אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

ארכימבולדו גוזפה ושלושת פטרוניו חלק ב


התמונה של עדי צור

ארכימבולדו - עדי צור

מאת: פולי שקראב ועדי צור

לחלק הראשון של המאמר כאן

שלושת פטרוניו של ארכימבולדו

בפרק זה אסקור את תולדות חייהם של שלושת פטרוניו של ארכימבולדו: סב, אב ובן משושלת בית הבסבורג.

בית הבסבורג (habsburg)

שלושת פטרוניו של ארכימבולדו נמנים על שושלת הבסבורג, אחת משושלות בתי המלוכה באירופה[23].

במאות ה-12 וה-13 בני המשפחה ישבו בהבסבורג שבשוויץ ומכאן שמם. המשפחה הרחיבה את השפעתה אל דרום-מזרח גרמניה והלאה, עד שבני המשפחה שלטו באירופה כדלקמן:[24]

דוכסים (1282-1453), ארכידוכסים (1453-1804) וקיסרים (1804-1918) באוסטריה.

מלכים בספרד (1516-1700)

מלכי הונגריה (1437-1918)

מלכי פורטוגל (1580-1640)

המשפחה שלטה במשך מספר מאות שנים על כל האימפריה הרומית עד 1806.הפטרון הראשון: ferdinand i[25](1503-1564)

פרדיננד הראשון שלט על אוסטריה, בוהמיה, הונגריה וגרמניה. הוא נולד במדריד ב-10.3.1503 לפיליפ וון הבסבורג (1478-1506). אחיו הבכור צ'ארלס ירש את כתר המלוכה ופרדיננד הסתפק בתואר "הארכידוכס של אוסטריה". ב- 25.5.1521 הוא התחתן באוסטריה עם אן מבוהמיה, ביתו של מלך הונגריה לדיסלאוס החמישי מהונגריה. אחרי שהסולטן העות'מאני, סולימאן הגדול, הביס את לואי השני, מלך בוהמיה והונגריה, ואת צ'ארלס, אחיו של פרדיננד, פרדיננד הצטרף לקרב, ניצח וזכה בבוהמיה. השליטה על הונגריה נותרה שנויה במחלוקת בין בני משפחת הבסבורג המורחבת. ב-1529 פרדיננד הצליח לכבוש את וינה בירת אוסטריה, ובעקבות הסכם שלום שנחתם בין פרדיננד לסולטן העות'מאני- הונגריה חולקה בין השניים. ב-1538 גם טרנסילבניה התווספה לאימפריה, ובהסכמה עם אחיו צ'ארלס, פרדיננד קיבל את השלטון על האימפריה הרומית (אוסטריה, בוהמיה, חלקים מגרמניה) ב-1556. ב-1564 הוא נפטר בווינה, והשלטון עבר לבנו הבכור מקסימליאן.

הפטרון השני: maximilian ii[26](1527-1576)

נולד בווינה ב- 1527. ב- 1562 מלך על בוהמיה, וב-1563 על הונגריה. כתוצאה מההסכם בין אביו לבין אחיו ב-1553, ב-1564 מקסימילאן השני הפך למלך הקיסרות כולה עד מותו ב-1576. מבחינה רשמית מקסימליאן השני נותר קתולי, אך למורת רוחו של אביו, חיבתו הייתה נתונה דווקא לזרם הלותראני. עמדתו הסובלנית ביחס לזרמים הדתיים, אפשרה לתושבי האימפריה הקתוליים והפרוטסטנטיים לחיות בשלום זה לצד זה. הוא אכזב את הנסיכים הגרמנים הפרוטסטנטיים, מכיוון שסירב להעניק לפקידי הבישופים הפרוטסטנטיים אחוזות פיאודליות. אך יחד עם זאת, הוא אפשר על בסיס אישי את חופש הפולחן לאצולה הפרוטסטנטית, ופעל למען רפורמה הכנסייה הקתולית, שכללה מתן אישור לנישואי כמרים, כתוצאה מהתנגדותם של הספרדים- יוזמה זו נכשלה. גם בשנות מלכותו של מקסימליאן השני, התורכים המשיכו להציק ולאיים על שלומה של האימפריה, ולכן כדי להבטיח את שלום האימפריה, הוא נתן לסולטאן כמה שטחים בצפון ובמזרח הונגריה.ב-1570 הנסיכים הגרמנים הפרוטסטנטיים הכשילו את ניסיונו להשתלט על הצבא הגרמני, מכיוון שחששו שמטרת דרישתו להטיל וטו על כניסתם של כוחות זרים לגבולות גרמניה, הייתה למנוע מהם לקבל עזרה מפרוטסטנטים בחו"ל.

