|
הרשו לי תחילה להשתתף באבלן של המשפחות השכולות.
ובנשימה אחת אוסיף:
ולאחל החלמה מהירה לפצועים.
 |
|
היחס לשכול הישראלי, הפך פומבי, חשוף, חסר סולידאריות חברתית, בעיקר חסר רגישות ולמעשה, עוד סחורה בחרושת התרבות, הבידור והריגוש אשר עוברת כמטבע לסוחר. |
זו האמירה הממצה המייצגת את הקודים שמייצרת ומשכפלת התקשורת הישראלית, בעיקר בשני העשורים האחרונים, בסיקור השכול והאבל הישראלי. מבחינות רבות הופרט גם היחס לשכול הישראלי, הפך פומבי, חשוף, חסר סולידאריות חברתית, בעיקר חסר רגישות ולמעשה, עוד סחורה בחרושת התרבות, הבידור והריגוש אשר עוברת כמטבע לסוחר. יוסי שריד הגדיר זאת ב"הארץ" (4.10.2004): "הארץ המסכנה הזאת שטופה בפולחן מוות".
תמורות רבות עברו על הנושא הכאוב והרגיש של סיקור השכול בתקשורת הישראלית מאז קום המדינה. נכון, בשכול יש דרמה המתבקשת מסיפור חדשותי: מהלך עניינים פשוט ולא מסובך, חד משמעיות (טוב ורע), סוף ברור, "מכה בבטן" (סיפור אנושי חזק וכואב בעל מרכיבים פשוטים, עלילה, המשכיות, חריגות ולעיתים גם נדירות. נכון, המוות הוא סופני ומספק ריגוש לציבור.
אך התקשורת הישראלית, אני מבקש לטעון, משתמשת כיום בשכול כסחורה להעלאת הרייטינג, להגברת מספרי התפוצה. היא עושה זאת תחת הכסות של "זה מה שהציבור רוצה לקנות" אך למעשה לא בדקה מעולם מה באמת הציבור רוצה לדעת. יחסית לעיתונות העולם, התקשורת הישראלית מגזימה, מעצימה, מרחיבה ו"מתפרעת" בנפח שהיא נותנת לסיפור השכול וגם זאת תחת טיעון כביכול מוסרי שלפיו "אצלנו, חיי אדם חשובים".
קצת היסטוריה. בשנות החמישים והשישים התאפיין סיקור השכול הישראלי בדיסקרטיות רבה, בשמירת גבולות ברורים ומובהקים, בחשאיות מסוימת שהתאפיינה בכיבוד האבלים וסימון ברור, גידור, של שטח האבל, שהיה אז פרטי. העיתונות קבעה אז טאבו והציבור הלך בעקבותיה. הנורמות היו ברורות: אין מראיינים משפחה מדרגה ראשונה במהלך השבעה, אין פותחים אלבומים, אין מצלמים צילומי תקריב בבתי עלמין. הסיקור הכתוב הסתפק לרוב בפרטים ביוגראפיים עובדתיים ויבשים במידה מסוימת, מיעט בציטוטי רגש ובתיאורים נרחבים והביע כולו צנעה וכבוד. ידיעות אודות אסונות לא תמיד הובלטו יחסית לידיעות אחרות. השוואה בין העמודים הראשונים של העיתונים היומיים באסונות הכבדים ביותר שהיו אז נוסח אסון אולימפיאדת מינכן או האסון בכביש החוף מגלה כי הסיקור התאפיין באיפוק עיתונאי השמור כיום רק ל"הארץ". הטלוויזיה הישראלית, בראשית ימיה, שמרה על פרטיות האבלים בצורה קנאית. הצנזורה מנעה פרסומן של ידיעות אודות התאבדות חיילים. משפחות נמנעו מלצאת לציבור עם מקרי התאבדות ו"העולם הזה" אשר הרבה להפנות מצלמות לבתי העלמין נחשב אז חריג.
בשנות השבעים החל הגבול בין הפרטי לציבורי להיפרם. בפיגוע בנהרייה שבו איבדה סמדר הרן את בני משפחתה ראיין עמוס כרמלי, כתב הטלוויזיה, לראשונה את הרן. הראיון עורר סערת רגשות, הן בגלל תוכנו אבל לא מעט בגלל שהרן התראיינה זמן קצר לאחר האסון, דבר שלא היה מקובל באותם ימים.
בשנות ה-80, בעיקר עקב הופעת "חדשות" והתחרות בינו לבין "ידיעות אחרונות", יחד עם מאורעות מלחמת לבנון, נוצרו נורמות סיקור חדשות. ככל שהמלחמה החריפה התקשורת הישראלית שברה את הטאבו, פרמה את התפר העדין בין הפרטי והציבורי ויצרה נורמה חדשה בקרב האבלים. היא הכשירה את הקרקע לראיונות של אבות ואמהות והבעת מחאה גלויה תוך כדי השבעה. משפחות שכולות טרם אפשרו לעיתונות להיכנס לבתים אך היו שהסכימו לחשוף תמונות ולהציץ למכתבים. בהמשך החיילים יצלמו בעצמם בווידיאו קודם עלייתם ללבנון וסרטים אלה יופצו לתקשורת.
