אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

האם יצליח נסראללא לשקם את היוהרה שלו?


מה הקשר בין תוכניות שיקום ארץ החיזבללא בלבנון לנסיון נסרללא לשקם את היוהרה שלו?

נסראללה, איראן, וסוריה התחננו להפסקת אש, ישראל הביאה את החיזבללא לידי אפיסת כוחות ובכל זאת החיזבללא לא מתבייש להכריז בריש גלי שניצח במלחמה!

במושגים צבאיים קלאסיים ישראל הביסה את הדיביזיה המערבית האיראנית הקרויה, - חיזבאללא, תבוסה מוחצת. עיתון הפיגרו הצרפתי מה 14 באוגוסט דווח על הרס המוערך בעשרה מיליארד דולר כמחצית מהתוצר הלאומי הגולמי של לבנון . ישראל השמידה כמעט לחלוטין את רובע דאחיה שערכו הריאלי בתחום הנדל"ן עולה על חצי מיליארד דולר. ישראל הרגה מעל חמש מאות לוחמי חיזבאללא, גרמה ללבנון הפסדים כלכליים בתשתיות ובאובדן הכנסות עתידיות שילוו אותה עוד הרבה זמן, התיירות ללבנון נפגעה לטווח ארוך. ישראל הרסה את תשתית המאחזים החיזבאלאית בדרום לאורך גבול ישראל.

בעקבות המלחמה, השסע בין תנועת החיזבאלא למערכת הפוליטית הלבנונית התרחב. נציג של החיזבאלה תובע בעקיפין את הוצאתו להורג של מנהיג הדרוזים וואליד ג'ונבאלאט בגין מפגש עם חבר כנסת ישראלי בזמן מלחמה. מנגד הוא מאשים את נסרללא כסוכן בשירות איראן. בתום המלחמה התנועה מצאה עצמה מבודדת בזירה הפנים לבנונית ואפילו בקרב האוכלוסייה השיעית החילונית נשמעות טרוניות על הכסילות שבעצם חטיפת שני החיילים הישראלים. הטון האפולוגטי של נסראללא בראיון החי שנתן ב 27 באוגוסט, מעיד יותר מאלף מלים על אובדן האימון שהוא חש כלפי שיקול הדעת שלו, חכמת המעשה ומנהיגותו. על הכסילות שלו מדברים בגלוי בעולם הערבי ובלבנון, איך בגלל שני חיילים יהודים הכסיל הזה הביא לחורבן של ארץ ערבית שלמה!

הסכם הפסקת האש בחסות מועצת הביטחון הביא להתפרסות צבא לבנון על שטח הפעולה של הדיביזיה האיראנית בדרום לבנון. לראשונה מאז ימי "הפתח לנד" השמחים לממשל הלבנוני יש אפשרות לממש את ריבונותו המלאה על דרום הארץ. לראשונה יחצצו כוחות מערביים בין סוריה ולבנון, כדי למנוע את חימושו של החיזבללא מחדש.

נסראללה, איראן, וסוריה התחננו להפסקת אש, ישראל הביאה את החיזבללא לידי אפיסת כוחות ובכל זאת החיזבללא לא מתבייש להכריז בריש גלי שניצח במלחמה!