הפטרון השלישי: rudolph ii[27](1552-1612)

נולד ב-1552 בווינה לקיסר מקסימליאן השני. המשיך לשמור על מדיניותו הסובלנית של אביו ביחס לפרוטסטנטים וסייע למגמה האנטי רפורמיסטית.אף כי היה נבון מאוד, הוא לא הצליח לאחוז ברסן השלטון משום שלקה בדיכאון קליני, ומאוחר יותר היה נתון להתקפות של אי שפיות זמנית, כתוצאה מכך בני משפחתו החלו להתערב בעסקי השלטון. בעקבות מרד בהונגריה (1604-6) בהנהגתו של stephen bocskay ובני בריתו העות'מאניים, רוב רובו של כוח השלטון עבר לידיו של מתיה, אחיו של רודולף השני. המרד נבע מתוך ניסיונו של רודולף השני לכפות את הקתוליות בהונגריה. ב-1608 מתייה שכנע את רודולף השני להעביר אליו את השלטון על הונגריה, אוסטריה ומורוביה. ב-1609, רודולף השני ניסה להמשיך להחזיק בידיו את בוהמיה ולכן נתן באזור זה צ'רטר ממלכתי לחופש דתי- אך לשווא. ב-1611 היה עליו להעביר גם את בוהמיה למתייה. כך שלמעשה, שלטונו התוסס של רודולף השני היה ההקדמה למלחמת שלושים השנה.ניכר כי רודולף השני היה אחד מהשליטים היותר אקסצנטריים באירופה. הוא אסף אנשים שהיו גמדים והרכיב גדוד של ענקים בצבאו. הוא היה מוקף באסטרולוגים שתפקדו כיועציו הקרובים והוקסם ממשחקים עיסוק בצפנים ומוזיקה. הוא התעניין בחוכמת הנסתר והיה פטרון של האלכימיה[28] ולכן סבסד הוצאה לאור של ספרות שעסקה בנושא.

ארכימבולדו ושלושת פטרוניו

בסעיפים הבאים אסקור את מערכת היחסים בין ארכימבולדו לבין כל אחד מפטרוניו. בסעיף 3.4, ע"ס ציוריו של ארכימבולדו, אשווה בין שלוש מערכות היחסים ואפיק מהשוואה זו את המסקנה כי לפיכך, המסקנה העולה מקריאת הטבלה היא שקיימת מגמת התהדקות במערכת יחסיו עם שלושת פטרוניו.

ארכימבולדו & ferdinand i:1562-1564

פרדיננד הראשון 1562-1564. פרדיננד הראשון שלט על אוסטריה, בוהמיה, הונגריה וגרמניה.

ארכימבולדו עבד בחצרו של פרדיננד הראשון מ-1562 ועד שהקיסר הלך לעולמו ב-1564. paolo morigia, אומן ואחד מחבריו של ארכימבולדו, מספר[29] ש:

"ב-1592 ארכימבולדו עזב את עיר מולדתו והצטרף לחצרו של הקיסר, שחיבב אותו, התייחס אליו באופן נאות, וקיבל את פניו באדיבות רבה. הקיסר תגמל בנדיבות את ארכימבולדו בהתאם לכישוריו וגם הראה לו את חיבתו בהרבה דרכים אחרות. כך שארכימבולדו שלנו חי חיים מספקים ומכובדים בחצר המלכותית, ותרם את כישרונו לא רק לקיסר (פרדיננד הראשון), אלא גם לכל החצר, ולא רק באמצעות ציוריו, אלא גם באמצעות אומנויות שונות ועבודות בעץ שהוכנו לכבוד אירועים כמו טורנירים, משחקים, חתונות, הכתרות, ובייחוד לרגל נישואיו של צ'ארלס החמישי, מלך אוסטריה. איש אציל ורב-השראה זה יצר מספר רב של עבודות נדירות ואיכותיות שעוררו השתוממות רבה בקרב האצילים המהוללים שנהגו להתקהל שם ובקרב אדונו, שהיה שבע רצון מתפקודו".