עם חדירת ערוץ 2 והכבלים, מתרחב מעגל חשיפת האבלים. התקשורת קובעת שכל לוויה חייבת בסיקור וכל אסון מחייב הבלטה. האינתיפאדה הראשונה והופעת תוכניות הטוק שואו האינטנסיביות בנוסח דן שילון הביאו ללגיטימציה של ראיונות עם פצועים, ראיונות עם בני המשפחות השכולות מסלון ביתן ודפוס קבוע של משפטים מופיעים אודות ההרוגים ("הוא אהב לעזור", "תמיד אהב את כולם", "היה הנשמה שלנו", "הפרח שלי הלך", "היה האור הגדול של המשפחה", "תעשו שהוא יהיה האחרון"). המצלמה ניצבת בסלון בית האבלים והופכת את לב האבל לאולפן טלוויזיה.
צלמי העיתונות והטלוויזיה שנזרקו אך בתחילת שנות השמונים מבתי עלמין, הוכו ונחבלו הפכו עתה אורחי כבוד בבתי עלמין, ניצבים לצד המשפחות השכולות, מחדירים את עדשת המצלמה בתצלומי תקריב ומתעדים כל שלב בלוויה. מעטות המשפחות המסרבות לתיעוד הלוויה. התקשורת הופכת את הלוויה להפקה שבה שחקנים שלכל אחד תפקיד מוגדר בתיאטרון השכול. משפחות רבות מסכימות לנוכחות המצלמה ורואות בתיעוד זה את ההנצחה הראשונה. התקשורת אף משתמשת בטיעון זה כדרך לשכנע את המשפחות להסכים להתראיין ולצלם. התקשורת קובעת כאן את דפוס האבל ומשעתקת אותו ממקום למקום, מזמן לזמן, מאסון לאסון. היא מקיימת סוג של האחדת אבל קולקטיבית מדומה.
באסון המסוקים כל המשפחות משתפות פעולה עם התקשורת, מתראיינות, נותנות אלבומי תמונות שלמים לצורך הוצאת מוספי זיכרון, מקבלות את התקשורת בזרועות פתוחות ומשתמשות בה גם ברגעים האינטימיים ביותר, על פתח הקבר הטרי, בתיעוד, בהאשמה, בפנייה אל הציבור והקברניטים. התקשורת יוצרת מצג שווא של "כל העם עם המשפחות". היא מרבה בשימוש במילים "הבנים של כולנו" ויוצרת תחושה לא אמיתית של אבל קולקטיבי המתפוגג עד מהרה.
למעשה המשפחות נותרות לבדן והתקשורת מנצלת את הפיצול ביחסים בין משפחות ההרוגים מפיגועים לבין משפחות חללי צה"ל ל"קרבות תקשורתיים". משפחות שכולות הופכות "כוכבות לרגע" בתוכניות כאלה ואחרות. בהמשך ייפרץ גבול נוסף ברצח רבין, רצח זאבי וכמובן הפיגועים הקשים באינתיפדה השנייה שפגעה בכל פינה בארץ.
סיקור התקשורת הופך אגרסיבי ויש בו את המאפיינים הבאים:
-
ביטויים ויזואליים וגראפיים חריפים ביותר: שימוש רב בצבעי אדום ושחור, קווים עבים, כותרות ענק על פני עמודים שלמים, העברת מרב הטקסט החדשותי לכותרות, הגדלת לוגואים מלווים, שינוי פורמט העיתון של יום חול ליום שישי במקרים מסוימים כדי להעצים את הדרמה.
-
הרחבת השטח המסוקר. כל אסון זוכה להבלטה על פני עמודים שלמים, לפריסה נרחבת של כל זירות ההתרחשות (מקום האירוע, הפצועים, הסיפורים האנושיים של ההרוגים, מונולוגים קורעי לב של משפחות, פרשנות, מפות, תצלומים).
-
תצלומי תקריב המבליטים דם, בכי, זעזוע, אבל, הבעות פנים, אלונקות, שקיות גופות, אנשי זק"א, חפצי הרוגים.
-
כותרות מגזין המעדיפות מילים "ספרותיות" כלליות המבקשות לרגש: אסון, תופת, דרמה, הלם, זעזוע, אימה, החלום שנשבר, שבר ודמעות.
-
העדפה לציטוטי רגש על פני עובדות "יבשות".
-
הרחבת סיפורים אנושיים המבליטים ביוגרפיות עם תכונות חיוביות של ההרוגים באופן זהה לחלוטין, כמעט שבלוני. רוגל אלפר כתב על כך ב"הארץ" (7.12.2001) את טורו "כך יסוקר מותי בפיגוע" שבו קבע: "מנוסחת ההספד הטלוויזיונית עולה כי בפיגועים לא נהרגים כאן אנשים מורכבים ומרובדים, מסובכים ורבי פנים אלא ישויות טהורות, חד ממדיות ופלקטיות".
-
יצירות "קבוצות אבל" מדומות. אסון באותה שכונה הופך אותה ל"מקוללת", רחוב שבו מספר הרוגים הופך ל"רחוב השכול", יחידה המאבדת מספר חיילים הופכת "יחידה מקוללת".
