אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

ישראל היא מדינת העם היהודי כולו ולא רק של האורתודוכסים


התמונה של רבקה שפק ליסק

הכנסתרוב יהודי התפוצות אינם אורתודוכסים. לעומת זאת בישראל האורתודוכסים קובעים בכל הנוגע ליהדות וגיור. אם הכנסת וממשלות ישראל לא יעניקו לקונסרבטיבים ולרפורמים מעמד שווה לזה של האורתודוכסים, ישראל תאבד, בהדרגה, את תמיכת יהדות ארה"ב, שהיא התפוצה הגדולה ביותר. ומעל לכל, ישראל תאבד את זכותה להיקרא מדינת העם היהודי ואת הלגיטימציה לקיומה של מדינה יהודית. יש, כמובן, להבחין בין החרדים לשאר האורתודוכסים, הדתיים- הלאומיים. החרדים מצליחים לכפות דעתם לא בזכות היותם הרוב אלא בשל במבנה המפלגתי ההופך אותם ללשון המאזנים. כך מצליח מיעוט נחוש לסחוט מממשלות ישראל תקציבים ללא פרופורציה למוסדותיהם, שחרור מצה"ל וחיים על חשבון משלם המיסים .במילים אחרות:הזרם האורתודוכסי בישראל חייב להכניס לתוך שיקוליו, כאשר הוא נאבק על שליטה מלאה בתחומי הדת ודיני האישות את השיקולים הבאים , אשר הם בנפשה של מדינת היהודים, והכנסת וממשלות ישראל אינם פטורים מלהתעלם משיקולים אלה בהחלטותיהם:א. יהדות ארה"ב היא גורם חשוב מאוד בהרכב הכוחות המגינים על הישרדותה של ישראל. בארה"ב חיים למעלה מ- 5,000,000 יהודים והם הקהילה היהודית השנייה בגודלה אחרי ישראל. למרות היותם מיעוט (2% מכלל האוכלוסייה ) יהודי ארה"ב נמצאים בעמדות מפתח בפוליטיקה, בתקשורת, בתרבות והם בעלי השפעה מעבר לכוחם המספרי. הארגונים היהודיים בארה"ב עושים רבות כדי להבטיח את הישרדותה של ישראל. חשוב שבישראל יזכרו את חלקה החשוב של יהדות ארה"ב בהבטחת קיומה של ישראל באמצעות אירגון איפא"ק, למשל, שתמיכתו בישראל היא בעלת משקל חשוב בהשגת תמיכה בישראל בקונגרס. אבל, איפא"ק, כמו ארגונים יהודיים אחרים, אינו מורכב מתומכי היהדות האורתודוכסית בארה"ב אלא הוא מורכב מתומכים מקרב הזרם הרפורמי והקונסרבטיבי. זרמים אלה הם גם מיוצגים בסוכנות היהודית והם חלק אינטגרלי של התנועה הציונית. תמיכתו של אירגון זה בישראל, כמו ארגונים יהודיים אחרים, היא מרכיב חיוני לביטחונה. רוב יהודי ארה"ב, החברים באחד הזרמים הדתיים, הם רפורמים או קונסרבטיבים, או רקונסטרוקציונים או משתייכים להתארגנויות אחרות. האורתודוכסים מהווים רק כ- 25% מהיהודים החברים באחד הזרמים הדתיים. כ- 37% מכלל אלה המגדירים עצמם כיהודים אינם שייכים לזרם דתי כלשהו. המכנה המשותף של הקונסרבטיבים, הרפורמים והחילוניים הוא שהם אינם שותפים לתפישת העולם האורתודוכסית. מדינת ישראל איננה יכולה להרשות לעצמה להתעלם מעובדות אלה.אבל, למרות היותם רוב בארה"ב, זרמים אלה סובלים מאפלייה בישראל בשל השתלטות האורתודוכסים על שירותי הדת בישראל. שליטה זו אינה נובעת, בהכרח, מהתמיכה הרחבה שיש להם בציבור הישראלי , אלא, כאמור, מהמבנה הסקטוריאלי של המפלגות בישראל."ברית הזוגיות" נועדה לפתור בעיה ישראלית פנימית הקשורה בקליטת יהדות בריה"מ לשעבר, על כל מרכיביה. אבל, אסור ש"ברית הזוגיות" תהפוך לאמצעי להשתלטות מוחלטת של הזרם האורתודוכסי בישראל על הגיור. ראשי ש"ס חייבים לקחת בחשבון שיקולים של טובת מדינת ישראל ולא רק את האינטרס של הזרם האורתודוכסי למונופול על כל הקשור ביהדות בישראל.