בתקופה זו ארכימבולדו צייר מספר פורטרטים של המשפחה המלכותית (שאבדו) ואת הוורסיות הראשונות של סדרת ארבע העונות שיוצגו ע"י פורטרטים אנתרופומורפיים שהורכבו מצמחיית העונה. אלא שמעיון מדוקדק בתמונות, ניכר שארכימבולדו החליט לגמול לפטרונו ולהללו חזותית באמצעות שילובם של רכיבים חזותיים המייצגים את מלכותו[30] :

קיץ (l'estate) על ראשה של הדמות מונח מעין כתר המורכב מפירות וירקות.

אביב (l' primavera) על ראשה של הדמות מונח כתר העשוי מזרי פרחים. מתוך ראשה מיתמרת חבצלת המייצגת פוריות.

סתיו (l'auttunno) על ראשה של הדמות מונח מעין כתר העשוי משורשים/ ענפים משורגים, ועל צווארה מונחת גלימה

חורף (l'inverno) על ראשה של הדמות מונח מעין כתר העשוי מאשכולות ענבים, על חזה פרוס רביד העשוי מענף וגרגר יער.

אחרי שנתיים פוריות תחת חסותו של פרדיננד הראשון, הלה נפטר, וארכימבולדו נותר תחת חסותו של יורש העצר, מקסימליאן השני.

ארכימבולדו & maximilian ii : 1564-1576 

מקסימליאן השני (1564-1576). שנות מלכותו של מקסימליאן השני, התורכים המשיכו להציק ולאיים על שלומה של האימפריה, ולכן כדי להבטיח את שלום האימפריה, הוא נתן לסולטאן כמה שטחים בצפון ובמזרח הונגריה.

ארכימבולדו המשיך לעבוד בחצרו של יורש העצר תמורת משכורת של 20 גילדות, וזכה בבונוס מכובד תמורת ניהולם האומנותי של אירועים חגיגיים שונים- הוא סיפק ייעוץ אומנותי בתחומי הארכיטקטורה והתיאטרון עבור טורנירים מרשימים ונשפים מפוארים[31] שמטרתם הגלויה הייתה האלהת דמותו של הקיסר כגיבור ומנצח, ומטרתם הסמויה הייתהלחזק את עול השלטון ולהסיט את תשומת ליבם של ההמון ממצבם הכלכלי הרעוע[32].

במרכז הטקסים הללו עמדה דמותו של הקיסר וסביבו הוצבו דמויות מההיסטוריה הנוצרית והמיתולוגיה הרומית, כמו כן היו התייחסויות למצב הפוליטי אך רק מתוך כוונה לחזק את הקיסר. יצירתיותו של ארכימבולדו הניבה תחפושות מקוריות, אינסוף מסכות גרוטסקיות, ודמויות ייחודיות. באחד מהטקסים שהפיק השתתף אפילו סוס שחופש לדרקון ופיל אמיתי.

מקסימליאן העריך את כישוריו האומנותיים והאינטלקטואליים של ארכימבולדו, לפיכך ארכימבולדו הפך לאחד מחבריו הקרובים ויכול היה לפגשו בכל שעה משעות היום, ב-1566 המלך סבסד את ביקורו של ארכימבולדו במילאנו. התמיכה הכספית הנדיבה אפשרה לארכימבולדו להקדיש את זמנו ליצירה, ולכן שנות מלכותו של מקסימיליאן היו השנים הפוריות ביותר בקריירה של ארכימבולדו, עם זאת, רוב הציורים אבדו ומיעוטם שרדו עד היום.

ידוע שב- 1566 ארכימבולדו צייר את ארבעת היסודות: מים, אש, אוויר ואדמה. בדומה לסדרת ארבע העונות, גם בציורי סדרה זו, ארכימבולדו הטמין מסרים חזותיים ברורים המייצגים את פטרונו. להלן:

מים (l'acqua): ניתן להבחין שעל ראשה של הדמות מצויים דגים ודו-חיים. ידוע שמערכת יחסיהם בטבע היא של טורף-נטרף, אך למרבה הפלא, בתמונה הם משולבים זה בזה בהרמוניה מופתית ויוצרים מעין כתר המייצג מלכות, בנוסף לכך על צווארה של הדמות יש שרשרת פנינים. המסקנה הבלתי נמנעת היא כי מטרתם של סממני המלכות בציור היא להלל את מלכותו של הפטרון דרך ייצוגו כשליט נדיב וסובלני אשר בזכותו יכולים נתיניו לחיות בשלום ובהרמוניה.