-
הרחבת "אתרי האבל" הלגיטימיים לסיקור. לא רק בית החולים ובית העלמין, גם המכון לרפואה משפטית וגם. באחד מהשיאים של החדירה לפרטיות מצולם אב כשהוא בדרכו לזהות את גופת בנו במכון לרפואה משפטית. התמונה "נמתחת" על פני עמוד שלם בעיתון פופולארי ואיש לא שואל מדוע ולמה.
נוסף על ההגזמה בתיאורים התקשורת הישראלית משרטטת סרגל שכול שיוצר מדרג אבל המקבע מוסכמות חברתיות ולא בוחן אותם. התקשורת יוצרת הבדלה בין סוגי מוות אף כי היא מובילה את הקו הערכי שחיי אדם שווים הם. בתחתית המדרג נמצאים העובדים הזרים, הערבים, הדרוזים, בני מיעוטים האחרים. הם יעלו במדרג השכול או בסרגל האבל כאשר יימצאו לצידם של יהודים בפיגועים או חלילה בחטיפה בלבנון. הדרוזים מתחלחלים זה שנים מהתיאור השחוק "ברית דמים" שמצמידים למוות של יהודי ודרוזי בקרב או בפיגוע. תאונה שבה יהרגו ערבים בגליל לא תזכה להבלטה יחסית לאותה תאונה שבה יהרגו יהודים. לעיתים לא יוזכרו שמות ההרוגים הערבים ולא יופיעו תמונותיהם.
בראש המדרג, חיילים שנהרגים במלחמות, במבצעים, בתאונות צבאיות. אחריהם או לצידם נפגעי הטרור. לאחריהם האסונות האזרחיים שבהם נפגעים תינוקות וילדים ובשנים האחרונות נשים שנרצחו על ידי בעליהן שהיו בעבר נמוך במדרג ועלו עקב שינוי בנורמות הציבוריות בתחום זה. האירועים הפליליים במרכז המדרג ואף זאת על פי שיקולי מרכז פריפריה ואטרקטיביות חדשותית מזדמנת. אף בהם יזכו ילדים להבלטה ניכרת.
היחס הקשה והצבוע מכל של התקשורת הישראלית הוא לנפגעי תאונות הדרכים אשר הפכו להיות אחד מהקטלנים המרכזיים.
רק לעיתים רחוקות, בעיקר עקב חריגות מספר הנפגעים, תעלה התקשורת את התאונות לראש סדר היום וגם זאת, כמו דו"ח העוני, לזמן קצר. תאונת דרכים הפכה להיות בתודעה של כולנו "ידיעה לא מעניינת", בבחינת כורח שיש לחיות עימו או למות עימו. לעיתים נהרגים במהלך שבוע יותר אנשים בתאונות דרכים מאשר בפיגועים ועדיין הידיעות אודותיהן יידחקו לעמודים האחרונים. הסטטיסטיקה תשודר לאחר הידיעה הקלה של היום בסוף מבזק הידיעות ביומן השבועי בטלוויזיה, רגע לפני החסות למזג האוויר. יחס זה מאפיין ההתייחסות של התקשורת לנושא השכול והאבל, יחס שיש בו צביעות והתחסדות.
 |
|
היחס הקשה והצבוע מכל של התקשורת הישראלית הוא לנפגעי תאונות הדרכים אשר הפכו להיות אחד מהקטלנים המרכזיים. עיתים נהרגים במהלך שבוע יותר אנשים בתאונות דרכים מאשר בפיגועים ועדיין הידיעות אודותיהן יידחקו לעמודים האחרונים. |
אף כי התקשורת נמצאת במרוץ אל האירועים, מונעת על ידי הדרמה עליה לקיים ניתוח שלאחר המוות כדי לבחון את דרכיה. ראוי כי התקשורת הישראלית תכריז על הודנא תקשורתית ותאפשר לעצמה, גם בתוך התחרות בין ערוצי התקשורת ובין העיתונים היומיים, לקבוע כללי משחקים חדשים, פוגעניים פחות, חודרניים פחות, בוגרים יותר ומעודכנים יותר.
דיון זה דרוש גם בגלל שלתקשורת השפעה בלתי מבוטלת על יצירת דפוסי אבל, הן ציבוריים והן פרטיים. בהיותה סוכן סוציאליזציה משמעותי לא הותירה התקשורת מקום לפרטיות בימים הראשונים של האבל עקב רצונה העז בחדירה אל בתי האבלים ובסיקור אובססיבי כמעט של הלוויות ופרטי הפרטים. היא גם יצרה בנאליזציה בהתייחסות שלנו, הקוראים והצופים, לנושא השכול. האינטנסיביות, השבלוניות והדרמתיות אינן מצרך המאפשר לבחון את הסולידאריות החברתית הנדרשת מאיתנו לאותם שאיבדו את היקירים שלהם ולקבוע מדיניות נכונה (למשל בנושא תאונות הדרכים והקצאת המשאבים הלאומיים) אלא להיפך: שלושתן גם יחד יוצרות היסטריה ומצג שווא של דאגה לנפגעים.
