אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

דני פלנט: אמן של הארץ שלנו


התמונה של אלי אשד

דני פלנט
דני פלנט

הגרפיקאי דני פלנט, נשוי ואב לבת ובן, היה במשך כמה שנים האמן וצייר הקומיקס הקבוע של הארץ שלנו ושם כתב בין השאר את אחד מסיפורי המסע בזמן הראשונים בעברית. להלן סקירה וראיון מקיף על הקריירה שלו. בעת פרסום כתבה זאת מלאו 50 שנה ל-מבצע סיני ול-קרב המיתלה. קרב שעליו פורסם סיפור הקומיקס היחיד בשפה העברית המבוסס על קרב אמיתי: הצנחנים תוקפים מאת אמן הקומיקס הקבוע של שבועון הילדים הארץ שלנו בשנות החמישים וראשית שנות השישים, דניאל (דני) פלנט. זאת הזדמנות טובה לסקור את הקריירה של האיש שהיה צייר הקומיקס המוכשר והפורה ביותר בישראל בתקופה ההיא והראשון בשפה העברית שניסה ליישם טכניקות אמריקניות של קומיקס שאותן למד מחוברות אמריקניות שבהן נתקל, ויצר לראשונה בעברית בז'אנר שהיה בגדר "נחבא אל הכלים" עד שהופיע דני פלנט בסצינה, סיפורי קומיקס הרפתקניים. עם זאת היום הוא ידוע בעיקר דווקא בזכות סיפור לא קומיקסי שלו ספר המדע הבדיוני המסע המוזר במכונת הזמן שהופיע במקור בהמשכים בהארץ שלנו בכרכים י ויא 1960-1961וכספר בהוצאת אחיאסף, 1971.

הקומיקסאי

דני פלנט נולד בחיפה. 6 שנים גדל בנתניה ואחר כך בתל אביב בה סיים אתהגימנסיה שלווה והתגייס לצבא. במקביל לשירותו הצבאי מצא את עצמו עובד עבודת לילה כאמן הקומיקס הקבוע של שבועון הילדים הארץ שלנו תחת העורכים בנימין תמוז ו-יעקב אשמן.

א.א.: איך הגעת לקומיקס?

המסע

המסע המוזר במכונת הזמן / דני פלנט

דני פלנט: קראתי סיפורי קומיקס והייתי מודע למה שנעשה בתחום הזה בחו"ל. היה לי כישרון טבעי באיור והיה זה רק טבעי שאממש אותו בעיתונות. זה היה בזמן שירותי בצבא. אני הייתי חייל יתום, והייתי זקוק להכנסה נוספת לפרנס את משפחתי. קיבלתי מהצבא היתר מיוחד לעבוד עבודה נוספת בערבים. והייתי מנצל כל רגע מהזמן החופשי המועט שלי כדי לצייר. החלטתי לפנות אל מגזין הארץ שלנו שהייתי קורא אדוק שלו ולהציע את עצמי כמאייר. ב-הארץ שלנו הופיעו בין השאר שני סיפורים על הרפתקאותהשלישייה אגס ננס וקלונס עליהם אהבתי מאוד לקרוא (של יעקב אשמן ו-מאיר שנהבי א.א.) ועל סמך הסיפורים האלו כמודל התחלתי לצייר סיפורים מצוירים משלי.שנים רבות מאוחר יותרלקראת סיום הקריירה שלו כאמן קומיקס דני פלנט יקים לתחייה את דמויות השלישייה לסיפור אחד סופי בשם השלישיה בלב ברזיל במחווה למקור ההשראה לאותה הקריירה.

דני פלנט: אז היו רק מעט מאוד מאיירים של קומיקס. ורוב הסיפורים היו פשוטים מאוד כמעט ילדותיים. "בחוצפתי" העזתי לחשוב שאני החייל הצעיר חסר הניסיון יכול לעשות את זה יותר טוב מהאמנים המבוגרים שאת יצירתם ראיתי בשבועונים. התקשרתי לבנימין תמוז עורך הארץ שלנו והצעתי לעבוד אצלם והוא ראה דוגמאות של הציורים שלי הסכים מיד. הוא כל כך התלהב ממני שהוא הציג אותי במשרד בפני חברי המערכת בתור "זה הקטן גדול יהיה". דני פלנט לא היה אמן הקומיקס הראשון של הארץ שלנו. לפניו הייתה אמנית אלישבע נדל שאיירה בין השאר את סיפורי גידי גזר של סגן העורך יעקב אשמן והאמן מאיר שנהבי שאייר את סיפורי "השלישייה" גם כן יעקב אשמן. אולם דני פלנט הכניס רוח חדשה לסיפורי הקומיקס של השבועון שהיו כעת יותר מפורטים והרפתקניים מאי פעם. והוא היה פורה מספיק על מנת לצייר שני סיפורים בהמשכים לחוברת, אחד סיפור ההרפתקאות בהמשכים של העמוד האחרון ואחד סיפור בפנים הגיליון שהיה לרוב סיפור מחורז שאותו חיבר חבר המערכת פנחס שדה תחת שמות שונים.