אש (ii fuoco): בציור זה, ארכימבולדו מייצג את פטרונו באמצעות מסרים חזותיים מפורשים:

א. בין צווארה של הדמות לבין גופה מונח רביד מוזהב שהיה מוכר לכל: הדוכס פיליפ מבורגנדי נתן אותו לבית הבסבורג ביום שבו הצטרף למשפחת הבסבורג דרך נישואים ב-1429.

ב. תחת האייל המוזהב מצוי נשר בעל שני ראשים- זהו סמלה של האימפריה הרומית שמקסימליאן השני מבית הבסבורג עמד בראשה.

ג. בתחתית התמונה מצויים רובה ושני תותחים. הם עשויים לייצג את פוטנציאל כוחו הצבאי של הפטרון. [33].

אויר(l'aria) : בציור מופיעים שני בע"ח המיוצגים בסמלים המיוחסים לפטרון מקסימיליאן השני:

א. הטווס הפורס את זנבו המרהיב מצוי בסמלה של השושלת ההבסבורגית.

ב. ראשו של הנשר המבליח מאחורי זנבו של הטווס, מיוצג בסמל הנשר בעל שני הראשים המייצג את האימפריה הרומית. 

אדמה ((l'terra: בציור זה אין מחוות גלויות המכוונות אל הפטרון הנדיב, אך ניתן להבחין כי קרניהם של הצבאים יוצרים מעין כתר המתנוסס על ראשה של הדמות, ובדומה לציורהמים, ראשה של הדמות מורכב מחיות שבעולם הטבע מקיימות יחסי טורף-נטרף. ההרמוניה בינן נוצרת הודות לבעל הכתר, הלא הוא הקיסר מקסימילאן השני.

מבין הציורים ששרדו, שלושת הציורים הבאים מתייחסים באופן עקיף לחצר מלכותו של הפטרון. כפי שכבר נטען בפרק 1, אילו דמויות העשויות לייצג ארכיטיפית דמויות מחצר המלך, אך אין בהן משום התייחסות ישירה לפטרון עצמו. מקסימליאן השני העריך את עבודתו של ארכימבולדו, ושיעור תמיכתה הכלכלית בו עלה במידה ניכרת. ולראייה- באחד מהמסמכים ההיסטוריים שנמצאו נכתב:

"the records from the amananc of the most high imperial house has the following entry for 28 july, 1574: joseph arcimboldo, artist and painter to the roman imperial court, hath received 65 rhenish guilders for sundry work and painting which he hath wrought for the elector of saxsony at the behest of the emperor maximilian ii"[34]

הציורים הנדונים במסמך אבדו, ממש כאותם הציורים שצוירו ב- 1575 תמורת 75thalers לחדר השינה של הפטרון. ב-1576, מקסימיליאן העניק לארכימבולדו מתנת פרידה נדיבה במיוחד- 200 גילדות. בשנה זו נפטר הקיסר, ובנו, רודולף השני, גם כן לקח את ארכימבולדו תחת חסותו[35].

ארכימבולדו & rudolph ii

רודולף השני היה שונה בתכלית השינוי מאביו. הוא היה חלוש, דכאוני ומופנם. הוא העדיף להימנע ממלחמות מפנים (קתוליים-פרוטסטנטיים) ומחוץ (האימפריה העות'מאנית) ולהגיע לפשרה בין הניצים. רודולף השני גילה עניין רב באומנויות למיניהן, (בייחוד בציור ובפיסול), ובמדע בן זמנו. לפיכך, אל חצרו נהרו אסטרולוגים ואלכימאים שניסו לייצר זהב ולבנות מכונות שונות ומשונות.