צרכני התקשורת זכאים למידע עיתונאי עדכני, אמיתי ואמין אך אין ביכולתם להתגונן כנגד חדירת המצלמות ומציצנות עט הכותבים. על הזכויות החדשות שהשתלטו על התקשורת בבואה לסקר את השכול – זכות התקשורת לחטט וחובת העיתונאי להציץ להחליף את עצמן בזכויות הממשיות: זכות הציבור לדעת וחובת העיתונאי לדווח בהגינות ובאיזון.
אריה קיזל
המאמר התפרסם לראשונה ב"חברה" – כתב עת סוציאליסטי לענייני חברה, כלכלה, פוליטיקה ותרבות. גיליון 21, ספטמבר 2005, עמ' 29 – 31.
|
|
|
אבי ( 2005-09-28 09:26:33 ) בתגובה לemago |
|
|
לאנים במדינה הזו כבר אין כח אחד לשני.
|
הגב להודעה זו
|
|
|
|
שלומית ( 2005-09-28 17:57:56 ) בתגובה לאבי, ( 1 ) |
|
|
המעבר שלנו מחברה צנועה וסולידרית לחברה אינטרסנטית ומפוררת, שבה "איש איש לאוהלו", היה מעבר
חד ומהיר מדיי.
התהליך שמתואר במאמר צריך לעורר התנגדות, גינוי ומחאה, עוד לפני שנערוך ניסיון להבין את
התופעה ולנתחה ניתוח סוציולוגי.
כולנו ראינו את השלבים של התהליך בהתהוותם, והיינו צריכים להביע חרדה וזעזוע מן המהירות שבה
הסתגלנו לוולגריזציה המקאברית הזאת: הכנסת מצלמות לבתי אבלים, בשעה שאין למשפחות האומללות שום
מנגנוני הגנה נגד המיסחור של האסון הנורא שנפל על ראשן.
ייתכן שמועצת העיתונות הייתה צריכה להוציא צל"גים לעיתונאים הזריזים הללו, העטים כעורבים על
הפגרים במקור נוטף דם. עיתונאי אינו משרת רק את חשבון הבנק של העורך שלו. הוא משרת את החברה,
ובעקיפין מעצב את הנורמות שלה. לכן, עיתונאי עם מספר צל"גים היה צריך לאבד את כרטיס העיתונאי
שלו.
רק כך אפשר לחנך את העיתונאים במקומותינו. העורך הראשי הן דואג לרייטינג (כלומר לחשבון הבנק),
ותו? לא.
|
הגב להודעה זו
|
|
|
|
ענבר ( 2005-09-28 13:40:42 ) בתגובה לemago |
|
|
ככלל, הסכמתי עם מאמרו של אריה. אני חשה כי יש חדירה לפרטיות של המשפחות השכולות וזילות המעמד.
אבל בכלל, התקשורת, שהיא סוכן חיברות משמעותי כל כך, בכל תחום כמעט מתיחסת לרייטינג ולא משקיעה
ולו טיפת מחשבה בהשפעה המוסרית והחברתית שהיא יוצרת - ועל כך אפשר לכתוב מאמר שלם אחר.
למשל, בימים של פיגועים או אסונות כבדים הטלויזיה משרדת ברצף שעות על גבי שעות ממקום הארוע -
מאחר ולוקח זמן עד שנודעים פרטים והתמונה מתבהרת העיתונאים/ השדרנים משדרים ברקע התמונות
הברוטאליות (לרוב) נתונים לא סופיים ולא מאומתים, הם מייצרים חדשות ומכניסים את כולם לפאניקה.
יחד עם זאת, בתקופת מלחמת לבנון והאינתיפאדה, כשהמוות הופך לחיזיון נפוץ, ושמות החיילים נכנסו
לרשימות ארוכות, דוקא סיפורים אישיים על חיילים יצרו אצלי יכולת להזדהות עם הכאב, לחשוב על
המחיר שאנו משלמים באיכות ולא רק בכמות, להבין ש- 300 הרוגים זה 300 סיפורים, 300 עולמות
מלאים. מבחינתי - זהו צורך!
|
הגב להודעה זו
|
|
|
|
יצירת הזדהות ללא התלהמות
|
5 |
|
אריה קיזל ( 2005-09-28 17:14:39 ) בתגובה לענבר, ( 2 ) |
|
|
ענבר,
כללית אני מסכים עם מה שכתבת.
עם זאת, ראוי שנבחן האם תפקידה של התקשורת היא ליצור הזדהות עם הקורבנות.
גם במלחמת לבנון וגם במהלך האינתיפדה התקשורת יכולה היתה ליצור דפוס סיקור שאין בו חדירה
חסרת גבולות אל תוך הבתים, אל תוך הכאב, אל תוך הבכי, תוך הבחנה ברורה מה היא מציצנות לשמה
ומה היא אינפורמציה נדרשת וחיונית.
אין אני בא לטעון כי התקשורת לא תסקר את האירועים המכאיבים הללו.
אני סבור שעליה לסקר ולסקר באופן משמעותי שיביא את רוחב היריעה.
ואולם רוחב יריעה ועומק דיווח אינם אומרים דווקא מציצנות לקברים פתוחים ולבכי בלתי פוסק
(שקיים במקרים שכאלה) אלא דווקא שמירת מרחק (מסוים) שישמור על גבולות ה"פרטי" של המשפחות
השכולות. עם זאת, על התקשורת להביא הרחבות, לשאול שאלות (קשות) במקרים שכאלה, לספק פרשנות,
להעמיק.