אבל את רוב הסיפורים שאותם צייר ממש מהרגע הראשון חיבר דני פלנט בעצמו. חופש פעולה מפתיע מצד העורכים תמוז ו-אשמן עבור חייל צעיר בצה"ל שהראה שהם סמכו מאוד על כישוריו. א.א.: העורכים נתנו לך הוראות מה עליך לכתוב? דני פלנט: למעשה העורך הראשי בנימין תמוז נתן לי יד חופשית לחלוטין בסיפורים שאותם כתבתי וציירתי עבור השבועון. העורכים אף פעם לא הציעו לי מה לכתוב, הסיפורים היו תמיד רעיונות שלי. ידעתי שאני יכול גם לכתוב וכתבתי וציירתי דברים שאני עצמי אהבתי לקרוא בילדותי. תמיד אהבתי לקרוא סדרות וספרי הרפתקאות ז'ול ורן ו-קרל מאי וטרזן, ויכולתי לקרוא ספר כזה כמה פעמים. אז נהגו לאייר ספרים בסגנון כמו קומיקסאי וזה בהחלט השפיע עלי וכתבתי באותו הסגנון. ידעתי שגם הקוראים הצעירים שלי יאהבו סיפורים מהסוגים האלה. אחרי הכל גם הייתי קרוב אליהם בגיל כחייל בסדיר. הבנתי היטב מה ילדים אוהבים לקרוא כי זה מה שאני אהבתי לקרוא וכתבתי על מה שאהבתי וילדים אוהבים וכל רעיון התקבל מיד בידי העורכים ודאגתי שכל ציור יהיה מרתק. אני בעצמי התלהבתי מהסיפורים שכתבתי. היו לי שפע של רעיונות בכל מיני תחומים. התפתחתי עם הזמן. תמיד קיבלו אותי בשבועון בשמחה זה מראה שהייתה הענות מצד הקוראים והם חיכו להמשכים.

דני

א.א.: איך התקבלה האמנות?

דני פלנט: הציורים הראשונים שלי עבור הארץ שלנו עבור הסיפור אוצרו של מוכר המגילות היו מאוד מגושמים וגסים וזה לא מצא חן בעיני. גם תמוז אמר שהילדים האלו בציורים נראים אינפנטיליים.

קטועי

קטועי האצבעות / דני פלנט

הסיפור אוצרו של מוכר המגילות עוסק בילדים העוזרים לחבר למצוא מגילות קדומות שנעלמו לאביו סוחר המגילות.הימים שבהם פורסם היו ימי גילוי מגילות קומראן כאשר אצל הציבור הרחב הייתה סקרנות עצומה לגבי כל מה שקשור במגילות קדומות וארכיאולוגיה.דני פלנט: אחרי הסיפור הזה כבר השתכללתי עד שהגעתי לרמה די משביעת רצון לפחות מבחינתי. וגם הסיפורים השתפרו, עובדה שהקוראים הגיבו בשביעות רצון והתלהבו.אחד מסיפוריו הראשונים שכיום הוא מעניין במיוחד מסיבות שאותן לא יכול היה דני פלנט לשער כאשר כתב אותו היה מלב אפריקה ועד שארם עד שייך. זהו סיפורו של פלאשי שמגיע ללב אפריקה בחיפוש אחר מדינת ישראל ושם מצטרפים אליו שני נערים כושים גם הם מצאצאי שבא שמתייחס על אנשי שלמה ויוצאים לישראל בדרך הם נלכדים בידי המצרים בשארם א שיך אך משוחררים בידי כוחות ישראל. סיפור הקומיקס הראשון ואולי היחיד שגיבורו הוא פלאשי. הוא מעניין בגלל הצורה הסימפטית והכמעט הירואית שבה מוצגים השחורים הפלאשים ואנשי שבטי הג'ונגל, הלוואי שבחברה הישראלית היום הייתה מופגנת כלפי הפלאשים אותה מידת אהדה שמופגנת אליהם בסיפור בתקופה שבהם הם חיו הרחק מישראל. (בזמנו הצעתי לעורכת מגזין ליהודי אתיופיה לפרסם על דפיו את הסיפור הזה בתוספת סיפורי קומיקס מקוריים משלי עבור חברי הקהילה האתיופית אך לצערי הדבר לא הסתייע).דני פלנט: הגעתי לסיפור בעקבות כתבות על שבט הפלאשים בחבש שכנראה הם צאצאים של מלכת שבא שביקרה אצל שלמה המלך בארץ ישראל ועל כן הם אחים לבני ישראל. בעקבות זאת עלה בדעתי לחבר סיפור בו אעלה כמה מהם לארץ המובטחת, דבר המוכיח עד כמה היה דמיוני אז רב גוני ועד כמההקדמתי את המאוחר.ב1959 דני פלנט חיבר אתהצנחנים תוקפים שהוא סיפור הקומיקס הראשון בעברית המבוסס על קרב אמיתי -קרב המיתלה של מערכת סיני,והוא מתאר את עלילות יחידת הצנחנים ב-מיטלה ב-מבצע סיני שנאבקו עם כוח מצרי גדול בהרבה וגברו עליו.א.א.: למה כתבת את סיפור קרב המיתלה?

