי גורן עגולה".

[iii] המאמר המוצג כאן פורסם [בשינויים וללא הערות] בכתב עת "מבנים"מס' 253, אפריל, 2005, [לצד המאמר פורסמה שם בקשתנו לתקנות מיוחדות שהוגשה למשרד הפנים, ראה הערה 17]. הפרסום הנ"ל ב"מבנים" נעשה במסגרת "מעקב מבנים" לאחר שבשנת 1987 פורסם ב"מבנים" מס' 188 מאמרי, המתאר לראשונה את מדרגות הספירלה הישרה, תחת הכותרת: "מדרגות ספירלה ישרה –פרסום ראשון של פטנט חדש". ב- 17 ביוני 1987 פורסמה גם כתבה על המדרגות ב"הארץ" בשם "לעלות מדרגה".

[iv] בקבלה הלוריאנית הצורות הגיאומטריות ישר ועיגול, או כלשון האר"י ז"ל "היושר והעיגולים", מיצגים בחינות הופכיות בהן נברא העולם ["עץ החיים" ר' חיים ויטל, שער היושר והעיגולים[. בחינות אלה, קיימות לדעת אוהד האזרחי, בכל עצם בהוויה ומבטאים "את הפנימיות האנרגטית של כל פרט ופרט בעולם" [אוהד האזרחי/ כי הטבע הוא אלוהים]. לדברי האזרחי העיגולים והיושר מבטאים זכריות ונקביות ומקבילים ליין ויאנג[ בפילוסופיה הסינית [ראה אוהד האזרחי/ להזכר בזכריות]. בחינות העיגולים והיושר מופיעים לדעת מנחם רקובר גם בכלי המקדש. בספרו "אורו של מקדש"[ הוצאת מכון המקדש, תשס"ג, עמ' 22-25]- מסביר המחבר בפרק שכותרתו:"הכלים בבחינת מדרגת עגולים ויושר", ש"המקדש כולו בנוי במבנה רבועי, ללא עיגולים..אולם בכלים שעומדים בהיכל....בכל אחד מהם קיים ביטוי גם למימד העיגולים". למשל לגבי ארון הברית אומר המחבר:"צורת הארון הינה ביושר אולם הכרובים שעליו הינם בבחינת עיגולים".

[v] בכתבי "אורות הקודש" של הרב קוק מותווית לשיטתי דרך ייחודית להשויה בין הפכים באדם ובעולם, כגון בין המשיכה לחומריות לבין המשיכה לרוחניות, או בין הרצון לביטוי העצמיות לבין הרצון להשתייכות לכלל. במאמרי "ארבעה מוטיבים באורות הקודש כבסיס לעריכה חדשה" [דעת, 24, תש"ן עמ' 41-86], מוצגת עריכה מחודשת שעשיתי ל"אורות הקודש" לפי ארבעה מוטיבים השראתיים, המאפיינים לשיטתי את דינמיקת המחשבה ב"אורות הקודש". דינמיקת מחשבה מקורית זו מכונה: "חכמת-ההשתוות" [ראה הערה 7].

[vi] תפיסה זו של הרב קוק; שהעולם מתקדם במדרגות לקראת 'אחדות ההפכים', מבוססת בין השאר על שיטת הגאון מוילנא [הגר"א], הטוען שבגאולה יהיו שבע מדרגות תיקון. המדרגה הראשונה מכונה: "השתוות" והאחרונה: "התיחדות". [ראה: מ. כשר, "התקופה הגדולה- קול התור", ירושלים תשכ"ט, עמ' תקז- תקכו]. מדרגת ההתיחדות היא שלמות הגאולה בה השניות תסתיים והסתירות יגיעו להשלמה מלאה ביניהן. מדרגת ההשתוות היא השלב הראשון שבו לפי הגר"א: "..על כל אחד להשתוות עם הכלל, לא להתנשא ולא להתגדל על אחרים, לא בגשם ולא ברוח. וזו כוונת הגמרא 'אין בן דוד בא עד שיהיו כל המידות שוות, 'עד שיהיו השערים שקולין'" [שם, עמ' תקכד וכן ראה במאמרי "ארבעה מוטיבים", לעיל הערה 5, עמ' 73-76] ]. מדרגת ההשתוות מתייחסת למגוון האלמנטים הרוחניים והחומריים בעולם; בתוכם השתוות הכלים הפיסיים, כגון שיווי ואיזון בין "היושר והעיגולים" הקיימים בכל העצמים למשל בכלי המקדש[ראה לעיל הערה 4].