אני גם לא טוען שהסיקור המוגזם של הכאב והריגושים מחליש אותנו מבחינה חברתית (כפי שטוענים
חוגים פוליטיים כאלה ואחרים). אני לא סבור כך.
אני יוצא כנגד המציצנות כמציצנות שמשרתת דווקא את רידוד השיח הציבורי ולא את העמקתו. העמקתו
של השיח הציבורי בתקופות שבהן מדינה/חברה מתמודדת עם אסונות מסוג טרור יום יומי נדרשת.
|
הגב להודעה זו
|
|
|
|
ליברליזם משמעותו אגוטיזם לטוב ולרע
|
3 |
|
מר קג´טי נגהי ( 2005-09-28 14:40:17 ) בתגובה לemago |
|
|
אני לא מסכים עם כותב המאמר שהתקשורת דוחפת לציבור בכוח תמונות של אבל. הציבור הישראלי
מעוניין בזה לא פחות מהתקשורת משום שנהפכנו לחברה שטחית שמחפשת סיפוקים מהירים מכל מיני
סוגים. אבל הוא סוג של סיפוק , של צורך בקטרזיס מהסוג הנמוך של נפש בהמית. כבר אמרו על הנוער
הישראלי שהוא נוער הנרות. אני מצטער אבל הצורך של החברה הישראלית "להזדהות" עם קורבנותיה אינו
שונה בהרבה מהצורך לקנות בגדים או מכונית חדשה - הכל זה רצון לספק יצרים מיידים ואולי גם לחפות
על מצפון דואב בדיוק ל 5 דקות (למי באמת אכפת מקורבנות)
את המשפחות אני לא מאשים. כנראה בכוח הם מחפשים משמעות לקורבן האדיר שהם הקריבו בחברה
שאין בה משמעות לכלום מעבר לשילטי חוצות , פרסומות בערוץ 2 ותוכניות נינט של כוכב נולד.
רציתם חברה חופשית, דמוקרטית, צרכנית -- זה הוא המחיר.
אנחנו חיים בחברה ליברלית וליברליזם משמעותו אגוטיזם לטוב ולרע
|
הגב להודעה זו
|
|
|
|
אריה קיזל ( 2005-09-28 17:08:05 ) בתגובה למר קג´טי נגהי, ( 3 ) |
|
|
רק שאלה אחת:
אתה קובע : "הציבור הישראלי מעונין בזה לא פחות מהתקשורת...".
על סמך מה אתה קובע זאת?
האם אנגליה אינה חברה ליברלית וארה"ב אינה חברה דמוקרטית, חופשית וצרכנית. אם כן, מדוע שם,
במהלך האסונות הקשים, לא נחשפנו לתמונות תקריב שכאלה?
גם במדינה דמוקרטית, ליברלית, חופשית ואפילו צרכנית רחמנא לצלן, על התקשורת להציב בפני עצמה
גבולות שאינם פוגעים בזכות הציבור לדעת ובחופש העתונות. גבולות למניעת מציצנות לא-נדרשת
ולמנוע את חופש החיטוט הבלתי נלאה.
"זה המחיר", היא קביעה נמהרת שלך.
המחיר הוא שלנו הצרכנים: אנו מסכימים ולא מוחים ולפיכך התקשורת, לעניות דעתי, ממשיכה
ב"הפגזת" מידע מסוג זה, מדורג במדרג שכזה.
|
הגב להודעה זו
|
|
|
|
Re: גם בדמוקרטיה יש גבולות
|
8 |
|
מר קג´טי נגהי ( 2005-09-30 03:33:39 ) בתגובה לאריה קיזל, ( 4 ) |
|
|
העלת נקודה מעניינת בכל הקשור להתייחסות לאבל בתקשורת של במדינות דמוקרטיות -ליברליות אחרות.
א) קשה לשפוט משום שבארה"ב ובבריטניה לדעתי לא הצטבר מספיק ניסיון של אינטראקציה בין אבל
לתקשורת. ה 11 בספטמבר והפיגועים האחרונים בלונדון עדיין אינם מספיקים בכדי לקבוע מגמה
ב) לא בדקתי את התנהגות התקשורת האמריקאית במלחמת ויטנאם. אם כי מדובר כאן על תקופה שונה
ועל תקשורת עם אג´נדה אנטי מלחמתית
ד) החברה האמריקאית היא חברה המקדשת יותר מכל את ערך האינדיבידואל ופרטיותו ( אפשר לירות בך
על השגת גבול - אם כי גם את זה לא בדקתי) . לכן ריסון אמריקאי לא נובע מתקשורת שמטילה על עצמה
מגבלות אד הוק אלא במסורת ארוכת יומין של אי חדירה לפרט.
ה) לדעתי יש מקום להשוואה מעמיקה יותר בנושא של פפראצי ונושא המאמר
|
הגב להודעה זו
|
|
|
|
אריה קיזל ( 2005-09-30 15:24:29 ) בתגובה למר קג´טי נגהי, ( 8 ) |
|
|
אין קשר גדול בין הפפראצ´י לבין סיקור השכול. פפראצ´י זו תרבות עיתונאית שיש
בה חיטוט בחייהם של מפורסמים, לא בחדירה של מצלמות בימים קשים של משפחות
שמאבדים את יקירהם. וזה הבדל רציני.