דני פלנט: כתבתי וציירתי את הסיפור בעקבות התרשמות מקריאה על קרב המיתלה שהיה נושא בולט בעיתונות. נתמכתי לא מעט בחומר הרב בכתב ובצילומים שהיו אז בענין זה ועזרו לי לדייק בפרטים. לא זכור לי שקיבלתי תגובות מיוחדות על הסיפור הזה אם כי היום אני מחשיב אותו כאחד מהסיפורים היותר טובים שלי.

סיפורים היסטוריים מכל סוג היו נדירים למדי ב-הארץ שלנו ורק נעשו נדירים יותר לאורך השנים אחד. דני פלנט חיבר אחד כזה, את קטועי האצבעות סיפור היסטורי על מרד בר כוכבא המתאר את עלילותיה של מחלקת לוחמים אמיצים של בר כוכבא "קטועי האצבעות" ותיאור של המרד עד לנפילתה של ביתר כתוצאה מבגידת שומרוני. דני פלנט: כתבתי את קטועי האצבעות, סיפור היסטורי על מרד בר כוכבא, כי מאוד אהבתי היסטוריה. גם היום אני מקפיד לצפות בערוץ ההיסטוריה וזה מרתק אותי. כשאני מבקר בחו"ל אני תמיד הולך לראות אתרים היסטוריים ואז הדמיון שלי לא ידע גבולות וכך כתבתי את הסיפור על בר כוכבא, סיפור על גיבור העם היהודי. אגב בגלל הסיפור הזה היה לי משבר מסוים במערכת היחסים שלי עם בנימין תמוז. מעבר לעובדה שלעיתים, בגלל השירות בצבא היה החומר המצויר מגיע ממש ברגע האחרון, דבר שהלחיץ מאד את העורך, הרי במקרה זה נוצר מצב שסיפור "קטועי האצבעות'' התארך מעבר לסוף השנה בה נהגו לסיים את הסדרות ולהתחיל בסדרות חדשות . מר בנימין תמוז דרש אם כך שאקצץ כמה פרקים בסיפור כדי שהפרק האחרון יסתיים בסוף השנה ואני סירבתי שכן השקעתי כל כך הרבה בכתיבה וציור הפרקים הללו. בנימין תמוז רתח מזעם ואני התעקשתי עד כדי כך שהקפאתי את המשך העברת החומר. בלית ברירה נאלץ מר תמוז העורך לקבל את הסיפור במילואו ולפתור את הבעיה בכך שפרסם שני המשכים בכל חוברת. כתוצאה מחיכוך זה הפכו יחסינו קרירים ביותר וחבל. אחר כך תמוז עזב ו-יעקב אשמן התמנה לעורך והמשכתי לעבוד איתו אבל לא היו לי עימו קשרים אישיים מיוחדים, גם לא מהסוג שהיה לי עם בנימין תמוז.

סיפור

סיפור מחורז מאת פנחס שדה .אייר דני פלנט.

דני פלנט עסק במקביל לקומיקסים היסטוריים גם בקומיקסים של מדע בדיוני בסיפורו המבול השני אחד הסיפורים הגרנדיוזיים ביותרשהופיעו בעיתוןילדים ישראלי מאז ומעולם, ושתיאר פלישה מכוכב נוגה לכדור הארץ. חייזרים מנוגה וצבא הרובוטים שלהם נוחתת בכדור הארץ. וכל הניסיונות להשמיד את הפולשים בידי צבאות כדור הארץ נכשלים. החייזרים והרובוטים חוטפים בני אדם וכולאים אותם במכלאות ענק. מסתבר שאנשי נוגה רוצים להתיישב בכדור הארץ. אך סוף טוב הכל טוב ולבסוף הם מודבקים בחיידקים וכך מנוצחים. לבסוף כמו ב-מלחמת העולמות של ולס הם מוכחים כחסינים לכל כלי הנשק של בני כדור הארץ פרט לאחד - נשק בקטריולוגי הגורם להשמדתם. דני פלנט: עם סיפור המבול השני הייתה לי אי נעימות כי בדיעבד הבנתי שבעצם אני מעתיק כאן את הסיפור מלחמת העולמות של ה.ג.וולס. אבל הבנתי את זה רק לאחר שכבר השלמתי את הסיפור. מתחילה זאת הייתה השראה ובאמת לא הייתה כאן מקוריות.