את אוספיו המרובים, רודולף כינס בחדרי הפלאות: ציפורים מפוחלצות, אבנים יקרות, מומיות, שבלולים ענקיים, חפצים שונים שהתגלו ביבשת החדשה-אמריקה ומהודו, גן חיות שלם של חיות אקזוטיות. על פי גייגר (1960 geiger, ), וקריגסקורט kriegeskorte, 1993) , ארכימבולדו שימש כאחד מאותם סוכני תרבות שמטרתם הייתה לגלות ולרכוש חפצים אקזוטיים וייחודיים עבור אותם חדרי פלאות. ארכימבולדו נסע, בין היתר, לדרום גרמניה ורכש שם חפצי אומנות, ציפורים אקזוטיות ובע"ח שונים. השהייה בחדרי הפלאות שפיתח רודולף השני (שהיה גם גנן נלהב) תרמה רבות לארכימבולדו, כך הוא יכול היה ללמוד את קווי המתאר של בע"ח והצמחים שצייר לפרטי פרטים. ב-1577, ארכימבולדו שב וצייר גרסה נוספת של ארבע העונות[36].

ב-1585 ארכימבולדו העניק לקיסר תיק העשוי מעור עיזים אדום שהכיל 150 רישומים בדיו כחול ואדום[37] של התחפושות שהוא עיצב לרגל הנשפים והתהלוכות שנערכו בבית המלוכה לכבודו של הקיסר. ארכימבולדו צירף לתיק עבודותיו הקדשה בלטינית כדלקמן:

השליט הבלתי מנוצח של הרומאים

שלטונו הנצחי

והנדיב ביותר,

הוד מעלתו רודולף השני

מאת ג'וזפה ארכימבולדו ממילאנו:

כמה רעיונות שונים שיצר במו ידיו

לעיצוב הטקסים.

בשנת אדונינו 1585.

רוב האיורים בתיק העבודות היו סקיצות לתחפושות שנלבשו בטקס נישואי הארכידוכס צ'ארלס מסטרייה ומארי מבווריה ב-1571, חלקן ממשתאות שונים, וחלקן לא מתוארך.

אף שהיו אלה רק סקיצות שהופנו שיועדו לחייטי המלך, מטרתן הפוליטית עלתה בקנה אחד עם ציוריו של ארכימבולדו- להלל את הפטרון שהטיב עימו.

טקסים אילו נערכו בשדה פתוח שבו נבנתה גבעה מלאכותית. לרוב השתתפו בהם: יונו, אלת הנישואין וטהרת הבית + שלושה מלכים שייצגו את אפריקה אסיה ואמריקה ( בני משפחת המלוכה גילמו את ארבע הדמויות הללו), טווסים שסימלו את בית הפסבורג, אירופה שרכבה על סוס מחופש לשור, הסירנות, שבע המוזות שנשאו את האטריבוטים המאפיינים אותן, דיאנה אלת הציד מלווה בחד קרן ובני לוויתה- אצילים שהיו מחופשים לחיות פראיות, ומזונות בקשתות דרוכות, נפטון אל הים ואנשים שהתחפשו לדגים המצויים באירופה, פלאס אתינה, וונוס, בכחוס,ארבע הרוחות, ארבע העונות, רודולף השני הופיע בדמותה של השמש שמותרה ברוח המנשבת מספרד[38].

לאחר 11 שנות שירות, רודולף השני נעתר לארכימבולדו והותיר לו להשתחרר ולשוב לעיר הולדתו, מילאנו. יחד עם זאת, ארכימבולדו נענה לפטרונו והוסיף לצייר עבורו: כברב-1590, ארכימבולדו צייר פורטרט של (ראשו וכתפיו) רודולף השני. השליט צויר כוורטומנוס, אל הצמחייה והטרנספורמציה במיתולוגיה הרומית[39]. דרך ייצוג חזותי זה, ארכימבולדו יצר אנלוגיה (חזותית) כדלקמן: כשם שוורטומנוס שולט (ומורכב חזותית) על חיי הפירות והירקות בהרמוניה מופלאה, כך רודולף השני לבית הפסבורג, שולט על נתיניו. האנלוגיה החזותית שהקדיש ארכימבולדו לפטרונו תורגמה במהרה לשיר הלל פרי עטו של קומניני (comanini) .[40] כמו כן, ראוי לציין שבצד שמאל, על דש בגדו של המלך, מצויה חבצלת צהובה, המסמלת פריון ממש כשם שבציור הבא, שעורר התפעמות בקרב באי חצר המלך:

ב-1592 רודולף השני זיכה את ארכימבולדו בתואר אצולה, ושנה לאחר מכן ארכימבולדו נפטר.