אם החברה האמריקאית מכבדת את הפרטיות - גם העתונות הישראלית יכולה לעשות זאת.
אין חשיבות גדולה במידע נוסח תמונה של קבר פתוח שאליו מוכנסת גופה שאינה
בארון. זה לא מידע שחיוני לנו, כקוראים, לקבל במינון שכזה. התרחקות המצלמה
במקרה זה תשרת את הפרטיות של המתאבל, את כבוד המת ואת הציבור הצופה בתמונות.
הניסיון של התקשורת הישראלית היא לרגש בכל מחיר. ובוודאי שמוות מרגש.
ושוב - הכל עניין של מינון!
|
הגב להודעה זו
|
|
|
|
מר קג´טי נגהי ( 2005-09-30 16:10:27 ) בתגובה לאריה קיזל, ( 9 ) |
|
|
יש פה אג´נדה לתקשורת. לתמונה יש כוח.
|
הגב להודעה זו
|
|
|
|
ראמון סאלאזר ( 2005-09-30 16:16:07 ) בתגובה למר קג´טי נגהי, ( 10 ) |
|
|
מר קג´טי נגהי כתב:
> יש פה אג´נדה לתקשורת. לתמונה יש כוח.
בגלל זה ידיעות אחרונות שמים תמונות של ביבי מזיע
|
הגב להודעה זו
|
|
|
|
גילעד ( 2005-10-13 17:38:05 ) בתגובה למר קג´טי נגהי, ( 3 ) |
|
|
אני בהחלט מסכים שכל התהליך הזה נובע, מההפיכה ההדרגתית שלנו לחברה שדורשת (ומקבלת)
כמויות אדירות של אינפורמציה, למרות שרובה לא רלוונטית למסר המרכזי ("תרבות האם טי וי")
וגם מצפה לקבל אותה בצורה מיידית.
לתרבות הזאת יש גם חסרונות כמובן ואחד מהם הוא הדרישה הבלתי סופית שלנו למידע חדש, שמתבטא
גם בדוגמא שהובאה במאמר כמובן, בצורך של התקשורת להלעיט אותנו בעוד ועוד היבטים של הטרגדיה,
עד שלא נוכל עוד ונהיה מוכנים לידיעה הבאה (או לחלופין נעביר ערוץ בשלט...) אך מנגד הטרגדיה
האמיתית שמתרחשת היא הפיכתם של חיי אדם לזולים וכאלה שכבר לא מעניינים אף אחד בתקופות של
גלי טירור או תאונות דרכים מזוויעות בתדירות יומית.
|
הגב להודעה זו
|
|
|
|
והבנאליזציה כתוצאה מכך
|
16 |
|
אריה קיזל ( 2005-10-13 18:20:25 ) בתגובה לגילעד, ( 15 ) |
|
|
גלעד,
אני מסכים עם דבריך.
אני מבקש להוסיף כי הסיקור של השכול הוא ברור.
אחרי הכל, אי אפשר להתעלם מהרוגים, בעיקר מפיגועים, למשל בתקופת האינתיפדה וגלי הטרור
ברחבי הארץ.
הבעיה היא דרך הסיקור ולא הסיקור עצמו.
הכנסת הסיקור לתוך שבלונה צפויה, ללא שבירות וללא הבחנה בין אירוע לאירוע, בין הרוג
להרוג וסיקור חסרת ביקורת עצמית, מוביל לבנאליזציה.
בעת סיקור גלי הטרור, הדבר בא לידי ביטוי בכך שהתקשורת ניסתה לרגש כל העת על חשבון
אספקת מידע נחוץ ומתקדם כמו עיסוק בשאלת הגדר ובשאלה מה אפשר לעשות כדי למנוע או כדי
להתגונן התגוננות אזרחית. שאלות אלה נדחו, מטבע הדברים, החוצה והועדפו על פניהן
סוגיות כמו אלה שהועלו במאמר.
|
הגב להודעה זו
|
|
|
|
Re: תיאטרון השכול כחרושת התרבות והריגוש מאת: אריה קיזל
|
7 |
|
ראמון סאלאזר ( 2005-09-30 00:00:31 ) בתגובה לemago |
|
|
מסכים עם כל מילה !
פוסט חשוב מאוד והלואי שכולם יפנימו
|
הגב להודעה זו
|
|
|
|
שפי ( 2005-10-03 00:33:00 ) בתגובה לemago |
|
הגב להודעה זו
|
|
|
|
ראמון סאלאזר ( 2005-10-03 11:01:59 ) בתגובה לשפי, ( 12 ) |
|
הגב להודעה זו
|
|
|
|
ליאור שפריר ( 2005-11-11 10:40:44 ) בתגובה לראמון סאלאזר, ( 14 ) |
|
|
המאמר מעניין וחשוב.
תרומתו במבט הכולל על סיקור האסונות בעתונות הישראלית.
