אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

אסקנדר קופטי איננו מייצג, לדבריו, את מדינת ישראל


התמונה של רבקה שפק ליסק

אסקנדר קופטי, מהצוות של עג'מי, איננו מייצג, לדבריו, מדינה שאיננה מייצגת אותואסקנדר קופטי הוא ערבי- נוצרי. הוא בוגר הטכניון ואחד היוצרים של הסרט "עג'מי", שקיבל מענק נדיב של 500,000 שקל ממשרד התרבות הישראלי לצורך הכנת הסרט. מר קופטי אינו אוהב את מדינת ישראל, מפני, שלדבריו, ישראל איננה מייצגת אותו. סתם ולא פרש. הערבים הם מיעוט בישראל כשם שהיהודים, הערבים, הפלסטינים, התורכים ועוד... הם מיעוטים אתניים במדינות אירופה?במה מייצגות צרפת , בריטניה, הולנד וכל שאר מדינות אירופה את המיעוטים שבתוכן?הן מחליפות את הדגל, את ההימנון, ושאר מרכיבי הזהות של תושביהן כדי "לייצג" את המיעוטים שבתוכן? מדוע אין מיעוט באירופה הדורש, שהארץ בה הוא מהווה מיעוט, תיתן ביטוי לקיומו בדגל, בהימנון ובייצוג?מדוע רק בקרב ערביי ישראל יש כאלה המתנכרים למדינה בה הם חיים, אינם מוכנים לייצג אותה כאשר הם נשלחים מטעמה וטוענים שהסיבה היא שהיא אינה מייצגת אותם?נכון, ערביי ישראל אינם נהנים משוויון מלא. הם שווים עפ"י החוק, אך סובלים מאפליה מצד השלטון ומאפלייה חברתית. אבל, מצבם טוב בהרבה ממצב אחיהם במדינות ערב ובמדינות אירופה, כפי שמעידים מחקרים השוואתיים שנעשו על נושא זה. ובאשר לערבים- הנוצרים. הצביעות ממריאה שחקים:מצבם של הערבים – הנוצרים בישראל טוב ללא כל השוואה, עם מצבם של אחיהם ברצועת עזה ותחת שלטון הרשות הפלסטינית, שתי ישויות מדיניות פלסטיניות ש"מייצגות את המיעוט הנוצרי" בתחומיהן. א. מצבם של הנוצרים בעזהמתוך המידע הזורם מעזה על ידי כתבים זרים, מתברר, שהאירגונים האסלאמיים מנסים לבצע טיהור אתני של המיעוט הנוצרי: *צעירות נוצריות אינן מעיזות לענוד בגלוי תליון צלב על צווארן וחוששות לצאת לרחוב ללא רעלה מפני שנשים היוצאות לרחוב ללא רעלה מסתכנות בהתזת חומצה על פניהן. • מוסלמים קיצוניים הציתו את ספריית אל- כיתאב אל- מוקדס במרכז עזה, שהיא ספרייה נוצרית. הם שרפו את הבניין והשמידו כתבים נוצריים בעלי ערך היסטורי ודתי. • מוסלמים קיצונים הציתו בית ספר נוצרי. • אלמונים ניסו לרצוח את הגנרל הנוצרי כמאל אל- תראזי. הוא הסתתר בבתי קברות וכנסיות עד שהצליח לברוח לגדה המערבית והוא מחפש מקלט מדיני. • ראמי עייד, צעיר נוצרי שעבד בכנסייה הבפטיסטית נרצח והרוצחים התעללו בגופתו. הטענה הייתה, מה שאנשי העדה מכחישים בתוקף, שהוא עסק בפעולה מיסיונרית. • הנוצרים מתלוננים שהם סובלים מהתקפות בלתי פוסקות. יורים להם ברגלים, ושורפים את משרדיהם. כתוצאה מהרדיפות וההתנכלויות הצטמקה העדה הנוצרית בעזה. מ- 4,500 בעת השתלטות החמאס נותרו כ- 1,500 בלבד. האם הנוצרים בעזה חשים שמדינת החמאס מייצגת אותם. הרי מדובר בבני עמם.ב.