אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

על המאמצים למחוק את היהודים מההיסטוריה של ירושלים


התמונה של רבקה שפק ליסק

ג'רמי שרון פירסם מאמר בנושא זה ב"גארדיין" הלונדוני בעקבות המהומות האחרונות שיזמה התנועה האסלאמית הערבית- ישראלית, בראשות ראאד סלאח. ואלה עיקרי דבריו: המאמץ למחוק את היהודים מההיסטוריה של ירושלים עומד מאחורי המהומות האחרונות בהר הבית. לדעת שרון זה חלק ממערכה שיטתית להציג את היהודים כאורחים לא קרואים. הר הבית או אל- חראם אל- שריף לגבי המוסלמים, הוא אחד המקומות הרגישים ביותר מבחינה דתית בעולם. לכן, המהומות היזומות חדשים לבקרים הן בעלות פוטנציאל מסוכן. ויש חשיבות רבה להביא להורדת המתח סביב הר הבית למינימום האפשרי. אבל, אנשי דת ערבים- ישראליים, פוליטיקאים פלסטינים וממשלות זרות מלבים את האש סביב הר הבית והמצב נעשה נפיץ. התנועה האסלאמית בישראל מפיצה שמועות שקבוצות יהודיות זוממות לחלל את המקום הקדוש ולסכן את מסגד אל- אקצע ואף אירגנה אוטובוסים כדי להביא מוסלמים להר הבית כדי למחות על הסכנה. ראאד סלאח, ראש התנועה האסלאמית, סניף צפון, הוא הפרובוקטור העיקרי והוא מכריז:"אנו נשחרר את אל- אקצע בדם ואש". הוא טוען שישראל זוממת להקים בית כנסת במקום אל אקצע. ראש הממשלה הפלסטיני, סאלאם פיאד אמר בפגישה עם שגרירים שהמרידות הם תוצאה של התנפלות של מתנחלים דתיים קיצוניים על מתחם הר הבית. שר החוץ הסורי תרם אף הוא את תרומתו להגברת הלהבות וטען "אנו מאמינים שפלישת כוחות הביטחון הישראליים לאל אקצע היא חלק מתוכנית ישראלית לייהד את ירושלים ולהרוס את המסגד".