הזוית מאפשרת ראיה ביקורתית על מה שאנו לא מביטים בדרך כלל, תוך מתן אפשרות לזיקוק
המציאות אל תוך כלי הערכה שונים.
|
הגב להודעה זו
|
|
|
|
גם זו תוצאה של המגמה הכללית
|
13 |
|
אריה קיזל ( 2005-10-03 10:03:28 ) בתגובה לשפי, ( 12 ) |
|
|
שפי,
אכן הקטע הראשון שקישרת נוגע למגמה הכללית שתוארה במאמר.
ההתרכזות בנושא שעליו כתבת היא תוצאה של חשיפה תקשורתית של האגו האבל, אם ניתן לכנות זאת כך.
התקשורת נותנת לגיטימציה לעיסוק בנקודות אלה ומעצימה אותם תוך כדי חשיפה מוגזמת.
היות ואחד מתפקידי התקשורת היא השראה, היא הרי מעניקה חסות לסוג של התנהגות, בבחינת אמצעי
חיברות.
|
הגב להודעה זו
|
|
|
|
אנונימגו ( 2005-11-13 11:38:52 ) בתגובה לemago |
|
|
משפחות שפותחות את הדלת למצלמות באותו יום - חשוב להם פרסום מכבוד המת
|
הגב להודעה זו
|
|
|
|
מירה קבליוק ( 2005-11-21 00:20:40 ) בתגובה לאנונימגו, ( 18 ) |
|
|
לעיתים פתיחת הדלתות בפני התקשורת נובעת מהרצון להנצחה ראשונית.
המשפחות לעיתים רואות בכך דרך להנצחה.
לעיתים מדובר בלחץ תקשורתי דווקא בנקודה שבה המשפחה השכולה במצב כה קשה שכוח ההתנגדות שלה
הוא לא משמעותי ולכן היא "נכנעת" ללחץ.
|
הגב להודעה זו
|
|
|
|
דני לאור ( 2005-12-05 17:36:35 ) בתגובה לemago |
|
|
מצאתי את המאמר מרתק.
דווקא במדינה שבה השכול הוא חלק בלתי נפרד מההווייה הישראלית, ראוי כי נבחן את עצמנו כחברה.
בימים שבהם יש פיגועים, אני סבור כי אנו צריכים להתייחס בזהירות לסיקור השכול בעתונות הישראלית
ולאפשר לעצמנו להיות ביקורתיים כלפי עצמנו כחברה וכיחידים.
מדינה העסוקה כל כך הרבה בתחום המיסתיפיקציה של השכול צריכה לתת לעצמה דין וחשבון.
|
הגב להודעה זו
|
|
|
|
אנונימגו ( 2005-12-05 17:43:26 ) בתגובה לדני לאור, ( 20 ) |
|
|
תמיד לא סבלתי את האמירות הצבועות של הפוליטיקאים "תרשו לי להשתתף באבלם של...".
זה כל כך מזויף ולא אמיתי
|
הגב להודעה זו
|
|
|
|
ואיפה הרוגי תאונות הדרכים?
|
22 |
|
רונן בר-אל ( 2005-12-08 17:27:38 ) בתגובה לאנונימגו, ( 21 ) |
|
|
אתה צודק.
והם כאלה נחמדים פתאום למשפחות השכולות.
המאמר מציין יפה את מדרג השכול. מצד אחד הבוטות שבה מתייחסים למוות בכלל ולהרוגי
תאונות הדרכים ומנגד חוסר הכבוד כלפי בני מיעוטים ועובדים זרים.
היחס הזה הוא הקשה מכל.
התקשורת היתה יכולה להתחיל בשינוי האוירה הציבורית באופן אשר היה מאפשר התייחסות
נכונה יותר להרוגי תאונות הדרכים.
|
הגב להודעה זו
|
|
|
|
האיש שבא לארוחת ערב ( 2005-12-24 21:11:09 ) בתגובה לאנונימגו, ( 21 ) |
|
|
המנהיגים הפוליטיים, חייבים לספק את הקהל שבחר בהם ואמור לבחור בהם שוב. התקשורת
היא המדיום העיקרי שמשפיע על אותו ציבור, ולכן התקשורת משפיעה על הפוליטקאים.
לעיתים עיתונאי בוחר מה לסקר ומה לא, ולאט לאט , הדעות של כל העיתונאים, משפיעים על
הציבור שלא ביודעין. האין התקשורת המצרית משפיעה על היחסים מול ישראל?
|
הגב להודעה זו
|
|
|
|
כך יסוקר מותי בפיגוע...
|
23 |
|
שולה בר-דוד ( 2005-12-08 17:44:25 ) בתגובה לemago |
|
|
מתוך המאמר:
רוגל אלפר כתב על כך ב"הארץ" (7.12.2001) את טורו "כך יסוקר מותי בפיגוע" שבו קבע: "מנוסחת
ההספד הטלוויזיונית עולה כי בפיגועים לא נהרגים כאן אנשים מורכבים ומרובדים, מסובכים ורבי
פנים אלא ישויות טהורות, חד ממדיות ופלקטיות".
רוגל כתב אכן מאמר מדהים.
צודק קיזל שמצטט את רוגל שממחיש היטב את הנקודה.