[vii] "חכמת ההשתוות" מגמתה לתווך בין עולמות רחוקים, להשוות בין הסתירות והרצונות השונים בנפש האדם ובאנושות כולה, ולהגיע לשלום ולהתאמה בין הפכים במקראות ובחכמה האנושית. ההיגד: "שיוויתי ה' לנגדי תמיד" [תהילים, טז'',ח'], קיים בתשתית הפעולה האקטיבית של הדמיון היוצר במדרש ובנבואה. בכתביו הרב קוק קורא לפתוח הדמיון [אורות הקודש כרך א' עמ' רכג'-רלג'] וכח ההשוויה [שם שם עמ' רמג']. חיזוק כישורי הדימוי והשיווי האופייניים לאומה, הכרחי בהתחדשות היצירה היהודית [שם שם עמ' עט', ושם, כרך ב', עמ' שצג']. "חכמת ההשתוות" מיוסדת על חשיבה השראתית/דימויית הדומה בסוגה לחשיבה במדרש ובנבואה, אך הינה בעלת צביון וסגנון מקוריים המתאימים לתקופתנו וליעדיה המיוחדים. [ראה מאמרי, 'הקמותיו של משכן משה עד יום כלות', העומד להתפרסם ב"מגדים", הערה 13/14 (יתכנו שינויים במספר ההערה)].

[viii] משום האיזון הקיים במדרגות הספירלה הישרה בין המבנה המעוגל והישר, נראה שהן מתאימות להפליא לעקרונות עיצוב הבית בשיטת "הפנג שואי" ולהרמוניה הנדרשת בין היין והיאננ [ בשיטה סינית עתיקה זו. לדברי ד"ר ירון זפרן בשיטת הפנג שואי משמשים המדרגות והמסדרונות בבית, כמובילים הראשיים של אנרגיה למקומות השונים בבית. במדרגות הרגילות נוצרות לעיתים קרובות בעיות בזרימת האנרגיה המחייבות "תיקון". [ראה ירון זפרן, מדרגות לגן עדן, אתר nrg מעריב, ניו אייג', 05 /12/06]. לעומת זאת במדרגות הספירלה הישרה, שמתגלה בהן הרמוניה בין המבנה העגול והרבוע, נראה ש"זרימת האנרגיה" מאוזנת היטב. דבר נוסף. המדרגות הישרות והספירליות יוצרות נישות וכוכים נסתרים בחללן. עובדה זו איננה חיובית לפי הפנג שואי, ולכן מומלץ שתתבצע בכוכים ובחללים אלה הארה או מלוי בצמחים וחפצים אחרים. [ראה ירון זפרן , לגור בעננים, פנג שואי, אתר בנה ביתך]. לעומת זאת בחלל מדרגות הספירלה הישרה לא קיימים כוכים נסתרים ואפלים, שכן חלל המדרגות משמש לארונות/מדפים או מנוצל באופן פרקטי אחר.

[ix] המדרגות מוצבות במרכז התערוכות הארצי לעיצוב הבית והבניה home בבית זיו אלון. שעות הפתיחה: א'-ה' : 10-18 ו': 10-14 שבת: 10-20

[x] הכינוי "שלח" למדרך המדרגה מקורו בתקופה העתיקה בה הושקו השדות באמצעות מערכת תעלות מדורגת. שדה כזה המושקה באמצעות תעלות מיים מלאכותיות מכונה "שדה בית השלחים" [מילון אבן שושן]. במשנה, מופיע המינוח "רום" לתיאור גובה המדרגה ו"שלח" לרוחבה: "ושתים עשרה מעלות היו שם, רום מעלה חצי אמה, ושלחה חצי אמה" [מסכת מידות פרק ב'].

[xi] החוקרת היא פרופ' תמר פלש מהמחלקה למתמטיקה במכון וויצמן. בכתבה שפורסמה בתאריך 2002 /30/09 ב"הארץ" בשם: 'השפה שבה כל בני אדם מדברים' תוארה עבודתה של פלש, המפתחת מודלים מתמטיים לניסוח החוקיות של תנועות אנושיות יום-יומיות. תיאורית חלקות וחינניות התנועה אותה פיתחה פלש בשנות השמונים, התבססה על מחקר תנועות ידיים, וזכתה להתייחסות רבה במחקר בתנועה מוטורית ורובוטיקה.

[xii] ראה: ד"ר משה פלדנקרייז בספרו 'הנסתר שבגלוי'

[xiii] בחוק תכנון ובניה מוגדר המבנה הגיאומטרי של המדרגות הלולייניות בנוסח זה:

"..(1) השלכה על-פני מישור אפקי בצורת מעגל או אליפסה או חלק מהם;

2) ספי מדרגות המכוונים אל מרכז העקומות האמורות או אל נקודות בקרבתו;".

לגבי המדרגות הטרפזיות אין בחוק תכנון ובניה הגדרה או תיאור כלשהו. מאחר והמדרגות הלולייניות ברוב המקרים הן בעלות צורה טרפזית [ראה הגדרת טרפז במאמר], לא ברור במה נבדלות ה'מדרגות הלוליניות' מה'מדרגות הטרפזיות'. בסעיפים 3.47 ו-3.48 מפורטות תקנות המדרגות הטרפזיות והלולייניות [בהתאמה]. מקובל לחשוב שהמדרגות הלולייניות הן אלה היוצרות גרם שלם, ואילו הטרפזיות משולבות בפודסט [ראה למשל דעת האדריכלית "אווה" בהערה 15]. אלא שנוסח התקנות איננו עולה בקנה אחד עם דעה זו. ראינו שבהגדרת המדרגות הלולייניות נאמר שהמדרגות הלולייניות מושלכות על פני מעגל/אליפסה או חלק מהם . במקביל, בתקנות המדרגות הטרפזיות, 3.47 ג' נאמר: "זוית העליה של מדרגות טרפזיות או מדרגות כאמור המשולבות בפודסט..". מהנוסחים הללו עולה שמחד, מדרגות לולייניות הן גם חלק ממעגל או אליפסה [שזה כולל לכאורה גם את המדרגות בפודסט]. מאידך עולה מהנ"ל שמדרגות טרפזיות אינן בהכרח משולבות בפודסט [שהרי המחוקק מדייק: "מדרגות טרפזיות או מדרגות כאמור- המשולבות בפודסט" ]. הסתירות ואי ההתאמות בתקנות הללו, יוצרות תסכול רב בנסיון לפענחן. [ראה את תחושת הרווחה שמבטאת האדריכלית "אווה", בהערה 15 להלן, בהבינה שאיננה היחידה המתקשה להבין את התקנות ].

[xiv] המאמר מתפרסם באתר bestbait במדור אדריכלות, וכן באתר bnebeytcha [בנה ביתך]. כמו כן הוא פורסם בעיתון ה"גפן" זכרון יעקב בגליון 471.