ל-דני פלנט יש זכות ראשונים בתחום אחר דווקא: הוא חיבר את סיפורי הריגול הראשונים בקומיקס הישראלי ובין הסיפורים הבדיוניים הראשונים בכל סוג ספרות בעברית, סיפורי הסוכן החשאי מספר 17 על עלילות איש שירותי הביטחון הישראלי וזאת ב-1959 כמה שנים לפני הסרטת סרטי ג'יימס בונד שהביאו להתפרצות אדירה של גל סיפורי ריגול גם בישראל. דני פלנט: הסיפורים על הסוכן החשאי מספר 17היה בעקבות הכתבותשהופיעו אז על כך שהשירות החשאי שלנו הוא הטוב בעולם. התרשמתי כנראה מהכתבות והייתי מאוד גאה בשירות החשאי ודמיון לא היה חסר לי ואמרתי נעשה על זה משהו ועשיתי.הוא לא היסס להשתמש בדמויות ידועות היטב מהספרות הפופולארית העולמית וכך חיבר סיפור בשם עין הנץ סיפור מימי ההתיישבות הראשונים בארה"ב והמאבק בין האינדיאנים והלבנים. סיפור המבוסס על סיפורי פנימור קופר וגיבורו עין הנץ.סיפורי מאבק בין האינדיאנים והמתיישבים הלבנים היו אז פופולאריים מאוד בישראל אולי בגלל המאבק בין המתיישבים היהודים בנגב ומאבקם עם מסתננים ערביים שהזכירו מאוד את סיפורי המערבונים האלו?דני פלנט: כולנו אהבנו אינדיאנים ואהבתי את קרל מאי וכרגיל כשהתרשמתי ממשהו החלטתי לכתוב עליו.גיבור ידוע אפילו יותר שבו עסק דני פלנט היה טרזן איש הג'ונגל. אחת מנקודות השיא של הפופולאריות שלו הייתה כאשר דני פלנט פרסם שני סיפורים על איש הג'ונגל טרזן, שיצאו במקביל לסיפור בהמשכים של פנחס שדה (תחת השם הבדוי יריב אמציה) בשם טרזן ותעלומת האטום. הסיפור הראשון של פלנט על טרזן היה עיבוד של טרזן מלך הקופים בעוד שהמשכו כבר היה סיפור מקורי. אין ספק שהרגע הזה שבו פרסם הארץ שלנו על דפיו גם סיפור קומיקס וגם סיפור לא מצויר על טרזן היה נקודת השיא של נוכחותו של טרזן איש הג'ונגל בתרבות הפופולארית של ישראל. אם כי נראה שאיש לא טרח לבקש עבור זה רשות מבעלי הזכויות בארה"ב. דני פלנט: כמובן הייתי חובב טרזן גדול. ויום אחד החלטתי לעשות סיפורים על טרזן וציירתי שני סיפורים. הסיפור הראשון היה על ראשית חייו ואיך הגיע לג'ונגל והפך להיות מלך הקופים. ביססתי אותו על הספר המקורי וזה נראה לי מובן מאליו שכך צריך לעשות. עם זאת קיבלתי הרבה תגובות באופן יחסי מקוראים שהתפלאו למה לא יצרתי סיפור חדש על טרזן. אני לא מבין למה אבל לקוראים זה הפריע שגם המקור של טרזן בסיפור שלי היה זהה לזה של הסיפור המקורי של בוראוז. הם העדיפו שאני אכתוב סיפור חדש לגמרי על טרזן. הסיפור השני שלי על טרזן כבר היה מקורי לגמרי ובו הצבתי את טרזן כנגד סוחרי עבדים ערביים. אחר כך החלטתי שזה מספיק וצריך לעבור לנושאים אחרים. באופן יחסי סיפורי טרזן שלי זכו להרבה יותר תגובות של הקוראים בהשוואה לסיפורים הרגילים.

דני פלנט ופנחס שדה

איור

איור מהמסע המוזר במכונת הזמן / דני פלנט

במקביל דני פלנט אייר גם כמה סיפורים מחורזים של עמשא הלא הוא פנחס שדהשהיו מעין קומיקס והביאו סיפורים ממכמני הספרות העולמית היפה לקוראי הארץ שלנו. אלו כללוסיפורים כמו הנסיכה סלינה וגבורתו של האביר טריסטן ו-בת המלך והשודד היהודי סיפור מימי הביניים על אהבת בת מלך ספרד לצעיר יהודי שמעונה בידי האינקוויזיציה, נמלט והופך לשודד ים ולבסוף גורם למות אהובתו הנסיכה בטעות בסיום טראגי. ואפילו סיפור שהיה המבוסס על יצירת מופת של הספרות הקדומה חמור הזהב של אפוליוס.

עד השנים האחרונות עוד ניתן היה למצואסיפורים כאלה רק בכתבי עת לילדים דתיים דווקא כמו זרקור אך הם בלתי אפשריים בכתבי עת לילדים חילוניים. אך הארץ שלנובשנות החמישים לא ראה כל בעיה בפרסומם. סך הכל דני פלנט אייר לפחות חמישה סיפורי קומיקס שונים של פנחס שדה תחת שמות בדויים שונים וגם כמה מסיפוריו הלא מצויירים.אתה זוכר משהו מהעבודה שלך עם פנחס שדה? דני פלנט: היום זה באמת נראה מוזר. אבל מעולם לא נפגשתי עם פנחס שדה למרות שאיירתי רבים מסיפוריו. אפילו לא דיברתי איתו. אולי ראיתי אותו פעם במקרה במשרד של הארץ שלנו אבל זה הכל. מעולם לא היה בינינו שום דיון על הסיפורים ושום החלפת רעיונות לגבי הסיפורים למרות שגם אני הוכחתי את עצמי כמי שיכול לכתוב סיפורים משל עצמו. פשוט קיבלתי ממנו חומר ואיירתי אותו בלי לתרום תרומה יצירתית מיוחדת משלי. אגב הוא הסופר היחיד שאיירתי אותו. כל שאר הסיפורים שאיירתי היו רק שלי עצמי.

המסע בזמן

איור

איור מהמסע המוזר במכונת הזמן / דני פלנט

היום דני פלנט ידוע בעיקר לא דווקא בגלל סיפורי הקומיקס ב-הארץ שלנו אלא דווקא הודות לספר ההרפתקאות המדעי בדיוני שלו המסע המוזר במכונת הזמן (שהופיע במקור בהמשכים ב-הארץ שלנו בשנים 1960-1961 ואחר כך כספר ב-1971).הסיפור תיאר את הרפתקאות נער ודודו המדען העורכים מסעות בזמן לתקופות שונות של הפרהיסטוריה מהיווצרות כדור הארץ דרך (כמובן) תקופת הדינוזאורים ועד ימי המינים השונים של האדם הקדמון.א.א.:איך הגעת לכתוב סיפור על מסע בזמן? דני פלנט: העורכים ראו שאני כותב היטב וביקשו מימני ליצור גם סדרות,לא של קומיקס אלא של טקסט שהיה כמובן בגדר עליית מדרגה מבחינתם ומבחינתי. והצעתי להם כמה אפשרויות כולן של סיפורים דידקטיים אינפורמטיביים שהיו נותנים לקורא הצעיר הרבה יותר מסתם סיפור הרפתקאות כמו בקומיקס. בתחילה כתבתי ואיירתי סדרה בשם כך חיו אבותינו על חיי האדם בארץ כנען בימי קדם שהייתה לימודית מאוד וכנראה יותר מידי. היא שעממה את הקוראים כי הייתה כנראה יבשה מידי ולא זכתה להצלחה והעורכים הפסיקו אותה באמצע. למדתי מזה את הלקח שגם אם אני רוצה ללמד משהו עלי לעשות זאת במסגרת של סיפור מהנה ומרתק. אז כתבתי את המסע המוזר במכונת הזמן שנתנה לי את האפשרות לתת לקוראים סיפור מהנה והרפתקאות מרתקות וגם ללמד אותם על תקופות הפרהיסטוריה השונות. עובדה, הפעם זה הצליח מאוד וזכה לתגובות נלהבות. יעקב אשמן עודד אותי להוציא את הסיפור בתור ספר ועזר למצוא מו"ל. אז לקחתי את הסדרה בהמשכים ופרסמתי אותה כספר בלי להכניס שינויים כלשהם. היו על זה ביקורת טובות מאוד, אפילו ברדיו דיברו על זה.הספר זכה להצלחה? דני פלנט: הספר הצליח במידה סבירה בהחלט אבל לא היה רב מכר ומעולם לא חשבתי לעשות לזה המשך.

בסיפור העביר המחבר לקוראים הצעירים ידע רב ומדויק על התקופה הפרהיסטורית, אלא שלמרבית הצער היה בו פרט שגוי. המחבר תיאר מפגש עם סוג האדם הפרהיסטורי שנקרא איש פילטדאון מבלי לדעת שהשלד המפורסם של איש פילטדאון הוכח כזיוף עוד 10 שנים לפני שכתב את הסיפור. ועוד יותר למרבית הצער המידע השגוי נשאר גם במהדורת הספר שפורסמה ב-1971. מה שמראה שעבודת השכתוב והעדכון אכן הייתה מצומצמת מאוד.אחרי שלוש שנים אינטנסיביות שבהם הופיעו ב-הארץ שלנו מידי שבוע שני סיפורים שונים של דני פלנט הוא נעלם לפתע מהשבועון. לא במקרה הפסקת עבודתו הקבילה לסיום שירותו הצבאי.

בתום שרותו הצבאי הפך דני פלנט במשך כמה שנים לגרפיקאי עצמאי ולאחר מכן עבד כגרפיקאי ופירסומאי במשרדי פרסום שונים. בשנת 1967 הקים וניהל עם שותפים את מפעל ידעגרף להדפסה בשיטת ה"משי", בו גם הודפסו רפרודוקציות של ציירים מפורסמים.דני פלנט: סיימתי את הצבא וחיפשתי פרנסה טובה יותר. ולהיות האמן של הארץ שלנו פשוט לא היה דבר שיכולת להתפרנס ממנו. הם שילמו מעט מדי אז עברתי להיות גרפיקאי. אבל כעבור כמה שנים שלא הייתי פעיל אצלם חזרתי אליהם שוב מידי פעם בעיקר לשם השלמת הכנסה. ובינתיים האמנות שלי התפתחה והגיעה לרמה גבוהה למדי. הסיפורים שלי אז כללו סיפור מאוייר על מסע לטיבט, מקום שלחלוטין לא היה ידוע אז לקהל הישראלי.

אני מאד אוהב עמים שאינם מוכרים. קראתי מאמר על המקום המסתורי הזה ועשיתי עליו סיפור על מנת להביא את המקום לתודעת הילדים. אחרי זה כתבתי את השלישיה בלב ברזיל. זה מסע הרפתקאות בלב דרום אמריקה בו תיארתי את החיות והצמחיה המאפיינים איזור זה. היערות הטרופיים של ברזיל היו מקום מאוד מסתורי שרגל אדם לא דרכה בהם עד היום ותמיד חיפשתי את המקומות המסתוריים האלו כדי לכתוב עליהם סיפור וגם כדי ללמד את הילדים מה שידעתי ולמדתי. השקעתי הרבה מאוד זמן ומאמץ בסיפורים האלו.

ה-שלישיה ביערות ברזיל הסיפור המקורי האחרון שחיבר דני פלנט למגזין הוא סוג של סגירת מעגל. זהו המשך הרפתקאותיהם שלשל שלושה חברים, אגס ננס וכלונס, ביערות האמזונס. ובקרבות עם אינדיאנים ובחרקים טורפים למיניהם.

השלושה האלה היו ידועים היטב לקוראי הארץ שלנוהותיקים משנות החמישים. הם היו גיבורי שני סיפורי השלישייה של יעקב אשמן ו-מאיר שנהבי שהגיעו לאי בודד וטסו לחלל והיוו גם מקור השראה ל-דני פלנט עצמו שהחזיר אותם כעת לסיפור אחד סופי על הרפתקאותיהם של שלושת הנערים שלא גדלו כלל ב15 השנים מאז הופעתם האחרונה.לאחר מכן הוא אייר עוד סיפור אחד מאת פנחס שדה(תחת השם הבדוי הקבוע "יריב אמציה") מתל אביב לדמשק על הרפתקאותנער ונערה יואב וכרמלה,תיכוניסטים מתל אביב שמנסים לברר מדוע נעדר מר מילר, המורה לפיסיקה, משיעור שגרתי בבית הספר – ויוצאים לבירת סוריה במטרה לחלץ את המורה, שנחטף על ידי שירותי הביון הסורי. עם סיפור זה הסתיימה תרומתו של דני פלנט לעולם הקומיקס.יואב וכרמלהחזרו גם בסיפור הבא של פנחס שדה יואב וכרמלה בעקבות הדרקון השחור . שבו הצמד נאבק בארגון סיני ששואף להקים לתחייה את סין הקיסרית ולגרום למלחמה גרעינית בין בריה"מ וארה"ב על מנת להביא לשלטון סיני בעולם. אבל אותו צייר כבר אמן אחר דריאן. דני פלנט לעומתם נעלם מדפי הארץ שלנו והפעם לתמיד.א.א: למה הפסקת?

פסל

פסל חייל ישראלי של דני פלנט

דני פלנט: עורכי העיתון דווקא לא רצו שאפסיק לצייר. הם ניסו לשכנע אותי שאמשיך לכתוב ואמשיך לאייר סיפורים של פנחס שדה אבל זה היה בלתי אפשרי מבחינתי. עם כל האהבה לציור זה גזל יותר מדי מזמני ולא השתלם כלכלית. אגב אותו זמן הופיע צייר קומיקס בשם אשר דיקשטיין שצייר בכשרון רב ברמה הגבוהה ביותר כפי שנראתה רק בחו''ל . ההופעה המטאורית הזאת עוררה בי פליאה רבה. התפתחות איכות הציור שלי היתה בשלבים עדשהגעתי לרמה טובה כזו שבה לא היו לי אז מתחרים ואיך יתכן שהאיש נכנס כך לתחום הקומיקס ברמה כזו ובבת אחת? או שהאמן הזה התחיל את דרכו בחו''ל ועלה זה עתה ארצה או שהקומיקס שלו אינו מקורי... עד היום איןבידי התשובה לדבר אך בכל מקרה אכן הרגשתי שיכול אני לסיים את דרכי ושיש יורש ראוי שאפילו עולה עלי.בדיעבד היום אני מצטער מעט על שהפסקתי לצייר כי באמת הייתי טוב בתחום הזה. הייתי יכול להמשיך, להתפתח ולהיהפך לאמן ידוע יותר. היתה אפילו מחשבה להשתלם בחו''ל בשטח הקומיקס והאנימציה ודודתי שגרה בארה''ב הציעה את עזרתה אך מאחר והייתי כבר בעל משפחה, ויתרתי על הרעיון. משנת 1969 התחלתי לעבוד כגרפיקאי בחברת אל על והמשרה גזלה ממני את מרבית זמני דבר שלא איפשר לי להמשיך לעסוק כראוי ובנחת בדברים האהובים כלי כמו המשך ציורי הקומיקס, אם כי פה ושם ביטאתי את עצמי במעשי אמנות כמו פיסול. בין השאר יצרתי בעקבות מלחמת 6 הימים ההירואית פסל של חייל ישראלי טיפוסי מהימים ההם, ממנו נעשו כמה יציקות ברונזה, וכן את לחיצת היד המפורסמת בין בגין, קרטר וסאדת, כל זאת גם בעקבות האופוריה שפשטה אז בארץ.

אבל הוא לא נטש לחלוטין את תחום הכתיבה הוא כתב עוד ספר אחד על הרפתקאות חייל צעצוע:החייל שיצא לאור בהוצאת לילך ב-1998. מעין גרסה מודרניתצבעונית והרפתקנית מאוד של סיפורו המפורסם של אנדרסן חייל הבדיל הקטן.

דני פלנט: יום אחד עלה בדעתי שאם אני רוצה לכתוב ספר שיזכה לפרסום ותפוצה מירבית עלי להתקשר עם מפעל כל שהוא שיתמוך בי. החלטתי לפנות לחברה עולמית שמייצרת דמויות צעצוע ולהציע לכתוב עבורם סיפור שיכיל את כל הדמויות שהם מיצרים וחלקי הסיפור השונים יצורפו לקופסאות הצעצועים. ההצעה נתקבלה ע''י סוכני חברת הצעצועים ,,פליי מוביל'' בארץ ואז חיברתי סיפור מרגש מלווה באיורים מקסימים על חייל (צעצוע במקורו) בן המאה שעברה שיוצא למסע הרפתקאות בין אינדיאנים, שודדי ים, אבירים ועוד רבים אחרים. אלא שאז פרצה מלחמת המפרץ הראשונה ופגישת הסיכום והחתימה עם נציגי החברה בחו''ל, שהיתה אמורה להיערך בתערוכת הצעצועים השנתית, בוטלה. נשארתי עם הסיפור ביד והחלטתי שלא אטמין אותו במגירה אלא אנסה להוציאו לאור בארץ. הוצאת הספרים לילך קיבלה את המשימה והוציאה את הספר בצורה נאה ביותר. אלא שמתכונת הסיפור המקורית שכוונה למטרות מסחריות הקשתה מעט על הקוראים שהיו צריכים לדלג בין נושאים ותקופות שונות וגם העברית הצחה מדי בה השתמשתי בכתיבה (במטרה לשפר את ידיעת הנוער בשפה העברית) גרמה לילדים שלא להזדהות עם הכתוב וכך ספר נחמד ברמה ספרותית גבוהה לא זכה לתפוצה רבה במיוחד. אגב הספר הוצא ע''י המו''ל למשרד החינוך כספר חובה (בגלל העברית הטובה והנכונה בה הוא כתוב) אך הדבר לא הסתייע.''

איור

איור של החייל

א.א.: מה אתה כותב היום?דני פלנט: מאז יצאתי לגמלאות אני כותב פנטזיה על השכונה של סוף שנות החמישים.כל מיני דברים דמיוניים בשכונה אבל הרקע הוא ההווי של השכונה המלחמות בין השכונות ילדים ומורים. הסיפור עצמו מוליך למצב פנטסטי שקרה בשכונה כתוצאה מגילוי אוצר. זה יהיה ספר עב כרס ואני מחפש עבורו מו"ל. איזה סיפורים אתה מחשיב היום כטובים ביותר שלך? דני פלנט: הסיפור הטוב ביותר שלי מבחינת האיור זה השלישייה בלב ברזיל, מבחינת העלילה וגם האיור אני אוהב גם את הצנחנים בקרב המיתלה ואת קטועי האצבעות וגם נהניתי מאוד לכתוב את סיפורי טרזן, את עין הנץ שמספר על ימי ההתיישבות הראשונים בארה"ב. הרבה מאוד מהסיפורים שלי כפי שאתה מבין נכתבו על מנת להביא לידיעת הילדים מידע מעניין שקראתי ואספתי על נושאים שונים. אני ראיתי בזה כמעט שליחות חינוכית, והסיפוק על היכולת שלי לתת לילדים לא רק הרפתקאות מרתקות אלא גם ידע על העולם שסביבם ועל העבר היה עצום. רשימת סיפוריו של דני פלנט