ירושלים

מעבר להצהרות אלה, לא הובאו כל ראיות שישראל, אכן, זוממת, להרוס את מסגד אל אקצע. האשמות חסרות כל בסיס לגבי אחד האתרים הדתיים הרגישים ביותר בעולם זוהי התנהגות חסרת אחריות. ההסתה הזאת הורסת את מעט האמון האפשרי בין ישראלים לפלסטינים ומציתה את הלהבות בעולם הערבי והמוסלמי ומסכלת כל סיכוי לדו-קיום באזור. טיפוח המיתוס של תוכנית יהודית לפגוע במקום קדוש למוסלמים מסכלת כל סיכוי לנורמליזציה בין ישראל ושכניה הערבים- מוסלמים. מטרת ההסתה היא ליצור ליהודים הרוצים לבקר או להתפלל בהר הבית דימוי של פרובוקטורים השואפים לחלל או לטמא את המקום, תוך שלילת קשר כלשהו בין העם היהודי והר הבית. למעשה, ממשלת ישראל אוסרת על יהודים להתפלל בהר הבית כוויתור לדרישת הוואקף המוסלמי האחראי על הר הבית. אבל, מטרת ההסתה איננה רק למנוע מיהודים להתפלל על הר הבית. יש מאמץ מכוון לשכתב את ההיסטוריה ולנתק כל קשר בין העם היהודי להר הבית, תוך התעלמות מהממצאים הארכיאולוגיים המוכיחים את קיומו של בית המקדש. (בית המקדש הראשון נהרס ב- 587 לפנה"ס ע"י האימפריאליזם הבבלי ובית המקדש השני נהרס ב- 70 לס' ע"י האימפריאליזם הרומי). הסירוב להכיר בקשר של העם היהודי להר הבית הוא סימפטומטי לבעיה שהיא לב הקונפליקט הפוליטי. הפלסטינים מעולם לא השלימו עם עובדת הקשר ההיסטורי העמוק של היהודים לארץ ישראל ורואים בהם פולשים זרים . לדעת שרון אין סיכוי לפתרון הסכסוך כל עוד הפלסטינים והמוסלמים מסרבים להכיר בקשר ההיסטורי של העם היהודי לארץ. אם הפלסטינים מסרבים להכיר ברגשות העמוקים של היהודים למולדתם ההיסטורית, הרי מדינה יהודית, בגבולות כלשהם, לעולם לא תהיה לגיטימית בעיניהם ותהיה מועמדת לחיסול. גישה כזאת היא מכשול עצום לסיכויי השלום בין שני העמים. פרופ' משה שרון התייחס במאמרו "ערי ארץ ישראל תחת שלטון האסלאם" לנושא קדושת ירושלים לאסלאם. הכליף עבד אלמלכ הקים ב- 691 לס' את כיפת הסלע על האתר בו עמד בעבר בית המקדש היהודי. זה היה המקום בו התרחשה, עפ"י המסורת עקדת יצחק. כמו כן, עפ"י המסורת היהודית הייתה במקום בו הוקמה כיפת הסלע אבן השתייה שהיא טבורו של העולם. פרופ' שרון כתב ש"היא לא נבנתה כמסגד אלא אלא כמונומנט, שמטרתו להדגיש את תפיסת המאמינים באשר למהותה של ירושלים במסגרת תורת הישע". בנייתו נועדה להעביר את הדגש מירושלים כמקום קדוש ליהדות ולנצרות לדגש על ירושלים כמקום קדוש לאסלאם. עיקרי האמונה של האסלאם נכתבו על פס ארוך מעל הקשתות המרכזיות המקיפות את שורת העמודים הנושאים את הכיפה. שרון קבע שמלבד עיקרי האמונה אין שום זכר לקשר ישיר של מוחמד לירושלים ואין איזכור של הפסוק בקוראן המדבר על נסיעת לילה של עבד אלוהים ממסגד אחד למסגד מרוחק. על פסוק זה התבססו בדורות מאוחרים כדי לטעון שנסיעת הלילה הייתה ממכה לירושלים. מסגד אל- אקצע הוקם ב- 679 והיה בנוי תחילה מעץ. רק מאוחר יותר הוא נבנה מאבן. הוא נהרס ונבנה מספר פעמים.הגורם להקמת כיפת הסלע היה שמכה לא הייתה בשליטת בית אומייה והשליט האומיי עבד אלמלכ היה זקוק למקום קדוש לאסלאם בתחומי שלטונו. כשנתיים לאחר סיום הבנייה של כיפת הסלע הצליחו האומיים לכבוש את מכה. שרון הוסיף שהכעבה נהרסה ונבנתה מחדש כמקדש מוסלמי, אבל השליט האומיי הורה למאמיניו לכוון את תפילותיהם לירושלים ולא למכה, ואת ההוראה ייחס למוחמד. מאז, השליטים הערביים עשו מאמץ מכוון ל"תת גוון מוסלמי לכל המסורות היהודיות והנוצריות" על ירושלים על מנת לתת עומק היסטורי לאופייה המוסלמי ע"י הצגת נביאי המקרא וישו כנביאים מוסלמים ולעודד מוסלמים לבוא ולהתיישב בה כדי לשנות את אופייה הנוצרי ע"י יצירת רוב מוסלמי בעיר. מעניין לציין שהערבים המשיכו לקרוא לירושלים איליה (איליה קפיטולינה היה השם שנתן הקיסר אדריאנוס לירושלים על מנת למחוק את אופייה היהודי) ואח"כ החליפו את שמה ל"בית אלמקס"(בית המקדש). מאוחר יותר הוענק לה השם אל- קודס. שרון הביא את עדותו של ההיסטוריון הערבי אל- מקדסי שכתב בשלהי המאה ה- 10 שהמאמצים למשוך מוסלמים להתיישב בירושלים לא עלו יפה. ג'רמי שרון הוא בעל תואר שני מביה"ס לכלכלה בלונדון לתולדות היחסים הבינלאומיים והוא חוקר וסופר. את שירותו הצבאי עשה ביחידת דובר צה"ל.

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת רבקה שפק ליסק