אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

זיהום אוויר -כשצפוף לוקחים לריאות


עודד רוט's picture

לציפוף שימושי קרקע השפעות חיוביות על הסביבה – בין השאר הוא מצמצם את טביעת הרגל הקרקעית של שימושי הקרקע, מקצר מרחקי נסיעה, ומאפשר תנועה רגלית או קיום שירותי תחבורה ציבוריים יעילים.

יחד עם זאת, צפיפות בלתי מאוזנת בשילוב עם תנועה מנועית היא בעלת חסרונות וסכנות לבריאות הציבור.שוחרי איכות סביבה ברחבי העולם מטיפים לציפוף שימושי קרקע, לבנייה קומפקטית, או ל-"גידול חכם" ("smart growth"). הגדלת צפיפות שימושי הקרקע מצמצמת את טביעת הרגל הקרקעית של המבנים, מקצרת את מרחקי הנסיעה בין השימושים השונים ויוצרת אפשרות לקיים תנועה יעילה באמצעות הליכה רגלית, רכיבה על אופניים או תחבורה ציבורית בין מבנים ושימושים שונים.אלא שכל זמן שלא נמצא תחליף יעיל, ראוי ובר תחרות לתחבורה המנועית המקובלת, וכל זמן שהרכב הפרטי הוא אמצעי התחבורה הנפוץ והשולט, צפיפות שימושי קרקע בלתי מאוזנת עלולה לגרום ולהחמיר סכנות לבריאות הציבור ולהמיט יותר נזקים מתועלות. לצפיפות שימושי קרקע בשילוב עם צפיפות אמצעי תחבורה מנועיים השפעות שליליות מצטברות כתוצאה ממספר סיבות השלובות זו בזו:א. צפיפות גבוהה של שימושי קרקע גורמת לגודש תנועה, ולתנועה איטית.ב. מהירות נסיעה איטית גורמת לפליטות מוגברות, מרוכזות וממושכות של מזהמים.ג. גודש תנועה יוצר זיהום מעובה ומרוכז שסכנותיו לבריאות הציבור גבוהות.ד. שילוב של גודש תנועה עם אוכלוסייה צפופה וקרובה לגודש מחמיר את הסכנות לבריאות הציבור.צפיפות גבוהה של שימושי קרקע גורמת לגודש תנועה.הקשר הסיבתי בין צפיפות שימושי הקרקע לבין גודש תנועה הוא קשר הגיוני, שכן ככל ששימושי הקרקע מרוכזים יותר, הם מושכים תנועה רבה יותר הבונה גודש. הגודש יוצר תנועה איטית ולא יעילה, מרובה בבלימות והאצות. מכון התחבורה של טקסס בוחן את רמות הגודש באזורים מטרופולינים בארצות הברית. ניתוח נתוני המכון מעלה כי ככל שהצפיפות האזורית גבוהה עולה גם מדד הגודש. אמנם גם בסביבה צפופה ניתן לנהל תנועה יעילה באמצעות דרכים ומקומות חניה מרווחים ההולמים את השימוש שנדרש מהם, אלא שהמציאות מוכיחה כי קיים פער בין קצב הפיתוח של שימושי הקרקע לבין קצב הפיתוח של התשתיות הציבוריות, בהן הם משובצים. מכיוון ששינויים בשימושי קרקע והליכי פיתוח קרקעות פרטיות וציבוריות הם בדרך כלל תהליכים ממושכים, רבי שנים וקיבעון, מתקיים בדרך כלל חוסר התאמה בין פיתוח התשתיות לפיתוח שימושי הקרקע הגורם לגודש תנועה,

[1], [2].מהירות נסיעה איטית גורמת לפליטות מוגברות של מזהמים.צריכת הדלק בנסיעה עירונית גבוהה יותר מצריכת דלק בנסיעה בינעירונית. נסיעה על כבישים בין עירוניים נערכת בדרך כלל בתנועה רצופה במהירות יחסית גבוהה, ולכן צריכת הדלק לכל קילומטר של התקדמות נמוכה יחסית. בהשוואה לכך צריכת הדלק לקילומטר נסיעה עירונית גבוהה יותר – נסיעות רבות נפתחות באזורים עירונים מיושבים, וכאשר כלי הרכב מתחילים את נסיעתם לפני שהמנועים התחממו הם צורכים יותר דלק. נסיעות עירוניות מעוכבות על ידי אמצעי האטה מכוונים, כמו פסי האטה, מעברי חציה ורמזורים ועל ידי גורמי האטה לא מכוונים, כמו גודש ופקקים. הנסיעה העירונית מחייבת עצירות תכופות ומקרטעת בין בלימות להאצות. המדריך לכלכלת דלק שמפורסם מידי שנה על ידי הסוכנות להגנת הסביבה בארצות הברית מציין את הבדלי צריכת הדלק לכל דגם כלי רכב בין נסיעה עירונית לנסיעה בין עירונית. הבדלים אלו יכולים להגיע לסדרי גודל של רבע, שליש ויותר מכך, של צריכת דלק עודפת בסביבה עירונית בהשוואה לנסיעה בין-עירונית. לדוגמא, צריכת הדלק של רכב מדגם "סמארט פור טו אוטומטי" היא בעיר 33 מייל לגלון ומחוץ לעיר 41 מייל לגלון, של "טויוטה יאריס, ידני" בעיר 29 מייל לגלון ומחוץ לעיר 36 מייל לגלון, של "הונדה אקורד אוטומטי", בעיר 21 מייל לגלון ומחוץ לעיר 31 מייל לגלון, או של משאית קלה מדגם "סבנה של ג´נרל מוטורס, אוטומטית", בעיר 15 מייל לגלון ומחוץ לעיר 20 מייל לגלון. בהקשר זה יצוין כי בכלי רכב כלאיים, המבוססים על מנוע חשמלי לתנועה עירונית, המצב הפוך והם צורכים בנסיעה עירונית פחות דלק בהשוואה לצריכה בין-עירונית, [3].

באדיבות אתר תחבורה וחברה

מקורות וחומר לעיון:[1] "פטישים ודחפורים כתרופה לגודש תנועה"

[2] the congestion evil: perceptions of traffic congestion in boston in the 1890s and 1920s. / asha elizabeth weinstein / ucb , 2002[3] u.s. environmental protection agency, 2008 fuel economy guide[4] the effects of speed measures on air pollution and traffic safety, wim van beek, harry derriks, peter wilbers, peter morsink, luc wismans, paul van beek, 2007, the netherlands[5] "living near a motorway damages children´s lungs, research reveals", polly curtis, 26.1.07, guardian.[6] down to the meter: localized vehicle pollution matters, douglas houston, jun wu, paul ong, & arthur winer, access magazine no. 29. fall 2006, university of california transportation center[7] inhalation of vehicle emissions in urban environments, julian david marshal, uc california, berkley, spring 2005.[8] u.s. environmental protection agency, evaluating exposures to toxic air pollutants: a citizen´s guide

Add new comment

CAPTCHA

This question is for testing whether you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

Fill in the blank.

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת עודד רוט