1. אוצרו של מוכר העתיקות כרך 9 1958 חוברות 1-30. ילדים עוזרים לאחד מהם למצוא מגילות קדומות שנעלמו לאביו סוחר המגילות2. מלב אפריקה ועד שארם עד שייך. כרך ח חוב' 39-50 . 1958.3. הצנחנים תוקפים . הארץ שלנו 1959 חוב' 1-18 4. סוכן חשאי מס. 17 מיולי 59 בעיתון הארץ שלנו 5. סוכן חשאי מס. 17 (פרק ב') ממרץ 60. שניהם מספרים על עלילות איש שרותי הבטחון 6. המבול השני כתב וצייר דני פלנט. הארץ שלנו כרך י' , 1959 חוב’ 18-32 ב-15 חלקים. 7. עין הנץ מאת דני פלנט הארץ שלנו 1959 חוב' 33-45 ב12 חלקים. סיפור על פי סיפורי פנימור קופר.8. טרזן מלך הג'ונגל מאת דני פלנט הארץ שלנו כרך י 1959 חוב' 1-13 - ב-13 חלקים. עיבוד מצוייר של ספרו של בוראוז טרזן מלך הקופים9. טרזן הבואנה הגדול מאת דני פלנט הארץ שלנו כרך י' 1960 חוב' 14-26 ב13- חלקים. סיפור מצויר מקורי שבו טרזן נאבק בסוחרי עבדים ערביים. 10. קטועי האצבעות מאת דני פלנט הארץ שלנו כרך י תש"ך ,1960" חוב' 41-51 ב11 חלקים. סיפור על מרד בר כוכבא. 11. השלישיה בלב ברזיל מאוק. 67 (חוברות 26-1) עלילותיהם של שלושה חברים, אגס ננס וכלונס, ביערות האמזונס. ובקרבות עם אינדיאנים ובחרקים טורפים למיניהם, השלישיה הופיעה כבר בשני סיפורים של יעקב אשמן ומאיר שנהבי בראשית שנות החמישים.סיפורים שכתב פנחס שדה (תחת השמות עמשה או יריב אמציה): אהבתה של הנסיכה סלינה וגבורתו של האביר טריסטן מאת עמשא אייר דני (פלנט) כרך ח. חוב' 27 –45 מה-17.3.1959 עד 21.7.1959. סיפור רומנטי מחורז על רקע ימי הביניים. רוח הבלהות בטירה המקוללת מאת "עמשא" כרך ח.חוברות 46-54 28.7.59 עד 22.9.59. סיפור על רוח רפאים בטירה אנגלית שמפחידה את כולם עד שמתברר שזהו המשרת שלבש סדין. ציידי הזהב. כתב עמשא צייר דני כרך ט. חוברות 1-20 . 29.9 1959 –11.2.1960. בת המלך והשודד היהודי מאת עמשא צייר דני כרך ט. חוברות 21-38. 16.2.1960-14.6.1960. סיפור על ספרד של ימי הביניים ועל הנסיכה בתו של המלך אלפונסו שמתאהבת ביהודי. הרפתקאות הפלאים של וירגיליוס החמור כתב עמשא צייר דני פלנט כרך ט. חוב' 39-52 . כרך י. חוברות 1-8. 21.6.1960-7.11.1960 ב-22 חלקים. סיפור המבוסס על הספר הלטיני חמור הזהב של אפוליוס. עלילות בחור צעיר שנהפך בידי מכשפה לחמור ונחטף בידי כנופית שודדים. מתל אביב לדמשק ובחזרה כתב יריב אמציה (פנחס שדה). כרך י"ח ,1968. חוברות 27-50 ב24-חלקים. יואב וכרמלה גיבורי הסיפור הופיעו גם בסיפור הבא של פנחס שדה יואב וכרמלה בעקבות הדרקון השחור. כרך י"ט, 1969, חוברות 1-38. אבל את הסיפור אייר האמן דריאן. שבו הם נאבקים בארגון סיני ששואף להקים לתחייה את סין הקיסרית ולגרום למלחמה גרעינית בין בריה"מ וארה"ב על מנת להביא לשלטון סיני בעולם. אבל אותו צייר כבר אמן אחר דריאן.כמו כן התפרסמו בעיתון הארץ שלנו' הסדרות:1) כך חיו אבותינו מפברואר 60 המתארת באיורים את אורח החיים של אבותינו בכנען2) המסע המוזר במכונת הזמן על הילד ודודו שעושים מסע לתקופה הפרה היסטורית במכונת זמן3) יציאת מצרים באיורים .סיפור לפסח. סיפור המגילה באיורים עם רקע על מצרים העתיקה. וסיפור יציאת מצרים.4) מסתרי טיבט מנוב. 66 . סיפור עם איורים. מסע אותנטי ברחבי טיבט.5) בנוסף דני פלנט אייר את הסיפור -ליל הגנרלים' מאת: ה.ה. קירסט שהופיע במוסף הארץ מאי 64ספרים של דני פלנט שיצאו לאור:1) המסע המוזר במכונת הזמן ב-1971 . אותו סיפור שפורסם בהארץ שלנו2) החייל ב-1998. סיפור עם איורים על הרפתקאות חייל צעצוע מואנש בארץ המשחקים

קישורים

סיפור קרב המיתלהמאת דני פלנטמיואב בן חלב ועד סברא מאן: תולדות הקומיקס בעבריתיעקב אשמן פנחס שדה כותב קומיקס פנחס שדה כותב טרזן קומיקס מלחמתי בעברית האי מייל של דני פלנט: palantd@netvision.net.il

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת אלי אשד