המושג ניצחון בעידן הסי. אן. אן, אינו קשור לתבחינים אובייקטיביים ולכן גם מי שהובס יכול לטעון לניצחון. כל ראיה מצולמת המתעדת פגיעה באויב, יכולה לבסס הוכחה לפרשנות על ניצחון. גם פגיעה קלושה בעורף האויב הוא ניצחון. בלא להכניע את מדינת ישראל, בלא לכבוש ולו מטר מרובע אחד מאדמתה, למרות שהחיזבללא התחנן להפסקת אש - על פי הגדרתו החדשה של המושג ניצחון – די בתמונות של הרס כדי שנסרללא יוכל לייצר נרטיב של ניצחון. גם אם ישראל נשארה בתום מעשי האיבה עם כל יכולותיה הצבאיות, הכלכליות והמדעיות, איתנה ומוכנה למלחמה נוספת עם מספר מדינות בו זמנית. ביקום הסי-אנ-אני זה לא משנה כלל מי נותר באפיסת כוחות ומי במלוא אונו בתום מעשי האיבה! ביקום הסי-אנ-אני זו אינה שאלה שאמורה להיות בסיס לבחינה מי ניצח ומי הובס. הביטוי הוויזואלי למצב המגוחך הזה, זו כרזת הענק ברובע דאחיה, שעליה כתוב "ניצחון אלוהי" על רקע בניינים הרוסים עד היסוד כמו לאחר רעידת אדמה. אם אפשר להביס כך את אלוהי החיזבללא, אז כנראה שאלוהי החיזבללא סובל מאלצהיימר.

דומה שנסראללא עושה מאמץ ניכר לשקם את היוהרה שהייתה המרכיב הבולט ביותר בכאריזמה שלו. האיומים, הבוז, הלעג המושחז כלפי ישראל, ההתנשאות של מי שבטוח שכל האמת מונחת בכיסו ובכיסו בלבד, שירתו אותו היטב בבניין המוניטין שלו. ביום שישי הקרוב, ב-ראש השנה העברי, הוא מתכנן כינוס המוני ברובע דאחיה כדי לחגוג את "הניצחון" ההיסטורי על ישראל. עצרות העם יהיו כמו בעבר הפלטפורמה לניהול הספין התקשורתי של החיזבאללא כלפי יריביו מבית וכלפי ישראל. כניסתו המחודשת לזירה הווירטואלית מדאיגה. הניסיון שלו לכונן נרטיב של "ניצחון" על ישראל הוא האמצעי היחיד להישרדות, עבורו אישית ועבור תנועתו בחברה הלבנונית! למרות הדיכאון הכללי ששורר בלב השיעים בלבנון בעקבות תבוסתם במלחמה. עמל של עשר שנים בתחום החברתי ירדו לטמיון. העורף הציבורי של החיזבללא נפגע ישירות מהתקפותיה של ישראל. לפועל השיעי בדרום לבנון שהכנסתו מגיעה בקושי ל 6 אלפים דולר בשנה, התברר שנאומים מלהיבים מדי יכולים להסתיים בחורבן כפר הולדתו ובהרס יבולי הקיץ של מטעיו. לתושבי בירות השיעים הסתבר שלאלוהים אין רחמים מיוחדים על העיר השיעית המבוצרת שבנו ברובע דאחיה. הרס התשתיות הנרחב והפגיעה האנושה במוניטין של לבנון כארץ תיירותית תוססת, מערבית ופתוחה באמצע עולם ערבי שמרני, פגעו במעמד הביניים, לא פחות מאשר בפלאחים ובייצור החקלאי של דרום לבנון. ביקום החדש, אפשר להרוס כמעט מדינה שלמה ומי שהביאה עליה את החורבן עוד יכול להניף ידיים מעלה בתנועות ניצחון ולהיחשב לצאלאח א דין! בשכונה המזרח תיכונית שלנו, חלומות בהקיץ ומשאלות לב הופכים בהרף עין לממשות, באמצעות כזבים, קריאות מתלהמות והבטחות חסרות כיסוי.

לתושבי בירות השיעים הסתבר שלאלוהים אין רחמים מיוחדים על העיר השיעית המבוצרת שבנו ברובע דאחיה. הרס התשתיות הנרחב והפגיעה האנושה במוניטין של לבנון כארץ תיירותית תוססת, מערבית ופתוחה באמצע עולם ערבי שמרני, פגעו במעמד הביניים, לא פחות מאשר בפלאחים ובייצור החקלאי של דרום לבנון