ארכימבולדו ופטרוניו: סיכום

השליט

שנות שירות

היצירות שהוקדשו לפטרון[41]

כיצד הפטרון מיוצג בציור?

פרדיננד הראשון

1562-1564

ארבע העונות

* על ראשן של כל ארבע הדמויות מונח מעין כתר.

* על צווארה של דמות הסתיו מופיעה מעין גלימה

* על חזה של דמות החורף מופיע מעין רביד.

מקסימיליאן השני

1564- 1576

* ארבעת היסודות

*ניהול אומנותי של טקסים

* על ראשן של כל ארבע הדמויות מונח מעין כתר.

* על צווארה של דמות המים יש שרשרת פנינים.

* בין צווארה של דמות האש לבין גופה מונח רביד מוזהב שהיה שייך לבית הבסבורג.

* בציור דמויות האש והאוויר מופיע נשר בעל שני ראשים- זהו סמלה של האימפריה הרומית

* בתחתית ציור דמותה של האש מצויים רובה ושני תותחים. הם עשויים לייצג את פוטנציאל כוחו הצבאי של הפטרון.

* בציור דמות האוויר מופיע טווס המסמל את השושלת הבסבורג.

* בציור דמות האדמה מופיע מעין כתר על ראשה של הדמות.

רודולף השני

1576- 1586

(בפועל- עד 1592)

*ורטומונוס

*ניהול אומנותי של טקסים

* דיוקן של רודולף השני.

* תיק עבודות + הקדשה מילולית.

מקרא הטבלה[42]

ירוק- אטריבוט פוטנציאלי של השליט מיוצג באמצעות מטפורה חזותית. אטריבוט פוטנציאלי הוא אטריבוט שעשוי לאפיין אנשים רבים, לרבות השליט, לפיכך אין קשר ישיר בין אטריבוט זה לבין השליט.

אדום- אטריבוט מובהק של השליט מיוצג באמצעות מטפורה חזותית.האטריבוט המובהק הוא אטריבוט המאפיין אך ורק שליטים באשר הם.

צהוב- בציור משולבים סמלים חזותיים המייצגים את שושלת הבסבורג/ האימפריה הרומית. הסמלים החזותיים הללו אינם מייצגים כל שליט, אלא רק את השליטים הנמנים על שושלת הבסבורג.

טורקיז- היצירה כולה היא ייצוג חזותי/מילולי מטפורי/מטונימי של השליט. זוהי יצירה המוקדשת כולה באופן מילולי/חזותי לשליט מסוים.

בתקופת הפטרונות של פרדיננד הראשון הציורים אומנם הכילו אטריבוטים של השליט, אך הם לא הופיעו במפורש, אלא יוצגו באמצעות רכיבי העונות. ב- קיץ - על ראשה של הדמות מונח מעין כתר המורכב מפירות וירקות. ב- אביב- על ראשה של הדמות מונח כתר העשוי מזרי פרחים. מתוך ראשה מיתמרת חבצלת המייצגת פוריות. ב- סתיו על ראשה של הדמות מונח מעין כתר העשוי משורשים/ ענפים משורגים, ועל צווארה מונחת גלימה ב- חורף- על ראשה של הדמות מונח מעין כתר העשוי מאשכולות ענבים, על חזה פרוס רביד העשוי מענף וגרגר יער.

בתקופת הפטרונות של מקסימיליאן השני, ארכימבולדו כבר שיבץ בתוך ציוריו את סמלי בית הבסבורג שהיו מוכרים לכל: ב-אש מופיעים רביד מוזהב שהיה שייך לבית הבסבורג, ונשר בעל שני ראשים שסמל את האימפריה הרומית. ב- אויר מופיעים טווס המצוי בסמלה של השושלת ההבסבורגית, ונשר בעל שני ראשים המייצג את האימפריה הרומית.

בתקופת הפטרונות של רודולף השני, ארכימבולדו שלח לפטרונו ממילאנו את דיוקנו הייחודי כאל, והוסיף תיק עבודות שהכיל את הסקיצות לתחפושות בטקסי בית המלוכה+ הקדשה מילולית.