ב. בישראל יש ציבור גדול, חילוני, שאינו מזדהה כלל עם הזרם האורתודוכסי. המאמצים של זרם זה לשלוט בנושאי אישות – נשואין וגירושין – מביאים צעירים חילוניים להינשא בחו"ל בנשואים אזרחיים או לחתום על חוזי נשואין. המנהיגות האורתודוכסית מגלה עיוורון מוחלט לגבי המספר הגדל והולך של צעירים חילוניים המסרבים להיזדקק לשירותים בנושאי אישות בשל תפישת העולם השמרנית של הדיינים והרבנים. על מנהיגי הזרם האורתודוכסי להבין שהשמרנות של הזרם האורתודוכסי והעדר פתיחות לגבי סגנון החיים החילוני, מביאים לניכור של צעירים חילוניים מהיהדות. וחשוב לא פחות, הסירוב של רוב החרדים לשרת בצה"ל, האחוז הנמוך שלהם בשוק העבודה והאחוז הגבוה שלהם בין אלה החיים על חשבון משלם המסים, תורמים אף הם לניכור של הצעירים החילוניים מהיהדות. הצעירים הללו אינם מסוגלים להבין מדוע רק עליהם חלה החובה להגן על מדינת היהודים בגופם בשעה שאלפי חרדים, שרבים מהם כלל אינם "תלמידי חכמים וגדולים בתורה", משוחררים מגיוס. צעירים אלה אינם מסוגלים להבין מדוע כל הגברים החרדים יושבים בישיבות במקום לפרנס את משפחותיהם ולא ליפול למעמסה על הציבור כולו. הרמב"ם, כידוע, לא המליץ על אורח חיים של בטלה. כאשר ראש הממשלה הראשון של ישראל, דוד בן גוריון, הסכים לחתום על הסכם המשחרר תלמידי חכמים משירות בצה"ל, מדובר היה בכ- 400 אברכים. מספר זה צמח לאורך השנים לכ- 40,000 וזה מצב בלתי נסבל, מבחינה מוסרית. היהדות מעולם לא הטיפה לאורח חיים כזה.הדור הצעיר החילוני מזהה את היהדות עם האורתודוכסיות והחרדיות והיחס השלילי שלו מדפוסי ההתנהגות ואורח החיים של אלה הוא בעל השלכות שליליות ביותר. להתרחקות של הדור הצעיר החילוני מהיהדות, כפי שהיא מצטיירת בעיניו שלא בצדק, בשל הדומיננטיות האורתודוכסית, עשויות להיות תוצאות שליליות ביותר לגבי הזדהותם עם היהדות. המנהיגות האורתודוכסית אינה יכולה להרשות לעצמה לעצום עיניים ולהתעלם מהתפתחות מסוכנת זו.ג. ומעל לכל, זכותנו להקים מדינה יהודית בארץ ישראל מבוססת על זכות ההגדרה העצמית של כל העם היהודי. אם ישראל תחדל מלייצג את כל הזרמים ביהדות, היא לא תייצג את כל העם היהודי ותאבד את זכותה להיות מדינתו של העם היהודי. אם הכנסת, ממשלות ישראל והזרם האורתודוכסי לא יהיו מודעים לאספקט זה, הם יביאו לנתק מוחלט בין היהודים בישראל ובתפוצות שיחדלו לראות בישראל את מדינתם. כך אנו היהודים בישראל נאבד את התמיכה והלגיטימציה לקיומנו כמדינת העם היהודי. הפיתרון לבעייה זו, שהיא בעייה קיומית, והיא מרכיב חשוב בסיכויי ההישרדות של המדינה היהודית, הוא בהקמת ממשלת ליכוד – קדימה- עבודה שתבצע את הרפורמה החיונית בתחום הפוליטי:העלאת אחוז החסימה כדי להפסיק את תופעת המפלגות הסקטוריאליות המעדיפות את האינטרס הצר שלהן על טובת המדינה. הענקת מעמד שווה לכל הזרמים ביהדות והבטחת שיתוף פעולה מלא בין כל הזרמים ביהדות- אורתודוכסים, קונסרבטיבים, רפורמים ואחרים- בעיצוב אופייה היהודי של מדינת היהודים. יש לבטל מיד את המונופול של האורתודוכסים על חיי הדת בישראל.רק אם תבוצענה שתי הרפורמות הללו נוכל להבטיח את אחדות העם היהודי כולו, בישראל ובתפוצות הגולה, נבטיח את תמיכתו שהיא חיונית להישרדותנו, נקרב את הציבור החילוני ליהדות ונבטיח שמדינת היהודים תהיה , אכן, מדינתו של כל העם היהודי.

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת רבקה שפק ליסק