במזרח התיכון פס-הקול חשוב מהתמונה והתמונה חשובה מהמציאות. בעידן הסי. אנ. אן., תמונת הרס של קומה שנייה במבנה בקרית שמונה מאפשרת לקריין לספר לצופיו שקריית שמונה הושמדה. על פי הגדרתו החדשה של המושג ניצחון. בעידן הסי. אן. אן, גם פגיעה קלושה בעורף זהו ניצחון, כל ראיה מצולמת המתעדת פגיעה באויב, יכולה לבסס הוכחה לפרשנות על ניצחון. כי ניצחון פסיכולוגי-תקשורתי חשוב מניצחון פיזי. אין צורך להביס את האויב, די לראות בטלביזיה ולהראות לעצמך ולעם שלך שהצלחת להכות את האויב למרות נחיתותך. הנשק הבליסטי מעמעם את מושג הניצחון הקלאסי שבו האויב הנכנע חותם על תנאי כניעה בטקס כניעה משפיל, כמו גרמניה בתום מלחמת העולם הראשונה, עיראק בתום מלחמת המפרץ, או שהסד"ק שלו הושמד לחלוטין או נוטרל מיכולת פעולה בסיום מעשי האיבה.

ההגדרות ההיסטוריות הללו שהיו תקפות מאז צמיחת הציביליזציות הגדולות במזרח הקדום - נוצחו על ידי הטלביזיה. הטלביזיה הגדירה מחדש מושגים מוסריים כמו, אשמה, חפות, אשם, וקורבן, מנצח, מנוצח. ישראל המותקפת מוגדרת כתוקפנית. על פי היקום הסי.אנ.אני. אי אפשר להיות בה בעת חלש ואשם. אי אפשר להיות כפרי לבנוני בגיל העמידה, עני חסר שיניים, בעל חזות עלובה ולהחזיק בסלון ארסנל נשק משפחתי בשווי של חצי מליון דולר הכולל עשרות רקטות קטיושה ומשגר או שניים בחצר, שנועדו לשם דבר אחד ויחיד - לרצוח יהודים!

כפרי, עני ועלוב שלא מתגלח מידי בוקר, לא יכול להיות מוגדר בעקרון כאשם מרושע או תוקפן. על פי עולם המושגים הזה, אי אפשר להיות מותקף וצודק וגם חזק ותוקפני. מצפים שישראל תותקף מבלי להגיב עד להתפוררותה המוראלית ולבריחת תושביה היהודיים.

תגובה תוקפנית שנועדה למנוע מלחמת התשה, שתכליתה להפוך את החיים בישראל לגיהינום, בצורת מלחמה נטולת הפסקות תוגדר מיד על ידי התקשורת כנטולת פרופורציות – על פי המוסר הסי.אנ.אני – תגובה נטולת פרופורציות אינה מוסרית. על פי המוסר הסי.אנ.אני אם הורגים לך שני אזרחים מידי שבוע עליך להגיב באותה מידה ולהרוג מכסימום שניים שלושה אזרחים מידי שבוע. אם כופים עליך מלחמת התשה היסטורית, דימום איטי וארוך, עליך לקבל זאת בהכנעה גמורה ולפעול על פי האסטרטגיה המשרתת את יעדי האויב. אם תבחר להעניש את התוקפן על תוקפנותו הבלתי פוסקת על ידי גביית מחיר יקר על ההתעללות הנפשית בך, תוגדר כתוקפן.

היקום הסי.אנ.אני. שלא ברצונו מעודד תוקפנות ומעשי איבה, משום שהוא סלחני או אינדפרנטי כלפי אלימות נפשית המופעלת כלפי האוכלוסייה הישראלית לאורך עשרות שנים בתנאי מלחמה מוגבלת, וספורדית, כי פגיעה נפשית במינון נמוך בעם שלם, במשך כמעט שישים שנים, מה לעשות, ביקום הטלביזיוני - לא ניתן לצלם.

הניסיון הכן של התקשורת הישראלית לדון בלקחי המלחמה, נתפס על ידי אנשי תקשורת מסוימים כהזדמנות לבנות גרדומים ולהקהיל את ההמון סביב הגיליוטינה. ביקום הסי.אנ.אני. התקשורת הישראלית משמשת עבור החיזבללא שדה התייחסות לא פחות מהתקשורת הערבית. השיח הפנימי שלנו בתקשורת הישראלית בנושא המלחמה, מעצב את תפיסת המציאות של מנהיגי החיזבללא ומשכלל את התובנות שלהם כיצד לגבש ולתחזק את נרטיב הניצחון שלהם. באופן דיאלקטי נרטיב התבוסה וההפסד המונח ביסוד חיפוש האשמים בשיח הפנימי שלנו מחזק ומצדק את נרטיב הניצחון החיזבללאי.

השנאה שבה מדברים אנשי תקשורת אחדים על עמיר פרץ מזכירה לי ימים קשים שקדמו לקום המדינה. ההתייחסות המבטלת, הזלזול מעוררים שאלות קשות לגבי המדיה ואנשיה, מי לא חוטא בזה? איילה חסון, חנן קריסטל, רזי ברקאי, מי לא? חיים יבין בדברו על עמיר פרץ במהלך שידור חי בערוץ הממלכתי, שגה פעמיים בזמן השידור וקרא לו יהושע פרץ, תיקנו אותו ושוב קרא לו יהושע פרץ, משום מה עמיר הזכיר לחיים את יהושע. אישית, לא זכור לי שאי פעם חיים יבין דיבר על י.ל. פרץ וקרא לו בטעות יהושע פרץ. ניסיון כן לדון בלקחי המלחמה הפך לאמצעי לבנות נרטיב של תבוסה וכשלון, רק כדי לראות את ראשם של אולמרט, פרץ וחלוץ בסל הקש שלמרגלות הגיליוטינה. אבל מה לעשות שלטווח ארוך זיהוי המושג ניצחון ולו חלקי עם האסלאם האפוקליפטי באופן לא רצוני יש בו משום הזמנת מלחמת "נצח" כנגד ישראל עד לתבוסתה.

אין חולק שחקירה ובדיקה צריכים להיעשות, כולל מסקנות אישיות, אבל בשביל זה לא צריך לבנות נרטיב של תבוסה! אין סתירה בין ניצחון וכשלי ביצוע. מתאגרף כבד יכול לעלות לזירה ולעשות אין ספור שגיאות טקטיות ולחטוף מכות נמרצות ואף לשבור לסת במהלך הקרב ולצאת מנצח! אין סתירה בין ניצחון להתנהלות כושלת בזמן קרב!

צריך לבדוק למה צה"ל לא רכש מערכות הגנה רקטית כדי להגן על תושבי שדרות וקרית שמונה, צריך לבדוק למה המדינה לא תיקצבה רכישת 15 מערכות נאטולוס נייחות בעלות של מיליארד שקל. אילו עשתה כן, 160 אזרחים ישראל היו עוד חיים בינינו ועלות המלחמה הייתה נחסכת מהקופה הציבורית.

צריך לבדוק למה עם ישראל לא נמצא ראוי להגנה מפני האיום הרקטי. צריך לבדוק מי סידר את ארגז הכלים של צה"ל וקבע אלו כלים יהיו בו ואלו לא יהיו בו ואלו יוסרו ממנו?

נרטיב התבוסה שעליו התקשורת בונה את סולם הגרדום עבור השלישייה, אולי יצליח להעיף את אולמרט פרץ וחלוץ מתפקידיהם, אבל לאסלאם האפוקליפטי זה יהא בחינת אישורו של "המובס בתבוסתו" ועבור נסראללא – נציגו בלבנון זו תהא תרומה ישירה לשיקום היוהרה הסדוקה שלו בפני אוהדיו המדממים. "אישור המובס בתבוסתו" ייתן לדעתנו "רוח גבית" לאסלאם האפוקליפטי ויחזק את אמונת חיילי החיזבאללא, בחיסולה האפשרי של מדינת ישראל. סוף

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת סלבדור סולטו