המצב הנוצרים תחת שלטון הרשות הפלסטינית מתוך המידע הזורם מהגדה המערבית על ידי כתבים זרים, מתברר, שהרשות הפלסטינית מתנכלת לערבים הנוצרים בבית לחם ובבית ג'אלה. עיירות אלה היו בעלות אוכלוסייה נוצרית מאז התקופה הביזאנטית (מאות 4 – 7 ). לדברי הכתבים הזרים, מצבם של הנוצרים הורע מאז החלה הרשות לשלוט שם. ערבים- נוצרים עוזבים את הגדה בקצב של כ- 20 ליום. האוכלוסייה הנוצרית בבית לחם הצטמקה והם מהווים כיום פחות מ- 40% מכלל האוכלוסייה. הנוצרים בבית לחם התפרנסו מתיירות. הם השקיעו סכומי כסף גדולים כדי לפתח את התיירות בעיר, אבל, מאז ערפאת חיבל במאמציהם לקדם את התיירות המצב לא השתפר מהותית. כמו כן, הנוצרים מתלוננים שלוחמי התנזים נהגו לירות מבתי נוצרים, ללא הסכמתם, על מטרות ישראליות והפכום למטרה להפגזה.האוכלוסייה הנוצרית בבית ג'אלה הפכה למטרה להפגזות ישראליות בתקופת האינתיפאדה מפני שלוחמי התנזים נכנסו, ללא רשות, לבתי הנוצרים כדי לירות משם על מטרות ישראליות, בניגוד לרצון בעלי הבתים. האם הנוצרים מרגישים שהרשות מייצגת אותם. הרי מדובר בבני עמם. ג. מצב הערבים – הנוצרים בישראל לעומת מצבם של הנוצרים תחת שלטון בני עמם הפלסטינים, מצבם של הערבים הנוצרים בישראל טוב בהרבה. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הנוצרים מהווים 8.6% מאוכלוסייה הערבית בישראל. אחוז בעלי תעודת בגרות בקרבם הוא הגבוה בארץ. ב- 2003 , למשל, היו 64% מקרב בוגרי תיכון נוצרים זכאים לתעודת בגרות לעומת 57% בקרב התלמידים היהודים ו- 49% בקרב התלמידים המוסלמים והדרוזים. ב- 2004 היו 66% מקרב בוגרי תיכון נוצרים זכאים לתעודת בגרות לעומת 56% בקרב היהודים ו- 46% בקרב המוסלמים. 78% מבוגרי התיכון הנוצרים עמדו בדרישות הסף של האוניברסיטאות לעומת 83% יהודים ו- 60% מוסלמים. בין הנוצרים ניתן למנות 2 חברי כנסת, 2 עורכי עיתונים בשפה הערבית, הבעלים היחידים של רדיו בערבית, ומנכ"ל משרד הפנים. אחוז האקדמאים בקרב הנוצרים גבוה. אבל, הנוצרים סובלים מהתנכלויות . ההתנכלויות אינן מצד השלטון הישראלי אלא מצד בני עמם. הנוצרים מרגישים מאויימים וחסרי הגנה. בין העדות הערביות השונות שוררת מתיחות ויש פגיעה ברכוש. דירות ובתי עסק של נוצרים ביישובים המעורבים של מוסלמים, דרוזים ונוצרים, מועלים באש. המהומות בכפר מרר הן דוגמא למתחולל. ערבים נוצרים מגלים פטריוטיזם פלסטיני אנטי- ישראלי, כפי שאפשר ללמוד מתפקידו של עזאם בשארה בהגברת האנטגוניזם בין ערביי ישראל למדינת ישראל. עורכי דין נוצריים פעילים בארגון "עדאלה" שייעודו, לכאורה, להגן על האינטרסים של ערביי ישראל. למעשה פועל הארגון לדמוניזציה ודה לגיטימציה של ישראל למרות התרומות שהוא מקבל מ"הקרן לישראל" ומאירגונים יהודיים. אבל, הפטריוטיזם הפלסטיני של הנוצרים אלה, כולל הבמאי "עג'מי", שחי בישראל, אבל אינו מכיר בה, אינו עוזר להם. הנוצרים בישראל מהגרים משום שהם מאויימים על ידי בני עמם.מר קופטי חושב, אולי, שהכרזותיו יעלו את קרנו בקרב ערביי ישראל. מוטב שיתבונן סביבו ויראה מה מצבם של בני דתו בעולם הערבי. אבל, נראה, שהעובדות הללו אינן מפריעות למר קופטי לא להכיר במדינה בה הוא חי ומסתדר לא רע אם לשפוט ממצבו כבוגר טכניון ובמאי שקיבל מענק מממשלת ישראל בה אינו מכיר כדי לעשות את הסרט "עג'מי".

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת רבקה שפק ליסק