לפיכך, המסקנה העולה מקריאת הטבלה היא שציוריו של ארכימבולדו מעידים על כך שקיימת מגמת התהדקות במערכת יחסיו עם שלושת פטרוניו, ככל שיחסיו עם פטרוניו הלכו והתהדקו, כך אזכורו של הפטרון הפך מאזכור מרומז ומטפורי לאזכור דומיננטי ומלא.

הערות:

[1

[23]עוד על משפחות המלוכה באירופה:encyclopedia.thefreedictionary.com/royal%20house

[24] פירטתי רק את בעלי התפקידים הבולטים, מכיוון שקצרה היריעה מלפרט אודות כל נושאי התארים במשפחה. עוד על כך ב-encyclopedia.thefreedictionary.com/habsburg

· קיסרי האימפריה הרומית [25]

· rudolph i, emperor 1273 - 1291

· albert i, emperor 1298 - 1308

· albert ii, emperor 1438 - 1439

· frederick iii, emperor 1440 - 1493

· maximilian i, emperor 1493 - 1519

· charles v, emperor 1519 - 1556

· ferdinand i, emperor 1556 - 1564

· maximilian ii, emperor 1564 - 1576

· rudolph ii, emperor 1576 - 1612

· matthias, emperor 1612 - 1619

· ferdinand ii, emperor 1619 - 1637

· ferdinand iii, emperor 1637 - 1657

· leopold i, emperor 1658 - 1705

· josef i, emperor 1705 - 1711

· charles vi, emperor 1711 - 1740

[26]ר' הערה 3

[27]ר' הערה 3

[28] אלכימיה (אל=ה, כומיה=לצרף יחדיו)היא פרקטיקה פרוטו-מדעית המשלבת אלמנטי מתחום הכימיה, פיזיקה, סמיוטיקה, אומנות, הנדסת חומרים, רפואה, אסטרולוגיה, סטיקה ודת. האלכימאי שאף להשיג שתי מטרות עיקריות: למצוא את אבן הפילוסופים, חומר מיתי שהיה אמור להפוך כל חומר לזהב, ולמצוא תרופה אוניברסאלית המרפאת את כל המחלות, כדי לרפא את כל המחלות בעולם ולהאריך את תוחלת החיים. אלכימיה הייתה ה"מדע" שבישר את הופעת הכימיה המודרנית.

מתוך: encyclopedia.thefreedictionary.com/alchemy

[29] ב-historia dell'antichita di milano, מצוטט אצל

[30]w., kriegeskorte, arcimboldo, taschen, 1993 , עמ' 12

[31] קהל הצופים הורכב מאריסטוקרטים, מדענים, אנשי כמורה, אומנים ובני המעמד הגבוה

[32] כפי שנטען בפרק 1

[33]פוטנציאל כוח צבאי זה מומש במלחמה בין האימפריה הרומית לבין האימפריה העות'מאנית.

[34]כך מצוטט אצל w., kriegeskorte, arcimboldo, taschen, 1993, עמוד 20

[35]

[36]ההבדלים בין שתי הגרסאות מזעריים, לפיכך לא ארחיב על כך.

[37] ר' נספח היצירות, חלק 3

[38]שכן ענף הפסבורגי זה- מקורו בספרד.

[39] על פי , וורטומנוס הוא "אל העונות וחיי הצמחים במיתולוגיה הרומית. הוא פטרון הגנים ועצי הפירות. יש לו את הכוח לשנות את עצמו לצורות רבות כדי להשיג את מטרותיו. פולחן וורטומנוס החל ברומא ב-300 לפנה"ס וב-264 לפנה"ס כבר הוקם עבורו מקדש. הפסל שלו היה מוצב ב- vicus tuscus". ניכר כי זהו האל הרומי המקביל להרמס היווני.

[40] ר' נספח חלק 2

[41] לא כולל וורסיות חדשות ליצירות שכבר צוירו בעבר.

[42] הטבלה מבוסס על שני פרמטרים:

פרמטר 1: מה מיוצג?--------------------------------------מסומן באמצעות אותיות מודגשות.

פרמטר 2: איך מיוצג?--------------------------------------מסומן באמצעות קו.

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת עדי צור