[xv] בפורום "אדריכלות" באתר archijob הגיבה אדריכלית בשם "אווה" לשאלה ביחס להבדל בין מדרגה טרפזית ולוליינית, ולהפניה למאמרו של ד"ר בן עזרא, בזו הלשון: "...עכשיו אני יכולה לישון בשקט; חשבתי שרק אני לא מבינה מה קורה. מה שבכל זאת נראה לי מעשית (האינטרפטציה שלי), שכשמדובר במדרגות לולייניות הכוונה למהלך ספירלי מלא, וכשמדברים על מדרגות בצורת טרפז מתכוונים למדרגות בודדות בתוך מהלך רגיל (כמו שלפעמים מנסים לחסוך באזור הפודסט)....". [אתר archijob פורום אדריכלות, תאריך: 14/03/2005]

[xvi] ראה למשל את פרשנותה של האדריכלית "אווה" בהערה 15 למעלה.

[xvii] להלן מוצג נוסח הבקשה לתקנות למדרגות הס"י [ספירלה ישרה] שהוגש למשרד הפנים:

תאריך: 9/1/05לכבוד מר דוד פילזר מנהל אגף להנחיות ותקנות בניה מנהל התכנון משרד הפנים ירושלים

א.נ.

הנדון: בקשה לחקיקת תקנים למדרגות "ספירלה ישרה"

בהמשך לשיחתינו הטלפונית מיום 2/1/05, ולאחר שקיבלת את המאמר ב"מבנים", בנושא מדרגות הספירלה הישרה, אני מפנה אליך את בקשתנו לחקיקת תקנים למדרגות "ספירלה ישרה".

בחוק תכנון ובניה המחוקק קובע חוקים למדרגות ישרות ולוליניות, וכן ל"מדרגות משולבות" המשולבות ממדרגות ישרות ומשולשות [לוליניות או טרפזיות].

ב"רום ושלח" נבנה ועוצב סוג חדש של מדרגות המכונה: "מדרגות ספירלה ישרה".

מדרגות הספירלה הישרה, בנויות כל אחת כמשולש ישר זוית ושווה שוקיים, כאשר כל שתי מדרגות יוצרות ביניהן ריבוע [ראה ציור 1] דוגמא של גרם מדרגות כזה, מוצג במרכז תערוכות בניה "home" במושב בית חרות.

הדוגמא בציור 1 היא אחת האפשרויות ל"סידור" גרם מדרגות מסוג "ספירלה ישרה".בגלל התפיסה המודולרית ניתן לסדר את גרם המדרגות ע"פ צרכי השטח.

בנייתן של מדרגות הספירלה הישרה במקומות שונים, מלמדת שהמדרגות ניחנות ביתרונות רבים, כגון חסכון וניצול מירבי של השטח, מודולריות, וכן בעובדה שהטיפוס בהן נוח ובטיחותי.

עיון בחוקי המדרגות בחוק תכנון ובניה, מביא אותנו להסיק שמדרגות ה"ספירלה הישרה" עומדות יפה בדרישות החוק. בשל העובדה שהמחוקק לא קבע עדיין חוקים מיוחדים למדרגות אלה, ניתן להגדיר זאת כך: שמדרגות הספירלה הישרה תואמות ל"רוח החוק". במכתב זה אנו פונים למנהל התכנון במשרד הפנים, בבקשה לנסח חוקים מיוחדים למדרגות "ספירלה ישרה", ולהוסיפם בצד החוקים המיוחדים למדרגות לוליניות, ולמדרגות ישרות. בקשתנו מבוססת על העובדות הבאות:

אחת הדרישות האלמנטריות בחוקי המדרגות, שכל המדרגות יהיו בעלי צורה ואורך אחידים. שנוי במבנה המדרגה או בגובהה, מהוה סיכון בטיחותי, שכן המטפס מתרגל לקצב טיפוס מסויים ושנוי פתאומי יכול לגרום למעידה. מסיבה זו ה"מדרגות המשולבות", שבהן קיים שנוי בסוג המדרגה, אינן יכולות לשמש כמדרגות מילוט וכחלק ממוצא בטוח. לעומת זאת בגרם מדרגות "ספירלה ישרה" המדרגות כולן בעלות צורה ומבנה אחידים, ולא קיים חשש לשנוי בסוג המדרגה. המטפס נכנס לקצב טיפוס קבוע שאינו משתנה במהלך העליה או הירידה. ולכן הן בטיחותיות מאד, ולעניות דעתנו תוכלנה לשמש אפילו כמוצא בטוח, במידה ותהיינה רחבות דיין [ברוחב של 90 ס"מ לפחות]. בחוק קיימת התיחסות למדרגות דומות למדרגות ה"ספירלה הישרה". מדרגות אלה מכונות "מדרגות טרפזיות". המדרגות הטרפזיות שהחוק מתיחס אליהן, מתפקדות תמיד ולעולם כ"מדרגות משולבות", ומופיעות בסיבוב של גרם מדרגות ישרות, במקום פודסט. מאחר ובמעבר ממדרגה ישרה למשולשת, מדובר בשנוי בסוג המדרגה, החוק קובע שיש להוסיף 17.5 ס"מ באחת הצלעות, וכך נוצרת מדרגה טרפזית. הסיבה לדרישה זו היא בטיחותית, שכן כאשר אין תוספת כזו, המעבר בין המדרגה הישרה למשלושת פתאומי וחד, ועלול לגרום למעידה שכן העולה במדרגות אלה, המתרגל לקצב הטיפוס במדרגות הישרות, נוטה- במעבר למדרגה המשולשת- להניח את כף רגלו בפינה [ראה ציור 2]

מסיבה זו מחייב החוק להוסיף למדרגה המשלושת תוספת ישרה של 17.5 ס"מ. תוספת זו, ממתנת את המעבר מהמדרגה הישרה למשולשת [ראה ציור 3]

לעומת זאת בגרם מדרגות ספירלה ישרה לא קיים שנוי בסוג המדרגה, שכן כל המדרגות בגרם בעלות צורה ומבנה אחידים. המטפס בהן נכנס לקצב טיפוס מסויים, הגורם לו תמיד ובאופן טבעי, להניח את כף רגלו במרכז המדרגה. ההנחה של הרגל במרכז המדרגה קיימת בכל מצב, ללא תלות ברגל שבה הותחל הטיפוס. אדריכלים ומהנדסים שמלכתחילה פקפקו בעובדה זו, הופתעו לגלות עד כמה הטיפוס במדרגות טבעי ונוח, בין אם הצעד הראשון נעשה ברגל ימין או בין אם נעשה ברגל שמאל. ואכן הטיפוס במדרגות הספירלה הישרה בטוח מאד [ולא קיימת סכנה של מעידה והתקלות בפינה] ראה ציור 4:

רוחב מינימלי של מדרגה חשוב על מנת לאפשר טיפוס בטוח. מדרגות צרות מאד מסוכנות לטיפוס, ולכן החוק קובע רוחב מינימלי למדרגות ישרות ולוליניות. במדרגות הלוליניות הנפוצות, לרבות כאלה שרוחבן מותר בחוק, קיימת נטיה לשים את כף הרגל בחלק הצר של המדרגה, ולכן הטיפוס במדרגות הספירליות מקובל כיום, כלא בטיחותי ולא נוח. לעומת זאת, מדרגות הספירלה הישרה מתאפיינות בכך, שבמרכזן משטח רחב ומרווח להנחת כף הרגל, ולכן הן בטוחות לטיפוס, [אפילו כאשר הן צרות ממדרגות ספירליות נפוצות].

מהסיבות לעיל, ואחרות שפורטו במאמר ב"מבנים" שהוגש למר דוד פילזר, אנו מבקשים שחוקי המדרגות יתיחסו למדרגות הספירלה הישרה ויקבעו להן חוקים מתאימים.

בברכה ובתודה,
יונינה דיסון "רום ושלח" סוקולוב 7 רחובות yonina1 @ netvision.net.il

תגיות: 

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת יונינה דיסון