גם בפיגוע האחרון בקניון השרון ראינו את הדבר בצורה הברורה ביותר.
|
הגב להודעה זו
|
|
|
|
דן ברקוביץ ( 2005-12-08 17:47:21 ) בתגובה לemago |
|
|
טוב שיש את עיתון הארץ שמסקר את העניינים הללו באיזון רב יותר.
אף כי תחת הנהגתו של העורך החדש, דוד לנדאו, ניכרת מגמה של הרחבת השטח הניתן להרוגים וזה
מיותר.
עיתון הארץ מצטיין בכך שהוא פחות צהוב מעיתונים אחרים. הוא לא מכניס אותנו לכל נבכי הדם
והרסיסים. מידע שכזה לא תמיד נחוץ לנו כקוראים.
|
הגב להודעה זו
|
|
|
|
הארץ לפחות לא נכנס לפירוט היתר
|
25 |
|
גלית דגן ( 2005-12-12 17:54:51 ) בתגובה לדן ברקוביץ, ( 24 ) |
|
|
עיתון הארץ לפחות לא נכנס לתיאורי הזוועות.
פעם קראתי בידיעות אחרונות תיאור "פלסטי" של ראש מחבל שהתגלגל ונחבט למרחק של עשרות מטרים.
כניסת ז´רגון מגרשי הכדורגל לתוך תיאורי המתים הוא מיותר, לא מועיל ולא מסייע.
אני סבורה שהציבור הישראלי זכאי למידע "נקי" יותר. אין זה אומר שצריך להפסיק ולסקר את המקרים
הללו אבל אפשר לעשות זאת בדרך שהיא יותר מתקבלת על הדעת.
|
הגב להודעה זו
|
|
|
|
הארץ גם לא מצהיב את השטח
|
26 |
|
דניאלה שימס ( 2005-12-19 17:17:26 ) בתגובה לגלית דגן, ( 25 ) |
|
הגב להודעה זו
|
|
|
|
יסודות פוקויאניים לתיאטרון השכול
|
28 |
|
גלית ב´ אברהם ( 2005-12-26 17:25:58 ) בתגובה לemago |
|
|
מתוך המאמר: "התקשורת קובעת שכל לוויה חייבת בסיקור וכל אסון מחייב הבלטה"
אין צורך ממשי בכך שהתקשורת תסקר כל לוויה באופן מעמיק כזה.
הדיווחים התקשורתיים, הן הכתובים והן האלקטרוניים, חודרניים באופן שאינו נסבל.
מישל פוקו כותב ב"סדר השיח" כי קיימת... קבוצה שלישית של הליכים המאפשרים לפקח על השיח
לסוגיו... מדובר בהגדרת תנאי השימוש בהם, בכפיית מספר מסוים של כללים על האינדיוידואלים
האוחזים בהם וכך לא לאפשר לכל אחד גישה אליהם... אישל איכנס לסדר השיח אם לא יקיים דרישות
מסוימות או אם אין הוא כשיר מלכתחילה לעשות זאת... לא כל מחוזותה שיח פתוחים וחדירים במידה
שווה, חלקם מוגנים ביותר (מובדלים ומבדילים" בעוד האחרים נראים פרוצים כמעט לכל רוח..." (עמ´ 32
, סדר השיח, תל אביב, הוצאת בבל, 2005).
אני סבורה שהציטוט הזה כל כך הולם את סדר השיח של השכול הישראלי.
אריה קיזל מטיב לתאר את סדר השיח של תיאטרון השכול הישראלי ואת סדר החרושת התרבותית בו. יש
בממצאים יסודות פוקויאניים מובהקים.
|
הגב להודעה זו
|
|
|
|
השכול כמעצב זהות לאומית
|
29 |
|
דנה בן אריה ( 2005-12-31 17:02:22 ) בתגובה לemago |
|
|
בספרו של פרופ´ עוז אלמוג (אוניברסיטת חיפה) אודות "הצבר -דיוקן" (הוצאת עם עובד) מופיעה
התייחסות מעניינת אשר הולמת את תוכן המאמר ואשר מרחיבה בנושא השכול ככלי מעצב זהות לאומית
ציונית-צברית.
אין ספק כי המאמר מאיר עיניים ומרחיב אל עבר הפרקטיקות העיתונאיות הנהוגות בימינו ואשר לצערנו
הופכות את השכול לפורנוגרפיה של מוות.
אחד הביטויים הקשים היה תיאור ויזואלי (בתמונות) של אסון שארע לפלשתיני בשטחים לאחרונה.
מוסף "הארץ" פרס את התמונה על פני כל העמוד הראשון של המוסף וגם בתוך כתבתו של גדעון לוי.
השבוע זכינו למטר של מחאות מצדם של הקוראים (במדור "מכתבים" של "הארץ", 20.12.2005) ואשר
הביעו את הזדעזעותם מההתנהגות של עורכי מוסף "הארץ" הנחשב לעיתון שונה.
|
הגב להודעה זו
|
|
|
|
שכול השכול בתיאטרון הישראלי
|
30 |
|
אנונימגו ( 2009-11-26 08:39:07 ) בתגובה לemago |
|
|
חיפשתי מאמר על השכול בתיאטרון הישראלי
|
הגב להודעה זו
|
|
|
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |